interessant om te lezen (en op te reageren) na het bericht van gisteren over nascholing!
Het ROC van Amsterdam wil docenten beter gaan ondersteunen bij het gebruik van ICT, en wil daarvoor ook deelnemers gaan inzetten. Immers:
- ICT wordt steeds meer een normale tool bij het geven van onderwijs, maar tegelijk zien we dat het gebruik door docenten kleiner is dan we zouden verwachten, mede door tekortschietende vaardigheden
- we constateren al jaren dat onze deelnemer in veel opzichten vaardiger zijn dan docenten in het gebruik van ICT-middelen. Maar wat doen we hier nu mee? Hoe kunnen we gebruik maken van deze vaardigheden?
- Een ‘buddy-project’ waarbij een deelnemer één-op-één wordt gekoppeld aan een docent om hem te helpen met allerlei praktische zaken: Powerpoint, het bewerken van foto’s en filmpjes, etc.
- Een ‘support desk’ op zo veel mogelijk locaties waarbij docenten langs kunnen komen voor ondersteuning
- Een service desk voor de ondersteuning-op-afstand van docenten.
Aspecten die hierbij een rol spelen:
- Hoe kunnen deze activiteiten een plek krijgen in het onderwijsprogramma van de deelnemers?
- Hoe kunnen deelnemers gemotiveerd worden; ‘de vrijblijvendheid voorbij’?
- Sluit de ICT-kennis en –vaardigheden van de deelnemers aan bij de behoefte van de docenten? Op welke gebieden, voor welke applicaties, kunnen deelnemers ondersteuning bieden en wat kan niet van hen verwacht worden? Is het mogelijk/zinvol om de deelnemers een assessment af te nemen om hun competenties in kaart te brengen? Is wellicht additionele scholing van de deelnemers in de betreffende applicaties zinvol?
- Accepteren docenten de ondersteuning van deelnemers? Sluit het aan op hun behoeftes?
- Wat is er nodig om deze ondersteuning niet alleen in eerste instantie op te zetten, maar ook te laten ‘landen’ in de organisatie zodat het van blijvende aard wordt?
Ik hoor graag van jullie!
Jaap de Mare, Informatiemanager ROCvA
Inmiddels heb ik van Jaap begrepen dat ook een ander ROC hiermee bezig is en graag ervaringen zou horen. Ben ook benieuwd of er docenten zijn die willen reageren. Hoe zou jij het als docent vinden om op weg geholpen te worden door een deelnemer? Klopt de aanname dat zij op ICT gebied zoveel verder zijn dan de gemiddelde docent? Aan welke soort ondersteuning is dan de meeste behoefte? Is op basis hiervan bijvoorbeeld een leerwerkbedrijf te starten?
Interessante vragen allemaal, maar de antwoorden zijn hopelijk nog veel boeiender!