31 oktober 2007

YTTTTWYAT

"You tend to teach too what you are taught"

Zo, die kunnen we als leerkrachten in onze zak steken!
En dit is nog maar een van de uitspraken die Marten van Harten optekende op de internationale Open Classroom-conferentie over lesgeven in de 21e eeuw, die vorige week gehouden werd in Stockholm.

Hier volgen er nog een paar:
  • ICT moet bij docenten worden als het kunnen rekenen en schrijven: een basisvaardigheid
  • Op de leraren opleidingen wordt nog niet aangeleerd hoe men ICT adequaat in het onderwijsleerproces in kan brengen.
  • Uit onderzoek naar wat er ontbreekt aan ICT - benodigdheden van de studenten blijkt dat dit voornamelijk “educational resources” zijn
  • In de huidige digitale tijd heeft de leraar niet het monopolie op kennis
  • Voorheen kennis van leraar >> leerling
  • Kennis nu beschikbaar via Podcasts, etc.
    hierdoor komt tijd vrij voor de interactie docent-student
  • School is het analoge eiland in een verder gedigitaliseerde wereld
  • Er is een digitale gereedschapskist nodig, t.b.v. de docent (in spe), zeg maar een didactisch werkvormen bundel om de nieuwe media op een nieuwe manier aan te bieden en te gebruiken
  • “ICT” is de taal die de leraar/leerling dient te leren spreken als zijn native-language
  • Leerlingen kunnen dit al enigszins
  • Pas filmen toe in de verschillende vakrichtingen: bv. in sportlessen: hoe beweeg je wat is goed; wat is slecht
  • Zie een mobiele telefoon als een computer, met zijn uiteenlopende mogelijkheden

Annet Smith van Gadgets en onderwijs bracht eerder deze week al uitgebreid verslag uit van deze conferentie, maar de korte aantekeningen van Marten treffen me net zo hard.

Toen ik Annet de link van Marten doorstuurde met de vraag of zij dezelfde signalen had opgevangen in Stockholm kreeg ik de volgende reactie terug:

"Dat bericht had ik nog niet gezien, maar er staan inderdaad enkele kreten in die ik in Stockholm ook opving. Het belangrijkste punt vond ik wel dat er iets moet veranderen, dat je als school achter de feiten aanloopt als je maar blijft denken dat jij alleen de wijsheid in pacht hebt. Je kunt ook samen leren, door naar je leerlingen te luisteren, door materiaal te delen en elkaars materiaal te verbeteren. Leerlingen zijn vaak al veel verder dan de mensen voor de klas en dat is natuurlijk beangstigend. Maar als je niks doet, gaat een leerling op een gegeven moment wel op zoek naar een beter alternatief, bij een andere school of online. Ik denk niet dat scholen zullen verdwijnen, zoals Gatarski in de keynote aangaf, maar dat er een andere vorm van onderwijs zal komen lijkt me duidelijk. Je kunt niet anders dan mee veranderen met je doelgroep, anders raak je ze kwijt. Ik kreeg dan ook in Stockholm een beetje het gevoel dat iedereen in het onderwijs nog druk zoekende is naar antwoorden op heel veel vragen en dat de praktijk ons aan alle kanten aan het inhalen is."

Dat zet me dan wel aan het denken zo laat op de avond...

Bedankt Annet, dat ik je reactie mag publiceren!