22 maart 2006

Pecha Kucha

pechakuchaSommigen vinden 50 minuten nauwelijks voldoende voor een fatsoenlijke presentatie, ik had aan mijn 30 minuten ook absoluut niet genoeg. Wat dan te denken van de Pecha Kucha formule?

"Pecha Kucha laat zich grofweg vertalen als prietpraat. Het is een avond waar plusminus 16 sprekers de mogelijkheid krijgen om 20 slides te laten zien die elk 20 seconden in beeld zijn. Met andere woorden, iedere spreker krijgt 6 minuten en 40 seconden de tijd om zichzelf, zijn werk, ideeën of eventueel z'n vakantiefoto's te laten zien, aan een publiek vakgenoten en gelijkgestemden. Volgens Mark Dytham, bedenker van Pecha Kucha en organisator van de avonden in Tokio, kunnen creatieven normaal gesproken uren doorgaan over datgene wat ze boeit, dit format dwingt ze echter om snel en vooral visueel te communiceren." (bron)

Dit zou mij ertoe kunnen verleiden om tóch een Powerpoint presentatie te maken en bij iedere slide precies 20 seconden tekst in te studeren. Het lijkt me een geweldige uitdaging en zou het ook wel op mijn werk willen introduceren waar we regelmatig sessies hebben waarbij de "programmamanagers" hun plannen mogen ontvouwen. Een idee voor een ICT (op school)conferentie?