17 juli 2007

Trendmatcher als merk

Vandaag kwam ik er dankzij een Google alert op het woord "Trendmatcher" toevallig achter dat sinds 1 mei dit jaar het domein www.trendmatcher.com actief is.
Het linkt door naar het domein menswerk.nl dat beheerd wordt door Erwin van Lun. Erwin noemt zichzelf Trendwatcher. Op zich lijkt het dan vreemd dat je probeert ook via het domein trendmatcher.com bezoekers te krijgen, tenzij je je via het .com domein ook richt op een internationaal publiek en ervan uitgaat dat bezoekers domme typefouten maken. Dat lijkt niet het geval omdat het domein menswerk.com (nog) niet geregistreerd is.
Ik ken Erwin niet, maar heb hem vandaag gelijk een mailtje gestuurd met de vraag wat hem tot deze keuze gebracht heeft. Altijd leerzaam om zoiets van een trendwatcher te horen tenslotte. Helaas heb ik nog geen reactie ontvangen, maar zodra die binnenkomt zal ik hem met mijn lezers delen. Voor iedereen die toevallig op het domein trendmatcher.com terechtkomt in de verwachting bij de enige échte Trendmatcher terecht te komen (het woord bestond gewoon nog niet voordat ik het ging gebruiken) is er op menswerk geen enkele relatie of doorverwijzing te ontdekken.
Totdat ik contact heb gehad met Erwin onthoud ik me van enig commentaar. Ik weet niet of ik me nu gevleid moet voelen dat deze naam in zo korte tijd zo'n begrip is geworden dat anderen daar graag op meeliften of dat ik me dom moet voelen omdat ik niet direct zelf het domein trendmatcher.com geregistreerd heb. Ik heb dat bewust niet gedaan omdat het me geld kost en alles wat ik hier doe me niets oplevert én omdat ik me uitdrukkelijk richt op een Nederlandstalig publiek. Dat laatste lijkt ook te gelden voor Erwin van Lun...
Erwin van Lun heeft een boek geschreven, is te boeken als spreker via de Speakers Academy en levert bijdragen aan molblog en Marketingfacts. Kortom, hij timmert op een heel andere manier aan de weg dan ik en doet dat nu blijkbaar ook graag onder de naam trendmatcher alhoewel hij daar op z'n eigen blog op geen enkele manier melding van maakt...
Wat ik mezelf afvraag is of zoiets nu slim is om te doen of dat het zich uiteindelijk juist tégen je keert. Ik ben heel benieuwd wat anderen hier van denken en zie uit naar eventuele reacties!