21 november 2008

Jij bent dood, daar krijg ik mooi 150 punten voor!

Op een uiterst indringende en confronterende wijze nam Dr. Martine Delfos ons vanmorgen mee naar de rauwe werkelijkheid van spelen als World of Warcraft, Manhunt en GTA. Aan de hand van uiterst realistische filmpjes liet ze een aantal spelmomenten zien waarin veel geschoten en gemoord wordt. "Deze filmpjes heb ik al lang in m'n bezit maar nog nooit gebruikt in een presentatie. Ik doe het nu toch omdat ik u bewust wil frustreren. Wij hebben het contact met onze kinderen verloren omdat we geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn. Voor hen is het geen spelletje, maar realiteit."
Al in 1986 werkte Martine met jeugdigen op computers. In 1992 publiceerde ze over het gebruik van computers in speltherapie en in 1994 schreef ze: Jij bent dood, daar krijg ik mooi 150 punten voor!
Per 1 augustus 2008 is ze benoemd tot lector ‘Virtuele ontwikkeling van de jeugd’. Met dit lectoraat willen de hogeschool Edith Stein/OCT en Expertis Onderwijsadviseurs een bijdrage leveren aan de gezonde virtuele ontwikkeling van de jeugd.
Vandaag hield ze een lezing op het tweedaags Interactum Congres, een samenwerkingsverband van een aantal zelfstandige Pabo's.
Een presentatie die ik niet snel zal vergeten, natuurlijk vanwege de inhoud, maar vooral ook vanwege haar fascinerende en bijzondere manier van presenteren.

Gelijk daarna mocht ik mijn presentatie verzorgen van leren 1.0 naar leren 2.0 en ik had duidelijk even moeite om op gang te komen. Ik heb hem al vaker gegeven, had hem zoveel mogelijk aangepast aan de doelgroep: docenten en studenten aan Pabo opleidingen, maar zag m'n eigen verhaal opeens van een heel andere kant.
Dus ben ik maar begonnen met de augmented reality demo om even het ijs te breken. Na afloop dromden dan ook een aantal toehoorders om de tafel om juist daar meer over te horen!

Gelukkig brengt internet ons ook veel goeds en ik hoop dat ik juist die mogelijkheden heb kunnen laten zien. Maar dat we goed na moeten denken over waar we mee bezig zijn (en niet) is mij vandaag weer eens meer dan duidelijk geworden.
Gelukkig had ik in mijn verhaal na alle technische kreten al opgenomen: Vergeet al deze termen, maar onthoud de term Mediawijsheid. Daar zullen we de komende tijd in ons onderwijs veel aandacht aan moeten besteden!