Tot zover het mailtje dat ik vandaag ontving van de Onderwijsraad, als vervolg op het panelgesprek van 22 februari.
Toen gingen ze nog schoorvoetend akkoord met het plaatsen van de stellingen waar we ons over mochten buigen, nu vragen ze ons ook onze lezers op de hoogte te stellen!
"We leren snel" zei een van de medewerkers van de Onderwijsraad toen al. Dat blijkt meer dan waar met het inrichten van een eigen discusieplaats waar je vanaf nu je mening kwijt kunt.
Hieronder de 3 stellingen waar je op kunt reageren. Je kunt het ook niet doen, maar klaag dan over een tijdje niet over het uiteindelijke advies dat naar de Tweede Kamer gaat!
- Er tekent zich steeds duidelijker een kloof af tussen aan de ene kant de mogelijkheden van ict en het gebruik ervan in de samenleving, en aan de andere kant het ict-gebruik door scholen (po, vo, mbo). De kwaliteit van het onderwijs vraagt om een versnelde invoering van ict in onderwijs. Een goede manier daartoe is leraren actiever te doen zijn op het gebied van het maken en toepassen van digitale leermiddelen en onderdelen van digitale leermiddelen.
- Open source software en open educatieve content bieden kansen bij uitstek: leraren kunnen daarmee zelf hun leermiddelen kiezen en op maat arrangeren. Hieraan zou veel meer bekendheid moeten worden gegeven. Ook kunnen leraren meer dan nu bepaalde onderdelen van methoden zelf maken en beschikbaar stellen voor andere leraren.
- Aan het gebruik van open source software en open educatieve content zitten veel haken en ogen: juridische, bedrijfseconomische en onderwijskundige. De overheid moet de regie nemen bij het oplossen van deze problemen. Dergelijke oplossingen zullen leraren stimuleren meer te doen aan het ontwikkelen van content.