25 februari 2009

Maar wat doen we nu met Hyves?

Herinner je nog de commotie rond Hyves en Youtube van eind december? We zijn (alweer) 2 maanden verder maar er is nog niets gebeurd.
Nu is mij gevraagd een en ander op te pakken. De eerste vraag is om te kijken of er wellicht een landelijke code is voor VO/MBO waaraan we ons zouden kunnen conformeren of op basis waarvan we een eigen gedragscode zouden kunnen formuleren.
Bij mijn weten is een dergelijke code er niet en zullen we het toch echt zelf moeten verzinnen. Ook wordt gesteld dat "de meest kwalijke sites" worden afgesloten.
Maar ja, wat valt daar nu wel en niet onder?
Inmiddels is wel duidelijk geworden dat Youtube gewoon beschikbaar moet blijven.

Maar wat doen we nu met Hyves?
Er zijn docenten die helemaal gek worden van het feit dat veel leerlingen vrijwel constant achter Hyves zitten en niks anders doen. Op het moment dat de docent in de buurt komt wordt het scherm gauw weggeklikt, maar hij hoeft maar een andere kant op te kijken en Hyves is weer in beeld!
tot vorig jaar hadden docenten bij ons en een computerlokaal de beschikking over Class in combinatie met Net-Op. Class is een programma waarmee je precies kunt bepalen welke programma's je wel en niet beschikbaar stelt aan de computers in het lokaal en Net-Op is een tool waarmee je kunt meekijken op de monitoren van de leerlingen vanaf je docent computer. Leerlingen waren zich dat bewust en gingen niet naar Hyves uit angst dat de docent zou meekijken.
Je krijgt dus een soort van kat-en-muis spelletje waarbij alle energie gaat naar controle en er weinig meer zal overblijven voor "normaal" lesgeven.

Op mijn bericht van 2 maanden geleden kreeg ik ontzettend veel reacties, veel met de strekking van: onbegrijpelijk, niet te geloven en ga zo maar door.
Maar welk alternatief bied je nu die docenten waar de noodkreet vandaan kwam?
Tijdens de eerste TeachMeet stelde ik juist die vraag aan de zaal, maar kreeg geen bruikbare antwoorden.
Nu mag ik ze zelf gaan bedenken in een notitie aan de hand waarvan een besluit genomen zal gaan worden. Wat heb ik me weer aangehaald?

Bij Class en Net-Op lag de oplossing in de techniek en veel docenten zeggen ronduit: geef ons die tools maar weer terug. Helaas past dat niet meer in het concept waarvoor we gekozen hebben dus kan dat de oplossing niet zijn.

Overigens maken we nu al gebruik van filtering (via Open DNS) en worden er ook nu al sites geblokkeerd op basis van zoektermen zoals: adult themes, alcohol, drugs, gambling, pronography, weapons en ga zo maar door. Overigens werkt dit vooral voor .com domeinen, maar nauwelijks voor .nl sites.
Maar wat als studenten bij Zorg en Welzijn een werkstuk moeten maken over verslaving? In dat geval hebben we de mogelijkheid om handmatig bepaalde domeinen wél vrij te geven, maar dat vergt beheer en daar zit de dienst ICT niet op te wachten. Er zou een soort van ballotagecommissie moeten komen die per geval gat beoordelen of een site wel of niet vrijgegeven mag worden...

De meest kwalijke sites.
Daarmee kom ik terug op de vraag: wat zijn de meest kwalijke sites? Zijn dat de sites die het meest afleiden of zijn dat sites die het minst toevoegen? Hebben we het dan over Hyves of over spelen.nl (om maar wat te noemen)?
Of moet het advies zijn om niets te blokkeren en goede afspraken maken waar we elkaar dan ook aan houden? Overigens geldt dat laatste bij mijn vrouw op de basisschool. Waarom kan dat met basisschoolkinderen wel en met MBO leerlingen niet?

Als ik daar de antwoorden op wist zou ik dit bericht niet plaatsen. Mijn gevoel zegt dat je zo weinig mogelijk moet blokkeren en afspraken moet kunnen maken over wat je wel en wat je niet doet + wat de gevolgen zijn wanneer je je daar niet aan houdt.
De signalen die ik van (sommige) docenten krijg is dat dat dus "gewoon" niet werkt.

Zijn er scholen waar al wel een "gedragscode" is en hoe luidt die dan? Ik weet dat ik lezers heb uit zowel het PO, VO, MBO HBO als WO. Hoe speelt dit bij jullie?

Dus nu graag geen reacties meer in de trant van: Belachelijk en onvoorstelbaar, maar heel graag tips, ideeën en handreikingen voor een aantal wanhopige docenten die écht niet weten wat ze hiermee aanmoeten....