01 oktober 2008

ICT loze zondag

Het lijkt er verdacht veel op dat de organisatoren van de dag van de leraar bewust moeite hebben gedaan een programma samen te stellen waarin hoe dan ook geen ICT voorkomt!

"Zondag 5 oktober kunnen leraren inspiratie opdoen en uitdragen tijdens de Dag van de Leraar. In het Openluchtmuseum te Arnhem wordt een veelbelovend programma samengesteld met, door en voor leraren. Alle leraren zijn welkom, alleen, met collega’s of met hun gezin." (bron)

Nu is het Openluchtmuseum een prachtig museum waar ik ooit met veel genoegen heb rondgewandeld en gekeken. Maar om dit nu een inspirerende omgeving te noemen voor leraren? Misschien wel als je je wilt wentelen en koesteren in hoe het vroeger was?
Een kleine greep uit het programma:
  • Actief bezig zijn, bewegen op muziek, meespelen op Orff- of alternatieve instrumenten
  • Stoelmassage. Bij stoelmassage wordt gebruik gemaakt van speciale stoelen waarbij nek en rug gemasseerd kunnen worden.
  • Inzichten en technieken voor het bijsturen van jezelf of collega's als je keuzes dreigt te maken die ten koste gaan van plezier en energie in je werk.
  • Wandelcoachen. Tijdens het wandelcoachen gaan we met behulp van symbolen uit de natuur op zoek naar inzicht in de eigen situatie en het verwoorden van het (nieuwe) toekomstbeeld.
  • Stille wandeling. Tijdens onze wandeling gaan we op zoek naar onze innerlijke kracht. In het 'hier en nu', in de vrijheid, liggen de antwoorden op al onze levensvragen.
  • Systemisch Onderwijs: Iedere docent heeft een achterban nodig. Collega's, familieleden, gebeurtenissen en/of opleidingen die hem steunen in het dagelijkse doen. In onze workshop onderzoeken we waar jij je steun vandaan haalt.
  • Systemisch Onderwijs: Loyaliteit. Iedereen is loyaal aan het systeem waar hij een deel van uitmaakt, maar soms botst daardoor het ene systeem met het andere. Hoe gaan we als docent om met deze complexe spanning?
  • Systemisch Onderwijs: Orde en Ordening. Ten grondslag aan gebrek aan autoriteit ligt vaak het onvermogen van een docent om zich te voegen aan de rangorde van de school en van het gezin van herkomst.
  • De winst- en verliesrekening van je loopbaan. Leraren met een ruime werkervaring (ca. 20 jaar) krijgen een scherper inzicht in hun inspiratie om voor de klas te staan, hoe deze zich ontwikkeld heeft en verder kan ontwikkelen. We kijken terug naar motivatie en kwaliteiten. Waar ben je 'sadder' en waar 'wiser' geworden en wat betekent dit voor hoe je nu je beroep uitoefent? We leggen de relatie met de ontwikkelingen in het onderwijs en proberen een blik in de toekomst te werpen.
  • Gegoochel in de les. Demonstratie van goocheltrucs (o.a. met getallen) voor bijvoorbeeld een aangename en/of efficiënte onderbreking van een les; om de aandacht weer te vangen of gewoon om even iets ludieks te doen (óók thuis!).
  • Een warm hart voor een goede start. Speciaal voor alle startende leerkrachten biedt 'Docenttalent' inspirerende workshops voor een goede start in het onderwijs. Hiernaast kan iedere starter met zijn/haar vragen bij ons terecht. Tevens worden er speeddates georganiseerd, waarin onderwijservaringen kunnen worden uitgewisseld.
  • Hatha Yoga. Yoga is een weg om te komen tot kennis en inzicht, waardoor vastgeroeste gewoontes losgelaten kunnen worden. Je oefent in concentratie op je lichaam en geest door oefeningen, meditatie en ademhaling. De verkregen ruimte is bepalend voor de kwaliteit in je leven.
  • Reiki. Reiki is een systeem van handoplegging, waarbij je levenskracht (Ki) kunt doorgeven aan jezelf en anderen. Daar knap je van op, je wordt er rustiger van, krijgt meer inzicht en overzicht. Kortom, je zit lekkerder in je vel en hebt er zin in 'om eruit te halen wat er in zit'.
  • Flow: De psychologie van de optimale ervaring Wat kunt u zelf doen om met plezier in het onderwijs te werken en te blijven werken? U wordt tijdens deze geluksvriendelijke workshop bewust dat u uw werkplezier zelf kunt beinvloeden.
  • EFT: Emotional Freedom Techniques. In deze workshop leert u hoe u zelf door middel van bepaalde technieken emotionele blokkades kunt opheffen. Deze techniek is ook voor kinderen goed bruikbaar.
  • Anders kijken, anders denken, anders doen. Door vanuit een andere invalshoek naar leerlingen, ouders, collega's en naar jezelf te kijken creeër je ruimte bij jezelf en bij de ander. Deze ruimte is nodig om in beweging te komen. Leer met coaching anders kijken.
  • Ontspanning in de klas. Voor en door de kinderen ontspanningsoefeningen in de klas. Elkaar aanraken en masseren geeft rust en minder stress. Het pestgedrag vermindert.
  • Tenen en gedrag. Wat vertellen de tenen van elk in de klas? Wat kun je daar o.a. uit 'lezen'? Een communicatieteen, een gevoelsteen... Ronde tenen, spateltenen...
  • De vloer op met Forumtheater. Hoe ga je om met een leerling die gepest wordt en hoe met de pester? En wat zeg je eigenlijk tegen hun ouders? Met het forumtheater gaan we aan de slag met deze situaties uit de praktijk. Het forumtheater geeft de aftrap en jullie springen.
  • Praktijkervaringen en pedagogische visie van een onderwijsdier. drs. Bill Banning vertelt in zijn workshop over diepe ervaringen, dromen, ingevingen en groeien in onderwijs. Leerlingen zijn voor hem een voortdurende bron van inspiratie en daarover schreef hij het boekje Onderwijsdier In Hart En Nieren. Een persoonlijke visie op groei, professionaliteit en pedagogisch vermogen. Maak kennis met een bewogen onderwijsdier, dat graag ingaat op uw vragen en reacties.
  • Wall of Inspired. Interactief welkom door woord, beeld en gebaar.
  • Workshop met paarden. Ga met de paarden op een reis langs o.a: zelfkennis, competenties, oplossingsgericht denken, natuurlijk gedrag, het zoogdier mens, intrinsieke- en extrinsieke motivatie, omgang met gehandicapten/autisme, non-verbale communicatie en "natuurlijk" leiderschap.
  • Leren Ondernemen. Een interactieve kennismaking met Ondernemend Leren. Wat zijn jouw ondernemende eigenschappen en hoe kun je die in jouw onderwijs gebruiken? Til jouw onderwijs naar The Next Level!

Zoals je ziet een boeiend programma met voor wie zich daardoor aangesproken voelt ongetwijfeld heel veel keus.
Maar als mij gevraagd was om een inspirerend programma samen te stellen ter gelegenheid van de dag van de leraar zou ik toch met heel andere dingen gekomen zijn...
Op de een of andere manier blijven zich beelden bij mij opdringen van open sandalen en geitenwollen sokken, ik kan er niks aan doen.