30 oktober 2009

Anonieme reacties

Sinds mijn berichtgeving over Snow Leopard en Windows 7 krijg ik opvallend veel meer dan anders anonieme reacties binnen. Normaal gesproken reageer ik daar in principe niet op, maar de laatste is zo persoonlijk en "op de man" dat ik hem graag naar een apart bericht til:

Beste Trendmatcher. Misschien moet je je af en toe meer rekenschap geven van het gezegde 'schoenmaker ....' de rest weet je wel. Schrijf over zaken waar je wat van weet, want dit is gewoon een niet-verhaal over voorwaarden die geen voorwaarden zijn want zonder die voorwaarden .... Nou ja je snapt het al. Iemand die schrijft 'voor zichzelf geen meerwaarde in een macbook te zien' moet zich verre houden van dit soort berichtgeving. Neen ik zal me niet wagen aan de argumentatie waarom een Apple zoveel meerwaarde heeft maar hoop dat je iets minder van de afdeling 'ik heb iets gehoord dus zeg ik er iets over' en iets meer van de afdeling van zeer interessante bijdragen wordt over onderwerpen waar je echt iets van weet. Een willekeurige keuze uit een reeks van mogelijke onderwerpen: skype bijvoorbeeld.

De schrijver doelt op mijn bericht over Snow Leopard voor het onderwijs en vindt het een niet-verhaal over voorwaarden die er niet zijn. De grap is dat dit bericht inderdaad niet na eigen research geschreven is, maar dat ik een reactie heb overgenomen uit een betrouwbare bron waarvan ik weet dat hij zelf ook MAC gebruiker is! Tja, als ik die al niet meer vertrouwen kan...;-)

Het wordt vervelender wanneer de anonieme reageerder zegt:
Iemand die schrijft 'voor zichzelf geen meerwaarde in een macbook te zien' moet zich verre houden van dit soort berichtgeving.
Dat wil ik graag nog een keer uitgelegd krijgen! Ik heb meer dan een jaar een Macbook gebruikt. Lang genoeg denk ik om er voor mezelf achter te komen dat de manier waarop ik een computer gebruik een MAC niet persé noodzakelijk maakt. Dat komt omdat ik vrijwel alleen online tools gebruik en me daarmee onafhankelijk gemaakt heb van al dan niet lokaal aanwezige programma's. Wat is daar zo verkeerd aan?

MACfanaticSteeds weer kom ik MAC gebruikers tegen die geen gelegenheid voorbij laten gaan om een sneer te maken richting niet MAC gebruikers. Vaak met een superieure houding alsof zij het uitverkoren volk zijn en het licht gezien hebben. Afgelopen woensdag hoorde ik in de trein de term MAC Jehovas, overigens uit de mond van een MAC gebruiker die zich zelf ook stoorde aan dat gedrag om zich heen. Omdat ik geen gelovigen voor het hoofd wil stoten praat ik liever over MAC-Fanatics.

Beste MAC-Fanatics, voor de laatste keer: ik gun jullie jullie ultieme beleving, maar vraag je vriendelijk om anderen te respecteren die ander keuzes maken. Laten we ons alsjeblieft richten op de inhoud en niet op de tools die we daar het liefste zelf voor gebruiken. Wie zegt dat je van Emmen naar Zoetermeer het beste in een BMW kunt rijden? Een Renault Scenic is toch ook goed? Uiteindelijk sta je net zo lang in de file...

Dus, je zult van mij nooit horen dat je het beste Windows, een MAC of toch Linux kunt gebruiken en dat je zo ongeveer gek of op z'n minst dom bent wanneer je dat niet doet. Gebruik vooral wat jou het beste ligt of (financieel) uitkomt. Wel behoud ik mij het recht voor om over al die besturingssystemen wat te zeggen: met- of zonder verstand van zaken!

Tenslotte aan alle anoniemen: kom uit de kast en laat je (ware) gezicht zien! Je hoeft je toch nergens voor te schamen?