04 november 2007

Wat zou jij ze vertellen?

De afgelopen week ben ik uitgenodigd om binnenkort als "keynote" een presentatie te verzorgen voor een groep van 60 2e jaars studenten van een ICT opleiding bij een ROC in het westen van het land, die na een stage van een half jaar terugkomen op school voor een gezamenlijke dag. De dag staat verder in het teken ven verslaglegging en rapportage. Mij is gevraagd een bijdrage te leveren door ze te laten zien wat er allemaal mogelijk is in dat verband.

Nu geef ik wel vaker presentaties, maar dan zitten er vooral leerkrachten, adviseurs en beleidsmakers in de zaal, en die zijn makkelijk te overdonderen met allerlei (voor hen) nieuw multimedia en web2.0 geweld, maar hoe zit dat eigenlijk met studenten?

Hyves hoef ik ze niet uit te leggen, en dat SMS'en en MSN makkelijk bruikbare tools zijn ook niet. Een weblog inzetten als middel voor je stageverslagen? Dat ligt voor de hand. Maar wat als ze dat allemaal inderdaad willen gaan doen? Dan zullen hun leerkrachten daar toch ook klaar voor moeten zijn. Moet ik me dan over de hoofden van de studenten heen toch maar tot de leerkrachten richten?

Of moet ik hen een beeld geven welke toekomst ze in hun vak tegemoet gaan. Een toekomst waarbij je ziet dat steeds meer ICT wordt ge-outsourced naar landen als China en India? Daar zullen ze ook niet vrolijk van worden.

Een tijdje terug heb ik een gastcollege verzorgd voor studenten multimedia en webdevelopment over streaming vieo, maar daar zullen deze applicatie-ontwikkelaars en systeembeheerders ook niet echt warm voor lopen (denk ik).

Wat zou jij ze vertellen?
Een rooskleurige toekomst, een doemscenario? Een school die misschien wel wil, maar nog niet alles kan? Moet ik ze vertellen dat ze nu waarschijnlijk al meer weten dan hun docenten, of dat dat juist níet zo is? Moet ik ze leuke tooltjes laten zien of juist "de grote lijn"?

Natuurlijk heb ik daar wel m'n ideeën over, maar wat zou jij ze nu meegeven als je deze kans kreeg?


Waarschuwing:
Wees erop voorbereid dat je reacties gebruikt worden, misschien wel in een nieuw bericht op dit weblog, en anders zeker ook in mijn verhaal!