31 december 2005

Op de valreep...

zalig uiteinde Op de valreep kom ik nog een leuk klein programmaatje tegen dat precies doet wat het doen moet. Het programma is maar 88KB groot en hoeft niet geinstalleerd te worden. Gewoon starten is genoeg. Je krijgt dan een klein schaartje in je toolbar. Als je daarop klikt kun je met je muis een lijn trekken om iets dat je interessant vindt en het wordt als plaatje naar je klembord gecopiëerd. Als je de Shift ingedrukt houdt krijg je een rechthoek. Je kunt de dikte en de kleur van de lijn ook nog bepalen, en natuurlijk een hotkey definiëren. Da's alles!
Ik krijg bezoek en ben dus bang dat dit mijn laatse bijdrage is in 2005. Ik wens mijn bezoekers een heel fijne jaarwisseling en een blogvol nieuwjaar!

30 december 2005

Carbid in de werkplaats...

carbidJe woont op een dorp, dus de plaatselijke smid heeft natuurlijk carbid in de verkoop.
Ieder jaar rond de jaarwisseling staan jongeren het jaar weg te knallen met een aantal melkbussen tussen weidepalen en de deksels aan een lange ijzeren ketting.
Met een voetbal in plaats van een deksel is de knal nog spectaculairder, maar je moet wel verder lopen...

Meer informatie:

Technorati Tags:

29 december 2005

Kinderen, juffen en meesters verzamelt u!

Kinderen, juffen en meesters verzamelt u!
Zo begint het weblog van de community 3+4 van Kennisnet.
"Deze weblog - een dagboek op internet voor wie er nog niet van heeft gehoord - is van en voor jullie! Iedereen die iets leuk of interessants te vertellen heeft, dat ontsproten is aan de dagelijkse werkelijkheid in de klas of de school, kan een log aanleveren. Stuur je tekst en de eventuele foto's naar de communitymanager. Een dag later kun je checken of jouw bijdrage is toegevoegd. Wil je zelf niet schrijven maar wel reageren op wat anderen hebben geschreven, stuur dan een bericht met behulp van de knop 'reageer' die onder elk log staat. We gaan ervan uit dat alle leden van onze community weten wat een beschaafde manier van reageren is. In de menutekst aan de rechterkant verzamelen we werk van kinderen. Gedichten, korte verhalen, foto's van werkjes, etc. Heeft jouw groep iets moois gemaakt, stuur het op!"

Daar waar ik in het MBO nog steeds het gevoel heb dat ik aan iedereen moet uitleggen wat weblogs zijn schieten ze binnen het basisonderwijs als paddestoelen uit de grond. Zo makkelijk is het dus!
In het weblog inderdaad een aantal actuele bijdragen en in de linkerkolom links naar nog veel meer weblogs van meesters en juffen:
meester marcel ¦ juf greet ¦ meester ate ¦ juf Lia ¦ juf margriet ¦ juf aukje ¦ juf marjolein ¦ juf lisanne ¦ weblog community 12 ¦ weblog community 56 ¦ obs de Heidehoek
Technorati Tags: ,

Warn your customers!

Al een tijdje volg ik Robert Scoble op zijn weblog. Robert werkt bij Microsoft als "technical evangelist".
Hij neemt bepaald geen blad voor de mond, ook niet als het gaat om zaken die bij Microsoft spelen. Zo kwam hij gisteren heel snel nadat hij ervan gehoord had met een waarschuwing: Microsoft customer warning: Bad exploit in Windows.
Hij liet de waarschuwing uitgaan nog vóórdat hij overleg had met zijn eigen mensen bij Microsoft, onder het motto: "What to do in a crisis? Warn your customers!" Hij vond dat belangrijker dan eventuele PR achtige gevolgen. Ik wou dat iedereen zich zo opstelde!
Gisteren zag ik opeens dat mijn weblog nogal misvormd was. Het bleek te komen door een plaatje van feeds4all dat niet meer werkte. Uit nader onderzoek bleek dat feeds4all eruit lag "voor onderhoud" of zoiets. Het zou aardig zijn van Fred om dat even te communiceren. Je registreert je tenslotte niet voor niets. Ik heb het plaatje en de feed van feeds4all er maar uitgegooid. Later uitvoerig de site doorgeplozen op zoek naar een afdeling onderhoudsmeldingen of zo, maar helaas niets kunnen vinden. Ik zie zelfs geen weblog!
Dan bevalt de stijl van Robert Scoble me toch beter. Hier een stukje tekst:
The security response center is listening to email sent to secure@microsoft.com — if you have a new security problem, that’s a good place to send email to. Microsoft’s security Web site is here. If you need support with one of our products, please contact support here.
Update: the Security Response Center is working on this. They have a blog, but haven’t posted about this issue yet.
Update 2: the Security Response Center has posted a security advisory on this issue.

Interessant is trouwens ook de reacties te lezen die hij kreeg na zijn waarschuwing.

Technorati Tags: ,

Geen Javascript bij Blogger? Dan maar een Iframe!

Via Hans on Experience werd ik geattendeerd op een aardige toepassing van del.icio.us, namelijk tagrolls.
Het punt is dat je daarvoor een regel JavaScript moet invoegen, en dat blijkt bij Blogger niet te mogen.
Een alternatief is dan het gebruik van een Iframe, want dat mag wel.
Zo krijg je dus als het goed is toch mijn tags bij Del.icio.us te zien:

28 december 2005

Van video DVD naar MP3?


Er zijn andere bloggers die in plaats van het reguliere nieuws in deze periode filmrecensies plaatsen om aan te geven dat ze nu écht vakantie hebben. Eerlijk gezegd heb ik bijna nooit het geduld om een film helemaal uit te kijken. Daarom heb ik mezelf voor de kerstdagen verwend met een muziek DVD van Roger Waters: In the flesh. Mooie muziek natuurlijk om te horen, maar ook heel leuk om naar te kijken op m'n nieuwe breedbeeld tv.
Maar nu komt het: natuurlijk wil ik die muziek ook in de auto beluisteren. Dus ben ik nu al dagen op zoek naar een makkelijke manier om van de muziek op de DVD MP3 bestanden te maken. Moet je niet denken dat me dat al gelukt is...
Dus, als iemand een goede tip heeft houd ik me van harte aanbevolen!

26 december 2005

Kinderen en blogs

Laat uw kinderen zien hoe zij veilig en zonder consequenties een blog (online dagboek) kunnen bijhouden
'Blogging', de term voor schrijven in een blog of in een persoonlijk online dagboek, steekt overal de kop op, vooral onder tieners die soms buiten medeweten van hun ouders blogs bijhouden.

Recent onderzoek laat zien dat ongeveer de helft van alle blogs door tieners wordt geschreven, waarbij twee van de drie kinderen hun leeftijd vermelden, drie van de vijf hun woonplaats en contactgegevens en een van de vijf zijn of haar volledige naam. Het spreekt vanzelf dat het vrijgeven van persoonlijke gegevens risico's met zich kan meebrengen.

En aangezien steeds meer jonge kinderen in blogs gaan schrijven, doen zij van alles om maar aandacht te krijgen. Sommige kinderen gaan zo ver, dat zij discutabel materiaal op internet zetten, zoals aanstootgevende foto's van henzelf of hun vrienden.
Bepaald niet mijn eigen taalgebruik, maar misschien toch aardig om te lezen voor ouders die zich afvragen wat goed is en wat niet...
Gevonden bij Microsoft

23 december 2005

De beste foto's van het jaar 2005

Via via kom ik opeens terecht op een site van Time, met daarop de beste foto's van het jaar 2005. Je kunt mooi door de foto's bladeren en krijgt keurig tekst en uitleg. "Ziet er goed uit bij Time" denk ik en zie dan verderop een knop:
Persons of the Year FREE Read it Now
Dat zal natuurlijk over Bono, Bill en Melinda gaan, maar ik besluit toch te klikken. Ik word eerst gedwongen naar een filmpje van Chrysler te kijken, vervolgens zie ik Bono even in beeld komen, maar gelijk weer verdwijnen vanwege een Popup met een "dienstmededeling". Zo gaat het nog even door vóór ik uiteindelijk bij het artikel kom. Voorlopig dus weer even de laatste keer dat ik bij Time ben langsgeweest...

Web 2.0: Software wordt sociaal

Zo luidt de titel van een goed geschreven en makkelijk leesbaar artikel op de weblog van het tijdschrift Bright.
‘The network is the computer’, luidt een oude slogan van servermaker Sun. Wat toen een voorspelling was, lijkt inmiddels een feit. We zijn er nog niet, maar de revolutie is volop aan de gang. Webdiensten vervangen computersoftware, mensen organiseren en delen hun hele leven op vernieuwende sites en er hoeft straks geen programma meer aan te pas te komen. Behalve je browser dan.
Ik kende het nog niet, en werd hierop geattendeerd door een bezoeker van mijn weblog (bedankt Patrice!) Ga morgen zeker naar de kiosk om dat blad te kopen. Heb ik tenminste wat te lezen met de kerstdagen. In het artikel wordt ook uitgelegd wat tags zijn en wordt AJAX toegelicht. Tenslotte een overzicht van 20 sites waar sprake is van "Web2.0"
Lees verder op Bright
Technorati Tags:

Performancing voor Firefox reloaded

Gisteren was ik al enthousiast over performancing voor Firefox. Nu is er alweer een update beschikbaar waardoor er nog meer mogelijk wordt.
Zo kunnen er nu automatisch Technorati tags worden toegevoegd aan ieder bericht én kan Performancing nu ook gebruikt worden voor MSN Spaces. Verder zijn er een paar bugs uitgehaald. Al met al is dit nu een zeer bruikbare tool en voor mij reden om meer in Firefox dan in IE Explorer te gaan werken.
Technorati Tags:

22 december 2005

Performancing voor Firefox

Performancing voor Firefox is een blog editor die direct vanuit Firefox is op te roepen. Daarmee kun je dan direct een bericht plaatsen op weblogs van Wordpress, MovableType en Blogger.
Je snapt natuurlijk dat dit bericht op die manier geplaatst is.

Lees e-mail in je RSS Reader

Er is weer een nieuwe dienst bijgekomen.
Je kunt er nu heel makkelijk voor zorgen dat e-mailberichten in je RSS reader terechtkomen.
Het werkt heel simpel:
Abonneer je op een feed met het adres: http://mailfeed.org/rss2/kies_naam
Dat is eigenlikjk alles wat je hoeft te doen!
Alle berichten die gestuurd worden naar: kies_naam@mailfeed.org zullen automatisch in je RSS reader terchtkomen. Je hoeft je dus nergens aaan te melden of te registreren.
De kunst is natuurlijk wel om een naam te verzinnen die nog niet in gebruik is. Je hebt daar geen enkele controle op helaas. Je loopt dus kans dat als je kiest voor: bill@mailfeed.org de berichten ook elders terechtkomen bij iemand die dezelfde feed heeft aangemaakt.
Wat kun je hier nu mee?
Je hebt vast nog wel een abonnement op een mailinglist of nieuwsbrief waarvan geen RSS feed gegenereerd wordt. In dat geval kun je een @mailfeed e-mail adres verzinnen met een mooie fantasienaam en je daarop abonneren. De post zal dan in het vervolg keurig in je feedreader komen.

Ik heb het natuurlijk uitgetest en het werkt. De berichten komen alleen (nu nog) wel met een behoorlijke vertraging binnen. Het is dan ook in een paar dagen in elkaar gesleuteld door iemand die op dit lumineuze idee kwam. HTML mailtjes werken niet om beveiligingsredenen.

"All feeds are open to the public, which means it's very easy to set up new addresses and even share them among a group of people (technically you don't even have to visit this site to set up a new feed).
Of course this also means this is a public communication channel. good for newsletters, status messages and ad-hoc discussion feeds, bad for private email."


Nog wat achtergrond informatie
"This is at a very early stage, so bear with us and be patient. If something doesn't work as it should, send us a note or come back later. We ask you to be polite and use this service responsibly. Don't use it as a throwaway email recipient, use Mailinator, Bugmenot or others for this instead. Don't use it to exchange files (won't work anyway), use a file upload service and send the URL to the file instead. MailFeed.org is a free, non-commercial service, and still in development. There are absolutely no guarantees for anything, although we strive to provide an attractive service. If this site becomes more popular than we can afford we might even turn it off (though that's quite unlikely at the moment). As we're thinking about new features we keep coming back to a single idea -- this is a public communication channel. Maybe we'll provide an OPML file for all feeds, or add a browseable directory. Maybe not, we'll see. But keep that in mind when deciding how to use this site: you're opening up your communication to the public. And because someone was asking: no, we don't have a business model. This was made out of curiosity, because it's fun to create stuff and see people use it. No other reason. ("Business model", pff, the nerve.)"

Meer informatie over deze dienst vind je op: http://www.mailfeed.org/

20 december 2005

Educatieve podcasts met Time2Learn


Wie waren de grootste Nederlandse helden en welke koning kreeg in de volksmond de bijnaam "Koning Gorilla"? Het zijn twee vragen die beantwoord worden in de spoedcursus Nederlandse geschiedenis in audiovorm, ontwikkeld door Time2Learn. In een hoog tempo worden alle hoogtepunten uit de vaderlandse geschiedenis doorgenomen. Dezelfde aanpak wordt toegepast in een spoedcursus religies. Wat zijn de overeenkomsten tussen de vijf grootste religies in de wereld, hoe is de Islam ontstaan, waar geloven Hindoes in en wie of wat is Boeddha? De weetjes passeren in sneltreinvaart de revue. Ook voor een cursus over het heelal en een cursus psychologie is veel informatie hapklaar in een MP3-bestand gestopt.
Lees vooral het hele verhaaal op: EMERCE
Ik heb contact opgenomen met Time2Learn en kreeg een enthousiaste Mathhé Smit aan de lijn die me graag te woord stond. Eén van de vragen die ik had is hoe zij omgaan met de rechten, bijv. als een school zo'n audio cursus zou verspreiden onder de leerlingen. (Voorlopig) geen probleem. Het enige wat ze eerst willen is dat mensen dit gaan gebruiken en daar enthousiast over raken. Ik heb een cursus gedownload en ik moet zeggen: het klinkt geweldig! Ik wens ze dan ook alle succes met dit concept en hoop zeker meer van ze te horen.
Ter illustratie hier de introductie op de cursus geschiedenis:

A poor man's Ipod

Kwam ik tegen in de folder van de Hema, en ik kon het niet laten natuurlijk:
Een MP3 speler waar je SD kaartjes in kunt stoppen (tot 512 MB) voor maar € 15 mét 2 jaar garantie:-)
Met dank aan Gizmodo die me erop attendeerde.

victoryDit ding is trouwens 2X zo klein als m'n kaartlezer terwijl ik hem ook kan gebruiken als lezer voor de SD kaartjes van m'n camera. Ik win dus ruimte in m'n tas!

19 december 2005

Camera dealers in Brooklyn (NY)

Ben je op zoek naar een (digitale) camera dealer in Brooklyn, kijk dan op deze site:
"This started as a project to post pictures of dealers mentioned in articles posted to the rec.photo.digital newsgroup. These give me destinations to go bicycle to. I have since tried to make it inclusive of all the digital camera dealers in Brooklyn. Tips and stories are most welcome. See e-mail link at bottom of page."
Hoe kom je op het idee om zulke adresjes als doel van je fietstocht te nemen en er foto's van te maken?
Het is ontluisterend om te zien welk pand er soms achter een prachtige website met webwinkel hangt!
Ik kwam hier toevallig bladerend door de weblog van del.icio.us die er nu nog steeds uit ligt. Ook verbazingwekkend om te lezen hoeveel goodwill en support del.icio.us krijgt ondanks het feit dat hun service nu al zo lang down is. En iedereen nu natuurlijk afwachtend naar Yahoo kijken om te zien hoe zij dit gaan oplossen!
Geniet ondertussen van de foto's op deze site.
Vraag: Wie gaat alle webwinkels in Rotterdam even langsfietsen en fotograferen?

18 december 2005

not so delicious


"del.icio.us is down for emergency maintenance. we'll be back as soon possible."
del.ico.us overgenomen door Yahoo.
Zouden ze nu bezig zijn met een major update?

Grouper, alweer een nieuwe video dienst!

Hier kwam ik via the Scobleizer weblog op:
Er is weer een nieuwe videodienst en het lijkt erop dat je hier makkelijk je video's kunt plaaatsen en vervolgens delen met anderen.
Ik moet de client nog downloaden, dus heb het nog niet uitgeprobeerd, maar ga dat zeker doen zodra ik tijd heb.
Zoals je hieronder kunt zien zijn video'tjes heel makkelijk in te passen op je weblog.
Update: ik heb inmiddels een account genomen en een filmpje geplaatst.

17 december 2005

Verschil tussen Audioblogger en Odeo

Ondanks het feit dat audioblogger.com en odeo.com beide hetzelfde inbelnummer (in Amerika) gebruiken zijn er wel verschillen:
Met een account bij audioblogger kun je een ingesproken telefoonbericht direct in een door jou gekozen weblog (maar alleen bij blogger) plaatsen. Je gebruikt daarvoor dezelfde inloggegevens als die je gebruikt voor blogger.
Bij odeo krijg je gewoon de url naar het mp3 bestand en dat kan je dan zelf gebruiken waar je wil. Bij Odeo kun je als inloggegevens elk getal opgeven dat je wilt. Bij audioblog moet het een Amerikaaans telefoonnummer zijn, anders werkt het niet heb ik gemerkt. Beide diensten zijn gratis.Het gekke is dat ik het gevoel heb dat de kwaliteit bij audioblog beter is dan bij Odeo, maar dat kan verbeelding zijn. Bellen via een vaste verbinding geeft in ieder geval een veel betere kwaliteit dan via VOIPbuster. Met bel1601 bel ik voor 2 cent per minuut naar Amerika dus dat maakt me niet zoveel uit.
Bestanden geplaatst bij audioblogger komen ook gewoon van het domein www.audioblogger.com. De bestanden die je bij odeo neerzet hebben een url die begint met audblog.com.
Als je naar dat domein gaat kom je bij een betaalde dienst terecht en dan vraag ik me weer af waarom odeo wel gratis is?
Overigens ken ik maar heel weinig weblogs die van deze diensten gebruikmaken terwijl het mij zo'n logische toepassing lijkt. Ik heb trouwens ook nog geen podcast gehoord die echt met een Ipod gemaakt is. De meeste zijn prachtige producties, compleet met gemixte achtergrondmuziek, gemaakt in Audacity of nog professionelere programma's.
Het oorspronkelijke idee: iets opnemen met je MP3 speler en dat uitzenden kom ik niet tegen, maar nu kom ik ook niet overal...

16 december 2005

Gmail Mobile

Goed nieuws:
Vanaf nu is Gmail ook makkelijk te gebruiken op een PDA!

Zoals de screendump laat zien is bovenstaande tekst geplaatst via m'n PDA. Google heeft weer wat toegevoegd aan de Gmail mogelijkheden.

Deze screendump maak ik trouwens met het gratis programma:
GetPDAScreen en dat werkt ideaal.

15 december 2005

Frankwatching - Web 2.0: een vulkaan die op springen staat

Frankwatching - Web 2.0: een vulkaan die op springen staat
Dit is een verhaal dat je gelezen moét hebben!
Geweldig hoe Frank de zaken zo helder op een rijtje weet te zetten. Ik kan er alleen maar naar verwijzen en durf zelfs geen poging te doen dit in eigen woorden na te vertellen.