Eigenlijk geen tijd meer voor een fatsoenlijk bericht, maar toch wil ik ze nog even allebei noemen:
Twitter en Tumblr zijn dingen die je in de gaten moet houden.
Raar dat Twitter nog zo weinig gebruikt wordt en verrassend hoe snel je met Tumblr iets wat op een weblog lijkt in elkaar sleutelt!
Probeer het eens uit, dat doe ik ook: twitter.com/trendmatcher en trends.tumblr.com
28 februari 2007
Themabijeenkomst Ontketende Content
Vandaag was de tweede sessie (voor Zuid Nederland) van de themabijeenkomst 'Ontketende Content', georganiseerd door een samenwerkingsverband van Kennisnet Ict op school, het Ontwikkelcentrum en ROC-i-partners.opnieuw mocht ik m'n "Skype op een stickie" concept toelichten en kreeg nu ook nog tijd om wat mooie mashups in weblogs te laten zien. Omdat bij de sprekers vóór mij een paar keer de termen wiki's en het ontwikkelen van mediavaardigheden bij leerlingen genoemd werden ben ik trouwens begonnen met het laten zien van WikiKids, wat mij betreft een prachtig voorbeeld hiervan!
De reacties uit de zaal op het Skype verhaal waren lovend en verwarmend. Na afloop werd me gevraagd "hoe duur" ik was en of ik m'n verhaal op andere ROC's zou willen vertellen om daar de dienst ICT "om" te krijgen. Concreet, praktisch, stimulerend, enthousiasmerend waren woorden die me bijna verlegen maakten:-)Maar de andere presentaties mochten er ook stuk voor stuk wezen! Een aantal daarvan kun je bekijken via deze link.
Na vandaag is dan ook de site Contencreatie van Kennisnet officieel in de lucht. Kom nu niet met commentaar naar de makers dat er nog het nodige ontbreekt, maar stel je op als prosumer en draag bij met ideeën en aanvullingen. Is dat niet het idee van contentcreatie? Natuurlijk is de site nog lang niet compleet, en met het tempo waarin nieuwe (web2.0) applicaties uitkomen zal hij dat ook nooit worden, so what?
Vandaag heeft opnieuw laten zien dat we met de tools van nu al heel wat kunnen doen. Laten we eerst wat we nu hebben maar eens concreet gaan toepassen in ons onderwijs!
27 februari 2007
Google Maps Mashups
Op het Google Maps API blog staat een leuk bericht over Google Maps Mashups, waarbij 4 mashups genoemd worden.Een wel heel gebruiksvriendelijke vind in tinymap.net waarmee je in no time een eigen kaart kunt maken met route, waypoints en points of interest. Je hoeft je niet te registreren of zo, maar kunt gelijk aan de slag. Als je klaar bent even opslaan en je krijgt een unieke url naar "jouw" kaart met alle waypoints enz.
Als je hier klikt zie je langs welke weg ik daarnet m'n hond heb uitgelaten en waar ik een praatje met de buurman heb gemaakt.
Hiermee kan je kinderen leuk de weg van huis naar school laten tekenen met een beschrijving van de dingen die ze onderweg allemaal tegenkomen.
Zelf kun je de mooie wandeling die je in het weekend gemaakt hebt natrekken en delen met anderen.
Probeer het eens uit, je komt gegarandeerd geen code tegen!
@Edwin: het begon hier pas om 15.30 uur te regenen dus mocht ik eindelijk weer achter m'n (windows)computer, want nee... "HIJ" is er nog steeds niet :-(
Frank keeps watching
Een week geleden schreef hij een artikel over de beste vergelijkingssites voor Web 2.0 (en aanverwante) tools. Toen kwamen Weblogs, Wikis, Podcatchers, Forums, RSS, CMS, Search en Spreadsheets aan bod.Vandaag komt hij met deel 2 van dit overzicht van vergelijkingssites, met dit maal aandacht voor Instant Messaging tools, Mapping tools, Calendar tools, Social bookmarking tools, Screencasting tools, Videoconferencing tools en E-mail tools.
Maar misschien is dit bericht geheel overbodig omdat je al lang geabbonneerd bent op de feed van Frankwatching...
Rapportenservice
Even een korte tip tussendoor: Ik ben geabbonneerd op de rapportenservice van de Automatiseringsgids en krijg daarmee regelmatig een overzicht van de laatste publicaties, waarvan de meeste gratis (na registratie) te downloaden zijn!Een greep uit de inhoud van deze maand:
- Eyetracking onderzoek zoekmachines - De Vos & Jansen - gratis
Kopers op internet bekijken meer zoekresultaten dan online informatiezoekers, ook zijn ze meer gericht op merken. Er blijkt duidelijk een verschil in kijkgedrag tussen consumenten die het web opgaan met de intentie wat te kopen en consumenten die het web opgaan om informatie te zoeken. Lees verder... - TMT Trends: Media Predictions 2007 - Deloitte – gratis
User-generated content gaat de traditionele media steeds meer aanvullen. Het een sluit het ander echter niet uit. Zo is bijvoorbeeld online advertising goed op weg een miljardenindustrie te worden. Toch kopen 439 miljoen mensen nog steeds elke dag een krant. Lees verder... - ICT Barometer februari 2007 - Ernst & Young - gratis
Voor driekwart van de Nederlandse directeuren, managers en professionals is thuiswerken een mogelijkheid. Echter, medewerkers worden nauwelijks aangemoedigd om dat ook daadwerkelijk te doen: slechts 7 procent van de bedrijven stimuleert het personeel om thuis te gaan werken. Lees verder... - Comm.unities.of.prac.tice 2.0 - Universiteit van Amsterdam - gratis
Weblogs, wiki’s en social bookmarking hebben los van elkaar ieder hun eigen toegevoegde waarde in leersituaties. Het beste resultaat kan echter behaald worden als de drie soorten social software slim worden gecombineerd. Lees verder... - IPTV Monitor - issue 3 - Accenture - gratis
Het vertrouwen in de toekomst van IPTV blijft sterk. De meerderheid van de leidinggevenden in de IPTV-industrie is er zeker van dat IPTV binnen drie jaar veel winst gaat opleveren. Dit blijkt uit de IPTV Monitor – Issue 3 van Accenture. Lees verder... - Trends and observations in a mobile and connected world - Keynote Systems - gratis
De online consument wordt steeds kritischer. Online winkels moeten dezelfde service bieden als offline winkels, VoIP moet in kwaliteit niet onderdoen voor analoge telefonie en online reisbureaus moeten simpel en duidelijk zijn. Zo niet, dan stapt de consument direct over naar de concurrent. Lees verder...
Zoals je ziet zit daar interessant leesvoer tussen, waar ik nu helaas geen tijd voor heb want omdat het maar niet wil regenen vandaag moet ik de tuin in...
Nee mensen, nog steeds niet
Sinds ik verteld heb dat ik vandaag of morgen een Mac verwacht heb ik van allerlei kanten al tips, trucs, links en vragen gehad. Niet alleen via de comments, maar ook via e-mail buiten mijn weblog om.Veel mensen vragen me ook of ik alsjeblieft mijn ervaringen wil delen. Nou, dat ga ik zeker doen, de camera staat al klaar voor de uitpakparty! Het wachten is nu op de bode.
Wel is het leuk om te zien hoeveel van mijn bezoekers Mac gebruikers zijn. Alleen dat al is reden om daar meer aandacht aan te besteden.
Wat me zelf opvalt is dat ik nu al veel meer oog heb voor Mac gerelateerde berichten. Zo kwam er net nog (via Twitter) een kattebelletje van Robert Scoble binnen: "Scobleizer: @Pirillo. my new Mac runs three OS (actually more, but that's enough for now). Just so when I get pissed at one I can switch to another."
En MacOSX.nl meldt het volgende: Zorgt Plasterk voor Macs in het onderwijs?
"In de Volkskrantblog is te lezen dat de nieuwe minister van onderwijs Plasterk een Applefan is. Hij heeft een verzoek ingediend om zijn eigen Apple mee te nemen naar de grote toren in Den Haag."
Grappig zijn ook de reacties op dat bericht, zoals:
"en dan zijn er ook nog die leraren die automatisering in hun portefeuille hebben omdat ze als eerste thuis een WindowsPC hadden (en die daarmee tot de expert van school zijn gebombardeerd). Denk je dat die zomaar omgaan (goede argumenten of niet)? Leraren zijn eigenwijs, dat is een eis voor zo'n baan, en MS-automatiseerders zo mogelijk nog meer."
Die kan ik als "gebombardeerde leraar" in m'n zak steken!
26 februari 2007
Spreek uw bericht in na de piep
Nog geen half uur nadat ik m'n template had aangepast en het venster met de audiocomments helemaal naar beneden in de sidebar had verbannen kwam het ICT & Onderwijs Blog met een nieuwe feature: De EduKast Voicemail lijn. 
Ik moest constateren dat al meer dan een maand niemand gebruik had gemaakt van de mogelijkheid om via een audiobericht te reageren. Daarom leek het me leuker om de Myblog foto's van recente bezoekers bovenaan te zetten.
Pierre biedt via de Voicemail lijn iedereen de mogelijkheid om een bericht aan te leveren voor de Edukast en ik heb het natuurlijk gelijk uitgeprobeerd, uiteraard via Skype. Dat bleek prima te werken!
Zelf heb ik ook een extra VOIP nummer bij Xs4all dat ik voor dergelijke doeleinden zou kunnen gebruiken, maar vreemd genoeg is dat nummer niet via Skype bereikbaar. Ook het nummer van Gabcast, dat ik gebruik om via de telefoon een bericht in te spreken voor een weblog is niet via Skype te bellen.
Ik hoop dat Pierre via z'n Voicemail lijn veel respons krijgt en het meer succes heeft dan de audioreactiemogelijkheid die ik hier op m'n website bied. Op de een of andere manier zijn veel mensen bang om hun eigen stem terug te horen (denk ik)...
Eerlijk gezegd, toen ik vorig jaar een presentatie van mezelf terughoorde en het aantal keren dat ik uh.. zei moest ik ook wel even slikken.
Toch gaan we straks van onze leerlingen in een aantal projecten vragen om hun telefoongesprekken (via Skype en Pamela) op te slaan. Zullen zij diezelfde huiver hebben of zal het hen niet uitmaken?
Dat is wel een kritische succesfactor voor het welslagen van het project!
Wil je weten hoe het is om jezelf terug te horen, spreek dan eens een boodschap in bij mij of bij Pierre!
Ik moest constateren dat al meer dan een maand niemand gebruik had gemaakt van de mogelijkheid om via een audiobericht te reageren. Daarom leek het me leuker om de Myblog foto's van recente bezoekers bovenaan te zetten.
Pierre biedt via de Voicemail lijn iedereen de mogelijkheid om een bericht aan te leveren voor de Edukast en ik heb het natuurlijk gelijk uitgeprobeerd, uiteraard via Skype. Dat bleek prima te werken!
Zelf heb ik ook een extra VOIP nummer bij Xs4all dat ik voor dergelijke doeleinden zou kunnen gebruiken, maar vreemd genoeg is dat nummer niet via Skype bereikbaar. Ook het nummer van Gabcast, dat ik gebruik om via de telefoon een bericht in te spreken voor een weblog is niet via Skype te bellen.
Ik hoop dat Pierre via z'n Voicemail lijn veel respons krijgt en het meer succes heeft dan de audioreactiemogelijkheid die ik hier op m'n website bied. Op de een of andere manier zijn veel mensen bang om hun eigen stem terug te horen (denk ik)...
Eerlijk gezegd, toen ik vorig jaar een presentatie van mezelf terughoorde en het aantal keren dat ik uh.. zei moest ik ook wel even slikken.
Toch gaan we straks van onze leerlingen in een aantal projecten vragen om hun telefoongesprekken (via Skype en Pamela) op te slaan. Zullen zij diezelfde huiver hebben of zal het hen niet uitmaken?
Dat is wel een kritische succesfactor voor het welslagen van het project!
Wil je weten hoe het is om jezelf terug te horen, spreek dan eens een boodschap in bij mij of bij Pierre!
Mijn XS4ALL VOIP nummer is: 0878746899
25 februari 2007
Nieuw interieur bij ICT café
Weblog HET ICT-Cafe 2.1 heeft een nieuw jasje gekregen.Leuk om te zien dat een dergelijke lay-out ook "gewoon" met Blogger mogelijk is!
Complimenten voor Harry Dubois die op basis van een template van Gecko&Fly er iets moois van heeft gemaakt waar dankzij de tabbladen goed door te navigeren is.
Opvallend is in de sidebar een verwijzing naar de laatste 10 MacOSX.nl artikelen. Gaan me nu al "Mac" dingen opvallen? (Of moet ik zeggen nu pas?)
Filmpje embedden veel slimmer
Een paar dagen geleden plaatste ik een bericht over het embedden van een videofilmpje. Via de Scholenlijst komt daar nu een reactie op van John Demmers die een veel simpeler oplossing heeft!Webpad van schooltv-bankfilmpjes is ook op de volgende manier te achterhalen (met mediaplayer van microsoft):
1. Start een filmpje op de schooltvbeeldbank
2. Klik met de rechtermuisknop op het lopende filmpje.
3. Kies vervolgens voor eigenschappen.
4. Achter "locatie" staat het pad.
Heb ik zo diep zitten te graven, blijkt het zo simpel te kunnen... Bedankt John!
24 februari 2007
Even installeren
Haar 3 jaar oude Dell werd steeds trager en ik had geen zin om daar nog veel tijd aan te besteden. Zij gebruikt haar notebook vrijwel uitsluitend voor e-mail, Word, een beetje Excel, internet, af en toe een sudoku en verder om via een remote verbinding te werken op haar systeem op school.
Een simpel notebook volstaat dus en mijn oog was al gevallen op de Acer Aspire 5051AWXMi, zowel te koop bij Norrod als bij Dynabyte voor € 599. Toevallig had Office Centre hem nu in de aanbieding voor maar € 534,31!
Dus gauw opgehaald met het idee: aanzetten, Office installeren en we kunnen weer 3 jaar vooruit. Nou, dat pakt dan toch even wat anders uit...
Ik geloof dat ik in totaal toch wel een uur of 4 aan het installeren ben geweest. Acer levert alles heel keurig "voorgeïnstalleerd" mee op de harde schijf. Sterker nog, er zit niet één schijfje in de verpakking. Het maken van een backup voor eventueel systeemherstel wordt aan je eigen verantwoordelijkheid overgelaten. Na het installeren van Windows ben ik eerst maar even bij Windows Update langsgegeaan, waar ik gelijk 77 updates moest binnenhalen! Verder wilde ik natuurlijk ook Explorer 7, de nieuwe Mediaplayer en messenger hebben. Ook de meegeleverde virusscanner wilde natuurlijk de laatste updates binnenhalen. Het valt toch iedere keer weer tegen hoeveel dit allemaal in beslag neemt. Hetzelfde verhaal daarna natuurlijk voor het Office pakket met alle toeters en bellen.
Maar het is een mooi klein en licht systeempje waar ze vast een hoop plezier aan zal beleven!
Een mooie vergelijking
Wel leuk dat ik al deze stappen nu net weer eens met een Windows systeem achter de rug heb, want maandag of dinsdag komt mijn 13-inch MacBook (wit) - 2,0-GHz Intel Core 2 Duo!!!Ja, ik heb er dus een besteld en ik ben heel benieuwd hoe snel ik daarmee van start kan gaan. Apple is volledig nieuw voor mij en ik heb dus geen idee wat ik mag verwachten wanneer het gaat om uitpakken, installeren, configureren enz. Ik houd jullie zeker op de hoogte van m'n ervaringen...
23 februari 2007
Volgende week weer!
Volgende week doen we het nog een keer, en dan in 's Hertogenbosch. Ben je nieuwsgierig naar dit project: de doos is nog niet leeg...
Trouwens, eind maart mag ik "optreden" op een bijeenkomst van CWIS-NL. De belangstelling voor die bijeenkomst blijkt nu al zo groot te zijn dat wordt uitgeweken naar Media Plaza in Utrecht, en ook daar zal naar alle waarschijnlijkheid een doosje klaarliggen!
22 februari 2007
Kennisnet Contentcreatie
Vanavond kreeg ik de url van een nieuwe site van Kennisnet aangereikt:
Kennisnet Contentcreatie
Op deze website vind je uitleg en applicaties waarmee je snel en eenvoudig content voor educatieve toepassingen kunt creëren, opslaan en delen met ekaar. Deze site heeft als doel om je snel te laten starten met programma's als YouTube, Flickr en andere internet toepassingen waar de laatste tijd veel over gepraat wordt. De site is momenteel in een testfase. In de komende weken zullen er veel dingen aangepast worden en kun je ook suggesties kwijt in een wiki omgeving.
Ik zei het vorig jaar al in een verslag over de keynote van Toine Maes op de EduExchange en je ziet nu al de eerste resultaten: Kennisnet gaat écht richting web2.0!
Kijk er eens rond en kom met je suggesties, want je weet het: web2.0 is niet alleen halen maar ook brengen!
Hoeveel procent van mijn lezers noemt zich "prosumer"?
Een filmpje embedden
Het leuke van het geven van presentaties is mede dat je dan mensen ontmoet die je anders vaak alleen maar "virtueel" tegenkomt. Zo was een van de workshopleiders van gisteren Henny Jellema.
Ik ken haar van de Scholenlijst, waar ze vaak tips geeft over het werken met Hot Potatoes. Dat is een prachtig pakket waarmee je prachtig lesmateriaal kunt maken. Henny heeft daar een hele website aan gewijd waar heel veel tips, ideeën en voorbeeelden te vinden zijn. Zo is het ook mogelijk om in dat lesmateriaal videofragmenten op te nemen.
"Maar hoe doe je dat ook alweer" was de vraag die ik gisteren voorgelegd kreeg. Het is alweer ruim 2 jaar geleden dat ik ergens een voorbeeldpagina plaatste. Regelmatig hoor ik dat die code nog steeds door leden van "de lijst" gebruikt wordt.
Henny probeeerde dat met een filmpje van de School TV beeldbank, maar het werkte niet!
Als je de broncode van de pagina die zij me doorgaf bekijkt, dan zie je nergens het pad naar het wmv bestand. Hoe doet de beeldbank dat? In ieder geval wordt een en ander goed verstopt, maar gelukkig niet goed genoeg!
Ik heb het volgende gedaan:
Eerst heb ik het filmpje helemaal bekeken.
In Microsoft Explorer ga ik naar Extra, Internetopties. Ik klik bij Browsegeschiedenis op Instellingen en kies dan voor Bestanden weergeven.
Daar krijg ik nu te zien wat ik weten wil: de naam van en het pad naar het bestand!

Als ik dit plak in "mijn" voorbeeldcode krijg ik keurig het filmpje te zien:
Alleen lukt het mij nu niet om de autostart eruit te halen, waarschijnlijk omdat het streaming is? Zo heb ik op mijn beurt ook weer een vraag...
Update:
Dankzij een reactie van Rob Schellekens kan ik nu toch het filmpje hier embedden!
Omdat het hier gaat om streaming video wordt niet het hele filmpje in de map tijdelijke bestanden opgeslagen. Als je deze truc uithaalt bij het bezoeken van sites als Youtube of DailyMotion vind je het hele filmpje in deze map (vandaar eerst helemaal afspelen) en kun je het copiëren naar een andere directory!
Ik ken haar van de Scholenlijst, waar ze vaak tips geeft over het werken met Hot Potatoes. Dat is een prachtig pakket waarmee je prachtig lesmateriaal kunt maken. Henny heeft daar een hele website aan gewijd waar heel veel tips, ideeën en voorbeeelden te vinden zijn. Zo is het ook mogelijk om in dat lesmateriaal videofragmenten op te nemen.
"Maar hoe doe je dat ook alweer" was de vraag die ik gisteren voorgelegd kreeg. Het is alweer ruim 2 jaar geleden dat ik ergens een voorbeeldpagina plaatste. Regelmatig hoor ik dat die code nog steeds door leden van "de lijst" gebruikt wordt.
Henny probeeerde dat met een filmpje van de School TV beeldbank, maar het werkte niet!
Als je de broncode van de pagina die zij me doorgaf bekijkt, dan zie je nergens het pad naar het wmv bestand. Hoe doet de beeldbank dat? In ieder geval wordt een en ander goed verstopt, maar gelukkig niet goed genoeg!
Ik heb het volgende gedaan:
Eerst heb ik het filmpje helemaal bekeken.
In Microsoft Explorer ga ik naar Extra, Internetopties. Ik klik bij Browsegeschiedenis op Instellingen en kies dan voor Bestanden weergeven.
Daar krijg ik nu te zien wat ik weten wil: de naam van en het pad naar het bestand!

Als ik dit plak in "mijn" voorbeeldcode krijg ik keurig het filmpje te zien:
Update:
Dankzij een reactie van Rob Schellekens kan ik nu toch het filmpje hier embedden!
Omdat het hier gaat om streaming video wordt niet het hele filmpje in de map tijdelijke bestanden opgeslagen. Als je deze truc uithaalt bij het bezoeken van sites als Youtube of DailyMotion vind je het hele filmpje in deze map (vandaar eerst helemaal afspelen) en kun je het copiëren naar een andere directory!
Verwarring en omarming
Eigenlijk zit mijn hoofd nog te vol met de ervaringen van de afgelopen dag om er goed verslag van te doen. Vanochtend mocht ik de studiedag op een school voor speciaal onderwijs starten met een verhaal van 3 kwartier over weblogs (in het onderwijs) en 's middags in Emmeloord mijn "Skype op usb" project presenteren aan mensen die waren afgekomen op het thema "ontketende content".Een grotere tegenstelling kun je je haast niet voorstellen: Waar 's ochtends een aantal mensen voor het eerst kennis maakten met het fenomeen weblog vlogen 's middags de web2.0 termen je om de oren. De ene presentator wist nog meer buzzwords te genereren dan de ander. Geweldig om te ervaren, maar het liet vandaag zelfs mij in verwarring achter toen ik de balans opmakend in de auto naar huis reed. Wat een wereld van verschil!
Ik hoop er later opterug te komen. Nu volsta ik met verwijzing naar de foto's die in Sneek en in Emmeloord gemaakt heb.
Toch nog een aanvulling, kijkend naar de titel die ik een half uur geleden bedacht had. Denk nu niet dat de verwarring sloeg op de ochtend en de omarming op de middag. In beide sessies werden dezelfde vragen gesteld: wat is de meerwaarde, wat moet de docent hiermee, wat kunnen we de leerling nog leren, wat is de verantwoordelijkheid van de directie, is het geen hype...
Een van de laatste dingen die ik vanmiddag iemand hoorde zeggen was: "ik zou niet weten wat ik met een weblog zou moeten".
Ik soms ook niet...
20 februari 2007
De school in de wereld
Unesco conferentieDe school in de wereld; de wereld in de school
28 maart 2007 is een dag om naar uit te zien. Een dag om vrij te houden in je agenda. Want dan organiseert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in Amersfoort een landelijke, 1-daagse conferentie over de interculturele dialoog op school. Deze conferentie wordt georganiseerd in samenwerking met de Nationale UNESCO Commissie, het Europees Platform en het ROC Midden Nederland.
De conferentie richt zich op het ontwikkelen van een plezierige schoolcultuur waarin leerlingen, docenten en bestuurders met verschillende culturele en etnische achtergronden zich allemaal thuisvoelen. Ook zal aandacht worden besteed aan het Unesco scholenprofiel.
Actief programma
De conferentie wordt geopend door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap*) en omvat naast een aantal presentaties diverse workshops. Het belooft dan ook een actieve gebeurtenis te worden met een hoog 'doe-gehalte'. Dankzij het praktisch gerichte karakter van deze conferentie kan je hier concreet toepasbare kennis en ervaring opdoen. De conferentie wordt voorgezeten door de Nederlandse jeugdvertegenwoordiger bij Unesco.
Inschrijven kan hier.
*) Wedden dat die "helaas" verhinderd zal zijn?
Het Triple-L Project
Via Webstroom, de community van streaming video deskundigen uit het hoger onderwijs, word ik geattendeeerd op het Triple-L Project.Triple L gebruikt Live events als Leerobjecten voor Leeromgevingen. Er worden in het project werkwijzen ontwikkeld waarmee de mogelijkheden van audio en video optimaal kunnen worden benut voor het hergebruik van Live events zoals hoorcolleges.
Lees hier meer over de werkwijze en einddoelen van Triple L.
In de nieuwsbrief van februari staan veel interessante bijdragen met verwijzingen naar prachtige praktijkvoorbeelden, zoals:
Jan Peter Balkenende in zijn natuurlijke habitat
Zwierig gooit hij zijn jasje uit, maakt een grap en begint aan zijn college. Jan Peter Balkenende: een geboren docent. Wie had dat gedacht? (video)
Bladerend door de site zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden van Live events als Leerobjecten voor Leeromgevingen!
19 februari 2007
Je eigen ondertiteling
Kies een filmpje uit bij een van de 24 aanbieders zoals YouTube, DailyMotion of Google Video. Voer het in bij Mojiti en je kunt er op iedere plek waar je wil ondertiteling, tekstballonnen of ander commentaar aan toevoegen! Kijk als voorbeeld naar de Evolution of Dance (hilarisch!).
Vind je Mojiti niet echt prettig werken? Dan kijk je toch naar (ongeveer) dezelfe mogelijkheden bij BubblePly!
Hoe ik hier nu weer aan kom?
Ik las bij Robert Scoble dat Michael Wesch, de man die het inmiddels alom bekende web2.0 filmpje gemaakt heeft geinterviewd is door John Batelle. Een zeer lezenswaardig verhaal, waar ik dus onder andere bovenstaande links tegenkwam...
Vind je Mojiti niet echt prettig werken? Dan kijk je toch naar (ongeveer) dezelfe mogelijkheden bij BubblePly!
Hoe ik hier nu weer aan kom?
Ik las bij Robert Scoble dat Michael Wesch, de man die het inmiddels alom bekende web2.0 filmpje gemaakt heeft geinterviewd is door John Batelle. Een zeer lezenswaardig verhaal, waar ik dus onder andere bovenstaande links tegenkwam...
18 februari 2007
Gebruikt iemand Twitter?
Door een bericht bij Robert Scoble kom ik weer bij Twitter terecht, een grappig tooltje dat ik al eerder hier besproken heb.
Ik heb het zelfs een tijdje rechtsbovenin m'n weblog gehad voor "dienstmededelingen".
Je kunt namelijk heel makkelijk met Google Talk of MS messenger een kort berichtje naar Twitter sturen en ergens publiceren. Eigenlijk vergeet ik het gewoon te gebruiken, misschien ook omdat ik nog helemaal geen "followers" heb :-(
Zijn er eigenlijk onder mijn lezers mensen die Twitter gebruiken? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb het zelfs een tijdje rechtsbovenin m'n weblog gehad voor "dienstmededelingen".
Je kunt namelijk heel makkelijk met Google Talk of MS messenger een kort berichtje naar Twitter sturen en ergens publiceren. Eigenlijk vergeet ik het gewoon te gebruiken, misschien ook omdat ik nog helemaal geen "followers" heb :-(
Zijn er eigenlijk onder mijn lezers mensen die Twitter gebruiken? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Good old Commodore
Terwijl ik druk bezig ben me te orienteren op de aanschaf van een Macbook kom ik via Dutch Cowboys op een prachtig filmpje van Current: Gates vs. Jobs
In één woord geweldig! De Commodore (en ZX81) heb ik nog op zolder staan en ze kijken stiekum met me mee...
In één woord geweldig! De Commodore (en ZX81) heb ik nog op zolder staan en ze kijken stiekum met me mee...
Amnesty Generator
De afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest om een demo weblog als een kerstboom op te tuigen met alle mogelijke toeters en bellen, oftewel widgets en gadgets.
Veel daarvan zul je niet willen gebruiken en zeker niet allemaal in combinatie met elkaar, maar het lijkt me wel goed om mensen te laten kennismaken met wat in principe mogelijk is.
Ook heb ik al ergens gelezen dat dit het jaar van de gadgets gaat worden.
Hoe dan ook, op het Google Code Blog lees ik dat er nu een converter is die Google gadgets kan vertalen naar het Mac OS X én Vista platform. Daarmee wordt het uiteraard veel aantrekkelijker om gadgets te ontwikkelen en beschikbaar te maken!
"Viewing Google Gadgets on different sites or platforms does not require any changes. The answer to the question "Why should I write a Google Gadget?" is hopefully becoming more and more clear as rendering platforms become increasingly available, which now includes:
Veel daarvan zul je niet willen gebruiken en zeker niet allemaal in combinatie met elkaar, maar het lijkt me wel goed om mensen te laten kennismaken met wat in principe mogelijk is.
Ook heb ik al ergens gelezen dat dit het jaar van de gadgets gaat worden.
Hoe dan ook, op het Google Code Blog lees ik dat er nu een converter is die Google gadgets kan vertalen naar het Mac OS X én Vista platform. Daarmee wordt het uiteraard veel aantrekkelijker om gadgets te ontwikkelen en beschikbaar te maken!
"Viewing Google Gadgets on different sites or platforms does not require any changes. The answer to the question "Why should I write a Google Gadget?" is hopefully becoming more and more clear as rendering platforms become increasingly available, which now includes:
- Google Personalized Homepage
- Google Gadgets For Your Webpage (anywhere on the web)
- Google Page Creator
- Google Desktop
- Windows Vista Sidebar (converter)
- Mac OS X Dashboard (converter, dashboard widget converter)"
Zijn er eigenlijk al onderwijsinstellingen in Nederland die zich gewaagd hebben aan het schrijven van gadgets? Misschien iets voor de afdeling PR & Marketing...
Abonneren op:
Posts (Atom)