Gisteren de kennisnet relatiedag bezocht en daar een mooie presentatie bijgewoond van prof. Wim Veen van de TU Delft.
Hierbij een kort verslag van zijn verhaal:
De klas heeft in het jaar 2020 geen dertig, maar meer dan honderd leerlingen. Een les duurt dan geen vijftig minuten meer, maar vier uur. En de lokalen worden bevolkt door de Homo Zappiens, een veelzijdig, zappend, goed samenwerkend, fantasierijk en actief wezentje dat niet bang is voor nieuwe technologieƫn. Dat is het toekomstbeeld dat prof. Wim Veen van TU Delft voor zich heeft van het onderwijs over vijftien jaar.
Volgens Veen wordt het leerlandschap, zoals hij het noemt, voornamelijk gevormd door economische, maatschappelijke en technologische factoren. Die zijn de afgelopen jaren zo sterk veranderd, dat het onderwijs zich snel moet aanpassen.
Kenniseconomie
Scholen zoals we ze nu kennen zijn grotendeels ingericht naar de indelingen van de industriƫle economie. De organisatiestructuren van bedrijven waren in deze economie gebaseerd op hierarchie, massaproductie, standaardisatie, planning en controle. Terwijl de economie zich ontwikkelde van een industriele naar een kennisintensieve, bleven scholen al die tijd op dezelfde leest geschoeid. Het onderwijs moet zich dus snel aanpassen om de opleiding van de studenten weer aan te laten sluiten op het bedrijfsleven.
Homo Zappiens
Daarnaast heeft er buiten het onderwijs een enorme maatschappelijke verschuiving plaatsgehad. Het kind van vandaag is volgens Veen geboren met de muis in de hand, met "het beeldscherm als het raam naar de wereld". Deze Homo Zappiens, geboren vanaf eind jaren tachtig, is gewend aan het werken met elektronische apparaten en het zelf bepalen van het aanbod van informatie.
Veen kent de Homo Zappiens veel positieve leereigenschappen toe. Deze generatie is, in tegenstelling tot de generaties daarvoor, in staat aan meerdere taken tegelijk te werken, is gewend aan non-lineaire leermethoden en is iconografisch ingesteld in plaats van tekstueel.
Het beeld dat Veen van het onderwijs in 2020 schetst, is gebaseerd op het gedrag van de Homo Zappiens op zoek naar een school voor hun kinderen. Ze zullen een school zoeken waarin de digitale vaardigheden van henzelf het beste naar voren komen. Scholen die beantwoorden aan de drie meest belangrijke vaardigheden van de Homo Zappiens, namelijk zelfredzaamheid, uitdagingen aangaan en inleving. Veen baseert deze drie vaardigheden op de werking van hedendaagse videospellen.
Persoonlijke leerrobot
De derde drijvende kracht achter veranderingen in het onderwijs is technologie. Op dit moment bevindt het onderwijs zich in de fase van online learning, waarin gebruik wordt gemaakt van gedeelde ict-toepassingen, zoals het World Wide Web, streaming video en elektronische leeromgevingen.
De volgende fase, Learning on demand, staat voor een nieuwe generatie virtuele leeromgeving waar educatief materiaal, opgesplitst in kleine leerobjecten, aangeboden wordt op de traditionele manier van onderwijsgeven.
In de Learning Mall fase, die we volgens Veen vanaf circa 2020 betreden, zijn er elektronische virtuele kenniscentrales, waar studenten, afgestudeerden, promovendi en experts voor eigen gebruik aangepaste lesinformatie vandaan kunnen halen, afgeleverd door een persoonlijke leerrobot.
Het volledige verhaal (in het engels) vind je hier:
http://www.global-learning.de/g-learn/downloads/veen_visions2020.pdf (188KB)
Een versie van zijn powerpointpresentatie vind je hier:
http://www.edith.nl/web/actueel/assets/nieuwjaarsbijeenkomstWimVeen.ppt (6.766KB)
Veel leesplezier, en laaat je inspireren!