08 september 2006
VideoTalent.nl
Zoeken met Google leert me dat o.a. Dutch Cowboys en Marketing Facts hier begin augustus al aandacht aan hadden besteed, maar ja, toen was ik op vakantie.
VideoTalent.nl is een initiatief van de NCRV die iedereen uitnodigt om video's op te sturen die dan misschien wel getoond worden in "man bijt hond" of "de verbouwing". Wat me opvalt is dat veel ingezonden video's achtergrondmuziek bevatten die bepaald niet "podsafe" zijn. Kennelijk liggen ze daar niet zo wakker van bij de NCRV.
Je kunt video's plaatsen en zoeken op genre, onderwerp en sfeer. Educatief is dan een rubriek die onder sfeer valt. Er zijn al diverse filmpjes te vinden die met leerlingen van een basisschool zijn opgenomen. En, je hebt niet zo'n malle digicode nodig zoals bij Teleblik. Sindalafilm heeft de site ontdekt als creatieve manier om reclame voor zichzelf te maken.
freE-Learning
Via studensupport.nl is het vanaf nu mogelijk om gratis studieboeken te downloaden.
FreE-Learning is een nieuw en innovatief boekconcept dat gratis studiemateriaal aanbiedt aan studenten van HBO's, HTS'en en Universiteiten.
Alle FreE-Learning publicaties van Studentensupport zijn gratis verkrijgbaar via de site studentensupport.nl. Het downloaden van de boeken is eenvoudig en registratie is niet vereist.
De FreE-Learning studiematerialen stellen studenten in staat zich voor te bereiden op de tentamens en de benodigde competenties op het gebied van wiskunde, statistiek en financiering te verbeteren.
Het gratis aanbieden van de FreE-learning studiematerialen wordt mogelijk gemaakt door studie- & vakgerelateerde advertenties en organisatieprofielen.
Lees hier wat Dutch Cowboys erover schrijft...
06 september 2006
CvI weblog Charlotte 2006
Zoals ik een tijdje terug al meldde ga ik in oktober mee als weblogger naar de Conference on Information Technology in Charlotte, Amerika. Morgen is de eerste voorlichtingsbijeenkomst voor de deelnemers, dus het werd hoog tijd dat ik (weer) een weblog in de lucht bracht met alvast wat berichten om iedereen lekker te maken.
Als iemand nog ideeën heeft waarmee ik het geheel verder kan verrijken, dan hoor ik het graag. Uiteraard komt er nog een blogroll bij als er andere bloggers actief worden en een link naar Flickr foto's zodra die er zijn. Nog meer toeters en belen of zal ik het KISS houden?
Gezocht: ELO Aangeboden: weblog!
Geweldig hoeveel inspiratie ik soms haal uit de mailinglist waarvan ik de moderator ben.
Zo worden er op dit moment veel berichten geplaatst naar aanleiding van een posting over: Praktijkervaringen met Class server.
Iemand reageert met het bericht:
Wij zijn op zoek naar een ELO om een aantal problemen waar we tegenaan lopen op te lossen. Mijn leerlingen werken verspreid door de school. Het merendeel wordt per mail ingeleverd, beoordeeld door medeleerlingen en door mij en weer teruggestuurd. Vervolgens wordt het in een portfoliomap geplaatst. Ik zoek een oplossing om werk op maat klaar te kunnen zetten.
Als antwoord komt daar binnen 2 uur de volgende reactie op:
Ik heb even een aantal eisen opgesteld:
1. synchroon communiceren met leerlingen op afstand.
2. opdrachten online klaar kunnen zetten
3. anderen bestanden online zetten
4. leerlingen uitwerkingen online kunnen laten plaatsen
5. leerlingen feedback op elkaars werk kunnen laten geven
Voor punt 1. (de asynchrone communicatie) zou je gebruik kunnen maken van een programma als skype of msn. Maar als je je leerlingen liever geen eigen msn/skype accounts wilt laten aanmaken, zou je ook ervoor kunnen kiezen om een ander chatsysteem op de schoolsite of het schoolnetwerk te zetten (b.v. de chatmodule van site@school). Voor de punten 2 t/m 5 zou je gebruik kunnen maken van een weblog. Hier op kun jij als docent opdrachten plaatsen en kunnen leerlingen opdrachten plaatsen. Je kunt als docent en als leerling feedback geven door een replie op een geplaatste opdracht te geven. De opdrachten die helemaal af zijn, daar zou je in een statische weblogpagina van een leerling naar kunnen linken.
Het weblog kun je ook op verschillende manieren inrichten. Je kunt voor iedere groep / leerling en jezelf een eigen weblog aanmaken. Of je kunt een weblog aanmaken waar binnen je verschillende categorieen aan maakt (b.v. opdrachten, zoekdocumenten,groepje1, groepje 2 etc...) en waarbij je voor iedere leerling een account aanmaakt met verschillende rechten.
Een voordeel van het weblog is dat je via RSS alle vorderingen makkelijk kunt bijhouden. (knip)
Ik denk dat er op dit moment vooral voor het basis onderwijs meer rendement te halen is uit goedkopen kleinschalige en laagdrempelige toepassingen zoals weblogs, wiki's en zelfs simpele gastenboeken dan uit grote ingewikkelde elektronische leeromgevingen waar een hoop geld in geïnvesteerd word. Zo kunnen leerkrachten eerst ervaring op doen en kan er kennis opgebouwd worden over het gebruik van digitale toepssingen in het onderwijs. Pas daarna zouden deze systemen geïntegreerd
kunnen worden in een goed functionerende elektronische leeromgeving.
Inderdaad, binnen 2 uur zo'n uitgebreid antwoord! Prachtig, zo'n mailinglist die al meer dan 4 jaar op deze manier werkt. Hoezo, Social Software?
(de berichten zijn hier en daar wat ingekort. Lees het hele verhaal via de links)
04 september 2006
Educa Pecha Kucha
Op 22 maart j.l. schreef ik al over het fenomeen Pecha Kucha en zei toen: "Het lijkt me een geweldige uitdaging en zou het ook wel op mijn werk willen introduceren. Een idee voor een ICT (op school) conferentie?" We zijn amper een half jaar verder en zie daar, de School voor de Toekomst organiseert een Educa Pecha Kucha! Samen met Kennisnet organiseert School voor de Toekomst een onderwijsvariant op het Pecha Kucha concept: een spectaculaire vorm van kennissen maken en kennisoverdracht die stevig opgang maakt in de kunsten en architectuur scene.Het onderwerp is slimme, succesvolle Webtoepassing voor HerontwerpZorg dat u er bij bent op 9 November 2006 in ’s-Hertogenbosch!En geloof het of niet, ik ben uitgenodigd om er een presentatie te komen verzorgen! Ik heb nog geen JA gezegd, want er staat me een zeer drukke periode te wachten, maar hoop stiekum toch dat me de tijd gegund wordt hier aan deel te nemen. Het lijkt me vooral ook zo leuk om te zien waar anderen mee komen (Mijn eigen verhaal zou ik tenslotte moeten kennen:-) Dus mensen, geef jezelf op als deelnemer of kom met een interessante suggestie voor de programma commissie.
Teleblik
Zo, ook voor mij is het nieuwe schooljaar vandaag weer begonnen. Tijd dus voor een nieuwe serie "trendmatchers" en gelijk kan ik putten uit dagelijkse ervaringen.
Er lag een nieuwsbrief van Schonenvaart op m'n bureau met de mededeling dat we accounts zullen moeten gaan aanvragen voor en uitdelen aan deelnemers omdat binnen deze leeromgeving gebruik wordt gemaakt van videofragmenten uit Teleblik. Daar waar wij juist ons uiterste best doen om onze deelnemers zo veel mogelijk met single sign on te bedienen worden ze nu geacht een eigen Entree account aan te vragen én een eigen digicode in te voeren, iedere keer wanneer ze een teleblik fragment opvragen. Eerlijk gezegd kan ik me hier niets bij voorstellen, maar goed.
Nu wil het toeval dat ik moderator ben van de "Scholenlijst mailinglist, hét kennis-net(werk) voor alle ICT op school!" en dat daar de laatste tijd juist veel berichten binnenkomen over het werken met Teleblik. en wat blijkt: Het kan veel simpeler!
Het AB-ZHW brengt onder andere een programma op de markt dat het Teleblik probleem op een prachtige manier oplost, genaamd Klikstart. Er is een mogelijkheid ingebouwd om zonder de inlogcode te weten het materiaal van Teleblik te activeren. Hiermee kunnen de groepen eenvoudig bij dit waardevolle materiaal komen. Ze hebben dit met Teleblik besproken en gezocht (eigen
initiatief) naar een mogelijkheid om binnen Klikstart wel bewust te laten inloggen, doch met een groot gemak. Als de leerling of leerkracht moet inloggen op een site klikken ze op de kluis, kiezen het programma en OK. Er wordt door Klikstart dan op reguliere wijze ingelogd bij de applicatie.
Ik heb vanmiddag gelijk contact gezocht met de servicedesk van Teleblik met de vraag of zoiets ook niet mogelijk zou zijn binnen bijv. Schonenvaart. "Dat kan niet" kreeg ik al snel als reactie terug. Toen ik hen wees op het bestaan van Klikstart kreeg ik te horen dat de school in ieder geval één digicode nodig heeft. Dat klinkt al heel anders dan voor iedere deelnemer een unieke code. Er is dus kennelijk speelruimte in onderhandelingen met Teleblik en ik hoop dan ook dat de grote ELO leveranciers als N@tschool en IT's Learning tot een betere regeling weten te komen met Teleblik dan wat er nu van de onderwijsinstellingen verwacht wordt. Ik zit er echt niet op te wachten allerlei codes te moeten gaan bestellen en distribueren.
31 augustus 2006
Wakker worden naast Sarah
Een uurtje later ging de bel en stonden onze buurtbewoners trots bij hun creatie. Dus konden de flessen ontkurkt en het oude jaar gezellig uitgevierd worden. Zo gat dat in Drenthe...
23 augustus 2006
Blogger gefeliciteerd!
Vandaag is het precies 7 jaar geleden dat Blogger uitkwam. Vandaar dat Blogger.com vandaag een iets aangepast logo gebruikt. Als dankbaar gebruiker van deze dienst wil ik ze graag van harte feliciteren. Zelfs de toen bedachte naam is gebleven en een begrip geworden.
Dat ik nu juist op deze dag weer (voorzichtig) begin na een heerlijke zomerstop en juist nu Windows Live Writer (Bèta) gebruik in plaats van de vertrouwde Blogger interface berust op puur toeval.
12 juli 2006
Klikvoer
"Heb je wel genoeg leesvoer bij je?" vraagt mijn vrouw ieder jaar voor we op vakantie gaan.Ik durf het mijn bezoekers (waaronder veel mensen uit de "boekenwereld") bijna niet te bekennen, maar ik ben eigenlijk niet zo'n lezer. Ik heb er gewoon het geduld niet voor. Maar voor deze zomer neem ik een prachtig boek mee, niet zozeer om te lezen, maar om te kijken, en te klikken in de meegeleverde CD-rom. Ik heb het over de web design index, nummer 6. Een prachtig boek met screendumps van meer dan 1000 websites! Op de meegeleverde cd kun je doorklikken naar offline pagina's, vaak met veel flash enz. De broncode kan webdesigners veel inspiratie geven. Meer dan dit boek (en natuurlijk m'n notebook) heb ik de komende zomer dus niet nodig!
Een uitgebreide recensie is te vinden bij Zeenz.nl (ook een aanrader om te bookmarken)
Kopstoot
Het leuke hiervan vind ik wel dat je blijkbaar (met kennis van Flash) heel snel een soort van "spel" kunt ontwikkelen. Dat zou dus ook voor meer educatieve doeleinden ingezet kunnen worden.
10 juli 2006
2006 Conference on Information Technology
Mijn vaste bezoekers hebben al eerder kunnen lezen dat ik in oktober naar Amerika ga voor de "2006 Conference on Information Technology".Vandaag heb ik het voorlopige programma "even" doorgenomen.
Allemensen, wat een aanbod!
Hoe ga ik hier in vredesnaam een behoorlijke keuze uit maken?
Ik zou natuurlijk mijn lezers kunnen oproepen om me te helpen met een soort van voorkeurslijst, waarbij de meeste stemmen gelden. De bedoeling is namelijk dat ik ook ga bloggen en dan zouden jullie mee kunnen gaan bepalen welke sessies ik moet volgen, om er vervolgens een verslag van te krijgen. Ik zet dit idee even in de week. Als iemand een suggestie heeft hoe zoiets te organiseren is dan houd ik me van harte aanbevolen!
07 juli 2006
One entry found for google
Meldde ik gisteren al dat The Oxford Engish Dictionary Google had opgenomen in de nieuwste editie van haar woordenboek, nu lees ik (notabene in de Telegraaf) dat
google nu ook als werkwoord is opgenomen in het gezaghebbende Amerikaanse woordenboek Merriam-Webster Collegiate Dictionary. Niet met een hoofdletter G zoals in de Oxford, maar met een kleine g, waardoor het nu echt als werkwoord gebruikt kan worden.Volgens de Telegraaf kent de Nederlandse 'Dikke Van Dale' trouwens al het werkwoord "googelen" dat is afgeleid van Google. Dit in tegenstelling tot wat ik gisteren nog beweerde.
Overigens is het de vraag of het bedrijf Google wel zo blij is met deze ontwikkeling.
"De term google kan zo synoniem worden voor zoeken op internet dat de bescherming van het handelsmerk vervalt en dat daarmee concurrenten het ook kunnen gebruiken voor hun producten." aldus de Telegraaf.
Tussen directeuren
Normaal gesproken houd ik privé en trends strikt gescheiden. Deze keer wil ik echter een uitzondering maken voor mijn vrouw die vandaag haar post HBO diploma Schoolleider Primair Onderwijs in ontvangst mocht nemen. Een hele prestatie als je weet wat ze er allemaal voor gedaan heeft en mij er al die tijd ook nog bij had...Daarna op bezoek bij een goede vriend van ons, ook directeur van een basisschool, waar vandaag de nieuwe locatie feestelijk in gebruik werd genomen na een ingrijpende verbouwing. Geweldig wat hij met z'n team voor elkaar heeft gekregen!
En, alsof het de normaalste zaak van de wereld is zag ik daar in ieder lokaal een Smartboard hangen. Alleen in de personeelskamer stond nog een ouderwets krijtbord te wachten op de rommelmarkt. Leerkrachten die zich tot voor kort niet echt digitaal vaardig zouden noemen gaven nu voor de vuist weg de mooiste demonstraties van wat je met zo'n bord allemaal kan. Een krijtje willen ze nooit meer vasthouden!
06 juli 2006
Politieke analyse
Door op verschillende sites met behulp van Google dezelfde zoekopdrachten uit te voeren kun je tot heel aardige resultaten komen. Zo heb ik bij de Telegraaf en bij de Volkskrant gekeken naar Balkenende voor en tegensite:www.telegraaf.nl balkenende voor
Resultaten 1 - 10 van circa 16.000 van www.telegraaf.nl voor balkenende voor. (0,23 seconden)
site:www.telegraaf.nl balkenende tegen
Resultaten 1 - 10 van circa 9.240 van www.telegraaf.nl voor balkenende tegen. (0,30 seconden)
site:www.volkskrant.nl balkenende voor
Resultaten 1 - 10 van circa 821 van www.volkskrant.nl voor balkenende voor. (0,20 seconden)
site:www.volkskrant.nl balkenende tegen
Resultaten 1 - 10 van circa 1.380 van www.volkskrant.nl voor balkenende tegen. (0,32 seconden)
Nu zegt dit natuurlijk helemaal niks, want de eerste hit op de Volkskrant site bij "balkenende voor" geeft als resultaat:
"de Volkskrant - Den Haag - Balkenende staat voor gek bij 'nee'"
Ik geloof dus dat ik mijn analyse technieken nog wat moet verfijnen...
Ik google, jij googlet, wij hebben gegoogled
The Oxford Engish Dictionary heeft weer een aantal nieuwe woorden toegevoegd aan haar woordenboek. Daarmee kan je zeggen dat googlen nu een officieel werkwoord is geworden. Hoe lang zal het duren voordat onze eigen van Dale het woord ook opneemt?Nu in ieder geval nog niet:
"U hebt gezocht op googlen: Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. "
Maar hoe ga je dat nu straks in het Nederlands goed schrijven, net zoals je het zegt?
Ik googel, jij googelt wij hebben gegoogeld. (of moet dit met een t?)
Of wordt het dan toch: ik ilse, jij ilst, wij hebben geïlst (of moet dat dan met een d?)
Dat zou dan toch weer pleiten voor www.vinden.nl
Tenslotte bestaat www.gevonden.nl ook al (ook al is die dan weer van een andere aanbieder)
Moet alleen www.vond.nl nog op zoek naar een eigenaar...
Er zijn nog meer woorden bijgekomen in Oxford, zoals onder andere:
backlist, v.
cybrarian, n.
digicam, n.
flightseeing, n. (ten behoeve van Google Earth?)
geocache, n.
geocaching, n.
hacktivism, n.
hacktivist, n.
Hall of shame n.
iconify, v.
mash-up, n.
rewriteable, adj.
screenable n.
uninstall, v.
win-win, adj.
yada yada, int. and n.
05 juli 2006
Zonnesteek van KPN
Ook zo'n leuk foldertje in de bus gehad van de Primafoon?Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger je korting!
Nu stond er ook een Fujitsu Siemens notebook in de folder die bij 30º maar €419,93 zou kosten. Wel, vandaag was het zo warm, dus toch maar even op de site van KPN gekeken. Wel wat dect telefoons, maar natuurlijk geen notebook. Even zoeken via Google brengt me naar Tros Radar waar al heel wat mensen hun verhaal doen. Het betreffende model blijkt al maanden niet meer leverbaar en een vergelijkbaar model wil KPN verkopen voor maar liefst €950,--
Blijkbaar hebben ze daar dus zelf last van een flinke zonnesteek. Mij zien ze in ieder geval niet meer, ook niet voor een dect telefoon.
04 juli 2006
Pas op je domein(en)
Dus werd het tijd voor een klein onderzoekje:
Mijn zoon zit op het Carmel College. Het ligt dus voor de hand om www.carmelcollege.nl in te voeren. Fout! Je komt op een site waar iemand alleen maar aan wil verdienen, maar die je niet veel wijzer maakt. Het goede antwoord was: www.carmel.nl
Nog eentje dan: In Zwolle staat het Deltion College. Logisch dus om www.deltioncollege.nl in te voeren. Fout! Het goede antwoord is: www.deltion.nl
Zo zullen er ongetwijfeld meer voorbeelden zijn.
Overigens heb ik vorig jaar beide scholen ingelicht maar kennelijk hebben ze daar niets mee gedaan. Wat maken een paar bezoekers nu uit...
Voor iedereen die zich hier wel om bekommert is er nu een handige tool: de typefoud generator!
Daarmee kun je zien wat mensen (per ongeluk) intoetsen wanneer ze op zoek zijn naar jouw site.
Probeer er eens een paar en kijk eens goed naar de zoekopdrachten via je statistieken, bijv. via je Nedstat account of Google analytics. Heb je soortgelijke ervaringen? Laat het me weten!
03 juli 2006
M'n eerste live uitzending!
Wat een vreemde sensatie dat je je eigen beelden "live" (met een vertraging van ongeveer 1 minuut) kunt bekijken via internet. En wat me zo verbaasde is dat de techniek eigenlijk niks voorstelt: Gewoon Windows Media Encoder donwloaden, een paar instellingen opgeven en draaien maar.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat er (tot nu toe) nog maar zo weinig instellingen zijn die gebruikmaken van deze prachtige service van Surfnet.
Natuurlijk wordt het voor mij nu ook eerst bedenken voor welke doeleinden dit het best kan worden toegepast, maar al zou je hem als bewakingscamera voor de ingang hangen... het feit dat dit zo eenvoudig kan geeft me een soort van opwinding die ik een tijd lang niet gevoeld heb.
In ieder geval kan ik straks vanuit Amerika heel makkelijk het thuisfront de nodige beelden voorschotelen. Ik zie mogelijkheden voor de jaarlijkse studiedag (zieke collega's?) en spectaculaire buitenactiviteiten die onze deelnemers steeds vaker organiseren, ofwel authentiek danwel betekenisvol...
Daag me uit en draag een leuke toepassing aan, en ik zorg dat er een camera bij komt!
02 juli 2006
Tour de France live via Google Earth
Iemand moést dit bedenken natuurlijk, dus was het slechts een kwestie van even zoeken voordat ik terecht kwam bij iemand die zich Lucifer666 noemt en alle etappes van de Tour de France 2006 bij elkaar heeft gebracht in Google Earth. Het mooiste is dat de tour in Google Earth live is te volgen!Gewoon even de placemark openen in Google Earth en je zit midden in de tour. Het betreft hier een zogenaamde network link waar voortdurend nieuwe informatie aan wordt toegevoegd. Geen idee hoe het werkt, maar als eindgebruiker geniet ik volop!
01 juli 2006
De invloed van het web op leren
"Het wordt steeds belangrijker om de kinderen van vandaag, de digitale generatie te begrijpen."Zo begint een interessant bericht op het weblog van Joost Bekel, Bekel's Blog: "Integratie en strategische waarde van uw webomgeving"
In dit bericht verwijst Joost onder andere naar een presentatie van John Seely Brown, nota bene uit 1999, getiteld: Learning, Working & Playing in the Digital Age
Dit is helemaal de moeite waard om eens door te lezen, zeker als je je realiseert dat het "al" 7 jaar oud is!
Joost besluit zijn bijdrage met:
"Een diepe wijziging vindt plaats: een verschuiving tussen technologie om het individu te ondersteunen naar technologie om relaties te ondersteunen. Hierdoor vinden we nieuwe manieren, nieuwe tools en nieuwe sociale protocollen om elkaar te helpen en te leren. Dit leidt vervolgens tot een nieuwe cultuur van leren. Web 2.0 toont aan dat John Seely Brown hierin gelijk had en dat we midden in deze verschuiving zitten."
