23 maart 2009

Innovatie en inspiratie

Innovatie en inspiratie, dat is UGame - ULearn.

Vandaag over precies één maand, op 23 april organiseert het UGame - ULearn-team in de Aula van de TU Delft het symposium Marketing, Nieuwe Media & Mediawijsheid. Een dag vol met lezingen en workshops met (inter)nationale experts die graag hun kennis met u delen.
Kijk voor meer informatie op: Ugame Ulearn

Hyves, Facebook, Flickr, Twitter, de Flip, Poken en ga zo maar door. Het lijkt alsof er elke week wel een nieuwe applicatie of tool wordt gelanceerd. Maar wat moet je als bibliotheek of onderwijsinstelling met al deze nieuwe tools? Heb je nog wel een keus? UGame - ULearn vindt van wel!

Voor de bibliotheek- en onderwijswereld liggen er kansen en mogelijkheden om met behulp van de laatste technische ontwikkelingen de eigen organisatie in de schijnwerpers te zetten. Juist door aan te sluiten bij wat de klant doet, word je een meer geloofwaardige partner en ben je beter uitgerust voor de toekomst. Dit is al een start in nieuwe doelgroepbenadering en dus een nieuw soort marketing.
Het in Amerika al bekende begrip "Valuing" dat return on investment niet alleen in financiële, maar ook in maatschappelijke zin inhoudt zal mede daarbij uitgangspunt zijn. UGame - ULearn ziet een behoefte aan innovatie en inspiratie en dat is precies wat het symposium u meegeeft, naast een aantal tips en pasklare antwoorden natuurlijk.

Kom ook naar het symposium Marketing, Nieuwe Media & Mediawijsheid op 23 april in de Aula van de TU Delft. Luister naar en ontmoet onder andere:
Helene Blowers (bedenkster 23 dingen), Kathy Dempsey (marketing consulent/auteur), Father Roderick, Christian ten Hoope, Margit Tamas, Willem Jan Renger, Cathy Spierenburg, Remco Pijpers, Norma Verheijen, Frank Lekanne Deprez, Frank Huysmans, Francien van Bohemen en Pierre Gorissen. De rol van dagvoorzitter is in handen van Annemarie van Gaal.
Onder een klein voorbehoud zal ik er zelf ook bij zijn en zal dan Pierre Gorissen ondersteunen bij een wervelende "battle of the bloggers" presentatie!


Ugame Ulearn 2009 oproep from Jaap van de Geer on Vimeo.

Doelgoep
Het symposium is een must voor iedereen die nieuwe media en toepassingen daarvan in het onderwijs en bibliotheken wil leren kennen en/of wil inzetten.

Managementconferentie Netwerken

De komende week zal het hier weer rustig zijn.
Morgenvroeg reis ik namelijk af richting Noordwijkerhout. Daar vindt op woensdag en donderdag Dé Managementconferentie Netwerken plaats, georganiseerd door het Consortium voor Innovatie.
Ik mag daar weer een bijdrage leveren als huisblogger, fotograaf en manusje van alles.

Gelukkig hoef ik het bloggen niet alleen te doen en heeft een aantal deelnemers zich bereid verklaard om ook berichten te plaatsen op het speciaal ingerichte weblog van Dé Conferentie.

Dit jaar kunnen veel meer mensen meedoen aan de nieuwsverspreiding want we verwachten dat er ook veel getwitterd zal worden. Er zijn op diverse plekken twitterfountains met behulp van beamers en plasmaschermen en we moedigen iedereen aan veel te twitteren met gebruikmaking van de hashtag: #cvi09

Daarnaast zullen we ook nog een SMS-wall plaatsen voor degenen die liever van dat medium gebruikmaken. Tijdens de eindsessie zal (als de techniek ons niet in de steek laat) er zowel een SMS-wall als Twitterfountain zijn!

Behalve met de Twitterfountain werken we ook met Tweetgrid omdat we met het testen gemerkt hebben dat de fountain nogal eens weigert.
Deelnemers die tijdens de conferentie twitteren vanaf een note/netbook kunnen gebruikmaken van Tweetchannel. Na inloggen met je Twitter account hoef je dan niet telkens een hashtag in te vullen. Die wordt automatisch toegevoegd!

Helaas is er in NH de Leeuwenhorst geen gratis draadloos internet voorhanden. De huisprovider is Swisscom en je kunt ter plekke via je creditcard wifi tegoed regelen. Prijzen zijn mij niet bekend.


Als de fontein het niet doet helpt het vaak om de pagina even te verversen!

20 maart 2009

Ik heb Google Voice!

De afgelopen week heb ik iedere dag een paar keer op mijn GrandCentral account gekeken om te zien of ik al aan de beurt was voor een upgrade naar Google Voice en vanavond was het zover!
Hoe kwam ik dan aan een GrandCentral account? Dat was toch alleen beschikbaar binnen Amerika? Tja, dat is het voordeel als je daar iemand kent. Vorig jaar zat mijn dochter daar en heb ik haar gevraagd even een account voor me aan te maken. Nu kwam dat dus goed uit want GrandCentral gebruikers zijn als eerste aan de beurt voor Google Voice. Google heeft GrandCentral namelijk gewoon overgenomen.
Nu dus snel kijken wat er allemaal mogelijk is.
Sommige bloggers zagen het al als de perfecte vervanger voor Skype, maar dat zie ik nog niet zo. Je kunt namelijk niet vanaf je computer bellen. Als ik wil bellen moet ik m'n eigen nummer opgeven en die van een ander en Google Voice zorgt dan voor een verbinding van toestel naar toestel. In Amerika is dat gratis, maar hier natuurlijk (nog) niet.
Wat wel gratis kan is SMS'jes versturen! Leuk natuurlijk, maar niet echt datgene waar ik op zat te wachten.

Maar goed, als je wilt kun je me bellen op: (646) 867-0831 Denk erom, dit is dus een Amerikaans nummer!
Als je nu in het Engels inspreekt wordt alles omgezet naar tekst. Durf je het aan? In dat geval plaats ik het MP3 bestand misschien hier zodat je jezelf terug kunt horen!
Waarschijnlijk kun je met Skype heel goedkoop of misschien wel voor niks naar dat nummer bellen.

Hierboven zie je hoe een ingesproken bericht wordt omgezet naar tekst.
Ik weet nog niet hoe het programma reageert als je in het Nederlands inspreekt, maar ik heb zo mijn twijfels...

19 maart 2009

Dag van de leerplicht

Ik was vanmorgen wat later op m'n werk en weet niet of ik absent ben gemeld. Heb in ieder geval geen leerplichtambtenaren bij de deur zien staan.
Toch was het vandaag de Dag van de Leerplicht!

Een en ander wordt ondersteund door een website waar van alles te vinden is:


19 maart 2009 is het de Dag van de Leerplicht. Dit jaar is het thema: School? Bekijk 't…eens anders! Naar school gaan is niet alleen een plicht maar vooral ook heel erg leuk. Kinderen hebben het recht om zich te ontwikkelen en een diploma te halen. Om zoveel mogelijk leerlingen, ouders en scholen hiervan bewust te maken, hebben we uw hulp nodig!

Met deze website ondersteunt het ministerie van OCW leerplichtambtenaren en scholen bij de organisatie van de Dag van de Leerplicht. Hier vind je ideeën voor acties, draaiboeken en materialen gericht op primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en op leerkrachten. Welke activiteiten je organiseert bepaal je helemaal zelf! Hoe meer gemeenten en scholen meedoen, hoe groter het effect op de bewustwording zal zijn.

Kijk snel op Leraar 24!

Vanavond kreeg ik een mailtje van iemand die het weten kan dat Leraar 24 de voorwaarden veranderd heeft!

Naast de disclaimer waar ik eerder over struikelde is er nu ook een auteursrechtverklaring en gebruikersreglement toegevoegd die absoluut recht doen aan auteurs en gebruikers. Een prachtige formulering en wat mij betreft een schoolvoorbeeld waar veel andere sites nog heel wat van kunnen leren, maar daar was Leraar 24 tenslotte ook voor bedoeld.

Ik ga hier geen fragmenten citeren. Het is écht de moeite waard om naar de site zelf te gaan en de auteursrechtverklaring en het gebruikersreglement goed door te nemen.

Complimenten voor degene die dit zo mooi geformuleerd heeft en voor de mensen achter Leraar 24 die begrepen hebben dat de vorige beperkingen echt niet meer van deze tijd zijn.

Bijna twee maanden geleden zei iemand op de NOT tegen mij: "Willem, die regels zijn binnen 2 maanden aangepast". JB, je hebt gelijk gekregen!

18 maart 2009

Laatste edities InDruk online

Vorige week vrijdag plaatste ik een bericht over InDrukMBO waarin ik al aangaf dat deze ook digitaal beschikbaar zou komen. Dat stond immers op de achterkant!

Sinds vandaag is het uiteindelijk zo ver, maar het had wel wat voeten in de aarde!
Vrijdag al stuurde ik een mailtje naar Kennisnet met de vraag of ze mij een seintje wilden geven als de laatste editie online zou staan. De verborgen boodschap was natuurlijk: wat raar dat dat nog niet het geval is...

Gisteren kreeg ik keurig een mailtje terug:
"Als het goed is, wordt inDruk vandaag op indruk.kennisnet.nl geplaatst."

Vanmorgen gevolgd door:
"Helaas is inDruk gisteren niet op het web geplaatst. We hebben inmiddels aangegeven dat het spoed heeft en hopen dat het vandaag op indruk.kennisnet.nl wordt geplaatst. Excuus voor de vertraging."

Maar het geval wilde dat ik zelf inmiddels toch een digitaal exemplaar gevonden had, en wel via bestellen.kennisnet.nl, dus mailde ik keurig netjes naar mijn contactpersoon: "De grap is dat hij hier al wel staat. Kennelijk doet iemand dus wel wat maar wordt dat intern niet gecommuniceerd..."

Waarop ik gelijk de reactie terugkreeg: "Wat apart dat je dat hebt gevonden. Dat is de plek waar je een exemplaar kunt bestellen, maar het zou niet moeten doorlinken naar de pdf. Ik zal dit laten wijzigen. De pdf-bestanden van inDruk zijn alleen op te vragen via indruk.kennisnet.nl."

Waarom denken mensen toch vaak in of-of termen, en niet in en-en termen?
Wat is er nu op tegen dat je op een plek waar je een gedrukt exemplaar kunt bestellen ook direct de digitale versie kunt downloaden? Dat scheelt nog portokosten en papier ook! (think green)
Dus Kennisnet, laat die link daar nu lekker staan. Hij zit niemand in de weg...

Voor alle duidelijkheid:
alle InDruks zijn nu beschikbaar op indruk.kennisnet.nl, dus naast MBO ook voor PO en VO

Keep up the good work!
Natuurlijk meld ik mijn bron niet al ben ik bang dat ik nu weer een contactpersoon minder heb bij Kennisnet:-) Toch is het niet mijn bedoeling om mensen op de korrel te nemen maar om bepaalde workflows te optimaliseren. De volgende keer hoop ik dat de InDruks digitaal beschikbaar zijn vóórdat de papieren versie verspreid wordt zodat "wij" bloggers er makkelijker naar kunnen verwijzen.
De onderzoekspublicaties waarover ik hiervoor berichtte stonden allemaal keurig in de InDruk, maar waren lastig te vinden, vandaar...

Multitasken tijdens de les

Deze week heb ik al eerder aandacht besteed aan publicaties uit de onderzoeksreeks van Kennisnet.
Eentje die ik nog niet genoemd had maar wel met veel belangstelling heb gelezen is:

HomoZappiens@Schonenvaart.mbo
Deze publicatie beschrijft een onderzoek naar het gebruik van de digitale leeromgeving Schonenvaart binnen het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) Nijmegen. Schonenvaart is een competentiegerichte, digitale leeromgeving, waarin de student beroepsgerichte opdrachten doet alsof hij werkzaam is in de praktijk.

Vandaag was ik op uitnodiging van Kennisnet bij hun vlootschouw van onderzoeksprojecten, waar ook bovengenoemd project gepresenteerd werd en ik wilde daarop wachten alvorens er iets over te zeggen.
Van wat ik las werd ik namelijk nogal "onrustig" en ik hoopte dat die onrust vandaag weggenomen zou worden. Het tegendeel bleek het geval. Het onderzoek zou moeten gaan over Schonenvaart, maar tussen de regels door las ik een heel ander verhaal over docenten en hun leerlingen. Een verhaal dat voor een deel erg overeenkomt met de reacties die ik binnenkreeg naar aanleiding van de Hyves + Youtube discussie...

Ik zal een stukje uit de publicatie hieronder weergeven (als teaser). De rest moet je gewoon echt helemaal zelf lezen als je hierin geïnteresseerd bent. Ook om die reden wacht ik (nog even) met het geven van mijn mening over het onderzoek.
Ik wil je niet beinvloeden!
Multitasken tijdens de les
Van de hedendaagse generatie jongeren wordt vaak gesteld dat zij via ict en media continu verbonden willen zijn met anderen en dat zij veel programma’s op de computer tegelijk aan hebben staan, veelal in combinatie met andere media. Het computergebruik in de onderzoeksgroep kenmerkt zich inderdaad door ‘connectiviteit.’ De meeste studenten bekijken eerst hun vriendenkring online als zij het internet opgaan (72,5%, zie tabel 4).
Maar dit onderzoek levert een wat genuanceerder beeld over de mate waarin programma’s naast elkaar open staan dan we soms in de media tegenkomen. Het merendeel van de studenten geeft namelijk aan dat het afhankelijk is van wat ze aan het doen zijn, of ze daarnaast ook andere (privé)programma’s hebben openstaan (80%). Als de studenten iets moeten doen waarbij zij zich moeten concentreren, zetten ze de funsites of msn uit (82,5%). Tegelijk blijkt uit de observaties dat het druk en op momenten onrustig is in de Schonenvaart-lessen. Er is veel onderlinge interactie en er staan veel programma’s naast Schonenvaart op de computers open. Veel studenten geven via de vragenlijst aan last te hebben gehad van de drukte in de Schonenvaartklas (55%). En een aanzienlijk deel van de studenten (42,5 %) geeft aan dat zij geconcentreerder
zouden werken als zij alléén toegang zouden hebben tot het Schonenvaart-programma op de computer.
De docent geeft aan dat hij tolerant is geweest ten opzichte het multitasken van de studenten met het msn-nen, het downloaden van muziek en het kijken van filmpjes op YouTube. Het spelen van games accepteert hij in principe niet. Games horen volgens hem niet bij school en leiden ook langduriger af dan bijvoorbeeld het even bekijken van een filmpje op YouTube.
Ook hij vond de lessen inderdaad soms onrustig, maar studenten waren ook vaak hard aan het werk, in een soort van golfbeweging. Als studenten hun werk af hadden, mochten ze van hem best een keer wat anders doen, zolang ze anderen maar niet stoorden.
Dan nog iets over de vindbaarheid van deze publicaties op de site van Kennisnet. Ook Wilfred Rubens klaagt daar terecht over in een recensie van een andere publicatie. Als je maar weet waar je op zoeken moet kan dat nu wel via het zoekvenster op de startpagina van Kennisnet, maar wanneer je naar onderzoek.kennisnet.nl gaat moet je echt weten waar je klikken moet. Dat blijkt te zijn op het icoontje aan de rechterkant van de site, maar daar viel mijn oog gewoon niet op!
Ik kom er steeds meer achter dat er inmiddels zo verschrikkelijk veel staat op de site van Kennisnet (en de meer dan 500 subsites) maar dat het evenzo lastig vinden is af en toe...

16 maart 2009

Klik hier als je akkoord gaat

In de nog steeds lopende "Hyves-Youtube" discussie krijg ik vandaag weer een paar waardevolle reacties binnen:
Binnen onze scholengroep gaan wij nu een idee uitwerken dat ik vorig jaar op een school in Londen in de praktijk heb gezien. Samen met de leerlingen gaan wij regels voor het gebruik van de computers opstellen. Vervolgens schaffen wij software (in Engeland zag ik Securus en Forensic Software) aan die globaal het volgende doet.

Een leerling kan alleen inloggen als hij akkoord gaat met de regels voor computergebruik die hij op zijn scherm ziet. Klikt hij niet op akkoord dan kan hij niet inloggen. De software registreert vervolgens het surfgedrag. Per locatie en zelfs per lesgroep kan worden ingesteld wat er al dan niet gefilterd moet worden. Je kunt het vervolgens aangeven of een site direct geblokt wordt of dat er alleen (al dan niet met een zichtbare waarschuwing) geregistreerd wordt. Een x aantal keer per week kan bijvoorbeeld een afdelingsleider een automatisch rapport van het surfgedrag van de overtreders van de regels krijgen. Hij kan dan al dan niet actie ondernemen.

Een basisschool in Dordrecht werkt al zo en is er erg positief over.


Ik heb beide genoemde programma's even bekeken en ze bieden inderdaad veel mogelijkheden. Punt is wel dat je er niet aan ontkomt een en ander te moeten gaan beheren. Welke sites plaats je wel en welke niet op de blacklist?

Mijn vraag is: Zijn er scholen die al met een dergelijk contract werken (kan natuurlijk ook op papier) en wat zijn de ervaringen daarmee? Zo ja, wil je mij (de tekst van) zo'n contract opsturen?

Ook Patrick Koning doet nog een suggestie:
Willem, in de School voor de Toekomst zag ik vorige week het gebruik van ABTutor. Dit tooltje maakt het mogelijk om de pc's op afstand te bekijken, maar ook bijvoorbeeld te locken en vast te zetten op de powerpoint van de docent. Dit werkte erg handig.
André en Patrick, bedankt voor jullie bijdrage!

Web 2.0 als leermiddel

Op onderzoek.kennisnet.nl komen regelmatig nieuwe publicaties beschikbaar. Je moet ze alleen wel weten te vinden (via Kennis van Waarde Maken en dan Onderzoeksreeks), of domweg op het eerste plaatje klikken.

Deze maand zijn beschikbaar gekomen:

De betrouwbaarheid van internetbronnen
"Voor wie weet waar hij moet zoeken bevat internet een schat aan informatie. Leerlingen gebruiken steeds vaker internetinformatie als bron van informatie, bijvoorbeeld voor werkstukken. Maar vaak zijn ze slecht voorbereid om zelf, als eigen poortwachter, de informatie die ze tegenkomen kritisch te beoordelen. De twaalfde publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks geeft docenten goed inzicht in de vakuilen van internet, maar het biedt ook concrete aanwijzingen waarmee docenten hun leerlingen beter voorbereid internet op kunnen laten gaan."

Web 2.0 als leermiddel
"Uit onderzoek blijkt dat jongeren heel veel gebruik maken van internet, maar zij toch zeker niet allemaal tot voorlopers op internet gerekend mogen worden. De toepassingen die ze vaak gebruiken, zoals MSN en Hyves, benutten ze vooral om te communiceren met vrienden en te ‘spelen' met hun identiteit. Deze zogenaamde Web 2.0 toepassingen vinden ze vaak minder geschikt voor schoolactiviteiten. De elfde publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks doet verslag van een onderzoek naar wat jongeren weten over internet en deze Web 2.0 toepassingen en hoe zij aankijken tegen het gebruik ervan."

Het laatste hoofdstuk van dit prima leesbare verslag heeft als titel:

De ‘Google’-generatie en ict
"Welke aannames bestaan er over jongeren en ict? Welke conclusies kunnen we over deze aannames trekken? Wat betekenen ze voor het onderwijs?"

Ik citeer hier alleen de laatste alinea:

Gevolgen typeringen
De typering van jongeren aan de hand van termen als ‘Netgeneratie’ is minder onschuldig dan het lijkt. Er spreekt bijna een bepaalde luiheid uit en een blinde
vlek voor wetenschappelijk onderzoek. Van Vliet (2008b) verzucht al: “waarom begint iedere discussie over ictvaardigheden van de huidige jeugd met de zin “als ik kijk
naar mijn kinderen…” (p. 89). Het verhult de verschillen die binnen de generatie zelf bestaan. Daarnaast wordt het verschil tussen jongeren en ouderen benadrukt. Maar niet alleen jongeren maken deel uit van de digitale wereld, een kenmerk van de digitale omgeving is juist dat deze ons allemaal omringt. De meest riskante doorwerking
krijgen de denkbeelden als opgeroepen wordt tot directe en ingrijpende maatregelen in het onderwijs. Misschien moet het onderwijs wel aangepast worden, maar de argumenten die de ‘generatie’-denkers aandragen kunnen daarvoor geen afdoende fundament bieden.

Als ik kijk naar mijn kinderen
Natuurlijk voel ik me wel een beetje aangesproken. Ook ik refereer bij mijn presentaties graag aan mijn kinderen en breng ze zelfs via foto's en uitspraken ten tonele. Maar als het inderdaad verschillen zou verhullen die binnen die generatie bestaan zou ik er gelijk mee ophouden. Wat ik juist altijd aangeef is dat ik zo'n groot verschil constateer tussen iemand van 19 en iemand van 24. Daarnaast ken ik mensen van 56 die absoluut meer van web2.0 weten dan menige tiener...

Lees in dit verband ook eens het verhaal van Patrick de Koning op zijn weblog over zijn ervaringen met Mediawijsheid & Web 2.0:
Studenten doen weinig met Web 2.0!
Het is een pijnlijk herkenbaar verhaal dat de conlusies uit het rapport volgens mij volledig onderschrijft...

14 maart 2009

Hee imbeciel


"Hey, moron. If you’re a teenager, or in your twenties. You’re part of the dumbest generation. The reason? The internet. You know nothing. You’re losing your social skills. You steal. You’re violent, you’re a bunch of bullies. You’re a narcisitic “Me”-generation."

Aan het woord is Don Tapscott en ik zit al de hele avond materiaal van hem te lezen en te bekijken.
Bovenstaand filmpje is om zijn boek Grown up Digital - How the NET Generation is Changing YOUR World te promoten, maar aan die oorspronkelijke site heeft hij nu een Net Gen Education Challenge toegevoegd waarbij hij iedereen uitnodigt om filmpjes te uploaden waarin je laat zien of uitlegt hoe je het onderwijs in de 21e eeuw wilt veranderen.
Tapscott baseert zich in dit boek op onderzoek in twaalf landen, onder achtduizend jongeren die geboren zijn tussen 1978 en 1994. Het boek is een vervolg op Growing Up Digital uit 1997. Daarin beschreef hij de netgeneratie, die een beslissende invloed op de samenleving zou krijgen, zoals hij betoogde.
Hans Mestrum heeft al eens aandacht besteed aan Don Tapscott middels een interview dat een collega met Don hield.
Marco Derksen noemde op Upstream vorig jaar al een lezing die Don Apscott gehouden heeft in Helsinki en die is absoluut de moeite van het bekijken waard! Op Upstream kun je afzonderlijk de video en de bijbehorende presentatie afspelen.
Maar hier kun je beide samen op één pagina bekijken. Klik dan wel even rechtsonder op:
De slides gaan niet synchroon mee met de presentatie dus is het de kunst zelf te bepalen welke slide bij welk deel van zijn verhaal hoort, maar dat zorgt ervoor dat je nóg beter luistert naar wat hij zegt.
Heb je geen tijd om al deze links te volgen, breng dan in ieder geval even een bezoekje aan de Net Gen Education Challenge en klik daar wat door de verschillende video's heen.
Een idee voor Kennisnet om iets dergelijks te organiseren?

Om nog even terug te komen op de titel...
Er bestaat dus ook een boek met de titel The dumbest generation.

13 maart 2009

InDruk MBO

Vandaag rolde er een presentexemplaar door de brievenbus van de voorjaarseditie van InDruk MBO, een uitgave van Kennisnet.
Daarin onder andere een artikel over Twitter en hoe dat gebruikt werd tijdens de EduExchange van afgelopen december.
Karin Winters en ik werden daarvoor geïnterviewd.

Je kunt je gratis abonneren op InDruk, maar als het goed is komt ook deze editie digitaal beschikbaar via indruk.kennisnet.nl.
Naast het artikel over Twitter ook berichten over onder andere marktplaatsmbo.nl, het actieplan 'Verbonden met ICT' en digitaal leermateriaal.

Tenslotte nog een mooie column van Wilfred Rubens met als titel:
Worden we gelukkig van democratisering van de technologie?
Er komen via internet steeds meer applicaties beschikbaar. Wilfred noemt als voorbeeld Google Apps, een compleet Office pakket waarbij je bestanden ook nog eens kunt delen met anderen. Wat Wilfred zich nu afvraagt is of het gros van de docenten wel zit te wachten op al die keuzemogelijkheden?
Eens zien of er docenten zijn die reageren...

Edubloggers trekken ten strijde

Deze week ontving ik twee present exemplaren van Wij[s]zer, een blad dat ik tot nu toe nog niet kende.

"Wijszer is een GRATIS onafhankelijk vakblad dat zich richt op de docent in het mbo. Het brengt een mix van vakinhoudelijke en lifestyle-informatie over de leerkracht in het vak en de leerkracht in het dagelijkse leven. Hoog in het vaandel staat de uitwisseling van 'beroepsgeheimen'. Hoe ervaren collega's nieuwe onderwijsmethodes? Hoe denken zij over mobiliteit? Wat te leren van collega's op didactisch gebied? Wijszer ondersteunt de beroepstrots en geeft een positief imago aan het beroep docent en aan het mbo. Dit gebeurt in een aantrekkelijke mix van reportages, achtergrondartikelen, columns, korte berichten en vaste rubrieken" (bron)

In het jongste nummer staat onder de kop Edubloggers trekken ten strijde een interview met Rein Bijlsma van Wauwel.nl en met mij.
Docenten hebben overal een mening over en willen die ook graag kwijt. Wat is er dan idealer dan internet? Twee edubloggers vertellen over de do's en don'ts van hun ‘internetdagboek'. "Ik tel eerst tot tien voordat ik op ‘send' druk."

Bij het artikel een foto van leerlingen achter de computer met als onderschrift:
Volgens Willem Karssenberg zijn Youtube en Hyves geen gevaar voor de les: "Als je dat een probleem vindt, dan maak je daar afspraken over"

Tja, was het maar zo simpel als daar gesteld wordt. Het is een heel korte samenvatting van het gesprek dat ik met de verslaggever gehad heb maar ik zal niet ontkennen dat ik er in die sfeer over gesproken heb:-)

Collega's van mij kennen het tijdschrift blijkbaar al wel want van verschillende kanten kreeg ik reacties binnen op het artikel (zie het bericht van gisteren: Geen docent maar politieagent).

Wij[s]zer blijkt gratis op scholen verspreid te worden, maar je kunt het tegen verzendkosten ook thuis ontvangen.
Het leest prettig en deze editie bevatte een aantal interessante artikelen. Eens kijken dus hoe ook wij dit blad op school gaan krijgen...

12 maart 2009

Implementeren bij een ROC

Van december 2007 tot en met december 2008 werkte Frans van der Steen vanuit Getronics Consulting bij ons om leiding te geven aan de verbetering van de bekostigingsadministratie, de registratie van aan- & afwezigheid en het resultaatbeheer (oftewel: Magister).
Vanaf mei 2008 mocht ik tegenover hem zitten en met hem samenwerken. Het was zijn eerste klus in het onderwijsveld en ik vond het vaak fascinerend te observeren hoe hij als externe consultant de zaken aanpakte en zich regelmatig verbaasde over hoe "wij" de dingen doen (of juist niet) in het onderwijs.
Toen hij aangaf op termijn een en ander te willen beschrijven heb ik hem gelijk gewezen op marktplaatsmbo.nl als een prima plek om zijn verhaal neer te zetten zodat anderen daar ook wat aan kunnen hebben.
Deze week kreeg ik een mailtje dat Frans gedaan heeft wat hij zich had voorgenomen!

Implementeren bij een ROC
"Tussen beleid en realisatie, tussen denken en doen gaapt nogal eens een grote kloof. Daar kunnen we elke dag last van hebben, vooral als het gaat om ondersteunende voorzieningen die we dagelijks gebruiken.
In het artikel een poging tot eerlijke reflectie over een organisatiebreed implementatietraject met praktische hints en tips." (bron)

Het is een herkenbaar verhaal geworden, geschreven in een stijl die kenmerkend is voor Frans. Ik heb het met plezier gelezen en breng het graag onder de aandacht van iedereen die bezig is met- of beginnen mag/moet aan een veranderingstraject binnen de organisatie!

Geen docent maar politieagent

Ik schrik iedere keer van de reacties die ik nog steeds binnenkrijg naar aanleiding van mijn berichten over (het verbieden van) Hyves en Youtube op school. In de reacties die ik via m'n weblog kreeg zag je vooral solidariteit en verontwaardiging, waarbij de reacties van hen die "voor de klas staan" toch gelijk een stuk genuanceerder waren.

De beste stuurlui staan aan wal
Geldt dat gezegde dan hier ook weer? Het is natuurlijk ook makkelijk praten vanachter een bureau en vanuit een andere positie dan die van leerkracht. "Ga met ze in gesprek". "Laat ze zelf een sanctie verzinnen". Aardige suggesties, maar als ik de reacties van sommige docenten zelf zie, dan gaat dat dus niet werken.

Met leerlingen zijn geen afspraken te maken.
"Als je tegen de een zegt 'doe je Hyves weg' heeft de ander MSN alweer opgestart.
Een groot deel van de les ben ik bezig om als politieagent op te treden tegen leerlingen die voor de zoveelste keer in de overtreding gaan.
Twee weken geleden hebben twee leerlingen (18 en 19 jaar) geprobeerd om, tijdens de les burgerschap en dus onder schooltijd, een afspraak te maken, via Hyves, met mijn 14 jaar oude dochter.
Ik ervaar Hyves, MSN, Partyflock.nl enz als een zeer groot storend probleem."

Dat zijn reacties die ik via e-mail binnenkrijg.
Een andere docent vertelde me het volgende:

Meneer, ik ben mijn wachtwoord kwijt!
"Eerder hadden leerlingen vaak als smoes dat ze hun boek vergeten waren. Nu werken we niet meer met boeken maar moet alles via de computer. Nu zeggen ze dus gewoon dat ze hun wachtwoord kwijt zijn en ben ik de helft van de tijd bezig met het resetten van wachtwoorden! Ik heb de servicedesk al gesuggereerd om geld te gaan vragen voor iedere keer dat een leerling z'n wachtwoord kwijt is, maar dat stuit weer op andere problemen. Aan lesgeven kom ik eigenlijk niet meer toe."

Via m'n weblog krijg ik de volgende schets van een gemiddelde lesdag:

Een kijkje in de praktijk
"Ik zal even een schets geven waar ik tegen aanloop: Kijkend naar het rooster van onze leerlingen dan valt op dat onze lessen voor 60-70% gedaan wordt met behulp van de computer en dat wij momenteel bezig zijn met continu bezig de 'waakhond' spelen waar we echt heel erg beu van zijn.
Wat betreft de (misschien wel slecht uitdagende) methodes;
6 uur vakleer (Elobase), 2 uur burgerschap (Connect), 2 uur Nederlands (Taalblokken), 2 uur MVT (Taalblokken), 2 uur rekenen (EIW – ondernemend leren), 2 uur Studieloopbaanbegeleiding.
Reden hiervoor is dat wij zoveel mogelijk flexibel CGO onderwijs willen bieden. (= een eis)
Vandaar dat er een heel aantal collega’s zijn die heel helder kunnen aangeven waarom het wel geblokkeerd zou moeten worden. HBO commerciele economie studenten niet te vergelijken met de MBO niveau 1 of niveau 2 leerlingen… hoe goed zijn bedoeling ook is. Het is gewoon niet reëel en niet te vergelijken!
Bijv. omdat we over 16-17 jarigen met niveau 1 en/of 2 waarvan de ouders zelfs aangeven dat er regels en grenzen gesteld moeten worden."

En die laatste zin triggert mij dan wel weer:
"Zelfs de ouders geven aan dat er regels en grenzen gesteld moeten worden!"
Is dat niet precies waar het hier om gaat, regels en grenzen?
Als ik 140 km over de A28 wil rijden moet ik niet gek staan te kijken dat ik af en toe een brief uit Leeuwarden ontvang. Maar als puber kan ik ongestraft een soort van kat-en-muis spelletje spelen met mijn docenten en hen tot wanhoop drijven. Het spel gaat daarbij zover dat ze geen docent meer zijn maar politieagent en kennelijk laten ze zich ongewild in die rol drukken.
Vervolgens wordt de oplossing gezocht in blokkades, te vergelijken met verkeersdrempels op de A28 zodat je niet meer harder dan 120 km per uur kunt rijden...

Maar wat is nu de oplossing?
Er zijn veel ideeën aangedragen en ik geloof dat wanneer leerkrachten met elkaar investeren in het uitproberen van die suggesties ze een eind zullen komen. Lukt dat niet, dan zullen ze terug moeten kunnen vallen op een team en leidinggevenden die hen rugdekking geven. Je moet een leerling eruit kunnen sturen en dan moet er wat mee gedaan worden. Sancties, een stevig gesprek, contact met thuis... verzin het maar.
Als we leerlingen toestaan ongestraft kinderachtige spelletjes te spelen nemen we hen niet serieus, maar onszelf ook niet. We hebben de verplichting hen te leren hier op een goede manier mee om te gaan. Door simpelweg dingen te verbieden leren zij niks, maar wij ook niet!

Zijn we er nu dus uit?
Nee, nog lang niet! Er moet wat gebeuren in die situaties zoals ze hierboven geschetst zijn en dat gaat niet vanzelf. Als school moeten we regels formuleren en die duidelijk communiceren met alle betrokkenen, docenten, leerlingen en ouders. Afspraken maken over wat er gebeurt wanneer betrokkenen zich niet houden aan die regels. Leerlingen uitleggen waarom dingen zo werken en niet te vergeten docenten uitleggen waarom domweg verbieden geen echte optie is....
Of zullen we het maar gewoon onderbrengen bij het vak burgerschapskunde? Staat mediawijsheid al ergens op een rooster?

Mensen die mij op twitter volgen zullen weten waarom het hier een tijdje stil is geweest.
Vanaf vandaag wil ik ook hier de draad weer oppakken!

02 maart 2009

Politieke verantwoording

Al een hele tijd volg ik Maxime Verhagen op Twitter en ik blijf me over die man verbazen. Hij heeft inmiddels al meer dan 2400 berichten geplaatst en wordt door meer dan 5800 mensen gevolgd! Van dag tot dag laat hij al die mensen weten waar hij is en wat hij doet. Daarbij plaatst hij niet alleen berichten maar ook foto's, zoals vandaag weer van de conferentie over de wederopbouw van Gaza die gehouden werd in Sharm el Sjeik.
Tijdens de conferentie houdt hij via zijn mobieltje de lezers op de hoogte met een stroom van berichten:

Nu krijg ik van mijn zoon die nog steeds in Israël zit regelmatig te horen dat de berichtgeving in de Nederlandse pers nogal eenzijdig is. Hij zit vlakbij de grens en vaak horen wij via hem van inslagen op Israëlisch grondgebied die niet bij ons in de krant komen.
Dus kan ik het niet laten om minister Verhagen een twitterbericht te sturen naar aanleiding van één van zijn tweets:

Het duurt maar even voordat ik een paar reacties terugkrijg:

Dat doet hij dus terwijl hij in die conferentie zit!
Voor alle duidelijkheid:
Maxime Verhagen volgt mij niet op Twitter. Waarschijnlijk heeft hij nog nooit van me gehoord en weet al helemaal niet of ik wel of niet op het CDA stem. Hij hoéft dit helemaal niet te doen en toch neemt hij de moeite op heel veel vragen en reacties van heel veel twitteraars in te gaan. En dat allemaal niet op een formele en ambtelijke toon, maar meer in de trant van:
@PaulZaWa Nee de Palestijnen in Gaza voeren bloemen uit en krijgen er inkomsten voor terug joh.

Als alle bestuurders en leidinggevenden nu eens op deze manier hun werk lieten volgen en de mensen die zij dienen een kijkje zouden geven in hun keuken?
Dus niet een dure (en ongetwijfeld professionele) PR&Marketing afdeling het woord laten voeren zoals anderen doen, maar gewoon zelf. Dit alles met het risico dat je een keer teruggefloten wordt omdat je wat teveel uit de school klapt of een foto maakt vanuit de Trèvezaal, so what?

Ik vind het zo sympathiek en vernieuwend en ik hoop oprecht dat het voorbeeld van Verhagen navolging vindt, niet alleen in de politiek maar op allerlei fronten.
Waarom zou Toine Maes, directeur van Kennisnet hier niet mee beginnen of Jan van Zijl, voorzitter MBO raad? En weten wij waar Plasterk zich overdag me bezighoudt?
Het kan onmogelijk geheimer zijn dan de activiteiten van een minister van Buitenlandse Zaken, die nu overigens alweer in Genève zit....

27 februari 2009

MAC | LEREN | CREATIVITEIT | INNOVATIE

Dat is de subtitel van het weblog van Fons van de Berg, die z'n site een nieuw adres heeft gegeven en hoopt dat al z'n lezers terugkomen. En natuurlijk vindt Fons het ook niet erg wanneer er nieuwe bijkomen, dus neem een kijkje op Helikon!

Waarom deze onvervalste reclame?
Ik wilde vanavond een bericht plaatsen over iets dat ik eerder vandaag tegenkwam en waar ik de url al van getwitterd had, maar Fons was me voor, evenals Wilfred Rubens trouwens.
"Stuur bezoekers maar naar mij toe, goed voor m'n hits" zei Fons.
Dat doe ik graag, want Fons moeten we in de gaten houden. Hij is degene die Teachmeet naar Nederland haalde en nu alweer druk bezig is met de organisatie van de tweede editie tijdens de IPON2009 op 8 april!

Single sign-on voor Moodle-Sharepoint

Dacht ik gisteren ook een nieuwtje te hebben. Klopte ook wel voor de integratie tussen Moodle en Google, maar voor Microsoft Sharepoint Portal blijkt deze koppeling al lang te bestaan!

Via msu.codeplex.com is er onder de naam Moodle-Sharepoint Unified open source code beschikbaar waarmee het mogelijk is om single sign-on te realiseren voor Sharepoint Portal en Moodle.
Voor instellingen die gebruik maken van Microsoft SharePoint is dit dus heel interessant als ze overwegen om met Moodle te gaan werken.

Met dank aan Peter de Haas die me hierop attendeerde.

26 februari 2009

Single sign-on voor Moodle-Google

Goed en groot nieuws voor liefhebbers van Moodle en Google Apps.
Moodlerooms heeft via Google code beschikbaar gesteld waardoor er een verregaande integratie tot stand gebracht wordt tussen Google Apps (for education) en Moodle!

Moodle-GoogleApps Integration
Moodlerooms and Google have worked together to build a state of the art integration. The 1.0 version of the integration provides:
  1. Moodle users are automatically created in Google Apps (Google Docs, Calendar, and Gmail).
  2. When you log in to Moodle, you are automatically logged in to Google Apps.
  3. A Gmail block in Moodle displays your latest Gmail messages when you login to the Moodle Front Page.
  4. A Google Apps block on the Moodle Front Page displays links to your Google Start Page, Google Docs, Google Calendar and Gmail.
  5. A Google Widget shows a link to Moodle on the Google side.
Zo wordt het voor scholen nóg aantrekkelijker om Moodle (en natuurlijk Google) te gaan gebruiken!

Voor wie niet weet waar ik het over heb:
Moodle is a Course Management System (CMS), also known as a Learning Management System (LMS) or a Virtual Learning Environment (VLE). It is a Free web application that educators can use to create effective online learning sites. Moodle is open source under the GPL licence.

In simpel Nederlands: Moodle is een open source Electronische Leer Omgeving (ELO)

Meer informatie is te vinden op: Official Google Enterprise Blog

25 februari 2009

Maar wat doen we nu met Hyves?

Herinner je nog de commotie rond Hyves en Youtube van eind december? We zijn (alweer) 2 maanden verder maar er is nog niets gebeurd.
Nu is mij gevraagd een en ander op te pakken. De eerste vraag is om te kijken of er wellicht een landelijke code is voor VO/MBO waaraan we ons zouden kunnen conformeren of op basis waarvan we een eigen gedragscode zouden kunnen formuleren.
Bij mijn weten is een dergelijke code er niet en zullen we het toch echt zelf moeten verzinnen. Ook wordt gesteld dat "de meest kwalijke sites" worden afgesloten.
Maar ja, wat valt daar nu wel en niet onder?
Inmiddels is wel duidelijk geworden dat Youtube gewoon beschikbaar moet blijven.

Maar wat doen we nu met Hyves?
Er zijn docenten die helemaal gek worden van het feit dat veel leerlingen vrijwel constant achter Hyves zitten en niks anders doen. Op het moment dat de docent in de buurt komt wordt het scherm gauw weggeklikt, maar hij hoeft maar een andere kant op te kijken en Hyves is weer in beeld!
tot vorig jaar hadden docenten bij ons en een computerlokaal de beschikking over Class in combinatie met Net-Op. Class is een programma waarmee je precies kunt bepalen welke programma's je wel en niet beschikbaar stelt aan de computers in het lokaal en Net-Op is een tool waarmee je kunt meekijken op de monitoren van de leerlingen vanaf je docent computer. Leerlingen waren zich dat bewust en gingen niet naar Hyves uit angst dat de docent zou meekijken.
Je krijgt dus een soort van kat-en-muis spelletje waarbij alle energie gaat naar controle en er weinig meer zal overblijven voor "normaal" lesgeven.

Op mijn bericht van 2 maanden geleden kreeg ik ontzettend veel reacties, veel met de strekking van: onbegrijpelijk, niet te geloven en ga zo maar door.
Maar welk alternatief bied je nu die docenten waar de noodkreet vandaan kwam?
Tijdens de eerste TeachMeet stelde ik juist die vraag aan de zaal, maar kreeg geen bruikbare antwoorden.
Nu mag ik ze zelf gaan bedenken in een notitie aan de hand waarvan een besluit genomen zal gaan worden. Wat heb ik me weer aangehaald?

Bij Class en Net-Op lag de oplossing in de techniek en veel docenten zeggen ronduit: geef ons die tools maar weer terug. Helaas past dat niet meer in het concept waarvoor we gekozen hebben dus kan dat de oplossing niet zijn.

Overigens maken we nu al gebruik van filtering (via Open DNS) en worden er ook nu al sites geblokkeerd op basis van zoektermen zoals: adult themes, alcohol, drugs, gambling, pronography, weapons en ga zo maar door. Overigens werkt dit vooral voor .com domeinen, maar nauwelijks voor .nl sites.
Maar wat als studenten bij Zorg en Welzijn een werkstuk moeten maken over verslaving? In dat geval hebben we de mogelijkheid om handmatig bepaalde domeinen wél vrij te geven, maar dat vergt beheer en daar zit de dienst ICT niet op te wachten. Er zou een soort van ballotagecommissie moeten komen die per geval gat beoordelen of een site wel of niet vrijgegeven mag worden...

De meest kwalijke sites.
Daarmee kom ik terug op de vraag: wat zijn de meest kwalijke sites? Zijn dat de sites die het meest afleiden of zijn dat sites die het minst toevoegen? Hebben we het dan over Hyves of over spelen.nl (om maar wat te noemen)?
Of moet het advies zijn om niets te blokkeren en goede afspraken maken waar we elkaar dan ook aan houden? Overigens geldt dat laatste bij mijn vrouw op de basisschool. Waarom kan dat met basisschoolkinderen wel en met MBO leerlingen niet?

Als ik daar de antwoorden op wist zou ik dit bericht niet plaatsen. Mijn gevoel zegt dat je zo weinig mogelijk moet blokkeren en afspraken moet kunnen maken over wat je wel en wat je niet doet + wat de gevolgen zijn wanneer je je daar niet aan houdt.
De signalen die ik van (sommige) docenten krijg is dat dat dus "gewoon" niet werkt.

Zijn er scholen waar al wel een "gedragscode" is en hoe luidt die dan? Ik weet dat ik lezers heb uit zowel het PO, VO, MBO HBO als WO. Hoe speelt dit bij jullie?

Dus nu graag geen reacties meer in de trant van: Belachelijk en onvoorstelbaar, maar heel graag tips, ideeën en handreikingen voor een aantal wanhopige docenten die écht niet weten wat ze hiermee aanmoeten....

23 februari 2009

Beter presenteren

Regelmatig geef ik presentaties en workshops en over het algemeen krijg ik leuke reacties terwijl ik zelf dan vaak een gevoel heb van: Het kan nog beter!

Daarom vind ik het altijd leuk artikelen te lezen over manieren van presenteren en "Death by Powerpoint" rampen die je ook nog wel eens kunnen overkomen. 
Marcel de Leeuwe en Wilfred Rubens schrijven over conferenties en hoe die anders kunnen. Veel staat of valt wat mij betreft toch wel bij de presentatoren en de manier waarop zij hun publiek weten te boeien.

Vanavond wijst Henk van Rijssen via Twitter naar een interessant artikel over het gebruik van Twitter tijdens presentaties: How to Present While People are Twittering en voordat ik het weet ben ik een uur verder (en heb ik geen tijd meer voor een fatsoenlijk blogbericht).
Het is een bijdrage van Olivia Mitchell die een website heeft met als titel: Speaking about Presenting.
Doorklikkend kom ik ook nog bij: Make Better Presentations - The Anatomy of a Good Speech van Chris Brogan.
Allemaal meer dan het lezen waard!
Volg de links dus zou ik zeggen...

ICT-bewustzijn voor managers en bestuurders

Op het weblog van Jan Cees Rutgers loop ik vanavond tegen een mooie presentatie aan die ik ook heel graag hier wil laten zien:
"ICT-bewustzijn voor managers en bestuurders in het onderwijs" van Peter van 't Riet, gepresenteerd tijdens de OWD in 2008

22 februari 2009

Posten met Pixelpipe

Met Pixelpipe kun je foto's en berichten in één keer naar meerdere platforms plaatsen. Ik heb geen idee hoe dat er dan op m'n weblog uit komt te zien, maar wil het graag even testen.
Als het goed is gaat dit dus naar Blogger, Facebook, Flickr en Twitter tegelijk!

Posted via Pixelpipe.
Update:
Zoals je ziet werkt het in principe prima. Je kunt zelfs een link meesturen en die wordt als zodanig herkend. Ik vind het wel jammer dat alles gecentreerd wordt en vet gedrukt, maar misschien is dat nog ergens bij te stellen. Ben ook benieuwd wat er gebeurt met filmpjes, dus dat ga ik nog een keer uitproberen. Pixelpipe biedt ook integratie met Picasa en kan tevens werken vanaf mobietjes, de iPhone en Andraoid toestellen. Verder zijn er nog plug-ins beschikbaar voor bijvoorbeeld MovieMaker en Aperture. In totaal zijn er zo'n 60 services (!) waarnaar gekoppeld kan worden!
Een hele tijd geleden riep ik dat ik zo graag een "elastiekje" zou willen om alle verschillende tools bij elkaar te brnegen. Dit lijkt redelijk dicht in de buurt te komen...

Wikislate als vertaalmachine

Wanneer je een woord opzoekt in Wikipedia zie je onderaan de linkerzijkant hyperlinks naar hetzelfde woord/begrip in andere talen.
Iemand heeft nu met dat gegeven als uitgangspunt een script geschreven waarmee je makkelijk woorden kunt vertalen waarbij je dus gebruikmaakt van de inter-wiki links in Wikipedia. Het is ideaal voor technische termen en andere zelfstandige naamwoorden die zich vaak lastig laten vertalen via een online vertaalservice die alleen zoekt op de letterlijke betekenis van een woord. Doordat Wikipedia zich richt op de uitleg van een woord/begrip krijg je een veel betere vertaling!

Kijk maar eens op Wikislate.com en probeer een aantal woorden uit.
De auteur, Ben, heeft het oorspronkelijke script in anderhalf uur geschreven, maar later verder uitgewerkt en op een apart domein gezet: Wikislate.com.
Een briljante inval en op een mooie manier uitgewerkt!

20 februari 2009

Welke Twitteraars waren hier?

Deze week lijkt de week van de Twittertoepassingen te zijn!

Nu loop ik weer aan tegen TwitterRemote.
Een beetje code toevoegen aan je weblog en vervolgens zie je precies welke twitteraars langs zijn geweest. Die moeten dan natuurlijk op een ander tabblad wel ingelogd zijn bij Twitter. Als bezoeker heb je ook de mogelijkheid om me heel makkelijk via Twitter een bericht te sturen.

Zinvol?
Ik weet het niet want vraag me af hoeveel mensen m'n site eigenlijk bezoeken. Ga er eerlijk gezegd van uit dat de meesten mijn berichten lezen via RSS feeds en dan werkt dit natuurlijk niet. Ik zie het dan ook meer als voorbeeld van wat er allemaal kan met de Twitter API.

Overigens wordt Twitter Remote uitgebracht door TwitterCounter die ook zeker een bezoek waard is als je zelf twittert! Je kunt allerlei overzichten opvragen, zoals de top 100 twitteraars in "timezone Amsterdam". Daar zie je dat Balkenende één plaats boven mij staat, maar dat is niet de echte...

19 februari 2009

Laat Twitter precies zien wat je wilt

Steeds meer mensen twitteren.
Voor sommigen is het bijna een verslaving, anderen doen het af en toe om te ontdekken wat anderen er toch in zien. Sommigen volgen een geselcteerd groepje bekenden, anderen maken er een sport van zoveel mogelijk mensen te volgen.

Maar waar gaat het nu helemaal over en krijg je wel te zien wat je graag zou willen zien?

Met behulp van Tweetgrid kun je Twitter behoorlijk helpen!
Via Tweetgrid kun je namelijk een widget aanmaken waarmee je precies uit Twitter haalt wat je wilt. Je kunt een of meerdere zoektermen opgeven, maar ook hashtags. Vervolgens is de layout van de pagina op veel manieren aan te passen: font, kleur, achtergrond, breedte, hoogte, je zegt het maar!
In onderstaand voorbeeld laat ik alle Tweets zien die uit Nederland komen en waar het woord "ik" in voorkomt.
Je moet wel een beetje verstand van code hebben en de mogelijkheid om javascript in je pagina te plaatsen. Natuurlijk kun je ook een aparte pagina maken en die ergens op het net plaatsen. Op die manier kun je ook een mooi backchannel maken voor in de les of bij een conferentie.!

17 februari 2009

Twitter conversaties weergeven

Chris Pirillo heeft een mooie tool ontwikkeld waarmee je nu heel makkelijk Twitter conversaties kunt publiceren, bijvoorbeeld op je weblog, met de naam Twickie.
Je gaat naar Twickie en logt in met je Twitter gegevens.
Je krijgt dan gelijk je 50 laatste berichten te zien. Is er een bericht bij waar je reacties op hebt gekregen die je graag wilt publiceren dan klik je op Get@ en je krijgt de complete HTML code aangeboden die je direct kunt kopiëren en plakken. Daarbij kun je ook nog de volgorde bepalen: oplopend of aflopend.

Maar Twickie kan nog meer!
Wanneer je kiest voor de optie Person-to-Person kun je de berichtenwissel tussen 2 twitteraars in beeld brengen en ook die code is te kopiëren.
Je kunt zelfs een hashtag invoeren en krijgt dan de laatste 200 berichten waarin die hashtag voorkomt!
Al met al een prachtige voorziening die ik zeker zal gaan gebruiken.

Gisteren nog vroeg ik op Twitter wie zich het onderwaterscherm van Wordperfect herinnert. Zie hier de reacties die ik daarop kreeg, eenvoudig gebundeld via Twickie:

trendmatcher: Zijn er trouwens nog mensen die zich het onderwaterscherm van Wordperfect herinneren, op te roepen met F3?
marceldeleeuwe: Sure...en dat reepje met codes voor je toetsenbord ;-)
Wowter: Good old times :) Snap nog steeds niet waarom dat nooit in word is overgenomen.
jvbelle: Ja, leve ALT+F3 in WordPerfect !
paulvanbuuren: Ja, Willem. Die mensen zijn er. Ikzelf bijvoorbeeld. Hoezo?
frankbruining: en Shift F7 printen? Ik kan het mij herinneren. Ben soms nog wel eens op zoek naar onderwaterscherm... is nu lastig te vinden.
pavl: Ja, WP-onderwaterscherm ken ik nog. Toevallig vertelde zoon vorige week dat leraar dat woord gebruikte. Vond ie grappig woord!
dehaaspeter: alt F3 in WP ... maar natuurlijk :-)

16 februari 2009

De Flip Mino als sportcamera

Zoals ik in m'n vorige bericht meldde heb ik vorige week veel video opnames gemaakt tijdens de lesweek op locatie. Denk dan niet aan iemand die met een statief langs de piste staat te wachten tot er wat langskomt. Ik vind het leuk om mee te skien en ondertussen te filmen. Daarvoor gebruik ik een goedkope JVC camcorder die wel in 16:9 kan opnemen. Tenslotte loop je altijd het risico dat je een keer gigantisch onderuit gaat!
Door de kou (we hadden een keer -15°) raakt de accu echter wel snel leeg en de camera is nogal gevoelig voor vocht. Regelmatig had ik een waarschuwing dat er sprake was van condens en ik dus niet kon filmen.
Daarom was ik blij dat ik nu een Flip bij me had als reserve camera. Dit is wat de Flip kan:



Laat duidelijk zijn dat ik niet op de display kijk tijdens het filmen maar het ding gewoon op goed geluk voor me houd. Dan merk je wel dat het bepaald geen ergonomische houding is waardoor je snel geneigd bent de camera iets teveel naar beneden te houden. Op veel opnames was daardoor alleen maar sneeuw te zien. Ik heb me echt moeten aanwennen de Flip onder een bepaalde hoek te houden.
Wat me ontzettend meevalt is het geluid. Op het bovenste filmpje gaan we niet al te hard van de zwarte piste, maar halverwege het onderste filmpje gaan de collega's er opeens carvend vandoor en dan wordt er echt hard geskied. Je zou dan veel windgeruis verwachten, maar dat weet de Flip heel goed te onderdrukken!
Ander voordeel is natuurlijk dat de Flip geen bewegende delen heeft en dus ook geen last van vocht. Maar ook voor de Flip geldt dat de accuduur in de kou eeen stuk minder is. Dan zou de versie met verwisselbare batterijen dus een uitkomst zijn...



Nog een voordeel van de Flip is het feit dat je de beelden zo snel ergens neer kunt zetten. Van de JVC heb ik 6 bandjes met in totaal 5 uur opnamen die ik allemaal moet gaan bekijken en monteren. Die van de Flip kan ik zo bij Flickr neerzetten.

Gelukkig zijn er geen beelden van mij, want het moet een zot gezicht zijn: helmpje op, twee stokken in de ene hand, Flip in de andere hand en dan maar zo snel mogelijk achter anderen aanknallen...

Lesweek op locatie

Vorige week ben ik (alweer voor de 3e keer) met 55 studenten van de opleiding Sport en Bewegen meegeweest naar Oostenrijk voor een lesweek op locatie. Als ik dat zeg reageren veel mensen met "O, je bent dus lekker op wintersport geweest". Alsof werken en leren niet leuk mag zijn. Maar we hebben kei- en keihard gewerkt met z'n allen!

Mijn taak was om overdag van iedere groep zoveel mogelijk video opnames te maken waarbij uiteraard iedere student in beeld moest komen. Deze beelden werden 's avonds gebruikt door de skileraar om met de groep via de meegebrachte beamer terug te kijken en te analyseren. Mede op basis daarvan werden de oefeningen voor de volgende dag dan voorbereid. De groepen die geen video analyse hadden hielden zich bezig met corvee, dagverslagen of lesvoorbereiding. Daarvoor hadden we 10 notebooks en een printer bij ons die ik ook aan de praat mocht houden. Overdag gemaakte films en foto's werden overgezet naar een externe harde schijf.

Helaas hadden we ook dit jaar geen beschikking over internet waardoor studenten weinig gemotiveerd waren om berichten voor het weblog te schrijven. Natuurlijk had ik ook m'n netbook bij me en heb overdag in de hotels aan de piste nog geprobeerd of ik daar verbinding kon krijgen, maar helaas. Ik had natuurlijk m'n mobieltje kunnen gebruiken, maar dan was het weer mijn ding geweest en niet van de leerlingen. Daarnaast spelen kosten ook een rol want we hebben deze week ons uiterste best gedaan alles zo goedkoop mogelijk te houden.

Het eten werd verzorgd door vier 4e jaars studenten van de opleiding facilitaire dienstverlening. Hun voorbereiding begon al in Nederland want daar werd alles ingekocht en in een aanhangwagen met de touringcar meegenomen. Reken maar eens uit wat je voor 65 man nodig hebt! Ze hadden echter werkelijk aan alles gedacht en we hebben iedere dag heerlijk gegeten.

De leiding was niet in handen van docenten maar van Helga en Mark, twee 4e jaars studenten Sport en Bewegen voor wie de organisatie van het hele gebeuren gold als Proeve van Bekwaamheid. Ze hebben het werkelijk perfect gedaan (wat mij betreft want ik ga natuurlijk niet over de beoordeling).

Wat ik heel leuk vond was dat er 2 studenten bij waren die ik herkende van 2 jaar geleden toen ze als 1e jaars meegingen. Beiden hadden toen nog nooit geskied. Nu gingen ze mee als skileraar! Ze hadden het 2 jaar geleden zo leuk gevonden dat ze daarna het keuzevak skien hadden gevolgd, de benodigde diploma's hadden behaald en hun stage als skileraar in Oostenrijk hadden doorlopen.

Van de 55 studenten waren er een stuk of 8 die wat konden skien. Voor de rest waren het allemaal absolute beginners. En wat is het dan mooi om ze aan het eind van de week allemaal in keurige bochten de rode dalafdaling te zien maken!

De omstandigheden waren ook dit jaar weer optimaal, maar er kan natuurlijk altijd wat gebeuren. Gelukkig hebben we maar één student naar de duim hoeven laten kijken omdat die wat pijnlijk was. Voor de rest veel buitelingen in de Tiefschnee, maar geen ongelukken. Vermeldenswaard daarbij is dat iedereen altijd een skihelm op heeft, soms tot in de après skibar!

Lesweek op locatie... Het is een concept dat zich moeilijk laat beschrijven, maar als je het eenmaal meegemaakt hebt zie je hoe ontzettend veel er geleerd wordt. Niet alleen overdag op de piste, maar ook 's avonds tijdens het doornemen van het programma voor de volgende dag. Niet door ons, maar door de studenten die hun verantwoordelijkheid nemen op een heel natuurlijke manier.

Aan het eind van de week werd iedereen toegesproken door de eigenaar van de jeugdherberg. Zo'n groep had hij nog nooit meegemaakt! Er was niets gebroken, alles was op tijd schoon en de keuken zag er perfect uit. Het zal een hele toer worden voor de volgende organisatoren om het net zo te doen...

04 februari 2009

Plaatsbepaling

Vrijdag vertrek ik weer voor een kleine week naar Oostenrijk voor een "lesweek op locatie". Ik ga met een groep studenten van de opleiding Sport en Bewegen mee op skikamp en zorg in de jeugdherberg voor de 10 notebooks en printer, de beamer en alles daaromheen. Overdag leg ik zoveel mogelijk beelden vast op video die 's avonds gebruikt worden voor de video interactie training. Natuurlijk help ik ook bij het weblog dat we voor deze gelegenheid klaar hebben gezet.
 
Vanavond me dus al wat voorbereid via internet en zo kom ik erachter dat er nu een systeem is waarbij je precies kunt bijhouden welke liften je gebruikt en hoeveel tijd er zit tussen de tijd dat je de poortjes bij de liften passeert. Even een gratis account aanmaken op Skiline.cc en alles wordt voor je genoteerd!
Dit betekent dus dat ook wanneer je geen account neemt alle data gewoon worden vastgelegd en bijgehouden. Big Brother weet precies waar je bent op de piste en hoe lang je erover doet...

Vandaag heb ik me ook aangemeld bij Google Latitude en de software op mijn PDA geïnstalleerd. Google weet nu precies (met ingecalculeerde onnauwkeurigheid) waar ik me bevind op basis van de GSM zendmast waar ik het dichtst bij in de buurt ben. Het zal wat kosten maar ik ga zeker uitproberen of Google Latitude me ook kan volgen door Duitsland en in Oostenrijk.

In beide gevallen hebben we het over plaatsbepaling. In het eerste voorbeeld aan de hand van poortjes waar ik met een pasje doorheen moet. In het tweede geval dankzij mijn mobieltje die contact zoekt met omliggende zendmasten.
Er zijn nog meer manieren van plaatsbepaling denkbaar via GPS en RFID. Binnenkort mag ik meedenken in een brainstorm sessie over plaatsbepaling in het onderwijs. In de zorg zijn er al veel voorbeelden van toepassingen te noemen, maar in het onderwijs nog niet.
Toch zijn er al scholen met scanners in de deurpost van iedere ruimte waarmee het dus mogelijk is om van iedereen met een pasje precies bij te houden waar ze op welk moment zijn. Ga je mobieltjes gebruiken of RFID tags dan hoeven mensen niks meer langs een scanner te halen...

Onlangs was de SMS bom in het nieuws waarbij de politie in Amsterdam iedereen rond een bepaalde GSM mast een SMS'je stuurde.

De techniek is er dus al, nu de toepassingen nog verzinnen!

Vorige week vroeg ik Siebrand Dijkstra van Schoolmaster wanneer wij zo'n in school zouden krijgen.
"Wanneer jij een mooie toepassing verzint bouwen wij hem" zei hij toen.
Dus nu zie ik opeens op een Surface de plattegrond van een schoolgebouw voor me met allemaal groene stipjes die voorstellen. De rode stipjes zijn de docenten, waarvan er veel in de lerarenkamer zitten. Twee gele stipjes in het magazijn, de concierge en de koffiejufrouw. Met de Surface kan ik makkelijk inzoomen...

Laat je creativiteit eens werken: Welke nuttige dingen kunnen we straks allemaal doen in het onderwijs als het gaat om plaatsbepaling?

03 februari 2009

TeachMeetNL09 versie 2

We zijn nog maar net bekomen van de eerste TeachMeet of versie 2 wordt alweer aangekondigd: TeachMeetNL09_v2
Plaats en datum worden pas over een paar dagen bekend gemaakt maar ligt volgens welingelichte bronnen "voor de hand".

Dan ga ik natuurlijk gissen en kijk in de onderwijsagenda naar komende evenementen. Zou het de IPON 2009 zijn die op 8 en 9 april plaatsvindt? Zou het lukken om zo snel een unconference te organiseren?
Na de berichtgeving over de eerste TeachMeet zullen sponsoren in de rij staan lijkt me dus dat mag het probleem niet zijn. Kijkend naar de wiki is er nu alweer een line-up van 17 mensen, including me...
Het leuke is dat er alweer andere namen staan dan de eerste keer!

Kortom: dit is je kans om een uniek evenement bij te wonen, waarbij we binnen een paar dagen hopelijk te horen krijgen waar en wanneer. Maar waarom zou je alles vantevoren precies willen weten? Doe eens gek en meld je gewoon aan, het is tenslotte een unconference!
Dus kijk op de wiki en volg @teachmeetnl op Twitter.

Twitter en ik...

De eerste keer dat ik aandacht besteedde aan Twitter was op 1 november 2006. Ik had het toen zelfs geïntegreerd in de sidebar van mijn weblog zodat ik er korte berichtjes kon plaatsen. Wist ik toen veel wat je er verder mee kon doen? Niemand anders zat erop, dus dacht ik dat ik het wel als een soort berichtenservice kon gebruiken.
Op 18 februari 2007 plaatste ik weer een bericht met de vraag Gebruikt iemand Twitter?. Toen kreeg ik maar liefst 3 reacties van 2 personen:-)
Met een gevoel van nostalgie lees ik die berichtjes nu terug! We zijn ruim 2 jaar verder en ik volg inmiddels meer dan 500 mensen en word door meer dan 1000 anderen gevolgd!

Wat kan er in een paar jaar toch veel veranderen!
Zelfs Maxime Verhagen twittert nu en dat niet alleen, hij noemt het in zijn toespraak
In de voetsporen van Norbert Schmelzer” tijdens de bijeenkomst Archieven van Politici in Nieuwspoort op 3 februari 2009.
“We hebben nu websites, weblogs, twitter... elektronische mogelijkheden waar Schmelzer en anderen nog geen gebruik van konden maken. Welke invloed de IT-revolutie zal hebben op de geschiedschrijving is een vraag die pas in de toekomst beantwoord zal kunnen worden...”
Twitter wordt nu mainstream met het gevaar dat het dichtslibt of verdwijnt omdat er nog steeds geen fatsoenlijk businessmodel aan hangt.
Daarom heb ik vanavond maar eens een overzicht gemaakt van iedereen die ik nu volg, als een soort van tijdsdocument. Dat kan heel makkelijk met Twitter mosaic maker. Daarmee kun je snel een overzicht genereren van degenen die jij volgt of die jou volgen. Je kunt al die plaatjes zelfs op een beker of T-shirt laten afdrukken!

02 februari 2009

Brainstormen met muizen


Wat wanneer je als jonge start-up nog geen middelen hebt om zelf een paar vierkante meter op een beurs te huren? Je gaat er gewoon als bezoeker naartoe en neemt je laptop mee. in plaats van te wachten tot er iemand langs jouw stand komt ga je ze zelf allemaal langs en vraagt aandacht voor jouw product.

Dat overkwam mij vorige week en ik vond het niet eens vervelend. Wat ik te zien kreeg was namelijk ontzettend leuk...
Weet je hoeveel toetsenborden en muizen je via usb op één computer kunt aansluiten? Probeer het maar eens uit!

WunderWorks gebruikt dit gegeven en brengt een paar programma's op de markt die daar optimaal gebruik van maken. Zo kun je met het programma BrainstormPlus met meerdere mensen tegelijk sticky notes aanmaken en verschuiven. Je kunt zelfs stemmen en daarmee de volgorde bepalen. Heel leuk om mee te spelen en voor het onderwijs gratis te gebruiken. Hier wil ik wel eens met een aantal mensen mee stoeien.

Teamplayer bestaat al een tijdje en maakt ook gebruik van meerdere muizen. Aan dat programma is nu een sandbox toegevoegd met een paar voorbeeld applicaties. Leuk om kinderen mee te laten werken en ook deze is gratis voor educatief gebruik. Alle muiscursors zijn te zien en hebben een eigen kleur. Eén keer klikken en de muis is voor jou. Werkt ook met standaard electronische borden waardoor je allerlei toepassingen kunt bedenken met leerlingen in de klas zoals samen sommen maken of woorden bedenken.

Webloggen in het basisonderwijs

Vorige week schoof André Manssen regelmatig aan in de bloggershoek op de NOT. Als we geen "klanten" hadden spraken we met elkaar natuurlijk ook over weblogs in het onderwijs. Het heeft hem duidelijk geïnspireerd!

Zaterdag stond er al een uitgebreid verhaal van André in about(.)blank over weblogs in het onderwijs. (aanrader!)

Op zijn eigen Computers in de klas weblog schrijft hij nu:
"Dit artikel en mijn 'tweedaagse-op-de-stand-van-Kennisnet' tijdens de afgelopen NOT (waarvan een deel doorgebracht in de 'Edubloggershoek') brachten mij op het idee om via 'Computers in de Klas' wat meer propaganda te gaan maken voor het webloggen in het basisonderwijs: de school- en klassenweblog."

Wat volgt is opnieuw een uitgebreid verhaal over alle mogelijkheden, waarbij hij zich vooral richt op Blogger, want:
  • Blogger is helemaal gratis (en daar zijn we in het onderwijs dol op. Toch..?).
  • Blogger toont geen reclame op zijn gratis weblogs (en dat vind ik persoonlijk heel belangrijk als je je leerlingen laat bloggen).
  • Via Google kun je allerlei leuke 'gadgets' op je klassenweblog (laten) zetten.
  • Via je Google account heb je toegang tot andere Google-diensten die je op school of met je klas kunt gebruiken... O.a.:
  • Kortom... de komende weken, misschien maanden, gaat André regelmatig bloggen over school- en klassenweblogs en hoopt hij je hiervoor enthousiast te maken. Heb je ervaring met klassen- en/of schoolweblogs, dan nodigt hij je van harte uit om te reageren of een bijdrage te leveren.

    Professionalisering

    DSC_9160Zoals beloofd ook nog een bericht van mijn kant over de TeachMeet van afgelopen donderdag. Maar wat is nu eigenlijk een TeachMeet?
    Leer iets nieuws, laat je verbazen, vermaken en enthousiasmeren. TeachMeet is een informele bijeenkomst voor iedereen die nieuwsgierig is naar technologie in het onderwijs. Iedereen kan deelnemen en zijn ideeën of geweldige ervaringen uit zijn onderwijspraktijk met anderen delen. Uitgangspunt is: de borrel = de conferentie. Een TeachMeet is een unconference. De bedoeling is dat het de leukste professionaleringsbijeenkomst is die je kent. (bron)
    Toen ik vooraf bovenstaande teaser las vroeg ik mezelf af hoe je zou kunnen professionaliseren in zo'n setting. Inmiddels weet ik het antwoord: Zo inspirerend, prikkelend, vernieuwend heb ik in tijden geen bijeenkomst meegemaakt! Veel credits gaan naar Fons van de Berg en de manier waarop hij de hele avond aan elkaar praatte, maar het waren natuurlijk ook de presentatoren die bereid waren een micro- nanopresentatie of een speeddate te verzorgen die de avond tot zo'n succes maakten.
    Fons heeft in Engeland kennis gemaakt met deze formule en die naar Nederland gehaald. Nederland mag hem dankbaar zijn want op de avond zelf zaten aanwezigen al te bedenken hoe ze iets dergelijks kunnen organiseren in eigen verband. Ik kijk nu al uit naar de volgende gelegenheid om een TeachMeet bij te wonen.

    Onlangs schreef ik over de innoveertigers, een groep mensen die door Kennisnet gefaciliteerd wordt om met innovatieve ideeën te komen.
    Nu ik deze groep bezig gezien heb denk ik: geef deze mensen eens de mogelijkheid om lekker te brainstormen en je zou verrast staan over welke ideeën er allemaal uit zouden komen!
    Kun je zoiets zeggen na presentaties van hooguit 7 minuten? Ik denk het wel! Iedereen die daaraan twijfelt wil ik uitnodigen: maak er maar eens een!
    Dan zul je merken dat het misschien wel meer tijd kost dan het voorbereiden van een lange presentatie. Om in zo korte tijd je boodschap over te brengen moet je in staat zijn om heel snel tot de kern te komen. De kunst is om ingewikkelde dingen simpel te brengen. Donderdagavond lukte de meesten dat! Zelf kwam ik toch tijd te kort...

    Ook het publiek droeg bij aan het succes door de spontane manier van reageren en de sfeer die daardoor ontstond. Je mocht joelen als er teveel reclame gemaakt werd en de laatste 30 seconden hardop wegtellen. Ten teken dat het écht tijd was werd er iedere keer een grote speelgoedpop vanuit het publiek naar de presentator gegooid. In een van de pauzes (met gratis hapjes en drankjes dankzij de sponsors) zei het meisje met de bitterballen tegen me:
    "Meneer, bij u werd er niet met de pop gegooid en er werd niet afgeteld. Ze hielden de tijd niet in de gaten en wilden nog meer van u horen!"
    Dat vond ik toch wel een heel mooi compliment! Maar het tekende de avond. Zelfs de mensen van de catering luisterden aandachtig en participeerden in het geheel.

    Wat ook heel goed werkte was de wiki die Fons voor deze gelegenheid had klaargezet. Niet alleen de presentatoren konden daarop aangeven wat ze gingen doen, maar ook de mensen die "lekker kwamen gluren" konden zich op die manier opgeven en daarmee bekend maken. Het zijn allemaal van die kleine dingen die ertoe bijdragen dat je vantevoren al wat meer weet van elkaar, waardoor contact leggen op zo'n "unconference" als vanzelf gaat, met of zonder Poken...

    Filmpjes en foto's vind je hier.
    Diverse andere verslagen vind je onder andere bij Annet, Fons, GerardJeroenJoël, MarcelMoqub, Paul, Sia en Wilfred, maar de line-up was dus nog veel groter!

    En vooruit, omdat het niet hoeft noem ik ook hier nog een keer de sponsors die deze bijeenkomst mogelijk maakten:
    Kennisnet, Eduhouse, Paragin, Scientafix, gcompany, Koks Gesto, Wolters Uitgeverij, CKM Extended, SMART en een sponsor-die-niet-met-z’n-naam-online-hoeft.
    Zonder jullie was er geen TeachMeetNL geweest. Slim en verstandig om hier als bedrijf/organisatie geld in te steken!

    01 februari 2009

    Terugblik NOT 2009

    Donderdag en vrijdag ben ik op de NOT geweest. Deze keer niet als bezoeker, maar als "exposant". Dat stond tenminste op de toegangskaart die we van Kennisnet kregen. Op de prachtige stand van Kennisnet was een aparte hoek vrijgehouden voor de edubloggers, compleet met statafel en stopcontact. Natuurlijk niet aan de voorkant waar de meeste mensen langsliepen, maar je kunt zo'n eerste keer niet alles willen natuurlijk. Jammer was ook dat we niet met behulp van een spuitbus ons plekje wat mochten opfleuren. Een klein A4'tje "weblogs in het onderwijs" met plakband aan de statafel bevestigd moest voldoen.
    En toch hadden we belangstelling genoeg. Voor een deel natuurlijk bekenden die toch wel langskomen (wat overigens net zo leuk is) maar ook "natuurlijke aanloop" van mensen die meer wilden weten over de mogelijkheden van weblogs in het onderwijs.
    Heel fijn ook dat ik de stand niet alleen hoefde te bemannen. Behalve een officiele bemanning van mensen die de beurstraining hadden gevolgd stond bijvoorbeeld ook edublogger Kobus van der Slossen lange tijd mensen te woord. Andre Manssen hoorde eigenlijk aan de PO kant, maar was beide dagen aan onze stamtafel te vinden en kon veel mensen wegwijs maken. Hij liet onder andere een mooie verzamelpagina zien vol links naar weblogs in het basisonderwijs.

    Heeft de bloggershoek aan mijn verwachtingen voldaan? Zeker weten!
    Was het niet raar om bij Kennisnet te staan? (In de aanloop hadden sommige edubloggers hun bedenkingen). Ik heb daar geen moment last van gehad! Bedenk wel dat er veel meer mensen "uit het veld" op de stand stonden, allemaal met hun eigen deskundigheid en ervaring. Ik ben heel blij met de mogelijkheid die Kennisnet ons geboden heeft en wil hen daar hartelijk voor bedanken! Een volgende keer zou ik het zo weer doen...
    Complimenten ook voor de standmanager die de touwtjes goed in handen hield en ervoor zorgde dat alles perfect verliep. Wanneer je als argeloze bezoeker over zo'n beurs loopt heb je geen idee van wat er achter de schermen aan organisatie allemaal nodig is. Het was een ervaring om dat eens zo mee te maken. 



    Ook de Teachmeet van donderdagavond is absoluut nog een apart bericht waard maar na twee vermoeiende NOT dagen moest ik er gisteren weer vroeg uit omdat de stucadoor zou langskomen om te kijken wat er gebeuren moet. Ik ging ervan uit dat het nog een paar weken zou duren, maar ze beginnen dinsdag al dus heb ik dit weekend nog het nodige gedaan in "de bouw". Vandaar deze verlate terugblik.