04 september 2007

Wat mij betreft geen EDU Top 100

Mijn vorige bericht naar aanleiding van de Marcom Top 100 lokte toch weer een aantal reacties uit, waaronder een van Joel de Bruijn die zegt: wordt het tijd voor een Edu Top 100?

Wat mij betreft niet en wel om de volgende redenen:
Hoe wil je de edublogs die er zijn op een eerlijke en objectieve manier met elkaar vergelijken?
als je bijvoorbeeld kijkt naar de weblogs van Jef van den Hurk en Wilfred Rubens en die vergelijkt met deze, waarop beoordeel je dan? Het aantal berichten? de hoeveelheid gebruikte plaatjes? Het aantal abonnees? de diepgang?
Ieder heeft z'n eigen stijl en aandachtspunten, maar voor mij zijn ze allemaal even waardevol!

Als het gaat om de keuze van een ochtendblad dan kan ik me voorstellen dat je niet alle kranten in de bus wilt hebben, al was het maar vanwege de abonnementskosten.
Maar de edublogs die ik ken vind ik allemaal even waardevol en ik probeer ze dan ook allemaal te volgen! Het kost niks en kan makkelijk via de RSS feeds die ze bieden. Waarom zou je dan een rangschikking willen?
Computers in de klas van Andre Manssen is moeilijk te vergelijken met het weblog van Pierre Gorissen, omdat ze vaak totaal verschillende informatie bieden, maar daarom is de een voor mij niet minder populair dan de ander.
Graag zou ik alle edublogs eens willen inventariseren en op een rijtje zetten, bang als ik ben dat ik er een oversla of domweg nog niet ken, maar wat mij betreft verdienen ze allemaal dezelfde aandacht!
En waarom zou je een rangschikking willen? Om een soort van wedijver te bevorderen? "ik heb lekker meer lezers dan jij", of "ik plaats veel meer berichten dan die ander"?
We doen het allemaal in onze eigen tijd en worden er geen van allen (financieel) beter van. Waarom zouden we dan een maandelijkse druk over onszelf afroepen en elkaar gekmaken?

Gelukkig kunnen wij zeggen dat het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Van sommige weblogs die net begonnen zijn zie ik dat ze (in Bloglines) nog maar een paar abonnees hebben. Nou en? Het maakt de informatie die geboden wordt er voor mij niets minder om!

Waarom ikzelf dan toch voorkom in de Marcom top 100?
Vooral omdat anderen vonden dat mijn weblog wel degelijk ook gaat over marketing en communicatie en me uitnodigden me vooral aan te melden. Laat ik hopen dat ik het onderwijs daar bij al die marketeers een beetje "vermarkt", want van onze huidige leerlingen moeten zij het straks wel hebben!

Dus een lijst met maandelijkse stijgers en dalers, nee!
Maar een mooi en zo compleet mogelijk overzicht van edubloggers zou natuurlijk niet verkeerd zijn. Ligt hier niet een mooie taak voor een organisatie als Kennisnet om "ons" eens allemaal netjes in kaart te brengen, uiteraard samen met onze zuiderburen?
Of bestaat er zo'n overzicht en ben ik blond?
(Sorry Kaj, Margreet, Klaus, Joël, Elske, Jeroen, Frans, Janien, Louïs, Jeroen, Willy, Edwin en heel veel anderen als ik jullie hierboven niet genoemd heb...)