Iedere maand ook een rubriek met de titel IT's cr@zy waarin Vives bericht over technische problemen op scholen en de oplossingen die daarbij horen. Deze maand een vraag van een schoolteam met tijdgebrek dat een weblog wil starten. Hoe gaan we dat slim en handig aanpakken?
Het antwoord dat ze daarop krijgen van ICT specialist Sander Fillius doet mij van de ene verbazing in de andere rollen:
Installeer zelf een server met de laatste stabiele release van Ubuntu. Dat kan een oude computer zijn waar je verder niets meer mee doet. Installeer vervolgens Apache webserver, PHP en een MySQL database en als laatste Wordpress. "In een handomdraai heb je een van de honderden beschikbare gebruiksaanwijzingen gevonden".
Dit kan je gewoon thuis neerzetten nadat je geïnformeerd hebt of je van je provider wel webservers mag draaien achter je particuliere verbinding. Neem een leuke NL domeinnaam (let op: niet teveel betalen) en richt je eigen DNS in. Zorg dat alles goed draait en voilá, jouw blog is ineens door de hele wereld te bereiken!
Bent u er nog, onderwijsteam met weinig tijd?
En waarom wordt er gekozen om zelf thuis een servertje te draaien? Gewoon om lekker te kunnen prutsen! In no-time zet je ook nog even een mailservertje op om e-mail op je eigen domein te ontvangen...
In de laatste alinea wordt dan even snel gezegd dat de minder avontuurlijke mensen natuurlijk ook een gratis Wordpress account kunnen aanvragen. "Maar ja, dat is natuurlijk maar de helft van de lol!"
Ik geloof niet wat ik lees!
Je maakt je dus weer afhankelijk van een goedbedoelende hobbyist die op z'n zolderkamer uren zit te prutsen voordat hij/zij een en ander voor elkaar heeft. Wat als deze collega ontslag krijgt of van huisgenoten te horen krijgt dat er eigenlijk ook blad geharkt moet worden?
Het team wilde met een weblog starten en niet een collega verliezen in een nieuwe tijdrovende hobby! Bij een arbeidsconflict blijkt het domein met de naam van de school in handen van iemand die het opeens voor heel andere doeleinden gaat gebruiken en zo kan ik nog veel meer bezwaren noemen!
Kortom, don't try this at home!
Wil je als team starten met een weblog, richt je dan zoveel mogelijk op de inhoud en de berichten die je wilt gaan plaatsen. dat gaat je al tijd genoeg kosten! Geef de techniek in handen van mensen die er verstand van hebben, besteedt het uit of neem gewoon een account bij Blogger (waar mijn eigen weblog nu al jaren zonder enig probleem loopt)!
Dit is wel het foutste antwoord dat ik het afgelopen jaar van een ICT specialist heb gehoord!
Het ligt natuurlijk anders wanneer je besloten hebt een sabbatical te nemen of je mid-life motor aan de kant hebt gedaan. Wat hierboven beschreven wordt is ontzettend leuk, interessant en leerzaam om te doen, laat ik daar duidelijk in zijn. Maar de vraag komt uit een team en dat heeft recht op een antwoord waar ze mee verder kunnen!
Het kan ook anders!
Dat het ook anders kan kun je zien op het weblog van het Theresialyceum in Tilburg, dat onderhouden wordt door de directie van dat lyceum! Gewoon lekker stabiel draaiend bij Blogger... geen omkijken naar de techniek maar alle tijd voor leuke en uitdagende berichten, zoals over GSM's in de klas?
Die mensen hebben het wat mij betreft beter begrepen! Wie zou hen geadviseerd hebben?
(bron: Hoe het bevalt in het VO?)
(bron: Hoe het bevalt in het VO?)