30 maart 2006

Even een polletje

Gisteren vroeg Hans Mestrum: Zal ik polls gaan opnemen?
6 uur later kwam hij met het bericht: Ik word kotsmisselijk van al die enquetes!
Kijk, dat op zich vind ik al een posting waard! Volgens mij is een poll niet veel anders dan een enquete:-)
Wat me echter triggerde is dat hij tussendoor ook nog met het bericht kwam dat z'n gratis poll al was "opgebruikt". (Ik wou dat ik "in de baas zijn tijd" zoveel posting zou mogen maken)

"Er moet toch wat beters te vinden zijn" dacht ik en ging op zoek...

Zo kwam ik terecht bij groovysurveys met onderstaande poll, die ik een paar minuten bedacht heb, tot gevolg. Je hoeft je niet te registreren of wat dan ook, gewoon een paar velden invullen en je krijgt de code, naar keuze in verschillende layouts. Simpeler kan niet volgens mij!
Maar goed, als iedereen er net zo'n afkeer van heeft als Hans zal deze wel niet vaak ingevuld gaan worden, met als gevolg dat na een maand de poll het vanzelf niet meer doet. Nu snap ik wel dat als ik het mijn lezers vriendelijk vraag dit anders werkt dan wanneer je zo'n irritant telefoontje krijgt terwijl je net op de bank bent gaan liggen met Nanny Fine aan en de ogen dicht, maar ik ben bang dat ik minder bezoekers heb dan een beetje werkstudent op een avond aan telefoontjes kan plegen. Je mag dus faken en hem vaker invullen...

Welke RSS reader gebruik jij?
Bloglines
RSSReader
FeedReader
NewsGator
GreatNews
FireFox
MyYahoo
Een Andere

Bekijk de antwoorden

O ja, bijna vergeten, de link naar het onderwijs: Nou, bovenstaande lijkt me wel een heel makkelijke manier als je even snel op je (school) website een paar dingen wilt weten van je bezoekers. Of het betrouwbaar is moet blijken. Ik leg de resultaten naast die van Feedburner die mij ook vertelt met welke RSS lezers mijn feeds gevolgd worden.
Dus: Doe mee en breng je stem uit!

29 maart 2006

Die wil ik ook!



Ideaal voor al die losse kaartjes die ik overal heb liggen en waarvan ik niet (meer) weet wat er op staat:
Royal komt met een SD-kaartlezer in een USB behuizing, waarbij je op een lcd schermpje kunt zien welke bestanden er op het SD-kaartje staan. Je kunt het SD-kaartje dus ook als USB-schijf gebruiken. De Royal Vista EZVue USB SD Card Reader kost in Amerika 30 dollar. Ben benieuwd wanneer dat ding hier op de markt komt! Vind eigenlijk dat je er ook nog een headsetje op aan zou moeten kunnen sluiten. Dan wordt mijn "poor man's Ipod" weer overbodig. Lijkt me ook ideaal om een aantal van op school te hebben!
Ben trouwens wel benieuwd hoe lang ze de naam Vista mogen gebruiken...

Laat Google je bericht bouwen

Ik dacht altijd dat de editor van Blogger het gebruik van Javascript niet toestond. Als ik dat probeerde kreeg ik de foutmelding: Your HTML cannot be accepted: Tag is not allowed. Maar toen ik het nog eens probeerde zag ik dat je een vinkje kan zetten bij: Stop showing HTML errors for this post. Als je dan alsnog op verzenden klikt wordt de code wel degelijk gepubliceerd in je bericht.
Dat biedt weer leuke mogelijkheden!
Op het weblog van Tuur Demeester zag ik dat hij een RSS feed van een zoekopdracht van Google News door Feed2JS liet ombouwen naar een javascript en dat publiceert in de sidebar van zijn blog. Datzelfde doe ik nu in een bericht en daarmee laat ik Google het werk voor me doen!
Wel een idee als je eens geen tijd of inspiratie hebt voor een bericht en toch iets geplaatst wilt hebben... Misschien niet origineel, maar het werkt wel!
Wat vinden collega bloggers hiervan? LAAT JE HOREN!!!

Sudbury Valley School


Deze bijdrage begint met een ingezonden bericht:
Beste Blogger,
In Vlaanderen en Nederland beweegt er de laatste tijd het één en het ander in het onderwijs. Een aantal radicale onderwijsvernieuwers richten scholen op die mede bestuurd worden door de studenten, waar geen curriculum vastligt en waar kinderen niet worden opgedeeld in leeftijdsgroepen. Activiteiten en lessen worden er enkel opgestart op initiatief van de kinderen. Vanzelfsprekend roept zo'n aanpak heel wat vragen op.
Met mijn 'Sudbury Blog' hoop ik alvast een paar van die vragen te kunnen beantwoorden. Ik vertrek volgende week op stage naar een Amerikaanse Sudbury school waar 65 studenten deze vorm van onderwijs volgen. Ik hou een internet-dagboek over bij als stageverslag.
Bedoeling van deze website is een bijdrage te leveren tot de dialoog rond radicale onderwijsvernieuwing in Vlaanderen en Nederland. Berichtgeving over dit initiatief op uw weblog, positief of negatief, wordt van harte geapprecieerd.
de Sudbury blog vind je terug op http://tuurdemeester.blogspot.com
met vriendelijke groet,
Tuur Demeester

Op zijn weblog staat meer te lezen over de Sudbury Valley School:
Wat is een Sudbury school?
Een Sudbury school is een school die werkt volgens het model van de Sudbury Valley School, die in 1968 werd opgericht bij Boston, Massachussetts in Amerika.
Hoe wordt er geleerd op een Sudbury school?
Alle lessen en activiteiten worden gestart op initiatief van de studenten - er is dus geen opgelegd curriculum. Kinderen stellen zich doelen en zoeken middelen om die te bereiken. De school biedt hiervoor een veilig en ondersteunend kader.
Zijn er leeftijdsgroepen?
Er zijn geen leeftijdsgroepen. Kinderen tussen de 4 en 18 jaar leren er van en met elkaar. De leeftijdsmix zorgt voor een rijke sociale omgeving waar veel kennis kan worden gedeeld.
Lees verder...
Website Sudbury Valley School

Het is voor mij de eerste keer dat ik op deze manier een verzoek krijg om iets op mijn weblog te plaatsen, dus gun ik het alle ruimte! Het positieve vind ik natuurlijk dat iemand de moeite neemt om voor zijn verslaglegging een weblog te gaan gebruiken. Het negatieve als na een paar maanden zou blijken dat het weblog niet wordt bijgehouden, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat niet!
Tuur, vanaf deze plek veel succes gewenst met je stage en houdt ons op de hoogte.

Podcast & Vodcast in school

De komende maanden bieden Apple Distinguished Educators, MacHouse/Stonehouse Amsterdam en het Center for DST een programma aan dat gericht is op het leren kennen en gebruiken van de mogelijkheden van PodCast en VodCast in de school. Podcasten en Vodcasten zijn eigentijdse manieren van verhalen vertellen.
Een combinatie van de aloude kunst van een goed verhaal vertellen gecombineerd met digitale hulpmiddelen, digital storytelling. Het bijzondere van podcasten en vodcasten is het tijd- en plaats onafhankelijk kunnen ophalen en afspelen van beeld- en geluid. Allemaal mogelijk dankzij snelle internetverbindingen, mobiele telefoontjes en niet te vergeten de razend populaire mp3-spelers zoals de iPod video en de iPod nano. iPod, Podcasten en Digital Storytelling horen bij elkaar als drager, vorm en inhoud.
Elke leerling, elke student en elke leraar kan een podcast maken en publiceren; een prachtige werkwijze om werkstukken, onderzoeken en projecten mee uit te voeren en te publiceren. Iedereen kan het, wij willen je graag leren hoe je het kunt aanpakken.
Meer informatie

28 maart 2006

Commentcasting of audiocomments

this is an audio post - click to play
Was eigenlijk niet van plan om vanavond een bericht te plaatsen, maar las vlak voor het naar bed gaan een posting op http://www.fredscapes.nl/2006/03/28.html over Commentcasting. Aan het eind daarvan zelfs een vraag aan mij of ik zou willen uitleggen wat de overeenkomst en het verschil is met datgene wat ik vorige week in Utrecht liet zien. Tja, dan blijf je dus nog even wakker, nietwaar?
Vervolgens heb ik bij Fred op Odeo audiocomment gedrukt en ben gaan praten. Ik hoopte dat op die manier alles opgenomen zou worden wat ik deed, maar dat mislukte helaas. Ik kreeg een foutmelding van Odeo. Anders hadden jullie bij Fred kunnen horen hoe ik een nummer belde in Amerika, een boodschap insprak, op een paar knoppen drukte en al dat geluid vervolgens op mijn weblog terechtkwam. Dat is namelijk wat er gebeurt:
  1. Je belt een nummer (in Amerika)
  2. Je toetst een pincode in, gevolgd door een #
  3. Je spreekt je bericht in en als je klaar bent toets je op het #
  4. Je krijgt de mogelijkheid om het bericht terug te luisteren, te verzenden of om opnieuw te beginnen
  5. Je drukt een 1 om het bericht te verzenden
  6. Je ververst je weblog.... en het bericht dat je zojuist hebt ingesproken staat als audiobericht al op de site.

Als je het helemaal mooi wilt maken ga je nog even in de edit mode bij Blogger om het bericht een titel en wat extra tekst mee te geven, precies wat ik nu aan het doen ben...

Daarvoor heb je je natuurlijk aangemeld bij audioblogger.com en je inloggegevens van Blogger doorgegeven. Daarmee weet Audioblogger waar het bericht geplaatst moet worden. De dienst werkt in principe alleen binnen Amerika, dus je moet een Amerikaans telefoonnummer doorgeven. Er wordt echter alleen gecontroleerd op de areacode, dus ik heb gewoon een nummer verzonnen dat in ieder geval begon met 808. Als ik anderen dus mijn nummer zou doorgeven, dan zouden zij daarmee de mogelijkheid krijgen om een bericht op mijn weblog te plaatsen. Ik heb dat al eens gedaan en Pierre heeft daar gebruik van gemaakt.

Voor zover ik weet werkt dit alleen met audioblogger.com en in combinatie met een account bij Blogger. Als er ook andere aanbieders zijn die dit mogelijk maken met bijv. Wordpress, Movable Type, Nucleus, Pivot of andere tools dan hoor ik het graag!

Zo kom ik er nu ook achter dat "even wat later naar bed gaan" al gauw meer dan een half uur is. Uiteindelijk kost het plaatsen van een berichtje, met wat opmaak en links erbij dus toch meer tijd dan je zou denken...

27 maart 2006

Standaardconfiguratie

Terwijl het steeds later wordt zit ik nog steeds met een nieuw notebook op schoot van alles uit te testen voor m'n werk. We krijgen een nieuwe serie binnen die geen drivers meer hebben voor Windows 2000 dus moéten we nu over naar Windows XP (hetgeen ik bepaald niet betreur). Ik heb er nu een meegekregen om te testen en om mee te helpen bepalen wat er nu wel en niet op moet staan. Als we daar uit zijn wordt er een standaard image gebrand en kunnen er weer een stuk of 80 de organisatie in. Dus ben ik de hele avond al aan het kijken wat er nu persé op moet staan.
Natuurlijk Acrobat reader, Flash en Shockwave, Quicktime, Java, Dot.Net framework en noem maar op, maar wat dacht je van Image Resizer (onderdeel van XP Powertoys) , een freeware DVD speler en natuurlijk MSN Messenger. Zo is er nog veel meer te verzinnen waarmee je een systeem standaard wilt uitrusten. Mag ik de Google toolbar ook propageren en wat te denken van Firefox? Moet er nu wel of niet een e-mail client op, en kiezen we dan Outlook of de express variant? Ben wel benieuwd hoe ze dit bijv. bij Fontys doen, maar durf ze eigenlijk niet te vragen. "Hebben jullie daar dan niet al lang een beleid voor" ben ik bang om te horen. Gelukkig weet niemand van mijn lezers bij welk ROC ik werk...
Heb je tips en suggesties voor me? Laat het me alsjeblieft weten!
Donderdag moet de standaard image klaar zijn...
Ben je niet zeker van je bijdrage en wil je niet in de comments staan? Reageer dan buiten dit weblog om direct naar: w.karssenberg@drenthecollege.nl
Ik zal het "tussen ons" houden en ben je eeuwig dankbaar!

26 maart 2006

Nieuwe zoekinterface Google

Google interfaceJe kunt nu de nieuwe zoekinterface van Google zelf testen door een bookmark in te stellen, naar www.google.com te gaan, daar iets te zoeken en dan de bookmark aan te klikken. Het ziet er mooi uit! Ik weet niet of de groene balkjes aangeven in hoeverre het zoekwoord daar wordt aangetroffen.
Uitgebreide instructie vind je op: ZDnet

25 maart 2006

Het is weer weekend! Tijd voor...

Foldershare
Na een week van veel praten en luisteren nu weer eens tijd voor wat "hands on" activiteiten. Gisteren beloofde ik al iets wat je vandaag of morgen kunt uitproberen en maandag op je werk kunt gebruiken!
Ik heb het over Foldershare, een product van het Texaanse bedrijf ByteTaxi en sinds kort eigendom van Microsoft. In zijn meest eenvoudige vorm bestaat FolderShare uit een klein programma dat je gratis kunt downloaden en installeren. Na de installatie hoef je eigenlijk niets meer te doen behalve het aanmaken van een gebruikersaccount. Het FolderShare programma wordt automatisch geladen bij het opstarten van de computer en blijft daarna actief. Zolang je computer aan staat kun je er dus bij. Daarvoor is niet meer nodig dan een computer met een internetverbinding en een webbrowser. Dat kan een Windows XP systeem zijn met Internet Explorer 6.0, maar ook een oudere Windows versie met bijbehorende webbrowser.
Ik heb het op een paar computers geïnstalleerd en het bevalt me uitstekend! Ik kan nu op het werk bij mijn bestanden thuis komen en zelfs andersom werkt probleemloos (niet aan mijn WANbeheerders vertellen a.u.b.). De foto's die ik 2 weken geleden van de doop van mijn neefje in Antwerpen maakte hoef ik niet meer op schijfjes te branden en naar mijn (schoon)familie te sturen. Ik geef ze (tijdelijk) leesrechten op een directory en ze halen er maar af wat ze mooi vinden! Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden dan ik hier wil beschrijven. In het begin is het wel even zoeken wat je precies waar moet instellen, maar na verloop van tijd went dat.
Het schijnt dat Microsoft dit programma heeft aangekocht om het te kunnen opnemen in de nieuwe Vista omgeving, maar daar moeten we nog even op wachten. Dit werkt al, en het is nog gratis ook!
Dus geen gepruts meer met usb sticks, maar gewoon je computer thuis (of op je werk?) aan laten staan.
Dat laatste meen ik niet serieus natuurlijk. Het mag niet, het kost energie én het is zeer onveilig! Wat dat betreft werkt logmein beter, want daarbij mag je afgemeld zijn. Bij Foldershare is dat volgens mij niet zo...

24 maart 2006

Het boekje is binnen!

Gisteren had ik een posting over het 50+ Expertisecentrum en meldde dat je daar een boekje kunt aanvragen. Vandaag lag het al bij de post en vanavond heb ik het even doorgebladerd. Er staan (voor mij) herkenbare dingen in, maar ook veel zaken waarvan ik dan denk:is dat zo? Helaas niets over (de behoefte van deze groep voor) onderwijs. Ik zou me toch kunnen voorstellen dat je als 50+er nog wat wilt leren, en dan heb ik het niet over (boeren)golf of Ravensburger "iedereen kan schilderen". Nu weet ik dat wij bij ons op het ROC een cursus "werken met mobieltjes" aanbieden. Aan de "Beleving op het gebied van mobiele telefonie" wordt in het boekje een apart hoofdstuk gewijd...

Hieronder een paar fragmenten uit het boekje. Lijkt het je interesssant, stuur dan een mailtje naar 50+ Expertisecentrum en je hebt zo een exemplaar thuis!

Hoe gaan 50+ers om met innovaties?
Wat betreft technologie, verandert de wereld continu. 56% van de 50+ers vindt het soms moeilijk om bij te blijven. 52% verklaart echter zijn of haar best te doen om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Eén op de vijf geeft aan een van de eersten te zijn, die iets nieuws uitproberen. Mannen en vrouwen verschillen sterk op dit gebied. Vrouwen vinden het lastiger om mee te gaan met alle technologische veranderingen, doen minder hun best om op de hoogte te blijven én behoren niet tot de groep die als eerste iets nieuws uitprobeert. Dezelfde tegenstelling is te zien tussen de oudere en jongere 50+ers. De mening over technologie is niet altijd positief. Zo is 71% van mening dat technologische ontwikkelingen bijdragen aan een onpersoonlijke wereld. 54% maakt zich er zorgen over dat de computer het leven steeds meer gaat beheersen. Bijna tweevijfde (39%) zou graag zien dat nieuwe "uitvindingen" wat meer op hen gericht zijn, in plaats van alleen op jongeren.

Hoe gebruiken 50+ers media?
In totaal besteedt deze doelgroep 22 uur per week aan mediaconsumptie. Vier op de vijf 50+ers kijkt dagelijks televisie. Drie op de vijf luistert dagelijks naar de radio (al dan niet in de auto) en ruim de helft leest iedere dag de krant. Ook internet is populair: ruim een derde surft dagelijks 12% leest iedere dag van de week een tijdschrift. Vrouwen lezen vaker een tijdschrift, terwijl mannen meer internetten. Weinig opvallend is, dat hoe jonger de 50+er, hoe vaker men gebruik maakt van het internet.

Al met al een echte "hands off" week. Allemaal theoretische verhandelingen en niet één lekker doe-tip. Ik beloof jullie dat ik morgen met iets kom dat je dit weekend nog thuis kunt uitproberen en maandag op je werk kunt gebruiken!

23 maart 2006

Extravert, individueel en erg innovatief

Dit ben ik niet hoor!Maak je geen zorgen, ik heb geen last van een 50+life crisis, maar waar ik me deze week nog "digital parent" noemde weet ik nu dat ik tot nog een categorie behoor: die van de Vrijgevochten Vooroplopers. Tenminste, die keuze heb ik maar voor mezelf gemaakt. Ik mocht kiezen uit de volgende typologiën:

Type 1 – Behoudende Zorgzamen
Kenmerken van de Behoudende Zorgzamen (1 miljoen mensen) zijn sociaal, conservatief en traditioneel. Daarnaast vindt deze groep het belangrijk geaccepteerd te worden door anderen. Belangrijke waarden zijn beheersing en gehoorzaamheid. De Behoudende Zorgzamen zijn niet erg innovatief; dit is meestal de laatste groep die een nieuw product of nieuwe technologie omarmt.

Type 2 – Oudere Afwachtenden
Deze groep (400.000 mensen) is onopvallend en sociaal, en maakt weinig gebruik van media. Een comfortabel leven, volwassen liefde (seksuele én geestelijke intimiteit), vergeving, wijsheid en acceptatie door anderen staan hoog op de wensenlijst. Volgens Oudere Afwachtenden bieden de meeste nieuwe producten geen inhoudelijke verbetering. Merkvertrouwdheid is dan ook belangrijk.

Type 3 – Stoere Prijsbewusten
Prijsbewust, opgewekt, plezier, hedonisme, onafhankelijk, een stoere houding en interesse in elektronica zijn enkele kenmerken van de Stoere Prijsbewusten (550.000 mensen). Deze groep is het meest prijsbewust van alle 50+ers en hecht veel belang aan acties en aanbiedingen. Dit type is relatief jong (43% is tussen de 50 en 55 jaar) en voelt zich niet heel erg betrokken bij de buitenwereld.

Type 4 – Jongere Ruimdenkers
De Jongere Ruimdenkers (475.000 mensen) zijn innovatief, progressief, sociaal en stijlvol. Ze vinden eerlijkheid, betrouwbaarheid en ruim van geest zijn belangrijk. Internet is de belangrijkste mediabron voor deze groep, televisie kijken of radio luisteren doen ze nauwelijks. Aantrekkelijke, creatieve en betrouwbare merken hebben een streepje voor onder Jongere Ruimdenkers.

Type 5 – Vrijgevochten Vooroplopers
Extravert, individueel en erg innovatief: enkele kenmerken van de Vrijgevochten Vooroplopers (1,2 miljoen mensen). Deze groep omvat de meeste innovators/early adopters. Ze zijn bedreven in het gebruik van computers, internet en mobiele telefoon, en hebben thuis de beschikking over deze zaken. Mensen in deze groep zijn zware mediagebruikers, zowel van traditionele als van nieuwe(re) media.

Veel meer informatie over het totstandkomen van deze indeling en wat je daar dan weer mee kunt is te vinden op de website: www.50plusexpertisecentrum.nl
Daar is ook een (gratis) boekje op te vragen met de titel: "50+: hoezo homogeen? Vijf typologieën". Het biedt inzicht in de diverse kleuren en voorkeuren van een dynamische, levenslustige en koopkrachtige doelgroep. Naast de segmentatie gaat dit boekje in op de belevingswereld, houding en kernwaarden van 50+ers, en op de beleving van deze groep op het gebied van auto’s, banken, mobiele telefonie, beeld en geluid, persoonlijke verzorging en voeding.
Ik ben heel benieuwd hoe ik mezelf daarin terugvind!
Natuurlijk hoop ik dat er ook nog wat in staat over onderwijs (en ICT). Wat moet zo'n bericht anders in dit weblog?
De slogan "geeft kleur aan grijs" snap ik trouwens niet helemaal. Veel mensen zeggen juist dat ik zo'n mooie kleur heb...

Luisteren naar Willem

Via een bericht op marketingfacts kom ik terecht bij Loquendo, waar je op een demo pagina teksten kunt invoeren die vervolgens als .wav of .mp3 worden afgespeeld. Het grappige is dat je ook kuchjes en uh geluiden op een natuurlijke wijze tussen de tekst kunt plaatsen. Zo kan ik nu dus zelf bepalen hoe vaak ik uh zeg! Je kunt kiezen uit een mannen- en een vrouwenstem. Ik heb van beide een voorbeeld opgenomen.
Zo ziet de tekst eruit die je moet invoeren om de gewenste effecten te krijgen:
\_Throat_01 test, test, ok hij doet het! \_Cough Dit is Willem, de nederlandse stem van Loquendo. \_Ehm Je kunt mijn stem testen via http://actor.loquendo.com/actordemo \_Laugh_05 Je kunt mannen en vrouwenstemmen in verschillende talen kiezen. \_Swallow_01 sorry, even een slok koffie. \_Eh Dat is mooi! Ik kan \_Eh zelf bepalen hoe vaak ik \_Eh zeg. \_Ehm_01 Ben benieuwd wat je hiervan vindt? \_Laugh_03 Laat je het me weten? \_Oeps Tot ziens!
Bepaalde zinnen klinken heel natuurlijk, terwijl andere delen weer heel kunstmatig overkomen. Maar de Nederlandse spraakherkenning gaat er blijkbaar toch weer een stukje op vooruit!

22 maart 2006

Pecha Kucha

pechakuchaSommigen vinden 50 minuten nauwelijks voldoende voor een fatsoenlijke presentatie, ik had aan mijn 30 minuten ook absoluut niet genoeg. Wat dan te denken van de Pecha Kucha formule?

"Pecha Kucha laat zich grofweg vertalen als prietpraat. Het is een avond waar plusminus 16 sprekers de mogelijkheid krijgen om 20 slides te laten zien die elk 20 seconden in beeld zijn. Met andere woorden, iedere spreker krijgt 6 minuten en 40 seconden de tijd om zichzelf, zijn werk, ideeën of eventueel z'n vakantiefoto's te laten zien, aan een publiek vakgenoten en gelijkgestemden. Volgens Mark Dytham, bedenker van Pecha Kucha en organisator van de avonden in Tokio, kunnen creatieven normaal gesproken uren doorgaan over datgene wat ze boeit, dit format dwingt ze echter om snel en vooral visueel te communiceren." (bron)

Dit zou mij ertoe kunnen verleiden om tóch een Powerpoint presentatie te maken en bij iedere slide precies 20 seconden tekst in te studeren. Het lijkt me een geweldige uitdaging en zou het ook wel op mijn werk willen introduceren waar we regelmatig sessies hebben waarbij de "programmamanagers" hun plannen mogen ontvouwen. Een idee voor een ICT (op school)conferentie?

Even een uh beetju zelfevaluatie

Gisteren dus 2 keer een presentatie gegeven in Utrecht over weblogs. Pierre deed er al verslag van, maar gisterenavond publiceerde hij ook nog de geluidsopname die hij gemaakt heeft, en natuurlijk was ik nieuwsgierig om mijn eigen verhaal eens terug te horen.
Allemensen, wat zeg ik vaak uh! Daar moet ik in het vervolg toch echt meer op gaan letten (of ga je het dan juist vaker doen?). Ik hoop dat het voor mijn publiek niet al te storend was, maar zelf vond ik het best confronterend. Zou het te maken hebben met het feit dat ik mijn sessies niet op papier voorbereid en mezelf niet het houvast gun van een Powerpoint presentatie? Ik werk het liefst "live" en dat kwam in de ochtend sessie dus ook het best tot z'n recht. Want daar liet ik echt zien hoe je een audio bericht, een foto en een filmpje in je weblog plaatst. In de middagsessie deed ik dat niet maar verwees naar de dingen die ik 's ochtends gedaan had. Achteraf heb ik daar dus spijt van, zien doet geloven namelijk! Misschien toch iets beter voorbereiden en over nadenken dus? Het punt is dat ik in mijn verhalen ook graag mijzelf verras en het verloop sterk wil laten afhangen van bijv. reacties uit de zaal. Juist dat maakt het voor iedereen spannend vind ik. Zo weet de zaal nog steeds niet welke limmericks ik nu wel en niet zelf gezongen heb:-)
Al met al dus een leerzame dag, niet in de laatste plaats ook voor mezelf, mede ook dankzij de andere sessies die er waren!

21 maart 2006

Pierre Gorissen

Mijn vaste bezoekers vragen zich vandaag waarschijnlijk af wat er allemaal gaande is op mijn weblog. Met een zekere (on)regelmaat komen er allerlei losse berichten binnen. Dat komt omdat ik vandaag bij Surfnet in Utrecht een presentatie geef over weblogs in het onderwijs en sommige zaken, zoals het plaatsen van foto's, audio- en videofragmenten live demonstreer. Ik hoop hier later een fatsoenlijk bericht van te maken!
Het thema van deze bijeenkomst is:
'Weblogs en wiki's: aan de slag met social software'
De bijeenkomst gaat in op de mogelijkheden en toepassingen van social software en is bedoeld voor de beginnende blogger/wiki-gebruiker.
Behalve dat Pierre als keynote spreker de dag opende met een mooi inleiding doet hij live verslag via zijn weblog.

Pierre


Pierre
Video sent by webber
inleiding Pierre

Telefoonopname

Dit is een korte demonstratie van de mogelijkheid om met je (mobiele) telefoon een gesprek op te nemen dat daarna direct als MP3 bestand op je weblog verschijnt. Als je een weblog hebt bij Blogger kun je daarvoor gebruik maken van de diensten van http://www.audioblogger.com
this is an audio post - click to play

19 maart 2006

Slideshow Creator

Je kent misschien Photostory van Microsoft als tool om foto's te animeren en als filmpje weer te geven, maar nu kan datzelfde ook met een (gratis) online tool: Slideroll!
Je kunt foto's uploaden, maar Slideroll kan ook gebruikmaken van de foto's die je bij Flickr hebt staan wanneer je het programma daar toegang toe geeft.
Dat laatste heb ik gedaan voor het voorbeeld dat je hieronder ziet. Ik denk dat ik er 10 minuten mee bezig ben geweest!



Bij het samenstellen van je slideshow krijg je de keuze uit een aantal muziekfragmenten voor op de achtergrond. Jammer dat je niet je eigen audio kunt toevoegen. Slideroll maakt van de foto's een goed gecomprimeerd flashbestand. De code om de slideshow in je weblog op te nemen krijg je keurig aangeboden, maar daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk de show in een aparte pagina te openen of, ook heel grappig, als Gallery View.

Al met al hebben we er weer een prachtige tool bij die goed, snel en intuïtief werkt!
Alleen jammer dat de autostart functie niet uit te zetten is.
Update: Kan wel degelijk, was een kwestie van een vinkje op de juiste plek aanzetten.

Audiocomments revisited

Vanmorgen ontving ik opnieuw een audio reactie op mijn vorige bercht. Pierre stelt daarin terecht vast dat we op deze manier tegen het probleem aanlopen dat je geen discussie kunt opzetten tussen mensen die er voor kiezen om een tekstbericht in te typen en mensen die er voor kiezen om een audiobericht in te spreken.
Mijn weblog is niet zozeer waardevol vanwege de berichten die ik plaats, maar vooral ook dankzij de reacties van anderen en de discusssie die daardoor soms ontstaat.
(Tenminste, dat zou ik graag willen: reageer dus meer!)
Pierre snijdt daarmee een belangrijk punt aan. Hoeveel bezoekers nemen de moeite om de gesproken reactie van een ander aan te klikken en te beluisteren?
Dus wil je die toch als tekst hebben! Op termijn voorspelt Pierre daarom mogelijkheden in de zin van spraakherkenning. Naast text to speech krijg je dan dus ook speech to text. Een tijdje terug heb ik daar inderdaad mee geexperimenteerd, maar dat klinkt nu nog nergens naar. Feed2podcast.com bouwt een Engelstalig weblog trouwens al wel keurig om van tekst naar podcast!

Hier de audio reactie van Pierre:
Hieronder de reactie van Pierre uitgeschreven:
Kijk, dat is nu weer het verschil met een tekstreactie: als je een audioreactie gaat inspreken moet je je altijd afvragen of er nu bij aangegeven wordt wie dit is die nu aan het praten is of moet ik dat nog gaan vertellen. Nou, dit is Pierre in ieder geval met nog een audioreactie. Zonder borrel op en niet vantevoren uitgeschreven.
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat dit nog een redelijk hoge drempel is voor heel veel mensen. Je zult toch een beetje gewend moeten zijn om gewoon maar een boodschap in te spreken.
Hoewel ik niet zo enthousiast was over de spraakherkenningsmogelijkheden in Vista denk ik dat naast de eenvoudigere mogelijkheid waar je op rekent om audioberichten als reactie onder je weblogberichten te plaatsen dat ook spraakherkenning een belangrijke rol kan gaan spelen.
Een van de problemen namelijk die we nu hebben is dat je geen discussie kunt opzetten tussen mensen die er voor kiezen om een tekstbericht in te typen en mensen die er voor kiezen om een audiobericht in te spreken.
Nou, met spraakherkenning kun je dat wat jij gedaan hebt -jij schreef eerst het bericht uit en sprak het later in- natuurlijk ook omdraaien, dat ik gewoon een bericht in m'n microfoontje inspreek en dat voor de mensen die liever lezen gewoon de tekstvariant ook zichtbaar wordt. Dan kun je er in ieder geval voor zorgen dat er een tekstlijn zichtbaar is. Als we dan ook de spraaksynthesizers voor het Nederlands wat verbeteren dan kun je er ook voor kiezen dat je de hele discussie ook weer naluistert. In sommige gevallen voor de mensen die het zelf inspreken dan gewoon met de eigen stem en in de andere gevallen voor de mensen die ervoor kiezen om het in te typen in de computerstem. Voor het Engels al beschikbaar, voor het Nederlands nog niet, maar, zoals al vaker gezegd: alles wat we vandaag verzinnen is er morgen!
Groetjes, hoi...

18 maart 2006

Vanaf nu ook audio comments!


Vanaf nu is het ook mogelijk om audio comments te plaatsen op mijn weblog.
Ik heb daarvoor in mijn template nu standaard onder ieder bericht een knop opgenomen.
De reacties zijn niet gelijk voor iedereen te horen. Daarvoor moet ik ze eerst overzetten naar een zogenaamd channel bij Odeo. Een link naar de channel staat in mijn sidebar.
Ik zou de link naar de audio reactie zoals ik die via e-mail van Odeo binnenkrijg natuurlijk ook onder het betreffende bericht kunnen plakken, maar dat betekent nog meer handwerk.
Het wachten is dus op een dienst die dit op een simpele manier mogelijk gaat maken. Als ik Blogsumer mag geloven gaat het echter de goede kant op, nu ik me er ook mee bezig houd:-)
(Om heel eerlijk te zijn durf ik dit experiment wel aan omdat ik niet verwacht dat veel bezoekers van deze feature gebruik zullen gaan maken.)
Het leek me trouwens heel gepast om dit bericht via Audioblogger ook als een audiobericht te plaatsen. Eigenlijk vind ik dat nog steeds de meest simpele manier van podcasten: gewoon een telefoontje plegen (naar Amerika) en het staat direct op je weblog!
Om teveel uh's en andere haperingen te voorkomen heb ik de tekst eerst uitgetypt en die lees ik dus eigenlijk gewoon op. So what? Ik heb wel eerst een borrel genomen trouwens...