01 september 2008

Maak je les leuker met karaoke

Ik kan me weinig herinneren van de lessen engels die ik al ontving op de (toen nog geheten) lagere school, dus ook niet dat ze heel leuk waren. Zingen vond ik wel leuk, behalve 's maandags als de nieuwe psalm ten gehore gebracht moest worden. Volgens mij heb ik toen lipsynchroon leren play-backen!
Zingend leren, dat kan volgens mij op een prachtige manier met behulp van Karaokeparty.com, maar misschien loop ik nu wel weer veel te ver voor de muziek uit, zoals hier beweerd wordt. Dus op het gevaar af het contact met de troepen te verliezen wil ik jullie deze suggestie om leren met behulp van ICT leuker te maken niet onthouden:
Dit lijkt me helemaal mooi als je beschikt over een digitaal schoolbord (al dan niet met didactische onderbouwing).
Ga naar Karaokeparty.com en zoek een lied uit. Geef je leerlingen om beurten de microfoon en laat ze lekker met de tekst meezingen. Als je een account neemt kun je zelfs een score bijhouden hoe goed/vals er gezongen wordt. Ga vervolgens de tekst behandelen en laat ze die vertalen. Vraag tussen neus en lippen door of de lettergrepen in de karaoke tekst wel goed geplaatst zijn, want daar rammelt het volgens mij nog wel aan. Afhankelijk van het niveau van de leerlingen kun je een tekst natuurlijk ook inhoudelijk behandelen. Neem als voorbeeld Tears in Heaven van Eric Clapton en laat de leerlingen uitzoeken waarom hij dit lied schreef. Je kunt natuurlijk ook "I kissed a girl" van Katy Perry kiezen, maar dan loop je weer het risico boze ouders op de stoep te krijgen. In het kader van de verkiezingen in de USA kun je natuurlijk Bruce Sprinsteen erbij halen en zo kan ik nog veel meer leuke lessen Engels bedenken!
Maar ja, ik heb makkelijk praten en sta niet meer voor de klas...

En wie weet is er nog een collega te vinden met sportsokken, sandalen en een akoustische gitaar die zich de grepen herinnert van "The house of the rising sun" zodat je met jouw klas tijdens de weeksluiting goede sier kunt maken! (Of Gustav moet de tekst veranderen in: there was a house...)