07 augustus 2009

Nu al 4 X 23 dingen

Het begon in 2006 met 23 Things, een weblog met 23 oefeningen die je kon doen om je kennis uit te breiden in het werken met internet en op het gebied van web 2.0 toepassingen. Bedacht en onder Creative Commons uitgebracht door Helene Blowers voor de bibliotheek van Mecklenburg County, USA.
Het sprak me gelijk aan door de gekozen aanpak en ik adviseerde Kennisnet om het te vertalen naar het Nederlands. (Zie ook dit bericht bij Pierre Gorissen en de comments).

Kennisnet nam het advies over en liet alles in een wiki plaatsen: Cursus Web 2.0 met 23 dingen. De eerste Nederlandstalige versie van 23 dingen was een feit!

Terzelfdertijd gaf de Vereniging van Openbare Bibliotheken opdracht aan Rob Coers om 23 Things te vertalen en te bewerken, opnieuw met toestemming van Helene Blowers.
Zo kwam er nog een versie op de markt, speciaal geschreven voor medewerkers van bibliotheken: 23 Dingen : ontdek, speel en leer over Web 2.0
Beide partijen wisten niet van elkaars initiatieven helaas.

Eind 2008 is 23 Dingen opnieuw bewerkt voor het onderwijs, met docenten in het voortgezet onderwijs en roc’s als doelgroep. Deze keer in opdracht van het vernieuwingsproject GPS van de Overijsselse Bibliotheken.
Zo kregen we 23 Onderwijsdingen, inmiddels dus een derde variant.

En sinds kort is er dan 23 OVC dingen, met als subtitel: Mediawijsheid, toepassingen in het onderwijs.
OVC staat voor De Onderwijsvernieuwingscoöperatie, een club waar ik tot op vandaag met alle respect nog nooit van had gehoord. Rondkijkend op hun site zie ik echter dat ze heel veel doen, zo te zien met veel subsidiegeld.
Inmiddels is deze variant gevuld tot en met stap 6.
Ik kan nog niet goed ontdekken waarin deze versie zich onderscheidt van de vorige en waarom die dus gemaakt moest worden. Op de site staat (bij welkom) dat deze cursus is bedoeld voor docenten en leermateriaalarrangeurs in het voortgezet onderwijs, dezelfde doelgroep als waar 23 Onderwijsdingen voor bedoeld is.

Eerlijk gezegd begrijp ik dus niet helemaal waarom er nu nóg een versie uitgebracht moet worden? Moest er een subsidiepotje worden opgemaakt? Deugden de andere versies niet?
Juist dat was de reden waarom Kennisnet dus koos voor een wiki. Dat geeft iedereen namelijk de mogelijkheid om zaken te verbeteren en toe te voegen!
Waarom nu niet alle energie (en publiek geld) bundelen en zorgen voor één goed produkt waar iedereen naar verwezen kan worden?
Web 2.0 waar de 23 dingen ons wegwijs in wil maken gaat over delen en samenwerken. Waarom roepen we dat wel, maar brengen we dat niet in de praktijk door kennis (en middelen) te bundelen?

Als ik nu mensen op weg wil helpen moet ik ze verwijzen naar:
  1. http://webtweepuntnul.wiki.kennisnet.nl/Algemeen
  2. http://www.23dingen.nl/
  3. http://www.23onderwijsdingen.nl/
  4. http://www.prodocent.nl/mediawijsheid/
Als ze me vragen wat het verschil is en wat de beste methode kan ik alleen maar zeggen:
Zoek dat zelf maar uit...
Aan de andere kant: er zijn natuurlijk ook meerdere Edublogs:-)