08 mei 2006

Kerndoelen Primair Onderwijs

De invoering van de nieuwe kerndoelen is een van de genomen maatregelen om scholen meer ruimte te bieden. Het aantal kerndoelen is fors verminderd: van 115 naar 58.
Natuurlijk snel even gekeken of ICT op de een of andere manier ook expliciet aandacht krijgt. Het wordt me duidelijk dat ICT in ieder geval geen doel op zich is, maar als middel had het wat mij betreft best vaker genoemd mogen worden.
Voor het eerst kom ik wat tegen onder de rubriek Kerndoelen Nederlands > Schriftelijk onderwijs, kerndoel 4:
"De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen."
en bij kerndoel 6:
"De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen."
Dan een hele tijd niks tot we aankomen bij kerndoel 52 in de rubriek Oriëntatie op jezelf en de wereld > Tijd:
"De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer."

Mogen we op basis hiervan de conclusie trekken dat ICT geen bijzondere aandacht meer nodig heeft en gewoon volledig geïntegreerd is in de dagelijkse onderwijspraktijk?
Ik weet het: in de kerndoelen staat natuurlijk ook niets over het schoolbord of de videorecorder, maar om het nu al als tijdvak in de geschiedenis te zetten naast ridders en pruiken vind ik toch ook wel wat om over na te denken...
Bij Kennisnet is alles na te lezen én te downloaden.