18 mei 2008

OLPC nu ook met Windows

Afgelopen donderdag hebben het One Laptop Per Child project en Microsoft bekendgemaakt dat de OLPC nu ook geleverd kan worden met XP. (bron)

Nicholas Negroponte ziet het als een belangrijke stap om het project verder te kunnen uitbouwen. Uruguay stelde het bijvoorbeeld als eis om te gaan werken met OLPC. Daarnaast komen ze hiermee tegemoet aan het gegeven dat "domweg" 90% gewend is om onder Windows te werken.
Zie ook: Windows officieel naar XO-laptop
Ben wel benieuwd hoe dit uiteindelijk uitpakt. Terwijl Negroponte het heeft over dual boot systemen zegt Microsoft dat het óf het een óf het ander wordt.
Update:
Inmiddels heeft Remco Ploeg hier ook een bericht over geplaatst op zijn weblog. Hij zegt het volgende:
"Het bijzondere aan deze (OLPC) is, zodra je het scherm in tablet mode zet, kan hij gebruikt worden al E-book reader. Tevens wordt het scherm in zwart-wit weergegeven en niet meer in kleur, dit om de accutijd te vergroten. Het schijnt dat het apparaat in deze modus ongeveer 20 uur kan meegaan, maar dat wil ik eerst zien :)
Deze apparaten zullen in de toekomst zeker toenemen. Momenteel ben ik bezig bij een ROC die druk bezig is met de keuze voor een UMPC om de docenten in de klas beter te ondersteunen. Zodra dit project wat meer officieler gaat worden."
(bron)

Zelf ben ik nu bezig om een ASUS Eee PC 900X 8.9" Sub-Notebook naar Nederland te halen vanuit Amerika. Daar is deze variant al beschikbaar met XP als besturingssysteem en 12 GB opslagruimte voor $ 549. De Linux variant is net zo duur, maar heeft 20 GB opslag. Dat maakte de keuze voor mij niet zo moeilijk. Het voordeel van werken onder Windows is voor mij onder andere dat ik de webcam veel beter kan gebruiken. Skype onder Linux ondersteunt bijvoorbeeld nog geen webcam. Deze feature staat pas gepland voor volgend jaar.