12 juni 2007

De klas in Second Life

Vorige week gaven Helicon studenten een rondleiding en presentatie van hun resultaten op Second Life. Het bleek een doorslaand succes en haalde zelfs de krant: Eindhovens Dagblad.
Ook is er een kort filmpje beschikbaar van dit evenement.

Aanstaande donderdag is de opening van het Fontys eiland in Second Life. Nu kan ik me niet voorstellen dat ik lezers heb die niƩt het weblog van Pierre Gorissen volgen, maar voor het geval dat je de berichtgeving hierover gemist hebt, lees verder op het ICT & Onderwijs BLOG. Je kunt de opening "op afstand" bijwonen, zelfs zonder Second Life account. Helaas zal ik ook dit moeten missen omdat ik dan in Utrecht zit op het Onderwijs & ICT 2007 congres, tenzij ze het daar live streamen!

Maar het kan nog veel gekker!
Vandaag las ik bij ICT opSchool dat er een groep van basisscholen is in Alkmaar die de mogelijkheden van Second Life wil onderzoeken om het te gebruiken in het onderwijs aan hun leerlingen:
Vraagstuk
Onze leerlingen groeien niet alleen op in de wereld waarin wij leven, maar maken ook vaak deel uit van een digitale wereld. Denk maar eens aan de favoriete spellen: Habbo Hotel en World of Warcraft. Daarbij brengen ze veel tijd door op internet en communiceren veel via sms en msn. Een extra dimensie geeft het populaire Second Life [een web 3.0 toepassing].
Onze vraag is:
Kan Second Life [SL] een bijdrage leveren aan het leerproces van onze leerlingen? Zo ja, op welke manier kun je dat het beste vorm geven? En wat kunnen ze leren van/in Second Life? Welke doelen en eisen stel je?

Nu is Second Life alleen beschikbaar voor personen van 18 jaar en ouder, maar buiten dat: Is dit niet een paar bruggen te ver en teveel "hype gericht"? Of ben ik ouderwets aan het worden?