17 september 2008

RSS twee jaar verder...

Vanavond kwam ik op Smashing Magazine een paar prachtige RSS icons tegen en dacht bij mezelf: "tja, RSS, the sleeping beauty" want zo noem ik RSS vaak. Vervolgens vroeg ik mezelf af hoe ik daar ook alweer op was gekomen en kwam via Google terecht bij een artikel van nu alweer meer dan 2 jaar geleden op Marketingfacts:
RSS een sleeping beauty?
"Ondanks het enthousiasme van een kleine groep evangelisten is het de laatste tijd opvallend stil op het gebied van RSS. Ook op Marketingfacts zien we het aantal berichten over RSS sterk achteruit lopen. Een indicatie dat het definitief voorbij is met RSS of is het, zoals de titel luidt van de afstudeerscriptie van Bas Roozen, een sleeping beauty?
In mei 2006 zijn Bas Roozen (Hogeschool InHolland, Haarlem) en Els Wijnstekers (Hogeschool voor Economische Studies, Amsterdam) gestart met een onderzoek naar het gebruik van RSS in Nederland. Doel van het onderzoek was het schetsen van een profiel van de RSS-consument en het analyseren van de commerciële mogelijkheden van RSS."

Ik herinner me dat ik de resultaten van dat onderzoek destijds met veel aandacht heb gelezen. We zijn nu 2 jaar verder en nóg zie ik vaak glazige blikken wanneer ik mensen uitleg wat RSS is.
Waarom moet het toch zo lang duren voordat iets wat zo handig is eindelijk eens landt?