29 juni 2006

Op advies van leerlingen

Ruim een ton aan subsidies toegekend door Stichting TQ-NL
Op grond van de adviezen van zes groepen leerlingen uit basis- en voortgezet onderwijs heeft Stichting TQ-NL bekend gemaakt welke projecten komend jaar gesubsidieerd gaan worden. Vijf scholen uit het basisonderwijs en een even groot aantal uit het voortgezet onderwijs hebben bericht gekregen dat zij komend schooljaar subsidie zullen ontvangen voor het ontwikkelen en uitvoeren van een project dat innovatief is in onderwijskundig opzicht en leidt tot verrijking, verandering, vernieuwing of verbreding van het onderwijs.
Daarbij speelt het innovatief gebruik van het internet een belangrijke rol. In totaal heeft de Stichting voor komend jaar voor meer dan € 120.000,- subsidie toegekend.
(Lees het volledige persbericht)

De Stichting TQ-NL heeft hiermee echt de macht bij kinderen gelegd. Als je het persbericht leest zie je welke scholen daar als gelukkigen uitgekomen zijn. Helaas zijn er natuurlijk ook projecten afgewezen door de kinderen. Dit tot teleurstelling van menig volwassene die een goed en serieus plan had(den) ingediend. Ik ken daarvan een voorbeeld dat ik echt een pot vol geld gegund had. De vraag die sommigen dan ook zullen stellen is of kinderen wel in staat zijn om projectvoorstellen goed op waarde te schatten. Een lastige discussie...

Overigens kreeg ik het persbericht toegestuurd, maar staat het niet op de eigen website. Ik heb het dus maar in writely gezet en publiek gemaakt omdat ik het niet volledig en integraal hier wilde opnemen...

28 juni 2006

Plaats- en tijdgebonden werk

In een vorig bericht bracht ik verslag uit van een presentatie van Wim Veen. Daarin haalde hij een gesprek aan met Wilfred Rubens waarin hij deze had gevraagd hoeveel tijd hij besteedt aan zijn weblog en of dat wel kan "naast" zijn werk, waarop Wilfred had geantwoord: "Dit ís mijn werk".

In een reactie nuanceerde Wilfred deze uitspraak:
"Bloggen is niet mijn werk in de klassieke zin van dat het tot mijn takenpakket behoort of dat ik er voor betaald krijg. Bloggen over e-learning is wel een passie en ik heb er voor mijn werk veel baat bij. En als je iets met veel plezier doet, dan maak je er tijd voor. Dan hoort het misschien wel bij je werk, maar voelt het niet als werk."

Gisteren reageerde Wim Veen hier weer op:
"Het leuke aan de reactie van Wilfred vind ik dat hij het onderscheid tussen werk en niet werken anders ervaart. Datzelfde hoorde ik in een presentatie van Ton Zijlstra van Proven Partners die liet zien hoe zij dagindeling en zijn activiteiten de laatste drie jaar drastisch waren veranderd. Hij vertelde dat hij voorheen 8 uur per dag werkte, veel kranten en boeken las en veel naar nieuws luisterde. Tegenwoordig werkt hij 16 uur per dag, leest hij veel minder boeken, is niet meer geabonneerd op een krant en luistert ook niet veel meer naar massamedia. Zijn referentiegroep is nu een groep collega's met wie hij frequent communiceert over werk. Hij voelt dat werk ook niet meer als werk, net zo als Wilfred. Hij definieert werk dus anders dan voorheen. Als mijn ogen op oneindig staan roept mijn dochter vaak: 'Pa zit weer aan zijn werk te denken' Dat is geen verwijt want ze doet het zelf ook. Maar als werk niet iets meer is dat je doet om geld te verdienen heb je er kennelijk meer plezier in en ervaar je werken niet meer als Charlie Chaplin in Modern Times."

De laatste zin lijkt voorbehouden aan iemand die zoveel verdient dat hij zich geen zorgen hoeft te maken, maar dat terzijde.

Zelf ben ik ook niet zo'n "nine to five" iemand. Maar wanneer ben je aan het werk en wat behoort tot je hobby? Mijn weblog houd ik zoveel mogelijk 's avonds bij, en het gaat meestal niet over mijn hond of de tuin. Toch is het geen werk dat "de baas" mij opdraagt of waar ik voor betaald word. Pierre beschrijft het webloggen als een passie. "Zodra het een verslaving wordt heb je een probleem." Ik weet dat Edwin van de Zeeuwse bibliotheek ook regelmatig worstelt met deze vraagstelling.

Op mijn werk is de discussie over plaats- en tijdgebonden werk opnieuw actueel, waarbij ook wordt uitgegaan van de functies zoals deze beschreven zijn in het functieboek. Ik heb het doorgenomen, maar webloggen staat daar in ieder geval niet in...
De gedachte illusie dat je je tas op je werk kunt laten staan en thuis gewoon kunt gaan grasmaaien en aanharken?

27 juni 2006

Ambassadeurs gezocht!

"Kennisnet is op zoek naar enthousiaste mensen die zich binnen hun functie in de school willen verbreden. Ze bieden een interessant en gevarieerd traject waarin deelnemers zichzelf kunnen verbreden tot ict-didactisch aanspreekpunt binnen de school."
De speciaal hiervoor in het leven geroepen site is nog maar net "live" en toch hebben zich al 74 personen aangemeld!
Deze informatie kreeg ik uit een betrouwbare bron bij Kennisnet: "Het loopt storm met aanmeldingen. Bijzonder, als je bedenkt dat scholen hier echt iemand ruim de tijd voor moeten geven. Meestal wordt het gecombineerd met ict-coordinatorenschap."
Wat uit de informatie op de website niet direct duidelijk wordt is dat dit aanbod (voorlopig) alleen geldt voor het Voortgezet Onderwijs. Ik ben echter gelijk een lobby gestart om deze formule ook los te laten op de BVE sector.
Mensen die mij kennen weten dat ik soms een soort van "haat-liefde" verhouding heb met Kennisnet: Ze hebben zo'n potentieel (aan kennis, mensen en geld) en toch gaat het in mijn ogen allemaal soms zo langzaam, maar dit is nu zo'n initiatief dat ik alleen maar kan toejuichen!
Voor de accountmanagers van Kennisnet is het gewoon ondoenlijk om alle scholen in Nederland persoonlijk bij langs te gaan. Met de formule die ze nu willen gaan hanteren wordt hun bereik veel groter én maken ze gebruik van gemotiveerde leerkrachten uit het veld.

Doe mij er maar twee...


werkplek
Originally uploaded by Trendmatcher.
Op zoek naar een implementatiepartner voor een totale migratie van ons netwerk (je mag raden naar welk platform*) was ik vandaag te gast bij een bedrijf in Zoetermeer.
We konden in ieder geval goed zien wat we gedemonstreerd kregen!
Behalve de mooie beeldschermen zie je verder de nodige varianten van IP telefoons, heel makkelijk te gebruiken vanuit een populaire e-mail client.
Rechtsonder het beeldscherm zie je een glimp van een thin client kastje waarvan de bruikbaarheid ook goed duidelijk werd.

*) Bepaalde personen zijn uitgesloten van deelname...

26 juni 2006

Slim, sterk en sociaal

Sinds donderdag lag het krantenartikel op m'n bureau. Om over te bloggen als ik geen ander onderwerp zou hebben. Maar als je dan een paar dagen wacht zijn er natuurlijk anderen die het wel doen, dus hoeft het niet meer...
Ik kan volstaan met een aantal links naar andere plekken:

  • Op inter-net-viewer.nl een bijdrage van Sybilla
  • De prachtige parodie van Wim de Bie op bieslog
  • Het betreffende artikel uit de Volkskrant
  • Een ander artikel bij Emerce
  • En er is nu zelfs een speciale url: www.generatieeinstein.nl
    die verwijst naar de site van Keesie. Daar kun je ook je reacties op de artikelen, en straks op het boek kwijt (want dat moet nog uitkomen).
Grappig vind ik wel dat ik thuis kan toetsen wat er gesteld wordt door de schrijvers.
Ze hebben het over:
  • de babyboomers, geboren tussen '45-'55
  • de generatie X, geboren tussen '60 -'85
  • de generatie Einstein, geboren vanaf 1988
  • (en Wim de Bie voegt de generatie Ghandi toe: Vreedzaam, vrolijk en vrifool)
Zelf ben ik een babyboomer, m'n oudste dochter zit in generatie X en m'n zoon is dus zo'n Einsteiner. Het lastige is nu dat mijn vrouw kennelijk nergens bijhoort...

25 juni 2006

Stop je beleidsplan in een wiki

Elke DasElke Das is ICT-juf op een basisschool. Toen ze als zodanig begon heeft ze een soort visie/plan geschreven. Na verloop van tijd moet daar natuurlijk het nodige aan veranderen. Daarom heeft Elke het beleidsplan nu op een wiki geplaatst. Zo kunnen haar collega's (en anderen) meedenken én meeschrijven!
Natuurlijk heeft Kennisnet een maak-je-ICT-beleidsplan-tool. Elke vraagt zich echter af wie zoveel tijd en motivatie heeft om die helemaal door te werken.
Mij lijkt dat een wiki inderdaad een heel goed instrument kan zijn om zoiets als een beleidsplan verder uit te bouwen. Daarmee blijft het geen statisch document als iets dat je nu eenmaal moet hebben, maar waar je nooit naar kijkt, maar kan het constant aangevuld en verbeterd worden.
En nu maar hopen Elke dat er inderdaad mensen zijn die meer gaan doen dan kijken!

24 juni 2006

Backstage at Pandora

Laat je helpen om de muziek te vinden waar je van houdt!

Pandora
Pandora
ken je misschien al als de plek waar je online je eigen muziek kunt beluisteren, gewoon door een profiel aan te maken en aan te geven van welke muziek je houdt. Nu hebben ze nog iets toegevoegd: Pandora Backstage. Daarmee kun je zoeken naar en veel meer te weten komen over artiesten.
Een waarschuwing is wel op zijn plaats: HET WERKT NOGAL VERSLAVEND!
Uiteraard is er ook een weblog waar je de laatste ontwikkelingen van dit Music Genome Project kunt volgen...

23 juni 2006

Fun with Google

Zoek je lekker leesvoer voor op vakantie?
Dan kun je "55 ways to have fun with Google" downloaden. Helemaal gratis, als PDF of als Word bestand zodat je het eventueel kan herschrijven, want zelfs dat mag van de auteur Philipp Lenssen, ja die van Google Blogoscoped! Natuurlijk is het boek ook te bestellen bij Lulu.com of bij Amazon. Misschien dat de plaatjes dan in kleur zijn...

You probably use Google everyday, but do you know... the Google Snake Game? Googledromes? Memecodes? Googlesport? The Google Calculator? Googlepark and Google Weddings? Google hacking, fighting and rhyming? In this book, you’ll find Google-related games, cartoons, oddities, tips, stories and everything else that’s fun. Reading it, you won’t be the same searcher as before! (From the author of Google Blogoscoped.)

"It’s free to share & remix & do fun stuff with."

Dat noem ik nog eens delen! Zo kan ik me voorstellen dat iemand de plaatjes ertussenuit haalt en er zo een speciale PDA versie van maakt, zodat je op het strand aan zo'n all-in Turkse Costa wat te lezen hebt.
Wie heeft nog meer zomerleessuggesties?

22 juni 2006

Educatieve radio en tv in de knel!

Persbericht:
De nieuwe mediawet biedt geen garanties voor het maken van goede educatieve programma’s voor allerlei verschillende doelgroepen. Daar zijn we bezorgd over. Op dinsdag 27 juni wordt op initiatief van Teleac/NOT in Den Haag een petitie aangeboden, die mede is ondertekend door verschillende organisaties waarmee we samenwerken. Vindt u het belangrijk dat er via de publieke omroep goede educatieve radio en televisieprogramma’s worden uitgezonden? Ondersteun dan onze actie en onderteken de petitie. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor deze steunbetuiging.
Wij nemen alle reacties op dinsdag 27 juni mee naar Den Haag!

Met vriendelijke groet,
Teleac/NOT

21 juni 2006

Microsoft en Creative Commons

Microsoft en Creative Commons brengen samen een add-in uit voor Office applicaties zoals Word, PowerPoint en Excel waarmee je heel makkelijk Creative Commons licenties kunt opnemen in je document. De tool is al beschikbaar voor Engelstalige Office versies.
Bron: eHomeUpgrade

Checklist nieuwe media

Het begon ermee dat hij regelmatig gevraagd werd een presentatie te houden. Hij had de neiging om iedere keer een nieuwe te gaan maken. Dat kostte enorm veel tijd. Om die reden maakte hij vervolgens een presentatie die modulair opgebouwd was. Eentje bomvol voorbeelden die in 20 minuten, maar ook in 45 minuten afgewerkt kon worden; afhankelijk van beschikbare tijd en doelgroep. Dat werd de Checklist nieuwe media.

Ik heb het over Erwin Blom, hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO. Enige dagen geleden mocht ik een presentatie van hem bijwonen.

"Krantensites hebben podcasts, weekbladen hebben videoverslagen. Beeld, geluid en tekst gaan steeds meer door elkaar lopen. Wat is radio? Wat is televisie? Speel met die termen, speel met die begrippen en media. Ga op zoek naar nieuwe beeldtalen. Experimenteer, leer, pas aan."

Zo heeft hij in zijn checklist een aantal zaken heel mooi op een rijtje gezet. Een echte aanrader voor wie geïnteresseerd is in nieuwe media!

Wie past er op mijn weblog?

Je gelooft het niet, maar nu is er blogsitter.net:
"blogsitter.net is the plattform for bloggers who need caring people to sit their blogs."

Ook ik ontkom er niet aan dat ik straks minstens 4 weken offline ben. Wat gebeurt er dan met mijn weblog? Raak ik al mijn lezers kwijt omdat "er niks meer gebeurt"?
Moet ik ook op zoek naar iemand die gedurende mijn vakantie periode als "ghostwriter" mijn weblog bijhoudt?
Ik denk niet dat het wat wordt met deze babysit service. Ieder weblog is zo specifiek (in mijn ogen) dat ik me niet kan voorstellen dat je dat "even" door iemand anders kan laten doen...

Aan de andere kant, als er mensen zijn die wel een keer via mijn weblog een posting zouden willen doen houd ik me van harte aanbevolen!

Wat ik natuurlijk ook kan doen is nu al allerlei berichten verzinnen en die in de tijd vooruit zetten bij Blogger zodat ze pas later gepubliceerd worden, maar wees eens eerlijk als lezer: zitten jullie daarop te wachten om zo voor de gek te worden gehouden?
JE MAG ANTWOORDEN HOOR!!! (daarvoor zit er een "reactieknop" onder dit bericht)

Ik heb even gekeken in de campinggids van de ANWB, maar ik zie nog geen gegevens over WiFi voorzieningen op campings in de Pyreneeën...

20 juni 2006

Gada.be more than Google

Er moet toch meer zijn dan Google?
Natuurlijk, en dat is er ook! Neem eens een kijkje op: http://gada.be/ en vul je eigen naam in. Als er geen hits terugkomen wordt het toch eens tijd dat je wat gaat doen met/op internet. En dan bedoel ik natuurlijk niet slurpen/lurken/surfen, maar bijdragen zoals dat hoort in het read/write tijdperk.

Wat is Gada.be?
"We're a free "metasearch" service! Instead of having to browse to hundreds of different search engines, we enable you to retrieve results from all of them through a single search. There are several benefits to using Gada.be alongside some of your favorite search providers." Lees verder...
Vooral voor mobiele gebruikers dus ook zeker een aanrader!

Gevonden met dank aan Robert Scoble. Waar veel bloggers vorige week al in de verleden tijd over hem durfden te praten is hij voor mij nog altijd een grote bron van informatie!
Over gada.be zegt hij:
"But, my favorite tool (for recruiting) now is Gada.be. Why? Cause it uses a ton of different search engines and brings back photos too! (Remind your kids not to post wacky stuff on their MySpace sites cause in eight years when they are trying to get a job guys like me are gonna have quite a laugh using tools like Gada.be.)
Think it's safe just to remain "off the grid?" It's not. If I can't find anything about you in Gada.be I'll pass on hiring you. It's just too risky."


Met die laatste zin kom ik weer terug bij het begin van m'n bericht. Er komt een tijd dat wanneer je gaat solliciteren, en je toekomstige baas niets vindt over jou op internet, hij je niet zal willen hebben!
Iets om over na te denken voor het slapen gaan....

19 juni 2006

Non-disclosure agreement


Vlechtwerk
Originally uploaded by Trendmatcher.
"En, wat ga je hier vanavond over bloggen Willem?" werd me vandaag gevraagd. Niets dus, want hoewel niet schriftelijk ondertekend, heb ik de organisatie mondeling toegezegd via mijn weblog geen ruchtbaarheid te geven aan de sessie die ik vandaag mocht bijwonen. Ik kan jullie dus niet vertellen waar ik geweest ben vandaag, wie daar nog meer waren en wat we gedaan hebben. Maar over het maken van foto's is niets gezegd en bij de strenge toegangscontrole (zonder legitimatie komt u niet binnen) werd ik niet gefouilleerd. Hierbij dus een foto van de applicatie die ik mee heb helpen ontwikkelen.
Comments zijn welkom. Wie raadt wat hier is uitgebeeld wordt in vertrouwen genomen... Werknemers van bepaalde bedrijven zijn uitgesloten van deelname. Over de uitslag wordt niet gediscusieerd.

18 juni 2006

Learn2Game

learn2gameHet is een sport van me te proberen Google een zoekopdracht te geven die geen enkel resultaat oplevert. Ik kan je vertellen dat zoiets nog niet meevalt. Trendmatcher was daarvan zo'n voorbeeld (voordat ik die term ging gebruiken). Nu heb ik er weer een: Learn2game is een term die (nog) niet bestaat. Toch heb ik de indruk dat er een tijd komt dat we onze kinderen (weer) moeten leren spelen, en dan doel ik niet op alle computerspellen waar ze als vanzelf hun weg in vinden. Maar wat denk je van hinkelen, hoepelen, knikkeren, buut halen en ga zo maar door.
Hoe lang zal het duren voordat iemand met de term "Learn2Game" aan de haal gaat?

Games2Learn

Ik denk dat een heleboel (edu)bloggers het vriendelijke verzoek hebben gekregen om bijgaand persbericht op hun weblog op te nemen. Hierbij geef ik daar graag gehoor aan:

Persbericht
Op 29 juni, van 12.30 tot 17.00 uur, is in Utrecht de eerste bijeenkomst van Games2Learn, de community voor games in het basis-, voortgezet en hoger onderwijs. Games2learn heeft als doelstelling het gebruik van games en spelsimulaties in het onderwijs te stimuleren. Dat doen we door de kennis over games in het onderwijs zichtbaar te maken en mensen die zich hiermee bezig houden bij elkaar te brengen.

Het thema van deze bijeenkomst is daarom samenwerking: wie en wat is er nodig om te komen tot een zinvol gebruik van games in het onderwijs? Willem-Jan Renger (hoofd Graduate School of Art, Media, Music & Technology, HKU) en Jeroen van Mastrigt (Lector Art & Technology HKU) geven de aftrap met de presentatie ‘Serious Games, Playful Introduction’. Meer en meer worden games gebruikt buiten een entertainment context (serious games). Jeroen geeft een introductie in de aard, mogelijkheden, potentie en valkuilen van serious games. Aansluitend zal Willem-Jan Renger ingaan op de potentie van games in het onderwijs. Hoe komt het dan dat er zo weinig voorbeelden zijn van goede educatieve games? Willem-Jan geeft aan hoe games op een zinvolle manier ingezet kunnen worden in het onderwijs.
Hierna geeft Frank Rittinghaus van Nintendo Benelux een presentatie over de filosofie van Nintendo achter games zoals Dr. Kawashami’s Brain Training en Big Brain Academy.

Na de pauze zal informatie gegeven worden over twee subsidietenders. Bart van de Laar, manager Onderwijsvernieuwingsprojecten Stichting SURF, geeft informatie over de SURF-onderwijsvernieuwingstender en Hans Dussel, sectormanager Onderwijs en Veiligheid Programmabureau M&ICT, geeft de ins en outs van en het Actieprogramma Maatschappelijke sectoren en ICT. Na afloop van deze presentaties is er tijdens een borrel gelegenheid tot netwerken zodat de eerste plannen misschien al gesmeed kunnen worden.

Aanvangstijd: 12.30 uur.
Locatie: SURFnet, Utrecht. Een routebeschrijving vindt u hier.
Het programma van de dag staat in de agenda op de website van Games2Learn. Daar vindt u ook een link naar het inschrijvingsformulier.

PS
Bij het ontbreken van een fatsoenlijk logo heb ik zelf maar even wat geknutseld. Dit is dus niet het officiële logo van Games2Learn, maar mag wat mij betreft geheel rechtenvrij worden overgenomen:-)

17 juni 2006

Google calendar op je site

Het is heel makkelijk om een Google calendar in je site te integreren. Google levert daar zelf de benodigde (Iframe) code voor aan. Op: Google Blogoscoped staat precies beschreven hoe je dat kunt realiseren.
Een mooi voorbeeld zie je hieronder:

Van Writely naar Blogger

Dankzij een bezoeker op mijn weblog heb ik een account gekregen bij Writely. Het was een kwestie van eerlijk ruilen van uitnodigingen. Ik had Google spreadsheets en hij had Writely. Nu kunnen we allebei met beide programma's verder!
Ik ben nu de mogelijkheden aan het verkennen en het eerste dat me opvalt is een "Blog" knop.
Het lijkt mogelijk te zijn om documenten die je aanmaakt in Writely direct op je weblog te plaatsen. Dat moet natuurlijk uitgeprobeerd worden!
Waar ik gisteren nog een foutmelding kreeg gaat het nu goed. Ik heb het uitgeprobeerd met een testweblog bij Blogger dat ik speciaal voor dit soort experimenten in de lucht houd, maar probeer het nu ook naar m'n Trendmatcher weblog door te zetten. Zelfs het plaatje wordt keurig (als link) meeverzonden. Het bestandje blijft op één plek bij Writely staan. Ik weet dus niet wat er gebeurt als ik het document bij Writely verwijder, maar dat gaan we nog wel uitproberen. Voor de rest ziet het er prima uit, zeker als je weet hoe veel (weinig dus) gebruik ik van Word maak. Als dit goed werkt is het voor mij zo ongeveer voldoende en hoef ik geen zware applicatie op m'n pc te starten. Meldde ik een tijdje terug dus nog dat vanuit Word 2007 het mogelijk wordt om iets naar je weblog te zetten kan ik nu melden dat het vanuit Writely al werkt!

Zo heerlijk rustig

Ik kan het je aanraden wanneer je iets wilt kopen dat meer tijd kost dan een kratje bier, zoals bijvoorbeeld een caravan:
Kijk in welke plaats er koopavond is op het moment dat het Nederlandse elftal speelt en ga dan shoppen. Je wordt binnengehaald als een Saoedische sjeik bij Harrods en omdat je de enige klant bent met alle egards behandeld. De avond kostte mij meer dan het duurste WK kaartje en ik weet achteraf niet wie er gewonnen heeft: de dealer of ik, maar we hebben er beiden een goed gevoel aan overgehouden!

16 juni 2006

Presentaties online

De presentaties van de laatste CWIS-NL bijeenkomst van woensdag 14 juni 2006 met als thema "15 jaar CWIS-NL en 10 jaar WWW: waar gaat dat heen?", zijn heden te vinden op de CWIS-NL website.

  • OPENING/WELKOMSTWOORD
    presentatie voorzitter (pdf 702Kb)
  • Van toen en straks
    Henk Matthezing (KB, Den Haag)
    presentatie (pdf 282Kb)
  • ICT in 2010: WEB 2.0 en easy living
    Jo Lahaye (Stichting MMbase, Hilversum)
    presentatie (pdf 732Kb)
  • Ben dur wel, ook als ik dur niet ben
    Heino Logtenberg (Saxion Hogescholen, Enschede Deventer)
    presentatie (pdf 8686Kb)
  • De desintegratie van de wetenschappelijke uitgever
    Bas Savenije (Universiteit Utrecht)
    presentatie (pdf 2573Kb)
  • I loveU2: Consequenties van digitalisering voor leren in 2030
    Prof. Wim Veen (TU Delft)
    presentatie (pdf 7949Kb)
Ik kan ze stuk voor stuk van harte aanbevelen!

CWIS-NL is een actieve gebruikersgroep. De ruim 300 leden communiceren onder andere met elkaar via een discussielijst en tijdens de CWIS-NL bijeenkomsten die drie keer per jaar worden georganiseerd.