Exercise in Immersion 4 is een art-game die in een bestaande fysieke ruimte wordt gespeeld. De spelers dragen een speciaal ontwikkelde headset-display en crash-suit. De headset is uitgerust met een sensorsysteem dat de positie van de speler koppelt aan vooraf gemodelleerd beeldmateriaal. Objecten in de virtuele wereld corresponderen met objecten in de bestaande omgeving, op de display van de headset kunnen beide werelden visueel worden vermengd. Een speler die zich niet beweegt ziet de vertrouwde bestaande werkelijkheid, hoe actiever hij speelt, des te meer wordt de bestaande ruimte visueel overgenomen door een onbekende virtuele wereld.
Als ik het programma bekijk kom ik nog veel meer interessante "gaming" concepten tegen. Jammer dat ik niet in de buurt van Rotterdam woon en de tijd heb om de tentoonstelling te bezoeken. Mocht je dit lezen en wél gaan, dan ben ik heel benieuwd naar je ervaringen!
Update:
Na publicatie krijg ik nog een foto toegestuurd van de helm die gebruikt wordt in dit "spel".
De term die in dit verband ook gebruikt wordt is "Augmented Reality".
ICT in Onderwijs Nieuws had hier al eerder een bericht over met een aantal links naar meer informatie.
Een aantal DEAF events zullen via Second Life en video streams te volgen zijn!
Daarnaast is er ook nog een satellite event: UNDEAF