09 maart 2007

Stop alsjeblieft (niet)!

Ik heb een serieus probleem.
Ik ben ervan overtuigd dat de gemmiddelde leerkracht, of het nu een onderwijzer is aan een basisschool, een docent in het VO of een hoogleraar aan een universiteit, vanaf nu jaren vooruit kan met de (web2.0 en online) tools die we nu al tot onze beschikking hebben. Ik merk bij de presentaties die ik her en der in het land geef dat mensen helemaal gek worden van de mogelijkheden die er nu al zijn en die we in ons enthousiasme allemaal aanreiken. "Hoe moeten we dat in vredesnaam bijhouden en ons eigen maken?" is een veelgehoorde reactie.

Zelf kom ik dagelijks meerdere nieuwe tools tegen die allemaal heel bruikbaar lijken.

Hoe kunnen we daar waar het ons als trendwatchers/matchers al nauwelijks lukt om alles te bekijken, laat staan te beoordelen, te beschrijven en toe te passen, van collega's verwachten dat zij dat ook allemaal gaan doen?
Ik ben geneigd om te zeggen: "Het is nu even genoeg geweest. Stop met nieuwe dingen en ga eerst maar eens dat wat we nu hebben goed inbedden in je elo's, je lessen en je werkwijze."

Aan de andere kant realiseer ik me dat dit onmogelijk is. We staan pas aan het begin van nog een hele reeks nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden. Het is fascinerend te volgen hoe er steeds weer nieuwe (variaties op) applicaties bedacht worden.
Een (voor mij) nieuwe tool als Scribd is té mooi om niet te bekijken en aan te prijzen en zo dienen zich er vrijwel dagelijks nog veel meer aan.

Waar ik mee zit is voor mezelf de keus te maken:
Moet ik me als "trendmatcher" breed - en dus - oppervlakkig blijven oriënteren op al dat moois, of moet ik een duidelijke keuze maken en zeggen: "Vanaf nu kijk ik alleen nog maar alles wat Google in al z'n varianten het onderwijs aanbiedt". (bijvoorbeeld)

Alleen al met Google for Educators en nu ook Infinite Thinking kun je jaren vooruit.

Ter illustratie: de Mac dozen staan te lonken en ik wil het goed en gedegen aanpakken, maar kan me niet losmaken van al die feeds met interessante berichten die ook het lezen waard zijn.

Morgen wordt het mooi weer, dus "moet" ik de tuin in...
Ik zal keuzes moeten maken en iets laten vallen, maar wat?
Herken je dit en kun je me adviseren?