15 november 2006

Waar is Trendmatcher?

Ben het van mezelf niet gewend om 3 dagen lang niets van me te laten horen en merk aan de mensen om me heen die me aan de jas trekken zij ook niet. Dus toch maar even snel een update.
Ik ben maandag afgereisd naar Utrecht om deel te nemen aan het "edublogdinner". Een gezellig gebeuren op een prima locatie (de winkel van Sinkel) waar in een ongedwongen sfeer van alles uitgewisseld werd. "Hoe doe jij die podcast nou, welke software gebruik jij" en noem zo de ervaringen maar op die uitgewisseld werden.
Sinds gisteren zit ik op de Surf Onderwijsdagen, een tweedaags evenement met een interessant en vol programma. Ook bij de exposanten op de beursvloer heb ik al veel kennis kunnen opdoen en informatie gehaald. De keynotes zijn goed en de workshops (voor zover ik daar aan toekom) tot nu toe ook. Interesant (voor mij) was natuurlijk de workshop over: "weblogs en wiki's" na afloop waarvan ik geinterviewed werd door één van de inleiders Gerard Dümmer. Het interview is te beluisteren op het weblog dat Gerard speciaal voor deze dagen bijhoudt.
Ben je geinteresseerd in verslagen over de onderwijsdagen, kijk dan vooral ook op het weblog van Wilfred Rubens en Pierre Gorissen.
Aansluitend ga ik vanmiddag ook nog naar de Kennisnet-relatiedag en zal dus laat thuis zijn. Ik beloof zodra ik tijd heb nog een paar berichten te wijden aan dingen die ik hier gezien heb!

12 november 2006

My bloggerbox

Veel mensen vragen me wat ik toch allemaal bij me heb als ze me aan zien komen met m'n grote tas. Daarom in dit filmpje een uitpakparty waarin ik alles stuk voor stuk laat zien. Volgens mij toch niet zo veel overbodigs? Maar alles bij elkaar weegt het wél ruim 11 kilo, dus ben ik heel blij dat er wieltjes onder zitten!
Wat neem jij mee als je gaat bloggen, behalve een blognote?

11 november 2006

Audio forum, speak and be heard

Naast Moodle wordt op knowschools (waar ik dit weekend les krijg) ook gebruik gemaakt van Vaestro, een audioforum.
"What's Vaestro? Vaestro is audio forum software that you can use on your website for free. Talk to your friends, host interactive podcasts, or use it like an audio blog. With Vaestro, everyone has a chance to speak and be heard."
Natuurlijk heb ik m'n eigen channel aangemaakt waar iedereen berichten kan inspreken. Nu heb ik daar geen overspannen verwachtingen van, want Odeo heb ik ook maar weggehaald omdat niemand het ooit gebruikte. Het grote verschil met Odeo is echter dat dit precies als een forum werkt en je zo heel mooi in een thread op elkaar kunt reageren bijvoorbeeld. Een groepsdiscussie is met deze tool volgens mij heel goed mogelijk. Ben je het daar wel of niet mee eens, geef je mening dan op mijn channel!
Leave me an Audio Comment
Leave me an Audio Comment.

Wat me trouwens opvalt aan Moodle is dat het zwaar leunt op forum en wiki technieken, en dat werkt eigenlijk perfect!

Studenten zijn dom!

Laat je niet pakken! is een campagne van SURFnet in samenwerking met Stichting Kennisnet ICT op school.
Doel van de campagne is het verhogen van het bewustzijn rondom het beveiligen van computers en netwerken. Veel schade is namelijk te voorkomen door bewust met een pc om te gaan.
SURFnet is de internetprovider voor hoger onderwijs en onderzoek in Nederland. Ruim 750.000 studenten en onderzoekers maken dagelijks gebruik van het netwerk en de diensten van SURFnet.
Kennisnet is de internetorganisatie voor het primair en voortgezet onderwijs en de BVE-sector. Waar Laat je niet pakken gericht is op het hoger onderwijs in Nederland, is veilig.kennisnet.nl gericht op PO/VO en BVE. Beide campagnes maken onderdeel uit van het gezamenlijke SURFnet/Kennisnetproject.

Het filmpje van oma is hier te downloaden.
Het filmpje van opa is hier te downloaden.
Mij pakken ze niet zegt oma


Mij pakken ze niet zegt opa

Ik ga weer naar school!

En bij me in de klas zitten mensen uit Abu Dhabi, Amerika, Canada, Duitsland, Engeland, Italie, Mexico, Nederland en Portugal! Veel deelnemers hebben als eerste opdracht al een .kmz bestand op Moodle geplaatst van de plaats waar ze wonen met wat extra informatie.
De bedoeling is nu dat we Google Earth verder verkennen en met lesideeën komen.
Ik voel me weer helemaal leerling en ga m'n huiswerk natuurlijk niet zelf verzinnen, maar put lekker uit de bronnen van John Demmers en Gerard Dümmer. Grappig is dat ik in de cursus mensen uit Nederland zie die ik (nog) niet ken, maar die wel via mijn vorige bericht bij deze cursus terecht zijn gekomen! Ook ICTopSchool besteedt er aandacht aan. Al met al een spannende manier van (weekend)leren. Ik begrijp inmiddels dat knowschools veel vaker dit soort weekend-cursussen organiseert.
"En Willem, ga je vandaag nog bladharken?"

10 november 2006

Online cursus Google Earth

Vanavond om 18.00 uur Nederlandse tijd start er een online (weekend) cursus: "Google Earth as a Classroom Tool".
Deze cursus wordt verzorgd door de Canadees Quentin d'Souza, bekend van Teaching Hacks.com. Op zijn weblog vind je al veel meer les ideeën voor het gebruik van Google Earth in de klas.
De cursus wordt gegeven binnen Moodle, dus als je meedoet sla je twee vliegen in één klap want je krijgt gelijk een goed beeld van de mogelijkheden van deze (open source) leeromgeving! Je moet je wel even (gratis) aanmelden. Wil je al vóór 18 uur de cursus bekijken, dan heb je een enrollment key nodig: google.

Op de agenda staat:

  • Introduce Yourself
  • 1 Let's Get Started
    Google Earth Screencasts (40 Minutes)
    Google Earth Shortcuts
    Google Earth Simple Help Sheet
    Google Earth Advanced Help Sheet
    Post Your Location in Google Earth
  • 2 Educator Perspectives Video (6 Minutes)
    Finding Google Earth Resources that You Would Use
  • 3 Google Earth: A Classroom Tool
    Google Earth Web Resources
    Sharing Curriculum Ideas
  • 4 Software Extensions and Plugins
  • 5 Sharing Lesson Ideas
    Google Earth Files Directory
  • 6 Google Earth Locations Quiz

Het zou leuk zijn als (naast mij) ook mensen uit Nederland hieraaan mee gaan doen! Het laatste onderdeel: Post Your Location in Google Earth, van punt 1 is natuurlijk heel leuk. Zo krijg je te zien waar alle deelnemers aan de cursus wonen.
Ik heb al even een kijkje genomen en kan zeggen dat het er indrukwekkend uitziet, compleet met (Google video) filmmateriaal. Een aanrader dus!
Let op: Je hoeft dus niet precies om 18.00 uur in te loggen. Dat kan later ook.

09 november 2006

Google Maps Mashup

MapLib.Net komt met een prachtige Google Maps Mashup: Je kunt nu je eigen foto uploaden en daar markers op plaatsen. De code die gegenereerd wordt kun je dan natuurlijk weer op je weblog plaatsen.
Leuk voor groepsfoto's, overzichten, plattegronden of noem maar op!
Achter de markers kan je allerlei extra informatie plaatsen, complet met links en plaatjes. Zie je de mogelijkheden al voor je?


(Ik heb maar even snel een willekeurige foto gepakt als voorbeeld. Iedere overeenkomst met bestaande personen berust op misverstand)

08 november 2006

Orkut open voor iedereen

Gisteren schreef ik nog: Hoe open ben je zelf?
Nadat ik net een nieuw account heb geopend bij Orkut mag ik vaststellen dat ik een heleboel velden die ik daar had kunnen invullen toch maar even heb opengelaten.
Het is onvoorstelbaar wat je allemaal kwijt kunt:

soort relatie: getrouwd
verjaardag: april 5
leeftijd: 54
hier voor: zakelijke netwerken
kinderen: ja - parttime thuis
etnische achtergrond: Blank
talen die ik spreek: Nederlands, Engels (GB), Duits, Frans
humor: droog/sarcastisch, intelligent/gevat
seksuele geaardheid: hetero
kleding: casual, modern
drinker: sociaal
huisdieren: ik houd van mijn huisdier(en)
status: met partner, met huisdier(en), met kind(eren)

En dan heb ik nog niet de dingen opgenomen die ik (nog) niet heb ingevuld, zoals geloof, wel/niet roker, religie en politieke oriëntatie.
Dit gaat inderdaad wel heel ver!

Maar wat ik zeggen wilde: Orkut is nu open voor iedereen!!!

Skypecast via je weblog

cnet NEWS.com komt met het bericht dat Skype 3.0 de mogelijkheid zal bieden om een link op te nemen op je weblog die naar een chatroom leidt zodat je met je bezoekers kunt "Skypecasten".
Misschien moeten ROC Flevoland en het Friesland College dat gaan inzetten om hun deelnemers te bedienen?

Handhelds in the Classroom

Op het weblog "Ideas and Thoughts from an EdTech" kom ik een filmpje tegen (11.38 minuten) waarin je kunt zien hoe ze op een school in Amerika alle! leerlingen voorzien hebben van een Palm mét toetsenbord en hoe die ingezet worden in het onderwijs. Het is adembenemend om te zien met welk gemak huiswerk en andere zaken even "gebeamd" worden tussen leerkracht en leerlingen. "Natuurlijk weer zo'n American success story" zul je misschien zeggen, maar het filmpje stamt uit 2004 en als je een bezoek brengt aan de site van de scholen zul je zien dat ze daar wel meer gekke dingen doen. Zo zijn de vergaderingen van het overkoepelende schoolbestuur gewoon via Google video te volgen! Een idee dat ik mijn CvB nog niet aan de hand durf te doen...
Onder Documents & Forms vind je een aparte rubriek Palm met daarin meer dan 60 documenten over en voor het werken met de handheld.

Hoe open ben jij zelf?

Veel mensen zijn dol op open source en hebben dat tot een soort van religie verheven. "Is het wel open source, anders vertrouw ik het niet." Bang als ze zijn voor Microsoft, vendor lock-ins en andere enge ziektes. Persoonlijk doe ik daar niet zo krampachtig over: als iets goed is wil ik er graag voor betalen. Zo kost benzine nu eenmaal geld. We kunnen het kreupelhout wel als open source beschouwen, maar mijn vader vertelde me ooit van tijden dat ook brandhout toch wel krap werd...
De volgende vraag die je kunt stellen is: Hoe open ben je zelf eigenlijk? Iedereen heeft privacy natuurlijk hoog in het vaandel staan, maar in hoeverre kun je dat nog volhouden in een tijdperk van blogs, LinkedIn, Hyves, internetadresboek, flickr en noem maar op?
Daarom is er nu een tegengestelde stroming waar te nemen die beoogt zo open mogelijk te zijn en zo veel mogelijk te laten zien: http://openhuman.org/

Openhuman.org is

  • a place to be as open as possible
  • Tell the most dicreet and interesting stuff about yourself without hurting anyone else
  • Put your naked pictures (not pornographic or erotic, just naked)
  • Confess how open you are
  • Don't forget, no one expects you to be very open. Do it as much as you can.. You'll get more open in time...
  • Ik moet je zeggen dat ik me nog niet aangemeld heb, maar ik volg het met belangstelling.
    Eerlijk gezegd ben ik ook absoluut niet voorzichtig met mijn gegevens. Je kunt mij overal vinden en ik denk dat dat goed is. Toen ik een keer persoonlijk wilde reageren naar de persoon achter Marcnext kostte me dat bijvoorbeeld behoorlijk veel moeite. Marc zal daar zijn redenen voor hebben en die respecteer ik, maar mij zal het een zorg zijn wie me allemaal vindt als ze (echt) naar me op zoek zijn. Natuurlijk krijg ik daardoor veel spam, maar daarvoor biedt Gmail redelijk uitkomst.

    Hoe denken jullie hier over?
    (Naar aanleiding van een bericht op Slashdot)

    07 november 2006

    Wie jat er nu een boek?

    In mijn vorige bericht noemde ik Instructables als een geweldige bron van goede ideeën. Sindsdien ben ik aan het rondkijken wat ze allemaal te bieden hebben en zocht natuurlijk ook op de term: iPods.
    Zo kom ik terecht bij een instructable van hivoltage die een hardcase voor z'n iPod heeft bedacht, bestaande uit een boek. In een reactie zegt hij:
    "Mine has come in especiallly useful since my school recently adopted a policy of not allowing any kind of electronics in school at all, except for cellphones. if someone looks closely, it is noticable that it is a modified book, ut it is nicely inconspicuos with my other books. nobody wants to steal a book either."
    Daar heeft hij wel een punt lijkt me... (sorry Edwin)

    Dit moet je zien: Instructables!

    Als Trendmatcher ben ik altijd op zoek naar nieuwe dingen. Een plek bij uitstek om die tegen te komen is natuurlijk bij de web2.0 Summit die deze dagen gehouden wordt in San Fransisco. Een van de onderdelen daar is de Launchpad, waar nieuwe bedrijven hun mogelijkheden tonen. Eigenlijk zijn ze allemaal het bekijken waard, maar mijn oog viel gelijk op het logo van Instructables:  
    Daar aangekomen rolde ik van de ene verrassing in de andere. Een prachtige manier om snel en makkelijk korte instructies over "wat dan ook" neer te zetten, zeer toepasbaar ook in het onderwijs! Kijk maar eens naar het voorbeeld dat ik in ongeveer een kwartier maakte over Gtalk to generate an RSS feed. Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar ik wilde gewoon snel de mogelijkheden ontdekken.
    Na een intro kun je een stap-voor-stap instructie maken over een bepaald onderwerp. Je kunt plaatjes uploaden, links naar (instructie)videofilmpjes plaatsen en natuurlijk meta tags meegeven. Iedereen kan reacties achterlaten bij een instructable.
    Als Kennisnet een goede slag zou willen maken zouden ze dit "als de donder" moeten vertalen naar het Nederlands en beschikbaar moeten maken. Ik ben er helemaal weg van!
    Laat het me alsjeblieft (hier) weten als je ook een "instructable" maakt zodat we binnenkort ook de nodige Nederlandse voorbeelden kunnen bewonderen...

    Technorati tags:

    RSS feeds via Instant Messaging

    Een makkelijker manier om een RSS feed te genereren kan ik niet bedenken!
    Ik heb het over Sabifoo. Met Sabifoo creëer je een feed en plaats je teksten op een website, simpelweg door een boodschap te versturen met je Instant Messaging account. Sabifoo werkt samen met AOL Instant Messenger, Jabber, MSN Messenger, Yahoo Messenger en Google Talk. Om Sabifoo te gebruiken hoef je geen account te nemen en alweer een nieuw wachtwoord te onthouden.
    Ik heb het uitgeprobeerd met Google Talk. Met MSN kreeg ik het (nog) niet aan de praat, maar die gebruik ik toch nauwelijks. Je kunt vanaf meerdere IM accounts naar één RSS feed (en website) publiceren. Alleen tekst en url's is mogelijk, maar dat is logisch omdat het werkt met instant messaging. Duidelijke instructies staan hier. In 2 minuten ben je "up and running"!
    TIPS: Denk er wel aan om te beginnen met jezelf een Nickname te geven. De berichten die je verstuurt komen in de standaard instelling namelijk ook op een publieke feed terecht en zonder nickname is je e-mail adres zichtbaar. Die publieke feed wordt door Google blogsearch geindexeerd, want na enige tijd kwam ik Trendmatcher daar alweer tegen.
    Middels een aantal commando's kan je Sofiboo verder tunen. Zo kun je de privacy mode veranderen waardoor je berichten niet meer op de publieke feed terechtkomen. Ieder bericht krijgt een unieke ID mee. Met delete ID kun je afzonderlijke berichten verwijderen. Met behulp van gateway kun je de berichten via Safiboo naar een webpagina sturen die het bericht vervolgens weer op je weblog zou kunnen plaatsen!

    Dit is mijn Safiboo pagina, en zo ziet de feed er uit.

    06 november 2006

    Reactable

    The reactable intends to be:
    • collaborative: several performers (locally or remotely)
    • intuitive: zero manual, zero instructions
    • sonically challenging and interesting
    • learnable and masterable (even for children)
    • suitable for novices (installations) and advanced electronic musicians (concerts)

    The reactable hardware is based on a translucent round table. A video camera situated beneath, continuously analyzes the table surface, tracking the nature, position and orientation of the objects that are distributed on its surface, representing the components of a classic modular synthesizer. These objects are passive without any sensors or actuators, users interact by moving them, changing their position, their orientation or their faces (in the case of volumetric objects). These actions directly control the topological structure and parameters of the sound synthesizer. A projector, also from underneath the table, draws dynamic animations on its surface, providing a visual feedback of the state, the activity and the main characteristics of the sounds produced by the audio synthesizer.

    05 november 2006

    Je weet niet wat je hoort!

    Via Robbert Hoeffnagel's weblog kwam ik daarnet terecht bij razz.com en dat is toch wel humor op de late avond. Je kunt geluid opnemen en dat gelijk mixen met achtergrondmuziek én allerlei geluidseffecten.
    Het klinkt een beetje alsof ik dronken ben, maar dat zal aan de microfoon liggen. Zie je kinderen in groep 8 hier al een geweldige talkshow mee maken?
    Ik wel!


    Maak je eigen Razz!
    Hier nog een voorbeeld.

    Digital Rights Management

    Ik geef het eerlijk toe: ik ben een beginnend iPod gebruiker (mAar wEet iNmiddels hoe ik het schrijven moet). In het vliegtuig naar Amerika hoorde ik een prachtige cd van Emmilou Harris en Mark Knopfler, dus heb ik in iTunes een account aangemaakt om deze cd te kunnen downloaden. Dat is inderdaad een fluitje van een cent. Voor $ 6,99 had ik in no time de nummers binnen. Hoe ik vervolgens de bijbehorende teksten kan krijgen is me nog niet duidelijk, maar ik kon er wel met iTunes een audio cd van branden. Die cd heb ik daarna geopend met Windows media player en die ripte er weer WMA bestanden van. Via WMP kon ik ook de albumgegevens en titels erbij zoeken. Nu heb ik dus keurige WMA bestanden (voor m'n oude MP3 Player). Gaat nu na een aantal keren afspelen de boel ontploffen? Zie ik wat over het hoofd? Heb ik iets verkeerds gedaan, of valt het wel wat mee met die beveiliging van iTunes?

    Voorbeelden van nieuwe media

    Hans Mestrum plaatst op zijn weblog (mustread) een bericht met de titel: "Mooie voorbeelden van nieuwe media in het onderwijs", waarin hij vertelt over de mooie dingen die Apple beschikbaar stelt voor het onderwijs.
    Hij besluit zijn bericht met de oproep: "Ken jij nog voorbeelden uit het onderwijs waar ze nieuwe media inzetten of heb je ideeën hoe dat zou kunnen? Laat het hieronder weten."
    Helaas staan daar tot nu toe heel weinig reacties.
    • Zijn er weinig onderwijs mensen die Hansonexperience bezoeken?
    • Zijn er geen voorbeelden te noemen?
    • Halen we liever dan dat we brengen?
    • Zelf een idee waarom er geen reacties komen?

    Weet je nog voorbeelden te noemen, ga dan naar Hansonexperience.
    Heb je een antwoord op bovenstaande vragen, laat het dan hieronder weten...

    iTunes alternatieven?

    Na een weekje stoeien met m'n iPod in combinatie met iTunes moet ik tot de conclusie komen dat iTunes en ik elkaar niet zo goed begrijpen. Ik begin me zelfs en beetje een "digital native" te voelen. Het programma dwingt me op een manier te denken die ik niet gewend ben. Nu was ik natuurlijk een simpele MP3 speler gewend die je gewoon via USB aansluit en dan via Verkenner beheert, maar ik had gehoopt dat iTunes dan nog simpeler zou zijn. Voor mij niet in ieder geval. Ik heb het gevoel dat ik geen baas ben over het ding. Eenmaal aangesloten blijft hij knipperen en zeggen dat ik niet mag loskoppelen. Betekent dit dat ik iTunes dan ook niet mag afsluiten? Zo zijn er meer dingen die me aan het twijfelen brengen.
    Zoeken via Google op: "iTunes alternatives" leert me (gelukkig) dat ik niet de enige ben. Ik heb nu Yamipod (yet another iPod manager) gedownload en ga daar maar eens mee stoeien. Trouwens, toen ik vanmorgen iTunes startte bleek er weer een update beschikbaar. Dan mag je even 35 Mb downloaden. De Yamipod download is nog geen 5 Mb groot, dus dat kan niks zijn....
    Iemand dezelfde of andere ervaringen die hier gedeeld kunnen worden?

    04 november 2006

    Weer edublogger actief

    Er is alweer een edublogger actief in het buitenland!
    Deze keer is het Frans Peeters, van het St. Willibrord College in Goes, die afgereisd is naar de Global Education Summit in Calgary. Je kunt zijn ervaringen volgen op http://www.informaticavo.nl/. Hij is daar trouwens samen met Martin de Fockert (Productmanager SMART) die ook een eigen weblog bijhoudt.

    Is er al een blogger die de Online Educa in Berlijn gaat volgen? Zo niet, dan houd ik me van harte aanbevolen, maar zoek dan wel een sponsor. M'n baas ziet me aankomen:
    "Wat is het nut en de meerwaarde van een dergelijk bezoek?"
    Wanneer ik op deze laatste vraag reacties krijg ga ik daar een apart bericht aan wijden...

    03 november 2006

    Rotterdam landmarks

    Cirkelen rond de top van de Euromast, onder de pyloon van de Erasmusbrug door vliegen en zigzaggen tussen de wolkenkrabbers op de Blaak.
    Het kan sinds kort met een 3D- versie van Rotterdamse locaties via rotterdamlandmarks.hoppinger.com.
    Even het kmz bestand downloaden en het programma opent zichzelf in Google Earth.
    De animatie is het werk van drie studenten Grafimediatechnologie aan de Hogeschool Rotterdam.
    Om de praktijkoefening zo echt mogelijk te maken, speelde medestudent Roelof de Vries voor opdrachtgever. Diplomatiek zegt De Vries ’na te denken’ over commerciële mogelijkheden; eerst wil hij de virtuele stad uitbouwen als eindopdracht.
    Twaalf weken lang ploeterden de drie makers in het leerwerkbedrijf Lynx van de hogeschool.
    Als ’easter egg’ ofwel verborgen grapje kun je met het programma ook door de muur het lokaal in vliegen.

    Roelof de Vries, is dat niet "de zoon van"? Inderdaad! Behalve een slimme buurman heb ik ook een slimme buurjongen :-)
    Hier is een lijst van 41 objecten die ze tot nu toe met behulp van Google sketch gebouwd hebben.

    Gmail biedt XLS aan in Spreadsheets

    Wanneer je in Gmail als attachment een Excel bestand binnenkrijgt biedt Google je aan om dat bestand direct in Google Spreadsheets te openen*).
    Zo wordt de verleiding om die tool te gebruiken natuurlijk steeds groter! Je krijgt er een leuke melding bij in de trant van "stop sending around xls files. Share them over the internet".
    Logische vervolgstap is natuurlijk dat dit ook met .doc bestanden gaat gebeuren...
    *) Ik gebruik Gmail met als taalinstelling: Engels. Daardoor heb je vaak eerder en meer mogelijkheden tot je beschikking dan wanneer je voor de Nederlandstalige schil kiest.

    Microsoft & Novell

    Ron Hovsepian and Steve Ballmer take the stage together to announce a new collaborative relationship between Novell and Microsoft.

    Update:
    Bovenstaande zette ik vannacht om 1 uur neer, nadat ik de webcast had bekeken en bekomen was van de verrassing.
    Inmiddels verschijnen her en der berichten en commentaren.
    Ook de persberichten van Microsoft en Novell zijn beschikbaar.

    02 november 2006

    Nieuws van Microsoft?

    "Steve Ballmer to Deliver Industry Announcement
    November 2, 2006
    Microsoft Corp. CEO Steve Ballmer will deliver an
    announcement during a press conference today, Thurs., Nov. 2, in San Francisco beginning at 2 p.m. Pacific time / 5 p.m. Eastern time. Details of the announcement will be provided during the press conference."

    Wat voor nieuws zal Microsoft vanavond bekend maken? Robert Scoble speculeert op een mogelijke deal met Novell en verwijst daarbij naar de aandelenkoersen.
    Ik ga in ieder geval zo meteen naar de webcast luisteren!
    Update:
    Misschien ben ik wat in de war met de wereldtijden, maar ik zie nog geen webcast. Ondertussen lijkt dit artikel in de Wall Street Journal het gerucht te bevestigen:
    "Microsoft Corp. is entering into an unusual partnership with Novell Inc. that gives a boost to the Linux operating system, a rival to the software giant's Windows software, according to people familiar with the companies.
    Under the pact, which isn't final, Microsoft will offer sales support of Suse Linux, a version of the operating system sold by Novell. The two companies have also agreed to develop technologies to make it easier for users to run both Suse Linux and Microsoft's Windows on their computers. The two companies are expected to announce details of their plan today at a press conference in San Francisco."

    Wat ben ik benieuwd naar de reacties van sommige mensen op mijn werk morgen...
    Het start, ik ga kijken!

    Zijn persoonlijke leeromgeving

    Wat een geweldige bijdrage, de posting van Wilfred Rubens op zijn weblog over zijn persoonlijke leeromgeving!
    Als iedereen (in het onderwijs) dat nu eens zo voor zichzelf op een rijtje zette...
    Het doet me trouwens denken aan een ander bericht dat ik deze week tegenkwam (ik weet niet meer waar) over het online zetten van je CV als RSS feed. Niall Kennedy heeft dat gedaan: Niall Kennedy's Résumé

    01 november 2006

    Chatten met Meebo

    Met Meebo heb je de mogelijkheid om via 1 scherm te chatten met al je online vrienden op MSN, ICQ, Yahoo! Messenger en Jabber/Gtalk.
    Surf gewoon naar www.meebo.com, maak een account aan, vul je username en paswoord in en voor je het weet heb je een lijst met iedereen die online is, ongeacht op welk IM (Instant Messaging) systeem.
    Daarnaast kun je een "Meebo Me" venster opnemen op je website/weblog zodat bezoekers via je site met jou kunnen chatten, uiteraard alleen als je online bent.
    In Amerika zag ik dat een docent dit op zijn weblog geintegreerd had zodat leerlingen zagen wanneer hij online was en hem direct vragen konden stellen. 3 uur 's nachts was een normale tijd om even over het huiswerk te praten!

    Grappig dat ik via Meebo ook weer een berichtje naar Twitter kan sturen dat dan gelijk bij mijn dienstmededelingen terechtkomt.

    Dienstmededeling via Twitter

    Afgelopen weekend was het weer eens zo ver: Blogger had problemen waardoor ik geen berichten kon plaatsen.
    Op zo'n moment zou je zo graag je vaste bezoekers wat willen laten weten, terwijl je geen toegang hebt tot je weblog. Heel frustrerend! Met Twitter hoop ik daar nu wat op gevonden te hebben. Twitter is een dienst de je kunt gebruiken om boodschappen te versturen, via je mobieltje, maar ook via instant messaging. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het Jabber protocol, dat ook wordt ondersteund door Gtalk, zodat je simpelweg via Google Talk een bericht kunt plaatsen. Wat code opnemen op je site en klaar ben je!
    Nog mooier zou zijn wanneer die berichten ook in je RSS feed terecht zouden komen, zodat je iedereen bereikt, maar daar heb ik nog geen oplossing voor. Wie wel?
    Hiernaast zie je Twitter onder de kop: Laatste nieuws. Ik zou daar ook status of dienstmededeling kunnen zetten. Hieronder zie je Twitter in een mooie Flash opmaak.

    Slimme buurman

    Soms verdienen mensen het om even in het zonnetje gezet te worden. Neem nu mijn buurman Teun. Vanuit zijn eigen adviesbureau Toendra is hij als directeur werkzaam voor de SOS Telefonische Hulpdiensten in Groningen en Drenthe. Hij zocht naar een manier om die dienst meer naamsbekendheid te geven en kwam op het idee om Anton Corbijn te benaderen.
    Corbijn zegde toe en bedacht het fotografieconcept 'helpende handen', als symbool voor het werk van de hulpdienst. De fotograaf vond vervolgens een elftal wereldsterren bereid om kosteloos mee te werken. Hij maakte de foto's van hun handen, die eind oktober als een set van tien ansichtkaarten gratis verspreid worden via de postkantoren in Nederland. De elf sterren van wie Corbijn de 'helpende handen' heeft vastgelegd zijn U2-voorman Bono, Live Aid-initiator Bob Geldof (die samen op één foto staan), Elton John, R.E.M.-zanger Michael Stipe, Coldplay-zanger Chris Martin, het Deense topmodel Helena Christensen, zanger Nick Cave, actrice Gwyneth Paltrow, zangeres Patti Smith, Brandon Flowers (van rockband The Killers) en U2-gitarist The Edge.
    SOS Telefonische Hulpdiensten is een landelijke organisatie voor iedereen die behoefte heeft aan een (anoniem) gesprek, hulp of advies per telefoon. Het nummer van de hulpdienst is 0900-0767.

    31 oktober 2006

    Martinus

    Mijn schoonvader had veel met onderwijs, maar weinig met ICT. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat hij, begonnen als smid in Oranjedorp, later leraar lastechnieken werd. Tenslotte is dat iets dat je toch vooral in de praktjk moet leren.
    In zijn werkend bestaan heeft hij heel veel mannen (ook mij:-) het ambacht geleerd, met eindeloos geduld en toewijding, maar ook met de nodige humor. Altijd behulpzaam en bereid om te helpen.
    Het lasapparaat dat hij van school kreeg bij zijn pensioenering heeft hij daarna eigenlijk nooit meer aangeraakt. Samen met zijn vrouw nam hij de tijd om te reizen, te wandelen, dienstbaar te zijn naar anderen, en om uit te rusten.

    Vandaag heeft hij eindelijk de rust gevonden die we hem zo van harte gunnen...

    familie van der Ploeg

    De waarschuwingsdienst heeft een film geproduceerd die als doel heeft mensen bewust te maken van de risico's van het internet. Centraal thema van deze film is dat je je vooral bewust moet zijn van je eigen gedrag.
    Het verhaal van de familie van der Ploeg kent vijf spelers: vader Edouard, moeder Anneke, zoon Daan en dochter Marit. Daarnaast speelt de hacker een grote rol.
    Ga naar deze pagina van de Waarschuwingsdienst en klik op iedere speler om meer (achtergrond)informatie te krijgen.

    Digitale dreigingen thuis
    Een dag in het leven van de familie van der Ploeg.

    Het filmpje is hier te downloaden.

    29 oktober 2006

    M'n eerste appel

    M'n eerste appelNog geen jaar geleden meldde ik vol trots de aanschaf van een "poor man's iPod". Eergisteren*) heb ik een echte opgehaald.
    Het eerste wat opvalt is de doos. Alleen al over de verpakking is nagedacht en hebben ontwerpers invloed gehad. Een doos die niets groter is dan noodzakelijk en zelfs het plastic zakje waar de usb kabel en oortelefoontjes inzitten is mooi van vorm en kleur! Gauw het cd'tje eruit halen en installeren denk ik, maar dan komt de eerste verrassing. Daar waar bij de goedkoopste usb stick een cd wordt meegeleverd met drivers (die je meestal niet nodig hebt) word je hier gewoon geacht Koppel niet losom iTunes zelf te downloaden. Een dikke handleiding zul je ook niet aantreffen, maar ook niet nodig hebben hoop ik? Toch heb ik na een dag al problemen. Het apparaat knippert al een paar uur met de melding dat ik hem niet mag loskoppelen. Een simpele resetknop zit er niet op. Ik heb niet kunnen ontdekken hoe ik op de iPod zelf bestanden kan verwijderen en zo loop ik tegen meer dingen aan. De video's van Robert Scoble converteren duurt inderdaad uren.
    Maar mooi is ie wel!
    *) Oorspronkelijk stond hier: gisteren, maar zondag lag de hele dag Blogger eruit en kon ik dus niks doen! Heb nog trillende ledematen van het afkicken....

    27 oktober 2006

    I need a second life

    DSC_0490Zoals aangekondigd is het hier de laatste tijd stil geweest. Vanaf morgen ga ik de draad weer oppakken. Vandaag heb ik gebruikt om uit te rusten, alle ervaringen op me te laten inwerken en natuurlijk om wat te spelen met voor mij nieuwe dingen, waarover later meer. Ik heb nog tassen vol met materiaal waar ik wat mee wil, SD kaartjes vol foto's en 4 mini dv bandjes met videomateriaal.  Wat vooral vol zit is mijn hoofd: alle dingen die ik gezien en gehoord heb! Zoveel zaken waar ik de komende tijd meer aandacht aan wil besteden.
    Ik wil serieus met Camtasia Studio aan de gang.
    Ik ga een Ipod aanschaffen (dankzij genereuze sponsoring door het CvI) en die gebruiken zoals ik dat in Amerika gezien heb.
    Ik wil met Second Life gaan "spelen" want dat is gewoon té vaak gevallen de afgelopen week om het verder te negeren. Nu zelfs Nederlandse politici het gaan inzetten in hun campagne lijkt het me niet meer dan logisch dat ook scholen dit middel gaan gebruiken.
    Ik wil ook nog de tijd vinden om goed verslag te doen van mijn ervaringen als blogger. Zo heb ik veel en dankbaar gebruik gemaakt van Windows Live Writer. Daardoor had ik gelukkig relatief weinig last van alle keren dat Blogger down was de afgelopen week. Met name de plugin Flickr4writer kwam zeer goed van pas. 
    Ik ga meer vertellen over Twitter en Meebo en hoe leerkrachten in Amerika dit gebruiken in hun contacten met leerlingen.
    En zo zou ik nu al uren door kunnen gaan...

    16 oktober 2006

    Dat heb ik weer...

    Maakte ik zaterdag nog een leuke collage van alle "gereedschap" die een beetje blogger mee moet nemen op studiereis, nu zou ik een foto kunnen maken van m'n nachtkastje en alle tissues die eronder liggen.

    Ik zal het jullie niet aandoen, maar een ieder die mij tips kan geven hoe ik hier binnen 24 uur van af ben wordt beloond met een vette link in de reactiekolom hiernaast!

    Audio search

    Niall Kennedy heeft gisteren op zijn weblog een zeer interessant artikel geplaatst over "de stand van zaken rond audio search". Dit is een "must read" voor iedereen die serieus belangrijke ontwikkelingen op en rond internet wil volgen. Ik ga hier dan ook geen korte vertaling geven, je moet gewoon even zijn verhaal lezen!
    Audio wordt alleen maar belangrijker stelt hij, en daarmee ook de mogelijkheden om te kunnen zoeken naar én binnen audio bestanden.
    Als ik kijk naar de workshops die ik gisteren heb uitgekozen om volgende week te volgen tijdens de Conference on Information Technology moet ik Niall vanzelf gelijk geven!
    Grappig is dat hij ook voorspelt dat VOIP in dit verband een belangrijke rol gaat spelen. Audio search staat nu nog in de kinderschoenen, maar gaat heel belangrijk worden. Lees zelf maar waarom!

    In zijn verhaal verwijst Niall naar The President's weekly radio address. Ik wist niet dat President Bush iedere week een "podcast" gaf, maar dacht toen gelijk: en Balkenende?
    Via Google kwam ik terecht bij het Ministerie van Algemene Zaken en daar vind ik radio- en TV teksten van de Minister President (MP). Nee, geen MP3 alhoewel ik dat ook even dacht. Het zijn de uitgewerkte teksten van de wekelijkse gesprekken met de minister-president, maar wel ongecorrigeerd!
    Dit geloof je toch niet? Iemand zit dus echt dat gebabbel op vrijdagavond uit te schrijven om het als Word document beschikbaar te stellen.
    Van afgelopen vrijdag krijg je dus het volgende:

    MINGELEN:
    Meneer Balkenende, kent u het spelletje Lingo?
    BALKENENDE:
    Ja, net als zoveel Nederlanders hè.
    MINGELEN:
    Dat wordt ongeveer over een half uur op deze zender uitgezonden. Maar niet lang meer heb ik begrepen, want er kijken wel veel mensen naar, maar vooral ouderen en dat is kennelijk niet aantrekkelijk genoeg. Dus het spelletje verdwijnt. Wat vindt u daarvan?
    BALKENENDE:
    Nou, in de eerste plaats als minister-president moet je natuurlijk je daar niet mee bezig houden, want wij gaan niet over de programma’s. Maar ik weet wel dat heel veel mensen in Nederland het spelletje zo graag zien. Het gaat over: hoe ga je met taal om? Hoe zit het met woordenkennis? Snel kunnen denken en een hele bijzonder en plezierige presentatrice, Lucille Werner. Ik mag het ook graag zien.
    MINGELEN:
    Ja, maar de politiek kan daar dus niets aan doen?

    En zo gaat dat maar verder. Het lijkt me dat het opnemen en beschikbaar stellen als podcast een stuk simpeler en goedkoper is...

    Alles wordt oranje

    TPG Post heet voortaan TNT Post

    Koninklijke TPG Post heet vanaf 16 oktober officieel Koninklijke TNT Post. Op 14 september 2005 werd de naamswijziging aangekondigd. Tussen september 2005 en vandaag zijn vele voorbereidingen getroffen om deze naamswijziging te realiseren. Om de overgang van TPG Post naar TNT Post te vieren, wordt huis-aan-huis een voorgefrankeerde envelop verspreid. Een cadeautje van TNT Post en goed voor het gratis verzenden van een brief of een kaartje.

    De persberichten op de volledig vernieuwde website kunnen ook gevolgd worden door middel van een RSS feed. Die kwam ik dus toevallig tegen... Voor wie nog niet weet wat RSS is wordt dat op de nieuwe site keurig uitgelegd.

    Afscheid van rood
    De naamswijziging van TPG Post in TNT Post betekent dat er afscheid genomen wordt van de kleur rood. Vanaf 16 oktober zullen de circa 40.000 postbodes van TNT Post de post bestellen in hun nieuwe oranje-zwarte bovenkleding. Sinds 1850 dragen postbodes herkenbare kleding. Toen werd het verplicht gesteld een jas, rok of buis van blauw laken te dragen met een rode kraag. Een eeuw later werd de kleding voorzichtig rood. Deze kleur werd in 1987 in de nieuwe kledinglijn geïntroduceerd. Dit jaar worden in totaal 750.000 stuks kleding (300.000 kilo) uitgereikt. Harry Koorstra, voorzitter van de directie van TPG Post: “De kleur oranje is na vandaag onlosmakelijk met onze postbodes verbonden. Gezien de grote aantallen kledingstukken, kan niemand vandaag om onze nieuwe naam én ons nieuwe uiterlijk heen.”

    14 oktober 2006

    Het wordt hier even rustig...

    De komende 2 weken zal het hier een stuk rustiger zijn dan m'n vaste bezoekers gewend zijn.
    Ik ga vanaf nu m'n aandacht verleggen naar Charlotte 2006.
    Dat is de titel van het weblog waar ik verslag zal doen van mijn reis naar Amerika en naar de Conference on Information Technology die daar gehouden wordt. Misschien nog wat cross-postings of toch dingen die ik daar niet kwijt kan.
    Ben je bang me te missen of ben je nieuwsgierig naar mijn ervaringen in Amerika, voeg dan deze RSS feed toe aan je verzameling!
    PurchaseKnob

    13 oktober 2006

    10 regels (om van af te wijken)

    "Zorg ervoor dat de titel van het bericht gelijk duidelijk maakt waar de rest over gaat"
    is een van de 10 regels voor webloggen die ik tegenkom bij http://blog.outer-court.com/

    Gelukkig luidt de 10e regel: "Op al deze regels zijn uitzonderingen"
    maar de rest is zeker goed om eens door te nemen!

    PS: Wanneer iemand de moeite neemt om ze te vertalen naar het Nederlands, stuur me even de url en ik link ernaar. Het is nu bedtijd.

    12 oktober 2006

    Vandaag geen bericht

    Vandaag was ik bij het Microsoft Portal Event in Amstelveen. Gelijk toen ik de grote zaal binnenkwam zag ik het: een blogger in de zaal!
    Op de eerste rij zat namelijk iemand met camera en notebook paraat.
    "Dat moet een blogger zijn" dacht ik gelijk, en ja hoor, ik herkende hem direct aan de foto op zijn weblog.
    De tweede gedachte was: "gelukkig, dan kan ik rustig achterover leunen" want sessies verslaan zoals hij zal me nooit lukken...
    Natuurlijk heb ik me even aan hem voorgesteld en gezegd dat ik heel benieuwd ben naar zijn verslag.

    11 oktober 2006

    Libië geeft ieder kind een laptop

    Op Kennisnet onderwijsnieuws vandaag het volgende bericht:
    "(Novum/AP) - Alle 1,2 miljoen schoolkinderen in Libië krijgen binnen twee jaar een laptop met internetverbinding. De Libische overheid gaat de laptops voor 100 dollar per stuk (tachtig euro) kopen via de Amerikaanse organisatie One Laptop per Child, die wordt ondersteund door het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties, zo meldde de krant The New York Times woensdag. Volgens een woordvoerder van de organisatie zal Libië mogelijk het eerste land zijn waar alle schoolkinderen op school een internetverbinding hebben."

    Lees het volledige bericht hier.
    Om het bericht bij de New York Times te kunnen lezen heb je wel een (gratis) account nodig.

    Nieuws vanaf de Educause

    Omdat ik me kan voorstellen dat onze edublogger Gerard niet overal tegelijk kan zijn in Dallas plaats ik hier ook maar wat nieuws vanaf de Educause.
    Ik hoef daarvoor niet verder te gaan dan het perscentrum van Google.
    De educatieve nieuwtjes rollen over elkaar hen. Daarnet maakte ik al melding van de samenwerking tussen Google en Blackboard, maar er gebeurt veel meer.
    Zo start de Arizona State University vandaag met Google Apps for Your Domain voor meer dan 65.000 studenten! Zij kunnen gebruikmaken van customizable email, calendar, Google Page Maker and instant messaging tools.
    Ook kondigt Google op de Educause aan: the beta release of APIs that make it easier for organizations to integrate their user directory, single sign-on systems, and mail gateways with Google Apps for Education.
    Er zijn updates en nieuwe features voor Google Apps for Education
    Voor K-12 educators vind ik tenslotte nog de Google for Educators site, alwaar je je ook kunt aanmelden voor de Google educators mailinglist.
    Op deze site informatie over 12 producten van Google met daarbij gebruiksvoorbeelden voor in de (onderwijs) praktijk.

    Tot zover het Google onderwijsnieuws van vandaag zou ik haast zeggen...

    O nee, nog eentje dan: Je kunt nu ook Google certified teacher worden!

    Maar daar moet je wel wat voor doen:
    You will be asked to prepare a short answer (50 words or less) to these two questions:
    Why should we select you as a Google Teacher?
    Describe one of your favorite teaching moments?
    You must create a one-minute video on either of the following topics: "Motivation and learning" OR "K12 innovation." There are no other restrictions on the video. Be as creative as you like. Once you create the video, you must find a way to post it on the Web for us to view or download, then paste the URL for your video into the appropriate field on the application. We will not accept videos by email, and we will not watch more than one minute. So, make it count!

    Google en Blackboard

    "Google Enterprise is announcing today that Blackboard will be the first Google Enterprise Professional partner to focus primarily on the education market. As part of this partnership, Blackboard will help integrate Google enterprise search technology for schools, as well as integrate the Blackboard Learning System with Google Scholar, giving quick and easy access to millions of scholarly references directly from courses within the Blackboard learning environment."

    Dit hoef ik niet te vertalen lijkt me...

    Ben ik een journalist?

    Vanavond ontving ik een mailtje met een link naar de uitslag van een onderzoek waaraan ik heb meegewerkt. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van een studie aan de Universiteit Leiden, in samenwerking met de Vereniging voor Onderzoeksjournalisten (VVOJ). Auteur is Arjan Dasselaar. Hij is freelance journalist voor ondermeer Elsevier, NRC Handelsblad (Product & Techniek), Algemeen Dagblad (Diagnose), Netkwesties.nl, Men’s Health, computerblad PCM en het weblog BlogNoot van Planet Internet.

    Ik heb het hele verhaal nog niet volledig doorgenomen, maar wil alvast m'n complimenten kwijt voor aanpak en uitwerking.

    Samenvatting (met toestemming van de auteur letterlijk overgenomen)
    Het aantal weblogs of blogs in Nederland, web sites die informatie in een dagboek-achtig format publiceren, is in enkele jaren gestegen van nul naar, volgens sommige schattingen, meer dan een miljoen. Deze groei heeft geleid tot heftige debatten over de vraag of blogs al dan niet journalistiek bedrijven.
    Deze afstudeerscriptie probeert een antwoord te vinden op de vragen: 'Willen Nederlandse bloggers zich bij het schrijven voor hun blog laten leiden door journalistiekewaarden en gedragswijzen, en in hoeverre vinden diezelfde bloggers dat ze deze journalistieke waarden en gedragswijzen ook in de praktijk brengen?'
    De scriptie draagt definities aan voor zowel blogs als journalistiek. Vervolgens wordt een methode beschreven waarmee kan worden onderzocht of een blog journalistiek bedrijft, en welke journalistieke idealen de blogeigenaar nastreeft.
    Deze methode is vervolgens gebruikt in een onderzoek waaraan zowel Nederlandse kranten als blogs veelvuldig aandacht hebben besteed. Dat leidde tot deelname van 379 blogs aan het onderzoek, waarvan 292 formulieren bruikbaar waren.
    Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse blogs in meerderheid geen journalistiek bedrijven, en dat ook niet wensen te doen. Afhankelijk van welke maatstaf wordt gebruikt, variéert het percentage journalistieke blogs tussen de 0,3 en 17,5 procent.
    Als de laatstgenoemde groep van 17,5 procent wordt vergeleken met het gemiddelde deelnemende blog aan het onderzoek, dan blijkt dat journalistieke blogs op bijna alle fronten anders zijn: de makers zijn veelal hoger opgeleid, maken vaak meer gebruik van technische blogfunctionaliteiten, en zijn geneigd om in hun inhoud meer mediatypes te gebruiken zoals illustraties, audio en video.
    Niettemin is zelfs dit hoogste percentage van17,5 procent lager dan het percentage dat werd gevonden bij recent onderzoek naar journalistieke aspecten van blogs in de Verenigtie Staten. De scriptie draagt mogelijke verklaringen aan voor deze verschillen, en doet voorstellen voor een toekomstig onderzoek naar de verbetering van de gebruikte enquêtemethode, en voor een transnationaal vergelijkend onderzoek van de journalistieke aspecten van blogs.

    Meer is te lezen op PMM BlogNoot en vanaf die plek is ook het onderzoek te downloaden als pdf bestand. Helemaal onderaan staat:
    (Journalisten die het persbericht hebben ontvangen: u kunt het embargo vergeten, aangezien Commlog daar ook geen boodschap aan had.)
    En inderdaad, op Commlog lees ik:
    "O ja, en er zat een embargo op dit persbericht. Tot vanavond 23.59 u. Maar dat was vast een grapje. Of een test misschien? Om te kijken welke blogs wel en welke niet journalistiek zijn."

    Leuk om de eerste te zijn, maar inderdaad niet zo netjes als dat niet de bedoeling was. Moeten weblog auteurs zich aan dezelfde afspraken houden als "gewone" journalisten? Mij lijkt van wel.

    Al met al heb ik nog geen antwoord op de vraag: ben ik nu journalist? Eerlijk gezegd heb ik me dat nooit afgevraagd en ik geloof dat ik het helemal niet zou willen zijn. Dan moet je je aan allerlei dingen houden heb ik begrepen...

    Docs en spreadsheets

    Ze willen ons gek hebben bij Google geloof ik.
    Nu hebben ze Writely en spreadsheets weer samengebracht in één omgeving.
    Bekijk de What's new.

    Update: Dit bericht plaatste ik vanmorgen even heel snel, waarbij ik gebruik maakte van Google Docs. Pas later viel me op dat de titel van het document niet meegenomen wordt en dat vind ik op z'n minst onprettig, om niet te zeggen waardeloos. Vandaar maaar even een update, waarbij ik alsnog een titel toevoeg. Hoe de RSS readers hiermee omgaan weet ik eerlijk gezegd niet. Mij is geleerd nooit de titel van een bericht te veranderen en nu doe ik dat in feite wel.
    Ook viel me op dat het nog niet zo makkelijk is om vanuit je Docs account naar verschillende weblogs te publiceren (ja, ik heb er stiekum meer).
    Voorlopig ben ik dus nog zeker niet "om" als het gaat om deze tool.
    Volgens mij hebben ze dit gewoon te snel neer willen zetten om zoho af te troeven.

    10 oktober 2006

    New Feature: Choose Your Audience

    Sorry, toch nog een Google nieuwtje:
    Bij Google video kun je er vanaf nu voor kiezen of je een gepubliceerd filmpje wel of niet publiek wilt maken.

    "You asked and we answered. With our newest feature, unlisted videos, you can upload videos without making them publicly available in the Google Video search results and share them with only those people you want to see them."

    Skype gebruiken in de les

    Vicky Davis, "the Cool Cat Teacher", heeft een prachtige screencast gemaakt over hoe zij Skype inzet in de les. In het bijgaand bericht legt ze precies uit wat ze gedaan heeft. Ze heeft het haar leerlingen uitgelegd. Toen heeft ze hen allemaal een account laten aanmaken. Ze heeft hen vervolgens haar laten bellen. Ze heeft een conference call én een video call gedaan en uiteindelijk zelfs een Skypecast!
    Let op: we hebben het hier wel over (bovenbouw) basisschoolleerlingen!

    RSS Smart Answers

    "Met trots presenteren we nu een nieuwe feature die de inhoud van feeds laat verschijnen vanaf de webresultaatpagina’s van Ask.com. Deze nieuwe aanvulling voor onze immer uitbreidende verzameling zoekfuncties noemen we RSS Smart Answers en is nu beschikbaar op al onze Europese websites.
    De nieuwe RSS Smart Answers maken populaire Nederlandse en Amerikaanse weblogs beschikbaar vanaf onze hoofdzoekpagina. Vanaf heden verschijnen de laatste drie postings van veel van je favoriete weblogs en RSS-feeds aan de bovenkant van resultaatpagina’s. Nieuwe artikelen verschijnen in een oogwenk in de Smart Answer nadat de auteur een nieuwe bijdrage heeft toegevoegd. En er is natuurlijk een directe link naar de weblog om het hele artikel te kunnen bekijken."


    En zo gaat het nog even door op de duidelijk vanuit het Engels vertaalde site van ask.com

    "De eerste verzameling RSS Smart Answers is gekozen uit de lijst van meest populaire weblogs van onze toonaangevende RSS aggregator Bloglines en bundelt een overzicht van weblogs variërend van serieus tot humoristisch, van politiek tot technisch, van persoonlijk tot trendy en meer. En we blijven onze RSS Smart Answers uitbreiden om de wereld van weblogs binnen handbereik van de resultaatpagina’s van Ask.com te brengen."

    Natuurlijk even gekeken of mijn RSS feed al mooi bovenaan komt te staan, maar helaas.
    Die van Hans Mestrum dus wel, mazzelkont...

    Maar goed, zo "smart" zijn die answers van Ask dus (nog) niet.
    Maar toch is Ask het bekijken/gebruiken best wel waard. Het heeft een aantal mooie mogelijkheden, zeker als je een gepersonificeerde pagina aanmaakt. Gek genoeg is Ask bij veel internetters minder bekend dan Bloglines, terwijl Bloglines van Ask is...

    (Zo, ging het vandaag eens een keer niet over Google)

    Copy and paste

    Tja, bedenk maar een goede one-liner in de trant van: wat kun je doen met zoveel miljoen?
    Iedereen heeft het natuurlijk over de Gootube deal.

    Maar Google deed meer vandaag:

    * Press releases
    October 9, 2006
    Google To Acquire YouTube for $1.65 Billion in Stock*
    Google Signs Agreement with SONY BMG MUSIC ENTERTAINMENT to Give Users Access to Expansive Catalog of Music Videos
    Google and Warner Music Group Announce Agreement to Offer Google Video Users WMG's Music Video Content

    Maar vergeet onze eigen KPN niet:
    Die kwam vandaag met de introductie van KlasseTV
    "Het eerste schooljaar biedt KlasseTV de dienst gratis aan voor alle basisscholen en leerkrachten. Voor het schooljaar 2007/2008, als KlasseTV verder ontwikkeld en gevuld is, wordt de portal een betaalde dienst voor de scholen."

    Tja, KPN heeft nu eenmaal geen 1.65 biljoen....
    Saillant detail is voor mijn gevoel dat KlasseTV gewoon verwijst naar filmpjes die bij Teleblik staan. Deeplinken en dubbel betalen?
    Wie zet alle filmpjes van Teleblik "even" bij GOOTUBE?

    09 oktober 2006

    Het internot, 10 jaar na nu

    hyperball"Het internet van straks ziet er compleet anders uit: Er zijn nauwelijks nog websites, en het zoeken met Google is zo ouderwets als ‘t draaien aan de jaren ‘70 TV-antenne op je dak."

    Dat is de visie van Carl Mangold, vandaag geplaatst op MarketingFacts.

    2 dagen geleden beloofde ik m'n neef om zijn vraag: "Willem, wat komt er na internet?" op internet te plaatsen "omdat er dan zeker een antwoord op komt".
    Nu stromen de antwoorden al binnen, vooral ook in de comments onder het uitnodigende verhaal van Carl...
    (met dank aan Margreet, die me hierop wees)

    Krant zonder scrollen

    Toevallig, en via een geweldig leuk filmpje kom ik terecht bij The First Post, een online daily magazine. Het mooie is dat het er echt uitziet als een krant, maar dat je (vrijwel) niet hoeft te scrollen! Breng ook eens een bezoekje aan SOHO.

    Edutrip 2006

    Nog ruim een week, en dan ga ik naar Amerika. Nu is "collega edublogger" Gerard Dummer daar op een andere conferentie, de Educause 2006.
    Je kunt zijn avonturen bijna live volgen via een speciaal daarvoor ingericht weblog.
    Gerard Dummer is een van de drijvende krachten achter het Wikikids project.
    Op dit moment zit hij bij de pre conference over social software, en die presentatie is (uiteraard) te volgen via een wiki. Ik heb al even gekeken en kom op verschillende pagina's notabene nu al verwijzingen tegen naar www.wikikids.nl!
    Die Gerard doet daar dus goede zaken!!!

    08 oktober 2006

    Mijn feed valideert niet

    Ik kreeg een seintje van Niall Kennedy (via z'n weblog) dat Internet Explorer 7 binnen enkele weken (als kritische update!) beschikbaar komt. Iedereen die automatische updates aan heeft staan krijgt hem dus vanzelf binnen. Is iedere site daar wel klaar voor?
    Ik blijkbaar niet, want: De ingebouwde RSS lezer accepteert alleen valide XML en dia van mij komt helaas niet door de feed validator.
    "If you or your customers are outputting content with invalid characters, an undefined namespace, or a non-breaking space ( ) the Windows RSS Platform will disregard your feed updates."
    Nu heb ik de pech dat Blogger die foute code genereert en ik daar voor zover ik kan zien geen vat op heb. Het heeft te maken met een taal instelling op de server. Maar je mag meer dingen gaan controleren, zeker als je gebruik maakt van pop-up schermpjes (nee hè, denk erom!)
    Wat als je niet op tijd klaar bent voor IE? Kijk dan hier.

    Neven- en nichtendag

    Gisteren was ik op de tweejaarlijkse neven- en nichtendag van de familie Karssenberg.
    Aangezien ik de jongste thuis was (en mijn vader ook) tref ik daar familie van rond de 80 jaar!
    Meestal neem ik mijn "spullen" mee zodat ik wat kan laten zien en erover vertellen.
    groepsfoto
    Dankzij een prima T-Mobile hotspot verbinding op de prachtige locatie in Zutphen kon ik dit keer laten zien waar iedereen woont via Google Maps. Ook konden we zo precies de plek bepalen waar vroeger "de Karssenborgh" gestaan heeft (vlakbij Zwiep, aan de Berkel).

    Op mijn vraag wie van de familie een computer heeft en wel eens op internet zit ging toch zeker 60% van de vingers omhoog. Van hen kreeg ik ook de e-mail adressen om foto's en filmpjes door te sturen. (Dat ga ik natuurlijk anders doen!)
    Verder had ik zeker 10 digitale fotolijstjes kunnen verkopen want de belangstelling daarvoor was heel groot! Voor mensen zonder computer maar met digitale camera is het dan ook een uitkomst. Opvallend was dat vooral de dames vooraan stonden. Heerlijk om te zien hoe mensen die 30 jaar ouder zijn dan ik nog zo in het leven staan!
    Natuurlijk mocht ik antwoord geven op de vraag: "Ie bunt toch onderwiezer, wat doe'j nou de ganse dag met die kompoeters?"
    Een andere neef vroeg me: "Willem, wat komt er na internet?"
    Ik heb hem beloofd dat ik die vraag op m'n weblog zou plaatsen omdat er dan zeker een antwoord op komt...

    You ain't seen nothing yet!

    Werken met een smartboard mag dan steeds normaler worden, kijk eens naar de software die hier gebruikt wordt! Deze man tekent een simpel karretje op een helling en laat dan met één druk op de knop zien wat zwaartekracht is en wat het effect is als de as niet precies in het midden zit.
    Iedereen wil graag jong blijven. Eigenlijk wil ik alleen maar (veel) ouder worden om mee te maken wat de toekomst nog allemaal voor ons in petto heeft!

    06 oktober 2006

    Pingen verder toegelicht

    Met mijn bericht over pingen bij blogsearch heb ik meer vragen gegenereerd dan antwoorden gegeven geloof ik, dus wordt het tijd voor een beetje toelichting. Nu zal ik de laatste zijn die zegt dat ik er verstand van heb, dus als anderen mij willen corrigeren of aanvullen: heel graag!
    Pingen zoals bedoeld in mijn vorige bericht betekent dat je een zoek/indexeermachine op de hoogte wilt brengen van het feit dat je website/weblog is ge-updated. Maar pingen is eigenlijk niets meer dan een (of meerdere) paketten sturen naar een adres dat je opgeeft. Lees hier de gehele uitleg.
    Maar nu wat betreft die zoekmachines zoals Google Blogsearch en Technorati. Die bieden daar dus aparte pagina's voor aan waarbij je kunt volstaan met het doorgeven van de url van je site of weblog. Technorati meldt trouwens dat veel blogtools zoals blogger, movable type, nucleus, wordpress het automatisch doen. Van blog.nl bijvoorbeeld weet ik dat niet, maar je zou erachter kunnen komen door naar de broncode te kijken?
    Als je naar de xml file kijkt die Google genereert zie je dat je meer kunt doorgeven dan alleen de RSS feed, namelijk ook de naam van je weblog en de url van de site. Dit wordt gedocumenteerd op deze pagina.
    Voor mij is dat dus: (alles aan elkaar)

    Pas dit aan aan je eigen situatie en vul het in in je browser. Maak daar een bookmark van en je kunt hem iedere keer opnieuw gebruiken wanneer je wilt!
    Ditzelfde kun je doen bij Technorati, maar de kans is groot dat die al een "ping" krijgt van de tool die je gebruikt.
    Tenslotte zijn er ook nog diensten op dit gebied zoals pingomatic.com
    Sorry voor het lange verhaal, maar ik heb even geen tijd om het kort en bondig te formuleren...

    Gek op gadgets

    Ik ben nu eenmaal gek op gadgets. M'n werkkamer ligt vol met dingen die ik in een spontane bui koop en waar ik vervolgens vaak niks meer mee doe. (Overigens steel ik nog steeds overal de show met m'n digital foto frame!)
    Nu kom ik weer de Wireless IP Robocam tegen.
    Stel, die neem ik mee naar een conferentie waar wireless beschikbaar is en ik geef bijv. op m'n weblog het adres vrij hoe hij te benaderen is. Dan kunnen tot 64 mensen tegelijk naar de beelden kijken, en hem de kant opdraaien die ze willen.
    Lijkt me helemaal geweldig maar.... ik lees in de specs niet of hij ook geluid opneemt, en dat heb je eigenlijk wel nodig lijkt me.
    Iemand ervaring met dit apparaat? Wie geeft me een goed argument om dit ding niet te kopen?
    Hou me tegen! (I'm addicted)

    Weblog als ELO

    Rino Zandee accepteerde een uitnodiging om met SlideShare te gaan werken en heeft daar nu een Powerpoint presentatie neergezet die hij uiteraard ook publiceert op zijn weblog. In die presentatie legt hij uit waarom hij een weblog gebruikt(e?) naast Blackboard.
    Het mooie van het weblog zoals hij het heeft ingericht vind ik de tabbladen voor: info, rooster, nieuws, opdrachten en bronnen. Dit zou bijna een standaard sjabloon kunnen worden voor dit soort weblogs!
    Ik begin me nu toch serieus af te vragen wat we nog moeten met die ELO's als ik dit soort dingen zie...
    Wie durft hier een standpunt in te nemen juist vóór het in de lucht houden van bijv. Blackboard en N@tschool, natuurlijk met links die verwijzen naar voorbeelden net zoals het Algoritmiek voor Biologen weblog zodat we dat met eigen ogen kunnen beoordelen?

    05 oktober 2006

    Ping Google Blogsearch

    Ben je er niet zeker van of je weblog wel goed gevonden wordt door Google Blogsearch, dan kun je nu gebruikmaken van een speciale pingpagina.
    Nu ben ik daar zelf niet zo scherp op maar ik weet dat er collega webloggers zijn die wel houden van een beetje "ego surfen". Ik ben de (namen van de) weblogs die ik vaak lees eens gaan invoeren bij Google Blogsearch en kwam erachter dat je (volgens mij) makkelijker gevonden wordt wanneer de naam van je weblog bestaat uit één woord, zoals Trendmatcher, Hansonexperience, Frankwatching of frEdSCAPEs. Je weblog komt dan keurig als "related weblog" helemaal bovenaan te staan.
    Anders is het met weblogs die een langere naam gebruiken, zoals ICT en onderwijs blog, of ICT en Onderwijs, of digitaal inlichtingenwerk. Daarmee dringt zich bij mij de vraag op: "hoe belangrijk is het om een duidelijke naam te hebben, eventueel met heldere bijbehorende URL?"

    Overigens mag mijn "onderzoek" niet die naam hebben en ben ik het omgekeerde ook tegengekomen. "Weblog zonder haast" wordt namelijk wel als zodanig gevonden en Edukast juist weer niet. Tijd om wat te gaan pingen heren?

    Update:
    Google publiceert de laatste 5 minuten van ping activiteit via de changes.xml file. Daar zag ik net dus een paar Nederlandse weblogs voorbij komen. Zouden die nu dit bericht gelezen hebben?
    Zie ook: www.niallkennedy.com

    04 oktober 2006

    SearchMash

    Al naar SearchMash gekeken?
    Moet je echt doen!
    Klik op zo'n groene link en kijk wat je krijgt: dat wilde ik nu al zo lang!
    Meer informatie lees je bij ZDnet.

    Eigenlijk is de nieuwe Google groups ook nog een aparte posting waard, maar als ik teveel berichten per dag doe word ik door sommigen uit de bookmarks verwijderd. Dus verwijs ik ook hiervoor maar naar ZDnet.

    Slideshare beta

    Fred attendeerde ons op Slideshare en ik heb gelijk maar een account aangevraagd. Binnen een uur had ik toegang en heb snel een (oude) PPT ge-upload. Dat ging lekker vlot en je kan allerlei gegevens meesturen. Het leuke is dat kijkers commentaar kunnen plaatsen en zo is er meer mogelijk.
    Voor de echt geinteresseerden: Ik kan 10 invites weggeven!

    Pech... kuch...

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik best even wat moest wegkuchen toen ik gisteren het volgende mailtje ontving:

    "Ik val maar met de deur in Huis: De Educa Pecha Kucha wordt afgelast!
    Of de timing is ongunstig of Onderwijsland is nog niet toe aan een luchtige dynamische manier van kennisdelen en kennissen maken of we zijn seminar en conferentiemoe ... wie zal het zeggen?
    Wij moeten dit soort events kostendekkend organiseren en dat lukt dus niet (net meer dan de helft van de prognose). Vandaar, na overleg met Kennisnet een afgelasting. Jammer van het enthouiasme bij zowel presentatoren en inschrijvers. Wij houden jullie gegevens achter de hand voor een volgende gelegenheid met gunstiger gesternte om het podium te bieden wat recht doet aan jullie kennisdelingsbereidheid, gedrevenheid en kunde.
    Nogmaals bedankt voor je bereidheid etc.
    Tot mails, (ik hou je wel in de gaten via je log!)"

    En dat terwijl ik vorig weekend (op een zonnige zondag) een dag besteed had aan de voorbereiding van een presentatie van 10 minuten! Nu moet ik opeens terugdenken aan m'n ontmoeting met Martijn Aslander vorige week toen hij zei: "Ik bereid me nooit voor op een presentatie!"
    Nu weet ik dat de uitnodiging vooral verspreid was onder CvB leden van grote onderwijsinstellingen en andere organisaties. Natuurlijk hebben zij wel wat anders aan hun hoofd dan te luisteren naar malle mensen zoals ik...
    Ik bekijk het maar van de positieve kant: kan ik lekker incognito als deelnemer naar een andere interessante bijeenkomst!

    Google zonder reclame

    Het bestaat al een tijdje, maar vandaag zag ik dat je prima kunt zoeken met Google zonder ook maar één reclameuiting in de zijbalk. Maak daarvoor gebruik van Google Accessible "Web Search for the Visually Impaired".
    Om deze zoekpagina te gebruiken hoef je dus bepaald niet visueel gehandicapt te zijn!
    Inderdaad is het lettertype niet "vast" gedefinieerd door een stylesheet, maar kun je dat in de browser vergroten. Ideaal dus ook voor wat oudere mensen of op scholen waar nog van die kleine oude 15 inch schermen staan.
    Ik heb een blinde collega en ga hem zeker vragen hoe hij deze zoekpagina op zijn braille-regel voelt. Ik kan me voorstellen dat deze voor hem heel bruikbaar is!
    Natuurlijk probeerde ik de pagina even uit met mijn favoriete zoekterm: kennisnet (probeer maar)
    Wat me toen opviel is dat de eerste 40! hits allemaal links waren naar Kennisnet subdomeinen. Dat moet Google toch haast handmatig doen zou je zeggen?
    De enige vreemde eend in de bijt was brandweerkennisnet, maar het is altijd goed om die in de buurt te hebben.

    03 oktober 2006

    Over spelling gesproken

    Ik heb me voorgenomen om bij collega bloggers nooit te vallen over deze spellingsfout die echt te vaak voorkomt, maar als ik hem op de onderwijs site van een gerenommeerd bedrijf zie staan waarvan ik zeker weet dat ze over een Windows/Word spellingcontrole beschikken kan ik het niet laten.
    Voor die bloggers: de T en de D zitten zo ver uit elkaar op het toetsenbord, dat kunnen toch geen typefouden zijn?

    De juiste spelling

    Met deze gadget kun je zoeken naar de juiste spelling en afbreking van Nederlandse woorden. Type in het zoekveld links ten minste twee letters die in het woord voorkomen. Met het selectiebalkje boven het zoekveld kun je de positie van uw invoer in het woord bepalen.
    De gadget maakt gebruik van de woordenlijst van de TeX Gebruikersgroep, aangevuld met een lijst nieuwe woorden. Deze woordenlijst is daardoor vollediger dan de officiële 'Woordenlijst Nederlandse Taal', beter bekend als Het Groene Boekje. Alle woorden zijn begin augustus 2006 aangepast aan de huidige spelling.

    Google Gadgets nu voor iedereen!

    Ik geloof dat ik nu een beetje gek word. Ik lees net in het Google Pers centrum dat de Google Gadgets nu voor iedereen en voor alle websites beschikbaar zijn! De keuze is enorm en er is dus voor elk wat wils.
    Maak je keuze op deze pagina en kies uit de rubrieken: Nieuws, Hulpprogramma's, Communicatie, Leuk & games, Financieel, Sport, Lifestyle en Technologie.
    In plaats van uren rond te kijken heb ik er maar snel een uitgekozen die me heel handig lijkt:

    Er zitten zeer nuttige gadgets bij voor bijv. schoolwebsites maar ook weblogs zullen er vanaf nu ongetwijfeld anders gaan uitzien (verwacht ik)

    Welkom Back: MarcNext

    "En daar zijn we weer, hoe toepasselijk kan de naam van een weblog zijn? Terug naar het bloggen, allereerst het inrichten, het stoeien met weblogtools en andere applicaties, de strijd tegen de spam en niet te vergeten de communicatie. Blogsumer ging, MarcNext komt."
    Zo luidt het eerst bericht na een "radiostilte" van maanden.
    In een toelichting schrijft Marc: "Over bloggen gesproken, ik kon het niet nalaten om weer (voorzichtig) te beginnen, het is gewoon boeiend en leuk om er mee bezig te zijn."
    Toevallig had ik hem net vorige week een mailtje gestuurd waarin ik zei dat ik Blogsumer af en toe nog wel miste.
    Nu is er dus weer een nieuw weblog: MarcNext, "Consuming the Internet".
    Gelukkig heeft Marc alle berichten uit de Blogsumer tijd overgenomen in dit nieuwe weblog. Zo is dat archief weer toegankelijk.
    "Ik ben dus weer een speld in die hele grote Blogosphere-hooiberg" vertrouwt hij me toe.
    Laat die speld af en toe maar lekker prikken Marc zou ik zeggen!

    Reactie van MyDaily

    Natuurlijk heb ik mijn berichtje van gisteren ook doorgestuurd naar MyDaily.
    Vanochtend kreeg ik de volgende reactie:

    Bedankt voor uw artikel over MyDaily.
    Wat u aantrof in de META was inderdaad niet erg netjes. Dit komt omdat wij begonnen zijn met een wk.mydaily.nl, ten tijde van het WK 2006. En het vervolgens vergeten te verwijderen. Inmiddels heb ik dat gedaan.
    Het toevoegen van favorieten zit er ook aan te komen. Met die nieuwe functie kan men pas echt een eigen startpagina samenstellen. Ook zijn we uiteraard bezig met Firefox. Maar er zitten nog wat kinderziektes in het script.
    Mocht u verder nog tips of ideeën hebben voor MyDaily, horen wij dat heel graag!


    Heerlijk om te zien hoe snel en adequaat sommige bedrijven reageren!
    De oproep om met tips en ideeën te komen wil ik graag met mijn lezers delen. Er wordt geluisterd!

    02 oktober 2006

    MyDaily

    Al een MyDaily startpagina aangemaakt? Via de laatste Computer!Totaal werd ik geattendeerd op het Nederlandse MyDaily. Daarmee kun je na registratie een eigen startpagina aanmaken zoals jouwnaam.mydaily.nl die je vervolgens kunt vullen met RSS feeds, verdeeld over zelf te definiëren tabbladen. Het ziet er helemaal web2.0 uit en werkt zoals het moet. Het heeft lang niet de functionaliteit zoals bijv. netvibes, maar misschien heb je dat ook niet allemaal nodig. Nu wordt het dus een run op nog vrije namen, zoals biblio.mydaily.nl, fontys.mydaily.nl of kennisnet.mydaily.nl.
    "Met MyDaily.nl maak je snel en eenvoudig een eigen pagina, met daarop alléén wat jij zelf wilt. Voeg zogenaamde daily's toe: de blokjes met nieuws van een bepaalde website die je vaak bezoekt.
    Wat kan je onder andere met MyDaily:
    • Voeg daily's toe, en sleep ze waar je maar wilt
    • Maak tabs voor verschillende onderwerpen of personen
    • Geef daily's een eigen kleurtje om je pagina overzichtelijk te houden
    • Deel je pagina met je vrienden, familie, collega's, etc
    • Of houdt je pagina helemaal voor jezelf!
    Kortom, met MyDaily.nl blijf je altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Zonder dat je allerlei websites hoeft af te speuren!"

    Ik zou me kunnen voorstellen dat bijv. teams, schoolmediatheken of werkgroepen op deze manier snel een pagina klaarzetten met de nodige feeds. Ik zou er dan ook gewone links in willen hebben en als je zo doorredeneert zou je veel meer willen dat er niet in zit. Aan de andere kant is dat misschien ook juist de charme...
    In ieder geval heb ik maar even snel http://feed.mydaily.nl/ gereserveerd en ik zal zien of ik het over een week nog gebruik.


    Update:
    Ik heb eens even in de broncode van mydaily gekeken en dan kom ik toch wat rare dingen tegen.
    In de metatags onder andere: META name="keywords" content="nieuws, rss, zakelijk nieuws, persoonlijk nieuws, wk nieuws, laatste nieuws, wk 2006, oranje, nederlands elftal, ruud van nistelrooy, wk duitsland, wk nieuws, startpagina">
    Daar houd ik dus niet van (Ik heb geen verstand van voetballen, Wilfred)
    en verderop in de code staat:
    "Sorry... Met Firefox werkt MyDaily.nl (nog) niet. Daar wordt aan gewerkt, dus probeer het later nog eens."
    Dus Pierre, dit is niks voor jou (voorlopig)

    01 oktober 2006

    Rondje vliegen?

    Heb je vliegangst, dan kun je die hiermee misschien overwinnen. Neem een op afstand bedienbaar vliegtuigje, zet er een op afstand bedienbare camera op die gekoppeld is aan een virtual reality bril, en zoek een leuk terrein uit. Toelichting op gebruikt materiaal en werkwijze zit deels in het filmpje.