22 februari 2008

Namens de Onderwijsraad bedankt!

OnderwijsraadVandaag was ik in 's Gravenhage bij de panelbijeenkomst, georganiseerd door de Onderwijsraad. Behalve mijn kennis en mening had ik ook een USB stick bij me met daarop verzameld alle reacties die ik ontvangen had op mijn oproep van een paar weken geleden. Deze werden in dank aanvaard en de leden van de Raad waren verrast door het grote aantal reacties dat via de verschillende weblogs binnen was gekomen.
Bij deze mag ik dan ook iedereen die heeft bijgedragen namens de Raad van harte bedanken! Natuurlijk heb ik erbij gezegd dat mijn lezers eigenlijk verwachtten dat de bijeenkomst live gestreamd zou worden en dat we voor het verzamelen van de antwoorden ook een wiki hadden kunnen starten, maar dat terzijde. (Mocht je nu denken dat de Onderwijsraad een stoffig instituut is, ze hebben wél een RSS feed en op hun site zijn veel publicaties te vinden!)
Een reis van 8 uur voor een bijeenkomst van 2 uur waar ik hooguit 8 minuten wat kon zeggen (gerekend naar het aantal aanwezigen), kan dat de moeite waard zijn? Wel degelijk! Er werd veel gezegd vanuit allerlei invalshoeken en ik had het gevoel dat alles door de Raad werd opgezogen, ook gezien de vragen die er werden gesteld. Iedere mening telt, alhoewel niet iedereen het op voorhand met elkaar eens was en over een aantal zaken hadden we nog uren door kunnen praten. Veel is aan bod gekomen, maar niet alles is gezegd. Gelukkig dus dat jullie reacties worden meegenomen, want daar staat eigenlijk alles wel in:-)
Kijk voor een verslag ook bij Wilfred Rubens.
Iedereen had het over onderwijs totdat ik inbracht of we in plaats van over "het onderwijs" niet beter zouden kunnen praten over "het leren"? Leren gaat natuurlijk veel verder dan van 8.30 tot 15.00 uur.: Any place, any time, any device!
Een andere uitspraak was "we moéten de docent centraal stellen" waarop ik opperde waarom we de léérling niet centraal stellen met daarbij de vraag "moeten we de docenten niet opgeven als een verloren generatie"? Dat zei ik natuurlijk (alleen maar) om de discussie verder aan te scherpen:-) Wilfred deed de suggestie om alle scholen een heel jaar te sluiten zodat we de tijd hebben om te scholen en te professionaliseren. En zo waren er meer tegendraadse opmerkingen! Een lid van het panel zag zelfs nog kansen voor vormen van onderwijs die over 10 jaar geen enkele vorm van ICT inzetten...
Ik vond het fijn om erbij te zijn en hoop op termijn de uitkomsten van deze excersitie aan den lijve te ervaren!