31 mei 2007

VideoPower to the People

Gek als ik ben op gadgets kon ik de digitale camcorder die vanaf gisteren in de aanbieding is bij de Aldi natuurlijk niet laten liggen.
Voor € 117 (inclusief 2Gb high speed SD kaartje) heb ik nu een apparaatje waarmee ik een uur video opnames, maar ook foto's en MP3 geluidsopnames kan maken. Het ding wordt belachelijk compleet uitgeleverd met allerlei accessoires, tot en met een klein statiefje!

Vanaf nu kunnen onderwijsinstellingen weer inschrijven op de tweede tranche van het Kennisnet streaming video project. Je zou dan geld genoeg hebben om zo'n 300 van dit soort apparaatjes te kopen en die door de kantine van je school te gooien met de simpele opdracht: generate content!
Nu is in veel gevallen het geld gestoken in één of een paar dure systemen en de rest gaat op aan scholing van docenten die moeten proberen zich het filmen (met alles wat daarbij komt kijken) eigen te maken. Voor alle duidelijkheid: ik sta hier volledig achter en doe er zelf aan mee, maar het zou me het experiment waard zijn om eens te kijken wat het zou opleveren als je leerlingen gewoon met dit soort low end camcorders zou uitrusten!
Ga eens naar YouTube en toets in: jumpstyle
Kijk vervolgens naar de grote hoeveelheid (vaak van belachelijk slechte kwaliteit) filmpjes die door jongeren geplaatst zijn en waarvan ze LEREN hoe ze moeten jumpstylen. Ze kijken niet naar de kwaliteit van de opname, maar naar de bewegingen en doen die in een half uur perfect na. Hoezo leren van video?


Natuurlijk kan ik de vraag verwachten wat de kwaliteit is van het apparaat. Helaas heb ik op het moment stomweg geen tijd om hem uit te testen. Dat houden jullie even van me te goed...