18 november 2007

Een lastig dilemma

"Hé Willem,
Is er wat aan de hand of zo? Zo'n vreemd bericht op je weblog! Ben je gehacked? Is het op je werk fout gelopen? Door je hoefjes gezakt? Iemand die je zit te dissen? Persoonlijke problemen? Onrustbarend bericht voor zo'n fanatieke weblogger.
Ik kan me niet voorstellen dat jij even niets weet te vertellen of een 'tijdelijk verlies aan inspiratie' (wikipedia) hebt. Wat voor ergs is er gebeurd? Of heb je echt even geen inspiratie?
Laat je even wat horen?"


En zo ontving ik de afgelopen dagen meer reacties op mijn vorige bericht, ook al had ik bewust de comments uitgezet. Wel, ik kan jullie grotendeels geruststellen:
Ik ben niet gehackt en niet door m'n hoefjes gezakt. Niemand zit me te dissen en ik heb geen persoonlijke problemen!
Eigenlijk is er ook niets ergs gebeurd en er is voldoende stof en inspiratie om te bloggen.
En toch wilde ik even wat gas terugnemen.
Ik ben geen bedrijfsblogger en probeer me als trendmatcher zo onafhankelijk mogelijk op te stellen. Echter, werk en privé lopen bij mij nogal in elkaar over. Ik zie mijn werk niet als iets dat zich tussen 9 en 5 afspeelt. Ook in mijn "eigen" tijd ben ik veel met (ICT en) onderwijs bezig, getuige dit weblog.
Zo valt er op dit moment heel veel te schrijven over de manier waarop je ICT en onderwijs binnen je instelling het beste kunt organiseren. Op de Surf onderwijsdagen hoorde ik hoe veel instellingen daar ook mee worstelen en natuurlijk word mij dan gevraagd hoe "wij" een en ander organiseren. Uiteraard heb ik daar m'n ideeën over, maar als je moet constateren dat die niet stroken met de dagelijkse realiteit waarin je zelf leeft wordt het heel lastig om een afgewogen antwoord te geven.
Hoe open en eerlijk durf en mag je zijn op je persoonlijke weblog?
Dat is een vraag waar ik voorlopig nog niet uit ben...