Vanavond me dus al wat voorbereid via internet en zo kom ik erachter dat er nu een systeem is waarbij je precies kunt bijhouden welke liften je gebruikt en hoeveel tijd er zit tussen de tijd dat je de poortjes bij de liften passeert. Even een gratis account aanmaken op Skiline.cc en alles wordt voor je genoteerd!
Dit betekent dus dat ook wanneer je geen account neemt alle data gewoon worden vastgelegd en bijgehouden. Big Brother weet precies waar je bent op de piste en hoe lang je erover doet...
Vandaag heb ik me ook aangemeld bij Google Latitude en de software op mijn PDA geïnstalleerd. Google weet nu precies (met ingecalculeerde onnauwkeurigheid) waar ik me bevind op basis van de GSM zendmast waar ik het dichtst bij in de buurt ben. Het zal wat kosten maar ik ga zeker uitproberen of Google Latitude me ook kan volgen door Duitsland en in Oostenrijk.
In beide gevallen hebben we het over plaatsbepaling. In het eerste voorbeeld aan de hand van poortjes waar ik met een pasje doorheen moet. In het tweede geval dankzij mijn mobieltje die contact zoekt met omliggende zendmasten.
Er zijn nog meer manieren van plaatsbepaling denkbaar via GPS en RFID. Binnenkort mag ik meedenken in een brainstorm sessie over plaatsbepaling in het onderwijs. In de zorg zijn er al veel voorbeelden van toepassingen te noemen, maar in het onderwijs nog niet.
Toch zijn er al scholen met scanners in de deurpost van iedere ruimte waarmee het dus mogelijk is om van iedereen met een pasje precies bij te houden waar ze op welk moment zijn. Ga je mobieltjes gebruiken of RFID tags dan hoeven mensen niks meer langs een scanner te halen...
Onlangs was de SMS bom in het nieuws waarbij de politie in Amsterdam iedereen rond een bepaalde GSM mast een SMS'je stuurde.
De techniek is er dus al, nu de toepassingen nog verzinnen!
Vorige week vroeg ik Siebrand Dijkstra van Schoolmaster wanneer wij zo'n in school zouden krijgen.
"Wanneer jij een mooie toepassing verzint bouwen wij hem" zei hij toen.
Dus nu zie ik opeens op een Surface de plattegrond van een schoolgebouw voor me met allemaal groene stipjes die voorstellen. De rode stipjes zijn de docenten, waarvan er veel in de lerarenkamer zitten. Twee gele stipjes in het magazijn, de concierge en de koffiejufrouw. Met de Surface kan ik makkelijk inzoomen...
Dus nu zie ik opeens op een Surface de plattegrond van een schoolgebouw voor me met allemaal groene stipjes die voorstellen. De rode stipjes zijn de docenten, waarvan er veel in de lerarenkamer zitten. Twee gele stipjes in het magazijn, de concierge en de koffiejufrouw. Met de Surface kan ik makkelijk inzoomen...
Laat je creativiteit eens werken: Welke nuttige dingen kunnen we straks allemaal doen in het onderwijs als het gaat om plaatsbepaling?