Aan de hand van een paar grafiekjes liet Joël heel mooi zien hoe de spreiding is van de deelnemers van ROC Tilburg over de opleidingen die dat ROC aanbiedt.
Ik ben gelijk gaan kijken of ik voor m'n eigen ROC ook die gegevens zo mooi in beeld kon brengen en of de resultaten vergelijkbaar zouden zijn.
Ik wil geen absolute deelnemer aantallen noemen zoals Joël doet (bedrijfsgeheim?) maar ik kan zeggen dat wanneer ik kijk naar de 9xxxx serie onderstaande grafiek het volgende toont.
In de 9xxx serie bieden wij 116 crebo's aan.
De 16 populairste hiervan bedienen 50% van de studenten.
De 43 populairste hiervan bedienen 80% van de studenten.
Dat komt redelijk overeen met de gegevens van Joël.
Als ik kijk naar alle crebo's dan bieden wij er 245 aan.
De 23 populairste hiervan bedienen 50% van de studenten.
De 72 populairste hiervan bedienen 80% van de studenten.
De 23 populairste hiervan bedienen 50% van de studenten.
De 72 populairste hiervan bedienen 80% van de studenten.
Als je je dan vervolgens realiseert hoeveel tijd we steken in die andere 20% van onze studenten dan kun je allerlei conclusies gaan trekken. Dat zal ik hier niet doen, maar het is wel een behoorlijke eye-opener moet ik zeggen!
Ook vraag ik me sinds ik het bericht bij Blogisch las af hoeveel mensen binnen hoeveel ROC's (en andere onderwijsinstellingen) zich eigenlijk op deze manier met het onderwijsaanbod bezighouden en het onderwijs daarop afstemmen?
Overigens is het niet aan mij om aan de hand van deze gegevens allerlei aanbevelingen te doen. Een en ander ligt een stuk genuanceerder dan deze cijfers aangeven. Zo zitten bij ons in sommige groepen wel studenten met 10 verschillende crebo's. Allemaal een (net iets) ander uitstroomprofiel dus die wel (grotendeels) dezelfde lessen volgen. Als je op die manier slim weet te plannen en organiseren kan je wel degelijk een breed onderwijsaanbod hebben natuurlijk.