24 april 2008

Innoveertig

Vandaag werd ik via informaticavo.nl van Frans Peeters geattendeerd op het bestaan van:

Innoveertig:
Een innovatienetwerk van Kennisnet.


"Dit netwerk bestaat uit veertig mensen werkzaam in en rond het primair-, voortgezet en middelbaar beroeps onderwijs", zo lees ik op het weblog van Frans.
"De mensen uit het netwerk bedenken gezamenlijk nieuwe concepten en ideeën of zorgen voor kritische feedback op ideeën die voorgelegd worden aan het netwerk.
Op hoofdlijnen zullen de deelnemers van dit innovatienetwerk:
- Invloed kunnen uitoefenen op vernieuwing en verbeteringen in het onderwijs met behulp van ict.
- Nieuwe, waardevolle contacten met enthousiaste creatieve mensen uit verschillende sectoren opdoen die allemaal een waardevolle bijdrage aan het onderwijs willen leveren.
- Directe toegang krijgen tot actuele informatie en kennis en experts over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ict en onderwijs.
- Kansen krijgen om met de nieuwste technische trends en ontwikkelingen zelf aan de slag te gaan."

Het eerste wat opvalt is de bonte verzameling van web2.0 tools die gebruikt wordt:
Naast het weblog zelf veel RSS feeds, Flickr, Delicious, Tumblr, Vodpod en Windows Live SkyDrive. Daarnaast is er blijkbaar ook nog een Surfgroep ingericht. De veertigers kunnen hun hart ophalen aan al dit moois!

(Overigens tonen de foto's vooral veel (inno)vijftigers en heb ik maar 2 vrouwen kunnen ontdekken. Wat dat betreft mogen we naar onze oosterburen kijken die vandaag Girl's-Day hadden. Google had voor die gelegenheid op de Duitse startpagina zelfs een aangepast logo staan, maar dat terzijde...)

Als ik kijk naar de doelstellingen van het netwerk dan zie ik veel overeenkomsten met het ambassadeursprogramma waar ik zelf aan meedoe. In die zin verrast dit initiatief me een beetje. Ook is het (opnieuw) vreemd dat de wereld via het weblog van Frans kennis mag nemen van dit initiatief en niet via (de site van) Kennisnet zelf.
Jammer is ook dat niet vermeld wordt wie die veertigers zijn zodat de "achterban" via hen ideeën zouden kunnen doorgeven, maar misschien wil ik weer te veel en te snel.
Wat me opvalt is dat de deelnemers aan het netwerk toegang beloofd wordt "tot actuele informatie en kennis en experts over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ict en onderwijs". Iets waar we als ambassadeurs ook juist zo voor pleiten: Kennisnet, vertel ons als eerste wat er speelt en waar jullie mee bezig zijn! Kennelijk wordt er nu op meerdere paarden gewed?
Tenslotte valt me op dat er wel gesproken wordt over "de nieuwste technische trends en ontwikkelingen" maar niet over inhoudelijke ontwikkelingen zoals flexibel leren.
Ik hoop dat er bij Kennisnet iemand is die het overzicht houdt over al deze initatieven en slimme koppelingen weet te maken....