29 maart 2006

Podcast & Vodcast in school

De komende maanden bieden Apple Distinguished Educators, MacHouse/Stonehouse Amsterdam en het Center for DST een programma aan dat gericht is op het leren kennen en gebruiken van de mogelijkheden van PodCast en VodCast in de school. Podcasten en Vodcasten zijn eigentijdse manieren van verhalen vertellen.
Een combinatie van de aloude kunst van een goed verhaal vertellen gecombineerd met digitale hulpmiddelen, digital storytelling. Het bijzondere van podcasten en vodcasten is het tijd- en plaats onafhankelijk kunnen ophalen en afspelen van beeld- en geluid. Allemaal mogelijk dankzij snelle internetverbindingen, mobiele telefoontjes en niet te vergeten de razend populaire mp3-spelers zoals de iPod video en de iPod nano. iPod, Podcasten en Digital Storytelling horen bij elkaar als drager, vorm en inhoud.
Elke leerling, elke student en elke leraar kan een podcast maken en publiceren; een prachtige werkwijze om werkstukken, onderzoeken en projecten mee uit te voeren en te publiceren. Iedereen kan het, wij willen je graag leren hoe je het kunt aanpakken.
Meer informatie

28 maart 2006

Commentcasting of audiocomments

this is an audio post - click to play
Was eigenlijk niet van plan om vanavond een bericht te plaatsen, maar las vlak voor het naar bed gaan een posting op http://www.fredscapes.nl/2006/03/28.html over Commentcasting. Aan het eind daarvan zelfs een vraag aan mij of ik zou willen uitleggen wat de overeenkomst en het verschil is met datgene wat ik vorige week in Utrecht liet zien. Tja, dan blijf je dus nog even wakker, nietwaar?
Vervolgens heb ik bij Fred op Odeo audiocomment gedrukt en ben gaan praten. Ik hoopte dat op die manier alles opgenomen zou worden wat ik deed, maar dat mislukte helaas. Ik kreeg een foutmelding van Odeo. Anders hadden jullie bij Fred kunnen horen hoe ik een nummer belde in Amerika, een boodschap insprak, op een paar knoppen drukte en al dat geluid vervolgens op mijn weblog terechtkwam. Dat is namelijk wat er gebeurt:
  1. Je belt een nummer (in Amerika)
  2. Je toetst een pincode in, gevolgd door een #
  3. Je spreekt je bericht in en als je klaar bent toets je op het #
  4. Je krijgt de mogelijkheid om het bericht terug te luisteren, te verzenden of om opnieuw te beginnen
  5. Je drukt een 1 om het bericht te verzenden
  6. Je ververst je weblog.... en het bericht dat je zojuist hebt ingesproken staat als audiobericht al op de site.

Als je het helemaal mooi wilt maken ga je nog even in de edit mode bij Blogger om het bericht een titel en wat extra tekst mee te geven, precies wat ik nu aan het doen ben...

Daarvoor heb je je natuurlijk aangemeld bij audioblogger.com en je inloggegevens van Blogger doorgegeven. Daarmee weet Audioblogger waar het bericht geplaatst moet worden. De dienst werkt in principe alleen binnen Amerika, dus je moet een Amerikaans telefoonnummer doorgeven. Er wordt echter alleen gecontroleerd op de areacode, dus ik heb gewoon een nummer verzonnen dat in ieder geval begon met 808. Als ik anderen dus mijn nummer zou doorgeven, dan zouden zij daarmee de mogelijkheid krijgen om een bericht op mijn weblog te plaatsen. Ik heb dat al eens gedaan en Pierre heeft daar gebruik van gemaakt.

Voor zover ik weet werkt dit alleen met audioblogger.com en in combinatie met een account bij Blogger. Als er ook andere aanbieders zijn die dit mogelijk maken met bijv. Wordpress, Movable Type, Nucleus, Pivot of andere tools dan hoor ik het graag!

Zo kom ik er nu ook achter dat "even wat later naar bed gaan" al gauw meer dan een half uur is. Uiteindelijk kost het plaatsen van een berichtje, met wat opmaak en links erbij dus toch meer tijd dan je zou denken...

27 maart 2006

Standaardconfiguratie

Terwijl het steeds later wordt zit ik nog steeds met een nieuw notebook op schoot van alles uit te testen voor m'n werk. We krijgen een nieuwe serie binnen die geen drivers meer hebben voor Windows 2000 dus moéten we nu over naar Windows XP (hetgeen ik bepaald niet betreur). Ik heb er nu een meegekregen om te testen en om mee te helpen bepalen wat er nu wel en niet op moet staan. Als we daar uit zijn wordt er een standaard image gebrand en kunnen er weer een stuk of 80 de organisatie in. Dus ben ik de hele avond al aan het kijken wat er nu persé op moet staan.
Natuurlijk Acrobat reader, Flash en Shockwave, Quicktime, Java, Dot.Net framework en noem maar op, maar wat dacht je van Image Resizer (onderdeel van XP Powertoys) , een freeware DVD speler en natuurlijk MSN Messenger. Zo is er nog veel meer te verzinnen waarmee je een systeem standaard wilt uitrusten. Mag ik de Google toolbar ook propageren en wat te denken van Firefox? Moet er nu wel of niet een e-mail client op, en kiezen we dan Outlook of de express variant? Ben wel benieuwd hoe ze dit bijv. bij Fontys doen, maar durf ze eigenlijk niet te vragen. "Hebben jullie daar dan niet al lang een beleid voor" ben ik bang om te horen. Gelukkig weet niemand van mijn lezers bij welk ROC ik werk...
Heb je tips en suggesties voor me? Laat het me alsjeblieft weten!
Donderdag moet de standaard image klaar zijn...
Ben je niet zeker van je bijdrage en wil je niet in de comments staan? Reageer dan buiten dit weblog om direct naar: w.karssenberg@drenthecollege.nl
Ik zal het "tussen ons" houden en ben je eeuwig dankbaar!

26 maart 2006

Nieuwe zoekinterface Google

Google interfaceJe kunt nu de nieuwe zoekinterface van Google zelf testen door een bookmark in te stellen, naar www.google.com te gaan, daar iets te zoeken en dan de bookmark aan te klikken. Het ziet er mooi uit! Ik weet niet of de groene balkjes aangeven in hoeverre het zoekwoord daar wordt aangetroffen.
Uitgebreide instructie vind je op: ZDnet

25 maart 2006

Het is weer weekend! Tijd voor...

Foldershare
Na een week van veel praten en luisteren nu weer eens tijd voor wat "hands on" activiteiten. Gisteren beloofde ik al iets wat je vandaag of morgen kunt uitproberen en maandag op je werk kunt gebruiken!
Ik heb het over Foldershare, een product van het Texaanse bedrijf ByteTaxi en sinds kort eigendom van Microsoft. In zijn meest eenvoudige vorm bestaat FolderShare uit een klein programma dat je gratis kunt downloaden en installeren. Na de installatie hoef je eigenlijk niets meer te doen behalve het aanmaken van een gebruikersaccount. Het FolderShare programma wordt automatisch geladen bij het opstarten van de computer en blijft daarna actief. Zolang je computer aan staat kun je er dus bij. Daarvoor is niet meer nodig dan een computer met een internetverbinding en een webbrowser. Dat kan een Windows XP systeem zijn met Internet Explorer 6.0, maar ook een oudere Windows versie met bijbehorende webbrowser.
Ik heb het op een paar computers geïnstalleerd en het bevalt me uitstekend! Ik kan nu op het werk bij mijn bestanden thuis komen en zelfs andersom werkt probleemloos (niet aan mijn WANbeheerders vertellen a.u.b.). De foto's die ik 2 weken geleden van de doop van mijn neefje in Antwerpen maakte hoef ik niet meer op schijfjes te branden en naar mijn (schoon)familie te sturen. Ik geef ze (tijdelijk) leesrechten op een directory en ze halen er maar af wat ze mooi vinden! Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden dan ik hier wil beschrijven. In het begin is het wel even zoeken wat je precies waar moet instellen, maar na verloop van tijd went dat.
Het schijnt dat Microsoft dit programma heeft aangekocht om het te kunnen opnemen in de nieuwe Vista omgeving, maar daar moeten we nog even op wachten. Dit werkt al, en het is nog gratis ook!
Dus geen gepruts meer met usb sticks, maar gewoon je computer thuis (of op je werk?) aan laten staan.
Dat laatste meen ik niet serieus natuurlijk. Het mag niet, het kost energie én het is zeer onveilig! Wat dat betreft werkt logmein beter, want daarbij mag je afgemeld zijn. Bij Foldershare is dat volgens mij niet zo...

24 maart 2006

Het boekje is binnen!

Gisteren had ik een posting over het 50+ Expertisecentrum en meldde dat je daar een boekje kunt aanvragen. Vandaag lag het al bij de post en vanavond heb ik het even doorgebladerd. Er staan (voor mij) herkenbare dingen in, maar ook veel zaken waarvan ik dan denk:is dat zo? Helaas niets over (de behoefte van deze groep voor) onderwijs. Ik zou me toch kunnen voorstellen dat je als 50+er nog wat wilt leren, en dan heb ik het niet over (boeren)golf of Ravensburger "iedereen kan schilderen". Nu weet ik dat wij bij ons op het ROC een cursus "werken met mobieltjes" aanbieden. Aan de "Beleving op het gebied van mobiele telefonie" wordt in het boekje een apart hoofdstuk gewijd...

Hieronder een paar fragmenten uit het boekje. Lijkt het je interesssant, stuur dan een mailtje naar 50+ Expertisecentrum en je hebt zo een exemplaar thuis!

Hoe gaan 50+ers om met innovaties?
Wat betreft technologie, verandert de wereld continu. 56% van de 50+ers vindt het soms moeilijk om bij te blijven. 52% verklaart echter zijn of haar best te doen om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Eén op de vijf geeft aan een van de eersten te zijn, die iets nieuws uitproberen. Mannen en vrouwen verschillen sterk op dit gebied. Vrouwen vinden het lastiger om mee te gaan met alle technologische veranderingen, doen minder hun best om op de hoogte te blijven én behoren niet tot de groep die als eerste iets nieuws uitprobeert. Dezelfde tegenstelling is te zien tussen de oudere en jongere 50+ers. De mening over technologie is niet altijd positief. Zo is 71% van mening dat technologische ontwikkelingen bijdragen aan een onpersoonlijke wereld. 54% maakt zich er zorgen over dat de computer het leven steeds meer gaat beheersen. Bijna tweevijfde (39%) zou graag zien dat nieuwe "uitvindingen" wat meer op hen gericht zijn, in plaats van alleen op jongeren.

Hoe gebruiken 50+ers media?
In totaal besteedt deze doelgroep 22 uur per week aan mediaconsumptie. Vier op de vijf 50+ers kijkt dagelijks televisie. Drie op de vijf luistert dagelijks naar de radio (al dan niet in de auto) en ruim de helft leest iedere dag de krant. Ook internet is populair: ruim een derde surft dagelijks 12% leest iedere dag van de week een tijdschrift. Vrouwen lezen vaker een tijdschrift, terwijl mannen meer internetten. Weinig opvallend is, dat hoe jonger de 50+er, hoe vaker men gebruik maakt van het internet.

Al met al een echte "hands off" week. Allemaal theoretische verhandelingen en niet één lekker doe-tip. Ik beloof jullie dat ik morgen met iets kom dat je dit weekend nog thuis kunt uitproberen en maandag op je werk kunt gebruiken!

23 maart 2006

Extravert, individueel en erg innovatief

Dit ben ik niet hoor!Maak je geen zorgen, ik heb geen last van een 50+life crisis, maar waar ik me deze week nog "digital parent" noemde weet ik nu dat ik tot nog een categorie behoor: die van de Vrijgevochten Vooroplopers. Tenminste, die keuze heb ik maar voor mezelf gemaakt. Ik mocht kiezen uit de volgende typologiën:

Type 1 – Behoudende Zorgzamen
Kenmerken van de Behoudende Zorgzamen (1 miljoen mensen) zijn sociaal, conservatief en traditioneel. Daarnaast vindt deze groep het belangrijk geaccepteerd te worden door anderen. Belangrijke waarden zijn beheersing en gehoorzaamheid. De Behoudende Zorgzamen zijn niet erg innovatief; dit is meestal de laatste groep die een nieuw product of nieuwe technologie omarmt.

Type 2 – Oudere Afwachtenden
Deze groep (400.000 mensen) is onopvallend en sociaal, en maakt weinig gebruik van media. Een comfortabel leven, volwassen liefde (seksuele én geestelijke intimiteit), vergeving, wijsheid en acceptatie door anderen staan hoog op de wensenlijst. Volgens Oudere Afwachtenden bieden de meeste nieuwe producten geen inhoudelijke verbetering. Merkvertrouwdheid is dan ook belangrijk.

Type 3 – Stoere Prijsbewusten
Prijsbewust, opgewekt, plezier, hedonisme, onafhankelijk, een stoere houding en interesse in elektronica zijn enkele kenmerken van de Stoere Prijsbewusten (550.000 mensen). Deze groep is het meest prijsbewust van alle 50+ers en hecht veel belang aan acties en aanbiedingen. Dit type is relatief jong (43% is tussen de 50 en 55 jaar) en voelt zich niet heel erg betrokken bij de buitenwereld.

Type 4 – Jongere Ruimdenkers
De Jongere Ruimdenkers (475.000 mensen) zijn innovatief, progressief, sociaal en stijlvol. Ze vinden eerlijkheid, betrouwbaarheid en ruim van geest zijn belangrijk. Internet is de belangrijkste mediabron voor deze groep, televisie kijken of radio luisteren doen ze nauwelijks. Aantrekkelijke, creatieve en betrouwbare merken hebben een streepje voor onder Jongere Ruimdenkers.

Type 5 – Vrijgevochten Vooroplopers
Extravert, individueel en erg innovatief: enkele kenmerken van de Vrijgevochten Vooroplopers (1,2 miljoen mensen). Deze groep omvat de meeste innovators/early adopters. Ze zijn bedreven in het gebruik van computers, internet en mobiele telefoon, en hebben thuis de beschikking over deze zaken. Mensen in deze groep zijn zware mediagebruikers, zowel van traditionele als van nieuwe(re) media.

Veel meer informatie over het totstandkomen van deze indeling en wat je daar dan weer mee kunt is te vinden op de website: www.50plusexpertisecentrum.nl
Daar is ook een (gratis) boekje op te vragen met de titel: "50+: hoezo homogeen? Vijf typologieën". Het biedt inzicht in de diverse kleuren en voorkeuren van een dynamische, levenslustige en koopkrachtige doelgroep. Naast de segmentatie gaat dit boekje in op de belevingswereld, houding en kernwaarden van 50+ers, en op de beleving van deze groep op het gebied van auto’s, banken, mobiele telefonie, beeld en geluid, persoonlijke verzorging en voeding.
Ik ben heel benieuwd hoe ik mezelf daarin terugvind!
Natuurlijk hoop ik dat er ook nog wat in staat over onderwijs (en ICT). Wat moet zo'n bericht anders in dit weblog?
De slogan "geeft kleur aan grijs" snap ik trouwens niet helemaal. Veel mensen zeggen juist dat ik zo'n mooie kleur heb...

Luisteren naar Willem

Via een bericht op marketingfacts kom ik terecht bij Loquendo, waar je op een demo pagina teksten kunt invoeren die vervolgens als .wav of .mp3 worden afgespeeld. Het grappige is dat je ook kuchjes en uh geluiden op een natuurlijke wijze tussen de tekst kunt plaatsen. Zo kan ik nu dus zelf bepalen hoe vaak ik uh zeg! Je kunt kiezen uit een mannen- en een vrouwenstem. Ik heb van beide een voorbeeld opgenomen.
Zo ziet de tekst eruit die je moet invoeren om de gewenste effecten te krijgen:
\_Throat_01 test, test, ok hij doet het! \_Cough Dit is Willem, de nederlandse stem van Loquendo. \_Ehm Je kunt mijn stem testen via http://actor.loquendo.com/actordemo \_Laugh_05 Je kunt mannen en vrouwenstemmen in verschillende talen kiezen. \_Swallow_01 sorry, even een slok koffie. \_Eh Dat is mooi! Ik kan \_Eh zelf bepalen hoe vaak ik \_Eh zeg. \_Ehm_01 Ben benieuwd wat je hiervan vindt? \_Laugh_03 Laat je het me weten? \_Oeps Tot ziens!
Bepaalde zinnen klinken heel natuurlijk, terwijl andere delen weer heel kunstmatig overkomen. Maar de Nederlandse spraakherkenning gaat er blijkbaar toch weer een stukje op vooruit!

22 maart 2006

Pecha Kucha

pechakuchaSommigen vinden 50 minuten nauwelijks voldoende voor een fatsoenlijke presentatie, ik had aan mijn 30 minuten ook absoluut niet genoeg. Wat dan te denken van de Pecha Kucha formule?

"Pecha Kucha laat zich grofweg vertalen als prietpraat. Het is een avond waar plusminus 16 sprekers de mogelijkheid krijgen om 20 slides te laten zien die elk 20 seconden in beeld zijn. Met andere woorden, iedere spreker krijgt 6 minuten en 40 seconden de tijd om zichzelf, zijn werk, ideeën of eventueel z'n vakantiefoto's te laten zien, aan een publiek vakgenoten en gelijkgestemden. Volgens Mark Dytham, bedenker van Pecha Kucha en organisator van de avonden in Tokio, kunnen creatieven normaal gesproken uren doorgaan over datgene wat ze boeit, dit format dwingt ze echter om snel en vooral visueel te communiceren." (bron)

Dit zou mij ertoe kunnen verleiden om tóch een Powerpoint presentatie te maken en bij iedere slide precies 20 seconden tekst in te studeren. Het lijkt me een geweldige uitdaging en zou het ook wel op mijn werk willen introduceren waar we regelmatig sessies hebben waarbij de "programmamanagers" hun plannen mogen ontvouwen. Een idee voor een ICT (op school)conferentie?

Even een uh beetju zelfevaluatie

Gisteren dus 2 keer een presentatie gegeven in Utrecht over weblogs. Pierre deed er al verslag van, maar gisterenavond publiceerde hij ook nog de geluidsopname die hij gemaakt heeft, en natuurlijk was ik nieuwsgierig om mijn eigen verhaal eens terug te horen.
Allemensen, wat zeg ik vaak uh! Daar moet ik in het vervolg toch echt meer op gaan letten (of ga je het dan juist vaker doen?). Ik hoop dat het voor mijn publiek niet al te storend was, maar zelf vond ik het best confronterend. Zou het te maken hebben met het feit dat ik mijn sessies niet op papier voorbereid en mezelf niet het houvast gun van een Powerpoint presentatie? Ik werk het liefst "live" en dat kwam in de ochtend sessie dus ook het best tot z'n recht. Want daar liet ik echt zien hoe je een audio bericht, een foto en een filmpje in je weblog plaatst. In de middagsessie deed ik dat niet maar verwees naar de dingen die ik 's ochtends gedaan had. Achteraf heb ik daar dus spijt van, zien doet geloven namelijk! Misschien toch iets beter voorbereiden en over nadenken dus? Het punt is dat ik in mijn verhalen ook graag mijzelf verras en het verloop sterk wil laten afhangen van bijv. reacties uit de zaal. Juist dat maakt het voor iedereen spannend vind ik. Zo weet de zaal nog steeds niet welke limmericks ik nu wel en niet zelf gezongen heb:-)
Al met al dus een leerzame dag, niet in de laatste plaats ook voor mezelf, mede ook dankzij de andere sessies die er waren!

21 maart 2006

Pierre Gorissen

Mijn vaste bezoekers vragen zich vandaag waarschijnlijk af wat er allemaal gaande is op mijn weblog. Met een zekere (on)regelmaat komen er allerlei losse berichten binnen. Dat komt omdat ik vandaag bij Surfnet in Utrecht een presentatie geef over weblogs in het onderwijs en sommige zaken, zoals het plaatsen van foto's, audio- en videofragmenten live demonstreer. Ik hoop hier later een fatsoenlijk bericht van te maken!
Het thema van deze bijeenkomst is:
'Weblogs en wiki's: aan de slag met social software'
De bijeenkomst gaat in op de mogelijkheden en toepassingen van social software en is bedoeld voor de beginnende blogger/wiki-gebruiker.
Behalve dat Pierre als keynote spreker de dag opende met een mooi inleiding doet hij live verslag via zijn weblog.

Pierre


Pierre
Video sent by webber
inleiding Pierre

Telefoonopname

Dit is een korte demonstratie van de mogelijkheid om met je (mobiele) telefoon een gesprek op te nemen dat daarna direct als MP3 bestand op je weblog verschijnt. Als je een weblog hebt bij Blogger kun je daarvoor gebruik maken van de diensten van http://www.audioblogger.com
this is an audio post - click to play

19 maart 2006

Slideshow Creator

Je kent misschien Photostory van Microsoft als tool om foto's te animeren en als filmpje weer te geven, maar nu kan datzelfde ook met een (gratis) online tool: Slideroll!
Je kunt foto's uploaden, maar Slideroll kan ook gebruikmaken van de foto's die je bij Flickr hebt staan wanneer je het programma daar toegang toe geeft.
Dat laatste heb ik gedaan voor het voorbeeld dat je hieronder ziet. Ik denk dat ik er 10 minuten mee bezig ben geweest!



Bij het samenstellen van je slideshow krijg je de keuze uit een aantal muziekfragmenten voor op de achtergrond. Jammer dat je niet je eigen audio kunt toevoegen. Slideroll maakt van de foto's een goed gecomprimeerd flashbestand. De code om de slideshow in je weblog op te nemen krijg je keurig aangeboden, maar daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk de show in een aparte pagina te openen of, ook heel grappig, als Gallery View.

Al met al hebben we er weer een prachtige tool bij die goed, snel en intuïtief werkt!
Alleen jammer dat de autostart functie niet uit te zetten is.
Update: Kan wel degelijk, was een kwestie van een vinkje op de juiste plek aanzetten.

Audiocomments revisited

Vanmorgen ontving ik opnieuw een audio reactie op mijn vorige bercht. Pierre stelt daarin terecht vast dat we op deze manier tegen het probleem aanlopen dat je geen discussie kunt opzetten tussen mensen die er voor kiezen om een tekstbericht in te typen en mensen die er voor kiezen om een audiobericht in te spreken.
Mijn weblog is niet zozeer waardevol vanwege de berichten die ik plaats, maar vooral ook dankzij de reacties van anderen en de discusssie die daardoor soms ontstaat.
(Tenminste, dat zou ik graag willen: reageer dus meer!)
Pierre snijdt daarmee een belangrijk punt aan. Hoeveel bezoekers nemen de moeite om de gesproken reactie van een ander aan te klikken en te beluisteren?
Dus wil je die toch als tekst hebben! Op termijn voorspelt Pierre daarom mogelijkheden in de zin van spraakherkenning. Naast text to speech krijg je dan dus ook speech to text. Een tijdje terug heb ik daar inderdaad mee geexperimenteerd, maar dat klinkt nu nog nergens naar. Feed2podcast.com bouwt een Engelstalig weblog trouwens al wel keurig om van tekst naar podcast!

Hier de audio reactie van Pierre:
Hieronder de reactie van Pierre uitgeschreven:
Kijk, dat is nu weer het verschil met een tekstreactie: als je een audioreactie gaat inspreken moet je je altijd afvragen of er nu bij aangegeven wordt wie dit is die nu aan het praten is of moet ik dat nog gaan vertellen. Nou, dit is Pierre in ieder geval met nog een audioreactie. Zonder borrel op en niet vantevoren uitgeschreven.
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat dit nog een redelijk hoge drempel is voor heel veel mensen. Je zult toch een beetje gewend moeten zijn om gewoon maar een boodschap in te spreken.
Hoewel ik niet zo enthousiast was over de spraakherkenningsmogelijkheden in Vista denk ik dat naast de eenvoudigere mogelijkheid waar je op rekent om audioberichten als reactie onder je weblogberichten te plaatsen dat ook spraakherkenning een belangrijke rol kan gaan spelen.
Een van de problemen namelijk die we nu hebben is dat je geen discussie kunt opzetten tussen mensen die er voor kiezen om een tekstbericht in te typen en mensen die er voor kiezen om een audiobericht in te spreken.
Nou, met spraakherkenning kun je dat wat jij gedaan hebt -jij schreef eerst het bericht uit en sprak het later in- natuurlijk ook omdraaien, dat ik gewoon een bericht in m'n microfoontje inspreek en dat voor de mensen die liever lezen gewoon de tekstvariant ook zichtbaar wordt. Dan kun je er in ieder geval voor zorgen dat er een tekstlijn zichtbaar is. Als we dan ook de spraaksynthesizers voor het Nederlands wat verbeteren dan kun je er ook voor kiezen dat je de hele discussie ook weer naluistert. In sommige gevallen voor de mensen die het zelf inspreken dan gewoon met de eigen stem en in de andere gevallen voor de mensen die ervoor kiezen om het in te typen in de computerstem. Voor het Engels al beschikbaar, voor het Nederlands nog niet, maar, zoals al vaker gezegd: alles wat we vandaag verzinnen is er morgen!
Groetjes, hoi...

18 maart 2006

Vanaf nu ook audio comments!


Vanaf nu is het ook mogelijk om audio comments te plaatsen op mijn weblog.
Ik heb daarvoor in mijn template nu standaard onder ieder bericht een knop opgenomen.
De reacties zijn niet gelijk voor iedereen te horen. Daarvoor moet ik ze eerst overzetten naar een zogenaamd channel bij Odeo. Een link naar de channel staat in mijn sidebar.
Ik zou de link naar de audio reactie zoals ik die via e-mail van Odeo binnenkrijg natuurlijk ook onder het betreffende bericht kunnen plakken, maar dat betekent nog meer handwerk.
Het wachten is dus op een dienst die dit op een simpele manier mogelijk gaat maken. Als ik Blogsumer mag geloven gaat het echter de goede kant op, nu ik me er ook mee bezig houd:-)
(Om heel eerlijk te zijn durf ik dit experiment wel aan omdat ik niet verwacht dat veel bezoekers van deze feature gebruik zullen gaan maken.)
Het leek me trouwens heel gepast om dit bericht via Audioblogger ook als een audiobericht te plaatsen. Eigenlijk vind ik dat nog steeds de meest simpele manier van podcasten: gewoon een telefoontje plegen (naar Amerika) en het staat direct op je weblog!
Om teveel uh's en andere haperingen te voorkomen heb ik de tekst eerst uitgetypt en die lees ik dus eigenlijk gewoon op. So what? Ik heb wel eerst een borrel genomen trouwens...

17 maart 2006

Spreek je boodschap in na de klik

Al een tijdje heb ik een account bij Odeo, maar ik doe er eigenlijk niet zo veel mee. Fred Zelders attendeerde me op een nieuwe feature die Odeo nu biedt: Je kunt nu boodschappen voor me inspreken. Deze komen terecht in mijn inbox bij Odeo. Het is dus niet zo dat iedereen ze kan afluisteren. Via een Iframe is de pagina te integreren in je weblog, zoals Fred dat gedaan heeft, maar Odeo stelt ook een aantal buttons beschikbaar waar je uit kunt kiezen en die je bijv. in je sidebar kunt zetten. Ik heb nog niet getest of ik ook een mailtje krijg van Odeo als er een bericht geplaatst is. Pas dan lijkt me zinvol namelijk.
Update: Ik krijg dus keurig een mailtje binnen dat er een boodschap voor me is, met een link ernaartoe om deze te beluisteren! Dat maakt het zeker interessant! De eerste leuke boodschap die ik binnenkrijg zal ik als MP3 hier op de site zetten...
Je bent dus van harte uitgenodigd om het uit te testen:
stuur me een audiobericht Klik hier om mij een audiobericht te sturen.

En natuurlijk kreeg ik een reactie van een trouwe bezoeker:

Klik hier voor de reactie van Fred Zelders

16 maart 2006

Web2.0 kleurenpalet

web2.0 colorpaletteEigenlijk vind ik dat mijn weblog er niet uit ziet. Zeker als ik kijk naar sommige andere weblogs kan ik behoorlijk jaloers worden op de strakke vormgeving. Aan de andere kant wil ik er eigenlijk ook niet teveel aandacht aan besteden. Bij een weblog vind ik dat het vooral moet gaan om de inhoud. Leesbaarheid gaat vóór vormgeving. Het mooiste is natuurlijk als je op beide punten goed scoort. Maar ja, ik ben niet zo'n vormgever...
Dus ben ik eens rond gaan kijken, en dan valt je in de web2.0 hype toch wel op hoeveel pastelkleuren er op dit moment gebruikt worden. Op TrendyWEB kwam ik een mooie beschrijving tegen van hoe een beetje web2.0 pagina eruit hoort te zien:
1) Massivley-Oversized Fonts
The way we see it, the larger the font, the more important the content is. Therefore, the site with the largest base font is obviously the most credible!
2) Whacky Colour Palletes
Colour Harmony? What's that?! A wide variety of bright and pastel colours will do just fine. Especially Green and Blue.
3) Gradients, Drop-Shadows and Rounded Edges
Flat colours and hard-edged shapes are sooo 1960's!
4) Whitespace
Condensed content is for losers, we keep our information brief and sparse.
5) Buttons/Validity
Nobody will look at your site if it's not XHTML/CSS valid and links to Mozilla Firefox.

En inderdaad, je ziet dat heel veel sites precies hieraan beantwoorden! Ik wil daar toch niet te veel in meegaan, maar als een lezer zich spontaan aanbiedt om mijn site te gaan pimpen of een total make-over houd ik me voor suggesties van harte aanbevolen. Eeuwige roem en naamsvermelding zullen je te beurt vallen...
Bijgaande illustratie kwam ik ook tegen, maar dan als .jpg bestand waardoor heel veel kleuren nogal vertekend waren. Ik heb hem dus nagebouwd en er een GIFje van gemaakt.

15 maart 2006

Weblog als marketing instrument

Meestal vind je de mooiste dingen als je er niet naar op zoek bent.
Zo speur ik al tijden naar mooie voorbeelden van het gebruik van weblogs in het (MBO) onderwijs. Helaas kom ik tot nu toe maar bitter weinig tegen. Vandaag was ik een bericht aan het lezen in het weblog van Pierre Gorissen toen mijn aandacht getrokken werd door een kleine ad in de Google adsense sidebar: Landstede weblog, veel meer stond er niet. Omdat ik weet dat Landstede de naam is van een naburig ROC was mijn nieuwsgierigheid gelijk gewekt en klikte ik op de banner (je wordt rijk Pierre!). ik kwam terecht op een fris vormgegeven pagina met de uitnodigende tekst:
"Hoe bereid je je als vmbo-leerling voor op een vervolgopleiding? En hoe ziet je dagelijks leven er eigenlijk uit als je mbo-student bent? Hier lees je er alles over. Vmbo-leerlingen en mbo-studenten uit Zwolle, Raalte en Harderwijk bieden een kijkje achter de schermen van hun opleidingsleven."
Het Landstede biedt op deze manier aan 24 leerlingen een weblog aan waarop ze van alles kwijt kunnen. Slim is dat ze gelijk duidelijk een aantal huisregels geformuleerd hebben. Was getekend: Landstede, dienst Communicatie & Marketing
Een beetje rondsnuffelen in de broncode brengt me bij: http://www.logikal.nl. Dit bedrijf biedt voor € 3,95 per maand een weblog aan. Deze prijs is inclusief de domeinnaam en een emailadres. De dienst P&R van Landstede heeft er dus € 1137,60 per jaar voor over om dit aan te bieden (afgezien van eventuele kortingen). Is dat duur? Afgezet tegen de goede sier die ze er ongetwijfeld mee maken vind ik dat wel meevallen. In ieder geval goed om te zien hoe een MBO instelling met een dergelijke tool wil experimenteren!
Het gaat nog verder:
Doorklikkend naar de startpagina van Landstede hebben ze nog een verrassing in petto: Naast (gratis) bellen of mailen kan Landstede benaderd worden met MSN Messenger!
Al met al een ROC dat met zijn tijd meegaat. Er zitten daar mensen die een goed gebruik weten te maken van de mogelijkheden die nu voorhanden zijn. Vanaf deze plek dus een welgemeend en collegiaal compliment!

14 maart 2006

(nog niet echt) terug van weggeweest

Onvoorstelbaar: een week zonder de mogelijkheid om je post te openen en je feeds te bekijken! Vanavond durfde ik voor het eerst mijn bloglines te openen. Ik ben er nog lang niet door! En wat te denken van mijn e-mailaccounts? Op mijn werk waren het vooral spamberichten die ik gelijk kon verwijderen, natuurlijk met het gevaar dat je ook per ongeluk andere meepakt. Maar mijn Gmail accounts (waar de spam mooi uit wordt gefilterd) zaten echt bomvol. Dan heb ik ook nog een "zakelijk" account voor mensen die graag een website bijgehouden willen hebben. Behalve dat natuurlijk werk dat is blijven liggen, terwijl ik het liefst nu een mooie videomontage zou willen maken van de beelden die ik vorige week heb geschoten.

Opnieuw beginnen
De druk om het bloggen weer op te pakken voelt niet als een loden last, maar ik kreeg toch al opmerkingen uit mijn omgeving wanneer ik weer begin. De vraag is even waar ik de draad weer moet oppakken. Helaas heb ik de Cebit moeten missen. Dat zou natuurlijk voldoende stof tot bloggen hebben kunnen geven. De ervaringen die ik vorige week "op locatie" heb opgedaan wil ik ook nog op de een of andere manier verwerken.

Thuisredactie
Zo bleek het heel prettig dat er voor het weblog van het skikamp ook een "thuisredactie" was. Deze zette bijv. begeleidende tekst bij de audioberichten die ik via audioblogger plaatste. Later werd daar dan weer een passende foto bij gezocht. Dat doet me realiseren dat het heel prettig zou kunnen zijn om met meer mensen aan één weblog te werken! In het personeelsblad komt de komende week een artikel over het weblog en ik doe daarbij een oproep aan collega's om contact met mij op te nemen als ze ook een weblog in hun onderwijs willen gaan inzetten. Ik ben heel benieuwd of "de tijd al rijp is" en het kwartje gaat vallen.

Corporate weblog
Een tijdje terug heb ik ons CvB uitgedaagd om hun voornemen van betere communicatie en meer transparantie waar te maken middels een weblog, en een van de leden van het CvB heeft deze uitdaging geaccepteerd. Ik heb wat voorwerk gedaan en inmiddels zijn de eerste berichten geplaatst. Heel spannend (ook voor mij) hoe dat verder gaat lopen.
Wordt vervolgd...

Inzet ICT bij lesweek op locatie

De afgelopen week ben ik met een groep leerlingen van de afdeling Sport en bewegen mee geweest op werkweek naar Oostenrijk. Wat door sommigen meesmuilend werd afgedaan als een snoepreisje heb ik ervaren als misschien wel de meest intensieve en leerzame lesweek uit mijn leven. Daarnaast was het ook nog supergezellig.
Lesweek op locatie
Dit houdt in dat alles wat zich voordoet kan worden aangegrepen als leermoment. Zo wordt niet alleen een val op de piste ’s avonds uitvoerig geanalyseerd aan de hand van gemaakte videobeelden, ook wanneer er in de eetzaal een glas valt is het geweldig te zien wat er gebeurt: wie moet het opruimen, en waarom is Oostenrijk zo streng met gescheiden afvalverwerking? Voor alle duidelijkheid: het zijn niet de docenten die aan de bel trekken. De deelnemers hebben alle verantwoordelijkheid gekregen voor een goed verloop van de week en nemen die ook.
Draaiboek en taakverdeling
Aan de hand van een draaiboek zijn alle taken verdeeld. Er is een wek- en een kookploeg, er zijn corveediensten, er is een activiteiten- en documentatie commissie. (Over totaal-leren concept gesproken: alle menu’s zijn door de deelnemers zelf samengesteld en al het eten is door hen zelf in Nederland ingeslagen!) Iedereen neemt zijn taak serieus en spreekt anderen erop aan als iets niet goed gaat. De docenten observeren en coachen op de achtergrond. Natuurlijk worden zij ook volop ingezet. De eerste 2 dagen geven ze skiles op de piste. Daarna wordt dat echter overgenomen door de gevorderden die dan in groepjes van 2 de beginners meenemen en les gaan geven. Het was prachtig om te zien hoe overal kleine groepjes (herkenbaar aan de helm) de piste afkwamen, achteromkijkend en elkaar aanwijzingen gevend!
Video analyse
De videobeelden die ik overdag van iedere groep maakte werden ’s avonds uitvoerig via computer en beamer bekeken, waarbij telkens 2 goede en 2 minder goede zaken benoemd werden. Vervolgens schoven de leerlingen achter een notebook om de leermomenten voor zichzelf uit te werken en de leervraag voor de volgende dag te formuleren. Op een avond werd het recreatieve programma zelfs geschrapt omdat de deelnemers hun analyse belangrijker vonden!
Notebooks en netwerk
Dat die notebooks er stonden werd door de deelnemers eigenlijk als vanzelfsprekend ervaren. Via een (draadloos) netwerk waren deze verbonden met een server en printer. Alle door iedereen gemaakte foto’s zette ik dagelijks via een kaartlezer op de server zodat ze door de deelnemers op ieder notebook bekeken en in hun verslagen gebruikt konden worden.
Internet en weblog
Wel was het heel erg jammer dat we geen internetverbinding hadden. Dan immers hadden we het thuisfront nog veel beter op de hoogte kunnen houden via het speciaal voor deze gelegenheid ingerichte weblog. Uiteindelijk hebben we deze toch kunnen vullen met teksten, foto’s, interviews (via een mobieltje!) en videobeelden. Al met al is de inzet van ICT middelen bij een lesweek op locatie zeer waardevol gebleken.

03 maart 2006

Mijn log, mijn regels

Mijn log, mijn regels
Trouwens, volgende week ben ik er de hele week niet! Ik ga met een groep van 50 leerlingen (wij noemen ze deelnemers) van de afdeling Sport en bewegen op werkweek naar Oostenrijk! Er gaan 15 notebooks, een access point en een server mee en ik mag ze helpen om hun verslagen te maken, foto's en video's te verwerken en misschien wat op een weblog te plaatsen. Helaas heeft de jeugdherberg geen internet, dus moet ik met een usb stick vol informatie waarschijnlijk iedere dag op zoek naar een plek waar ik de zaak kan uploaden. Het zal hier dus even wat rustiger worden en dat is niet verstandig als je het best bezochte blog van de hele wereld wilt hebben. Het zij zo (of zei het zo?)
Uiteraard gaan de lange latten ook mee, dus combineer ik het leuke met het aangename:-)

01 maart 2006

Een raketmotor en een paardenkont

Ik heb vandaag zoveel tijd doorgebracht op andere weblogs dat ik eigenlijk niet toekom aan een eigen bericht. Anderen zie ik in zo'n geval volstaan met de "links van de dag". Ik vind dat eerlijk gezegd niks. Zo maar een aantal links laten zien, zonder enig commentaar, wat zegt dat nou? Dus plaats ik niet zo maar mijn rijtje delicious van vandaag:

  • How to Not Google Your Homework
  • MarketingConsultancy.be: Bloggen onbekend bij meerderheid managers
  • Google Code: Third Party Programs Based on Google Sitemaps
  • Internet Scriptieprijs
  • Easypodcast

Omdat ik vind dat ik er dan ook iets over moet zeggen, en daar heb ik nu juist geen tijd voor.
Gelukkig kan ik nog putten uit een andere bron: de Scholenlijst mailinglist, waarvan ik me de moderator mag noemen. Daar komen dagelijks de mooiste berichten voorbij. Dus als ik tijd had zou ik aandacht schenken aan een nieuw initiatief uit die hoek, namelijk een wiki speciaal voor kinderen, maar dat houden jullie van mij tegoed. Ik zou kunnen berichten over kinderen die zich vereenzelvigen met hun helden, maar ook dat kost meer tijd (wil je het goed doen). Dus volsta ik nu maar met wat ik verder tegen kwam:

"Ik kwam net in een weblog een heel erg interessant bericht tegen waarin werd uitgelegd wat een raketmotor en een paardenkont met elkaar gemeen hebben: http://codebetter.com/blogs/sahil.malik/archive/2006/03/01/139512.aspx
Dit bericht leek heel erg plausibel, maar ik vroeg me toch af of dit wel echt waar zou zijn. Gelukkig hoefde ik hiervoor niet te googlen, en kwam een van de lezers van deze webblog met een link naar een verklaring van deze urban legend: http://www.snopes.com/history/american/gauge.htm
Ik dacht dat dit misschien wel een leuk weetje was om een keer in een van de dode uurtjes (vlak voor de vakantie b.v.) in de klas te behandelen. Dan besteed je met een leuk onderwerp aandacht aan de vakgebieden techniek, geschiedenis en mediawijsheid."
Genoeg voor vandaag...
(disclaimer: het kan zijn dat u veel later dan verwacht op deze pagina terechtkomt en dat de links niet meer werken of dat u echt niet meer snapt waar het eerste gedeelte op slaat. Kijkt u in dat geval even op deze link, als die het tenminste nog doet...)

28 februari 2006

Gmail met minder spam

Nee, ik ga vandaag niet turven hoeveel andere blogs vertellen over de Ontgoogle uitzending van Radar, maar bied wel een oplossing voor het SPAM probleem.
Het is namelijk heel simpel om in Gmail een soort van alias aan te maken dat je gebruiken kan om je aan te melden bij een site die je eigenlijk niet helemaal vertrouwt.
Het werkt als volgt. Mijn Gmail adres is: w.karssenberg@gmail.com. Maar als iemand een mailtje stuurt naar bijvoorbeeld: w.karssenberg+test@gmail.com dan komt dat ook gewoon bij mij aan! In feite kun je tot 8 willekeurige karakters achter de + zetten. Stel dat ik dat laatste adres ergens gebruikt heb en er komt na verloop van tijd spam op binnen, dan zet ik gewoon een filter aan en gooi het bericht automatisch weg. Nu vind ik zelf dat Google al heel veel spam uitfiltert, dus daar ben ik eigenlijk helemaal niet zo bang voor (als de Tros). Maar op deze manier kun je zo'n alias ook gebruiken om je ergens op te abonneren en de berichten direct op een label binnen te laten komen in je Gmail account. Voor een abonnement op een nieuwsbrief bij Kennisnet (zij kennen immers nog geen RSS) kan ik dus w.karssenberg+kennis@gmail gebruiken. Krijg ik opeens van andere aanbieders post op datzelfde adres, dan kan ik ook nog bedenken dat het adres misschien is doorverkocht.
Heb je (zoals ik) toevallig een Gmail adres met een punt daarin, dan heb je nog een extra mogelijkheid! Die punt mag je namelijk gewoon weglaten, met andere woorden, wkarssenberg@gmail.com komt ook gewoon bij mij binnen!
Een reactie die ik op voorhand verwacht is dat iemand reageert en zegt: wat een moeite, je kunt zoveel Gmail accounts aanmaken als je wilt. Dat is natuurlijk zo, maar je moet ze wel allemaal beheren, en zo krijg ik het netjes op één te openen account binnen, zonder het gedoe van forwarden enzovoort. Take it or leave it...

27 februari 2006

Hou je layout in de gaten!

Vanavond was het weer eens zo ver: opeens de hele layout van mijn weblog overhoop! Wat bleek het geval? Eén van de plaatjes werkte niet meer. In dit geval de button van de onestat teller. Je krijgt de code toegestuurd die je in je template moet opnemen, maar daar was dus niet de breedte en de hoogte in gedefinieerd. Als de link naar zo'n plaatje dan (tijdelijk) niet werkt wordt de afbeelding net zo breed weergegeven als de tekst in de ALT code. Dus werd mijn sidebar opeens veel breder dan bedoeld en kwam hij ónder in plaats van naast de berichten te staan.
Moraal van dit verhaal: definieer ALTIJD de breedte en hoogte van alle plaatjes/buttons die je op je weblog/website plaatst. Controleer kant en klare code voordat je deze invoegt. Het beste is natuurlijk om je netjes te houden aan de richtlijnen die gegeven worden op de website van bijvoorbeeld www.drempelsweg.nl.
Wie kent een weblog die volledig voldoet aan alle accesibility en usability richtlijnen? Is dit misschien een wedstrijd waard, bijv. als tegenhanger van die verschrikkelijke Dutch Bloggie Awards?

Een nieuwe dag, een nieuwe tool

Slidestory is de volgende tool die we in het rijtje kunnen opnemen. Hiermee kun je audio slideshows én podcasts maken. Daarvoor moet je in dit geval wel iets downloaden. Met het geïnstalleerde programma kun je een aantal foto's die je selecteert voorzien van commentaar en vervolgens uploaden naar de website van Slidestory. Natuurlijk komt het daar terecht op een eigen pagina, voorzien van een RSS feed. Je kunt kiezen uit een aantal categorieën (helaas geen education!) en tags toevoegen. Heel web2.0 dus allemaal! Natuurlijk heb het uitgeprobeerd en ik vind het wel aardig. Ben niet heel erg enthousiast, maar dat komt ook door het horen van mijn eigen stem... daar raak ik niet wild van. Ik kan me echter wel bepaalde toepassingsmogelijkheden voorstellen hierbij, zeker ook voor "in de klas".

Origami video update

De link naar de origami video die ik 2 dagen geleden gaf blijkt niet meer te werken.
Daar zullen redenen voor zijn, maar ik heb geen zin om over de beweegredenen van Microsoft te speculeren.
Hier is een nieuwe link, voor zo lang het duurt....

26 februari 2006

LinkCloud

Via via kom ik terecht op Ideabroker:
"Home of firestarters in the Genesis od authentic and radical new concepts, methods and ideas, creating momentum for effective product and business development to find facts, flaws, fellows, and funds."

Zo gaat het in de header nog even door, maar ik wilde bij de eerste punt stoppen. Het is een groepsweblog bij Blogger met een zeer internationale uitstraling maar met "gewone" Nederlandse teammembers. Het zijn er wel meer dan 50 en dit laat dus ook heel mooi zien hoe je samen aan een weblog kunt werken! Scrollend over de site kom ik opeens op het volgende bericht:
"Last friday I came up with an idea for a new blogger tool. I build it this weekend and launched it on monday. I came up with this idea because I visit a lot of blogs and sometimes want to add a link to a page. We could mail the blogger, add a comment but we can't edit the page itself. What I build is a LinkCloud. It's a small space where visitors can add links democratically. Every link is added and when more than 20 link are added the one with the least clicks is overwritten. Links that receive more clicks grow bigger and become brighter. A LinkCloud is free and you can get one in a few seconds on the website. I'll add one to this page too."

Dit is dus even in een weekendje gebouwd, natuurlijk vreselijk roze en verkeert in Alpha, maar het werkt wel! Je krijgt een klein stukje Javascript toegestuurd dat je in je template kunt opnemen. Omdat Blogger dat niet toestaat werk ik hier met een Iframe. Test het uit en plaats hier je favoriete links in. De link die het meest wordt aangeklikt komt bovenaan te staan. Heel web2.0 en democratisch!

Internet fading=gewoon resetten

Het leek vandaag of er ergens een kink in de kabel was gekomen. Er waren steeds meer sites die ik niet meer kon bereiken. Het ging bijv. om de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland.
Marketingfacts was voor mij al een tijdje onbereikbaar en het duurde heel lang voordat ik de site van de Automatisering gids in beeld kreeg. Datzelfde gold voor Frankly.
André Manssen had onlangs het probleem dat hij zelf niet bij zijn eigen site kon komen van huis uit, terwijl niemand anders in Nederland ergens last van had. Hij kon verder wel alle andere sites benaderen. Dat bleek dus echt een probleem in zijn verbinding voor dat specifieke adres te zijn dat z'n kabelaar moest oplossen. Ik zou daar een Gretha Duisenberg gevoel bij krijgen geloof ik...
UPDATE:
Vanmiddag kwam ik op het snuggere idee om m'n ADSL modem en router eens te resetten en natuurlijk liep daarna alles weer als een zonnetje! Vraag me niet waarom de ene site dan niet en de andere dan wel bereikt konden worden voor die tijd. Daar zullen ongetwijfeld anderen een antwoord opkunnen geven.
Nog iets anders:
Er zal zoiets bestaan als do's en dont's als het gaat om het bijhouden van weblogs. Bovenstaand bericht heb ik daarnet bijna helemaal veranderd. Mag dat, of had ik een nieuwe posting moeten doen? Stel dat mensen verwijzen naar het oude bericht (zal in dit geval niet zo snel gebeuren) en er blijkt heel iets anders te staan???

Vaarwel Powerpoint!

Als ik al iets zelf maak, een tekst, een plaatje, een presentatie, dan wil ik dat het liefst overal vandaan via internet kunnen benaderen. Dus zal ik eerder iets in HTML zetten en dan ergens verstopt op internet plaatsen dan een Word document maken. Er gaan dagen voorbij dat Word bij mij niet geopend wordt. Hetzelfde geldt voor presentaties. Ik moet in Powerpoint altijd zoeken omdat ik het gewoon te weinig gebruik, en als ik een presentatie maak gaat de meeste tijd zitten in het exporteren naar fatsoenlijke HTML pagina's zodat ik het elders kan benaderen. En nu loop ik aan tegen Thumbstacks.com! Dat is echt voor mij geschreven geloof ik. Ik heb net even snel m'n eerste presentatie gemaakt en het doet nu al bijna alles wat ik verlang. Het is in ieder geval een schitterend voorbeeld van web2.0! Het verkeert in Alpha, dus ze kunnen absoluut niet garanderen dat alles blijft werken zoals nu. Het mooie is echter dat je ook hier je presentaties kunt exporteren naar HTML en op een eigen plek kunt opslaan. Ik hoop dat mensen als Pierre of Gerard de moeite willen nemen om hier wat mee te maken. Dat zijn op dit gebied grotere ervaringsdeskundigen dan ik:-)

25 februari 2006

Origami video

Nu ik er meer over lees begin ik me echt af te vragen wat die Origami precies gaat worden. Er wordt heel wat over gespeculeerd maar je hoeft niet langer te wachten om te zien wat het is en kan. Het lijkt erop dat DigitalKitchen de reclame campagne heeft gekregen want op hun site is een mooi flash filmpje te vinden over de Origami. Ga daarvoor naar de site, klik op enter, kies voor Work en dan BrandTheatre en je krijgt een sneaky preview!

$ 100 laptop of Origami?

100 dollar-laptop verovert Azië
Zo begint een pagina groot artikel in de Automatiseringsgids van deze week.
"Op initiatief van Nicholas Negroponte en in samenwerking met de VN begint de 100 dollar-laptop aan een opmars in arme landen. De productie van deze laptops zal de komende jaren worden opgevoerd tot circa 150 miljoen per jaar, constateert Jan Krikke. Thailand, China en India tonen grote interesse."
Ik kan natuurlijk het hele artikel gaan overtikken, maar het is het lezen zeker waard.

Ook vandaag lees ik opeens her en der over het Origamiproject van Microsoft. 3 maart aanstaande zullen we meer te weten komen hierover. Tot die tijd wordt de spanning erin gehouden met een site die eigenlijk niets laat zien.
Wat nu als je ongezien en zonder de specificaties te kennen zou moeten kiezen tussen deze twee produkten? Gevoelsmatig ga ik dan voor de $ 100 laptop. Het apparaat van MS zal ongetwijfeld meer blijken te kunnen en ook duurder zijn, maar er zit vast niet zo'n mooie zwengel aan!

24 februari 2006

Weblogs als studie(bind)middel

Een week geleden vroeg ik me hier nog af of weblogs het gaan winnen van ELO's. Even later kwam ik dankzij dat artikel zelf terecht bij het Practicum nieuwe media: crossmedia formats en heb dat sindsdien gevolgd. Het is een Cursusblog voor studenten Communicatie- en informatiewetenschappen. Deze cursus heeft primair als doel het verwerven van kennis van, inzicht in en praktische vaardigheden op het gebied van nieuwe media, in het bijzonder met betrekking tot het maken van websites. Begeleidend docente is Indira Reynaert. Er zijn inmidddels een paar groepen gevormd die op hun beurt weer een eigen weblog hebben ingericht. Het pracicum weblog fungeert als bindmiddel waar alles wordt uitgewisseld. Als er een interessant event is wordt er geen verslag gedaan maar simpelweg verwezen naar een professional die op zijn eigen weblog op onnavolgbare wijze daar een zeer gedetailleerd verhaal over neerzet. Al of niet bewust draagt Frank daarmee bij aan de inhoud van de cursus. Zijn verhaal zou nooit (zo snel) in WEBCT of Blackboard terecht zijn gekomen. Nog leuker wordt het wanneer de studenten via de comments bij elkaar en op elkaar, maar bijv. ook op het weblog van Frank gaan reageren op wat ze die middag (al dan niet) geleerd hebben. Dit is interactie ten top. Ook wanneer ik zelf in mijn onschuld een opmerking plaats wordt dat in dank aanvaard en meegenomen. Ene Kris is vervolgens ook niet te beroerd om mij te vragen er op mijn eigen weblog dan maar eens aandacht aan te besteden: Willem, is dit dan een log waard op je trendwatch-blog? Beetje blended-learning met studenten en mensen van buitenaf? Zo kunnen dus ook mensen van buitenaf bijdragen aan de discussie rond het studiethema. Ik zie mezelf geen toegang krijgen tot de ELO's van alle onderwijsinstellingen, maar dankzij RSS kan ik nu, als ik zin heb zo'n "besloten bachelor cursus" volgen. Waarom hadden wij dit 33 jaar geleden niet op de Sociale Academie in Baarn? Stel je voor dat we destijds via RSS hadden kunnen volgen wat er op de Horst in Driebergen gebeurde, of in Dennendal in Den Dolder, en daarop hadden kunnen reageren!
Wat moet het toch mooi zijn om nu te kunnen studeren...

23 februari 2006

Google Page Creator

Een nieuwe dag, en weer een nieuw product van Google. Vandaag komt Google met de Page Creator, een tool om makkelijk een simpele website te bouwen. Je kunt inloggen met behulp van je Google account en de url van je site zal dan zijn: jouwnaam.google.com.
Met dit bericht opent Google Blogoscoped vandaag. Daar staat ook een verdere beschrijving en een paar screendumps, onder andere van de verschillende templates waar je uit kunt kiezen. Helaas moeten we het daar vooralsnog even mee doen, want pages.google.com is op het moment onbereikbaar.
Update:
Inmiddels werkt de site weer en ik heb er natuurlijk even snel wat neergezet. Het ziet er natuurlijk nog niet uit, maar ik ga dit weekend eens kijken in hoeverre je hier iets van zou kunnen maken. Het zouop z'n minst moeten kunnen ijveren met de websitemaker van Kennisnet om het bijv. voor (basisschool)leerlingen interessant te maken.
Je kunt plaatjes uploaden en krijgt hiervoor 100 MB ruimte. Een ander voordeel zou kunnen zijn dat Google deze pagina's heel snel indexeert en opneemt in de zoekindex. Daar zou je een handig gebruik van kunnen maken door op deze simpele site verwijzingen op te nemen naar dingen die er echt toe doen:-)

20 februari 2006

Origineel protest!

Op 27 april 2005 kreeg de Chinese journalist Shi Tao een gevangenisstraf van 10 jaar omdat hij informatie over een besluit van de Communistische partij via een Yahoo email account naar een website had gestuurd in Amerika. De bewijsvoering die leidde tot zijn veroordeling was te danken aan informatie die door Yahoo beschikbaar was gesteld. Zie de info bij Amnesty International.
In reactie hierop is er nu een blogger die alle bezoekers die op zijn weblog terechtkomen via de zoekmachine van Yahoo uit protest via een Javascript automatisch doorstuurt naar de bovengenoemde pagina bij Amnesty International. Hij roept alle bloggers op zijn Javascript over te nemen of hier in ieder geval aandacht aan te besteden. Technisch gezien creëer je daarmee een soort van doorway page, maar dan niet om te spammen, maar om politieke redenen. Ik vraag me af hoeveel bezoekers via Yahoo zoek bij mij terechtkomen, en hoeveel zin deze aktie daarmee voor mij heeft, maar ik vind het wel het vermelden waard.
Dit is de code die je in je blog template zou moeten opnemen, direct onder de body tag, om het gewenste effect te bereiken:

Bron: Google Blogoscoped

PS: This blog is fading for the coming 3 days because of spring holidays...

19 februari 2006

Wat is gratis?

Op de Microsoft Onderwijs Blog van Olaf Hubel lees ik over een "gratis oplossing" voor het onderwijs:
"Dit is de oplossing voor kleinere scholen die op een gemakkelijke manier een totaal school netwerk willen beheren. De oplossing is niet direct te verkrijgen van Microsoft maar wordt geleverd via partners. Het is een gratis oplossing voor het onderwijs. Het is echt een heel erg mooie oplossing die de scholen helpt via een webbased interface een volledige school te beheren (gebruikers, PC’s, installaties,...)"
We hebben het hier over de Microsoft Learning Network Manager. Op de Engelstalige site is meer informatie te vinden over de MLN, die gebouwd is op Microsoft Windows Server 2003.
Maar goed, de gratis tool kan alleen geleverd worden via de partners van Microsoft. Nu ken ik er een paar en weet uit ervaring wat zij (per uur) vragen. Van sommigen heb je de factuur eerder binnen dan het rapport waar je om gevraagd hebt. Olaf beschrijft de tool als dé oplossing voor kleinere scholen. Hoeveel van die scholen werken nu met partners van Microsoft? Dat wil Olaf ook graag weten en hij doet in hetzelfde bericht dan ook een oproep aan partners om te reageren. Mijn beeld tot nu toe van Microsoft Nederland was dat ze precies weten wat hun partners doen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Blijft voor mij de vraag hoe gratis het uiteindelijk is als je dit voor je organisatie geimplementeerd zou willen hebben? Aan de andere kant: als het geld kost mag je ook wat verwachten, dus is de gekozen constructie misschien nog niet eens zo'n slechte...

17 februari 2006

Rectificatie en oproep

IndiraZoals Minsiter Pechtold vanavond in het RTL4 journaal al zei: "Weblogs zijn een enorm nieuwe manier van communiceren, je moet alleen ontzettend oppassen wat je erop zet."
En als je informatie niet blijkt te kloppen, is het wel zo netjes om dat even te melden. In mijn vorige bericht sprak ik over Indira Reynaart "van wie ik onlangs nog een goed artikel las in de automatiseringsgids" zei ik daarbij. Indira reageert en weet van niks, en dat brengt me nu aan het twijfelen. Ik lees zoveel kranten, tijdschriften en bijlagen... Ik herinner me bij het artikel ook een (mooie) kleurenfoto van Indira en dus kan het al haast niet de Automatiseringsgids geweest zijn, want die verschijnt op krantenpapier. Wie helpt me en weet waar ik dat artikel dan wél gelezen heb?
Net zoals een journalist zich aan regels te houden heeft geldt dat uiteraard ook voor webloggers. Meestal weeg ik mijn woorden ook wel voordat ik ze aan de toetsen toevertrouw, maar door mijn enthousiasme ben ik wel eens wat te snel. Pierre stelt dat door iets te citeren je daarmee al stelling neemt. Ben ik het nu dus ook met Pechtold eens? Denk ik inderdaad dat weblogs het gaan winnen van ELO's? Ik laat jullie gissen. De tijd zal het leren. Zal in N@tschool versie 10 een weblogmodule geintegreerd zijn? Doordat versie 10 zwaar leunt op Sharepoint Portal technologie zullen er zeker webparts gebruikt worden, en dan kun je ook denken aan het gebruik van RSS feeds... of niet? Zonder bronnen te noemen kan ik wel zeggen dat ik steeds vaker lees dat weblogs meer functionaliteit hebben dan de huidige ELO's kunnen leveren. Waar zit hem dat in? Is dat de makkelijke manier van reageren? Zijn dat de RSS feeds? Het gemak waarmee je foto's en video toevoegt? Voor sommigen is het ondenkbaar dat iedere docent zijn eigen publicatiemedium krijgt. Stel je voor dat ze er allemaal verschillend uitzien, en wie gaat dat beheren? Alsof boeken er allemaal hetzelfde uitzien! Ik volg de discussies en trends aandachtig en "match" het later wel met mijn werkelijkheid:-)

16 februari 2006

Gaan weblogs het winnen van ELO's?

"The line is busy. Try again later. Service unavailable. Internal server error. Dit is slechts een greep uit het arsenaal aan errors die de Elektronische Leer Omgeving (ELO) WebCT Vista met grote regelmatig geeft. Het is dus niet verwonderlijk dat steeds meer cursussen van de Letterenfaculteit overgaan op het gebruik van weblogs in plaats van of naast Webct. Ligt de toekomst van de online leeromgevingen van de Universiteit in handen van sites als www.blogger.com en www.web-log.nl of is er een andere functie voor weblogs weggelegd?"

Zo begint een artikel op de (prachtige) site van Marjolein Knuit met de titel:
Schipperen tussen WebCT en weblog Een zeer lezenswaardig verhaal dat eindigt met:

"Hoewel niet volledig geschikt als leeromgeving voor het onderwijs, zijn weblogs dus wel hard bezig zich te manifesteren op educatief gebied, zoals het onderzoek van de Digitale Universiteit aantoont. Voorlopig blijft WebCT de sleutel tot bijvoorbeeld tentamenuitslagen en werkgroepindelingen, maar worden weblogs wel steeds meer ingezet voor andere cursusdoeleinden. Want hoe wenselijk een complete, gebruiksvriendelijke en universele ELO ook is, waar het huidige WebCT tekort schiet, komt de weblog snel en efficiënt te hulp. Tot het moment dat er een nieuwe ELO zijn intrede doet, is het dus nog een kwestie van heen en weer surfen tussen WebCT en weblog en hopen dat je koffie nog niet koud is tegen de tijd dat je eindelijk bent ingelogd op WebCT."
Overigens kwam ik bij dit artikel terecht via eXistenZ van Indira Reynaart over wie ik onlangs nog een goed artikel las in de automatiseringsgids.

15 februari 2006

De eerste afvallers?

Hoe snel gaan start-ups aan hun eigen succes ten onder?
De afgelopen tijd heb ik hier regelmatig melding gemaakt van nieuwe sites met nieuwe mogelijkheden. Op 22 december meldde ik nog enthousiast de start van mailfeed.org. Vandaag krijg ik het uitdrukkelijke verzoek om alle feeds op te heffen want:

MailFeed.org
is shutting down
(for now)

My web hoster has asked me to take the MailFeed site down as it was consuming too much resources. I'm on a shared server, and a dedicated server is too expensive right now, so I concurred.
I'm really sorry that this happened so early. I'll see if I can set up this service in a way that is more sustainable, but for now I can only ask you to watch the news section for an official announcement.

Hoeveel accounts heb ik de afgelopen maand niet genomen op hoeveel sites? Ze komen en ze gaan, maar ondertussen hebben ze wel mijn gegevens. Natuurlijk kies ik iedere keeer een ander wachtwoord......

To flits or to be flitst



Meestal wordt ik geflitst, maar vandaag heb ik de rollen maar eens omgedraaid en de melding gelijk doorgegeven naar flitsservice.nl. En dan zie je dat ook zij een RSS feed hebben!
Dat had me laatst bij Harderwijk dus misschien 120 euro kunnen schelen. Snel abonneren!
Wat opvalt is dat deze auto verkeerd geparkeerd staat. Daar zal hij wel geen bekeuring voor krijgen.

Weerdingerstraat Emmen45-NR-DH

Toyota Corolla St. 2.0D-4D 45-NR-DH Blauw Drenthe Gatso

14 februari 2006

Co.mments: Volg reacties op weblogs

co.mmentsVorige week waren er her en der enthousiaste berichten te lezen over co.comments. Ik heb er even mee gewerkt maar merkte dat het op lang niet alle weblogs werkt. Maar er is alweer een alternatief dat naar mijn gevoel nog beter werkt ook: co.mments.com
Voeg de url van de weblog waarvan je de reacties die daar geplaatst worden wilt volgen toe aan je account bij co.mments en ze komen allemaal keurig bij elkaar op één pagina te staan. Uiteraard genereert deze pagina op zijn beurt ook weer een RSS feed zodat je alles ook weer in je favoriete RSS reader kunt volgen!
Opvallend is het kleurgebruik en het logo van de website van co.mments

Dotmobi, een eigen domein voor mobieltjes

Vanaf mei komt er een eigen domein voor mobieltjes. Dit lees ik net in Techzine. De organisatie van dit domein is in handen van mTLD. Dit is een Iers bedrijf dat Ericsson, Microsoft, Nokia, Samsung, T-Mobile en Vodafone tot haar investeerders kan rekenen. Ook GSM Association, de organisatie achter de GSM-standaard, steunt dit bedrijf. Volgens mTLD zijn veel websites te groot voor mobiele telefoons of niet opgemaakt voor de kleine gsm schermen. Het .mobi domein moet hiervoor een oplossing bieden omdat het alleen websites gaat bevatten die bedoeld zijn voor mobiele telefoons en zakcomputers. Om webmasters een handje te helpen gaat mTDL stijlgidsen schrijven, en het eerste voorbeeld is inmiddels al online.
In eerste instantie kunnen alleen houders van een copyright een .mobi domein registreren. Denk hierbij aan bedrijven. Dit zal in juni mogelijk zijn en vanaf 28 augustus kan iedereen een .mobi domeinnaam registreren.
Nieuwsgierigen kunnen met hun gsm of pda naar demo.mtdl.mobi surfen. Hier zien ze allerlei links naar showcase-sites en investeerders van mTDL, zoals Nokia en Vodafone.
Met behulp van de stijlgids kunnen wij webloggers dus alvast ons voorwerk gaan doen om ook onze weblogs volledig geschikt te maken voor mobieltjes. De vraag voor mij is of we kunnen volstaan met wat stylesheet aanpassingen of dat we echt met een tweede versie moeten gaan komen die geoptimaliseerd is voor weergave op een mobieltje. Ook kan het natuurlijk zo zijn dat deze feature standaard ingebouwd gaat worden in bijv. Wordpress, Nucleus en andere weblogtools. Uiteindelijk lijkt me dat het meest logische!
Ook voor webmasters van onderwijsinstellingen lijkt het me verstandig om de stijlgidsen goed te gaan bestuderen. Alle studenten hebben een mobieltje en daar kunnen we natuurlijk een veel beter gebruik van maken dan het af en toe doorgeven van een roosterwijziging...

13 februari 2006

Storing webserver

Genietend van een rustige zondagmiddag kwamen er opeens een paar verontrustende mailtjes binnen:
"Hoi Willem,
Heb je de beveiliging wat té strak aangehaald? Ik krijg een verzoek om een wachtwoord als ik naar je site ga."

Nee hè, het zal toch niet waar zijn? Daar waar ik me afgelopen week nog afvroeg wie er wel eens een back-up van z'n weblog maakt toen Pierre meldde dat zijn wachtwoord gekaapt was, zie ik nu opeens allerlei doemscenario's opdoemen. Ik naar m'n site, maar die bleek inderdaad opeens om een wachtwoord te vragen. "Iemand moet mijn wachtwoord geraden hebben en daarmee zijn ingelogd in het selfservice menu om bij wijze van waarschuwing alle directories dicht te zetten" was het eerste waar ik aan dacht. Ik kon gelukkig nog wel ftp'en en ben als een gek alles binnen gaan halen. Daarna natuurlijk m'n wachtwoord veranderd en dat eindigde in een foutmelding bij Vevida. Zou er misschien wat anders aan de hand zijn? Nadat ik een call had aangemaakt kreeg ik de volgende reactie:
"Vanwege een storing met de webservice IIS van de webserver iis-24, zijn de websites op deze webserver momenteel onbereikbaar. Deze storing is deze middag begonnen, en de eerste pogingen om deze machine te repareren zijn helaas nog niet geslaagd.
Wij doen ons best om de server zo spoedig mogelijk alsnog online te krijgen, maar mocht dit niet lukken dan zullen wij deze maandagochtend vervangen door een nieuw exemplaar, om zodoende toch uw websites weer in de lucht te krijgen. Onze excuses voor de overlast."
Het lag dus helemaaal niet aan mij!!! De mailtjes bleven inmiddels binnenkomen en dan merk je dus pas hoeveel mensen je site bezoeken, ook als deze niet is bijgewerkt en dus zonder een RSS feed seintje. Eigenlijk verbaast mij dat, maar het deed me natuurlijk wel goed! Nu heb ik een storing van zo'n tijdsduur en derelijke omvang nog nooit meegemaakt bij Vevida dus ik ging slapen in de overtuiging dat het vandaag wel goed zou zijn... nee dus!
Vanmrgen kreeg ik eeen nieuwe melding:
"Door een storing met één van onze AD (Active Directory) servers zijn websites op dit moment moeilijk bereikbaar. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat er een inlogscherm op de website verschijnt, dat commando's via myVEVIDA niet zo snel uitgevoerd worden e.d. Engineers zijn onderweg en zullen proberen de problemen op te lossen. Indien nodig zal ter plekke een nieuwe AD server geïnstalleerd worden. Onze excuses voor de overlast."
Al met al heeft het dus meer dan 24 uur geduurd en zat ik al te overwegen op een ander domein een schaduwblog in te richten en feedburner daar maar naartoe te laten wijzen, in de veronderstelling dat de meeste bezoekers mijn weblog volgen via de feedburner feed. Er blijken dus ook "live" bezoekers te zijn die zo maar langskomen en die wil ik niet teleurstellen. Fijn dat jullie mij volgen en leuk dat jullie het meeste nog interessant vinden ook:-) De feedback motiveert me zeker om zo door te gaan!
Een tip: als je een bookmark hebt gemaakt, kijk dan of die wijst naar: www.trendmatcher.nl en niet naar www.karssenberg.nl/weblog Mocht Vevida nog eens zo'n storing hebben, dan kan ik www.trendmatcher.nl makkelijk redirecten naar een andere plek. Hetzelfde geldt voor de feed: gebruik die van feedburner, en niet de originele die door blogger.com wordt aangeboden. Ik hoop tenminste dat mijn redenatie klopt, en anders wordt ik wel gecorrigeerd...

11 februari 2006

Superlijm voor RSS feeds!

Het houdt niet op: per dag rol ik in weer andere mogelijkheden en toepassingen. Nu heb ik SuprGlu ontdekt, waarmee ik heel makkelijk een verzamel pagina kan maken van mijn RSS feeds. Het grappige is dat deze pagina op zijn beurt ook weer een RSS feed genereert die ik (of anderen) weer ergens anders zou kunnen gebruiken. Kun je zo verzamelpagina's maken van een aantal weblogs waar verschillende studenten aan werken? Een bewijs te meer van de mogelijkheden van RSS!
Bij SuprGlu kun je een aantal bronnen toevoegen, verschillende templates kiezen of je eigen stylesheet definiëren en ook nog statische HTML toevoegen in de sidebar, waarbij JavaScript is toegestaan! Ik heb gekozen voor mijn delicious tags, mijn favoriete muziek bij Pandora (ook een aanrader!) uiteraard mijn weblog en mijn Flickr account. Maar het zou van alles kunnen zijn, als het maar RSS is. Ik heb nog geen podcast bronnen uitgeprobeerd.
Mijn SuprGlu pagina vind je op: trendmatcher.suprglu.com

Gmail onder eigen domeinnaam

Eerder deze week waren er al geruchten, en nu is het door Google zelf bekendgemaakt: Google gaat de mogelijkheid bieden om Gmail accounts onder eigen domeinnaam aan te bieden! Dit kan bijv. voor scholen en andere organisaties heel aantrekkelijk zijn. Geen beheer, geen kosten en je kunt gelijk een stukje alumnibeleid opzetten doordat je deelnemers natuurlijk hun e-mail adres mogen behouden. Op 1 januari berichtte ik over het MSN College & University Programm waarbij Microsoft hotmail accounts beschikbaar stelt. Dit lijkt dus net zoiets te worden, maar dan niet alleen voorbehouden aan instellingen voor hoger onderwijs, maar alle soorten van organisaties. Het San Jose City College in Amerika is de eerste die hiermee van start is gegaan. Zoals je kunt zien aan hun loginscreen krijg je ook de mogelijkheid om de layout aan te passen. Ben benieuwd welke school of organisatie in Nederland hiermee van start wil gaan, en hoor in dat geval graag de ervaringen. Nu ik dit weet zou ik het mijn werkgever graag adviseren, maar wij zijn al in onderhandeling met Microsoft...
Deze week gebruik ik zelf nu precies anderhalf jaar Gmail, en ik zou niet meer zonder willen. Met meer dan 4000 berichten zit ik op krap 5% van de toegestane ruimte. Over het spam filter ben ik zeer tevreden. Ik kan me niet herinneren dat Gmail er in die anderhalf jaar echt een keer heeft uitgelegen en ik ben ook nooit alles kwijt geweest. Zou er ook niet aan moeten denken! Is er iemand die back-ups maakt van zijn Gmail inhoud?

09 februari 2006

Al die toeters en bellen, heeft dat zin?

Reactie op een bericht van Fred Zelders: Ik doe met je mee!
Ook ik heb me lange tijd laten leiden door wat technisch mogelijk is: bloglines, feeds4all, tagcloud, flickr, frappr, technorati en noem maar op.
Toen ik deze week zag wat sommige bloggers met Cocomment deden kreeg ik zoiets van: waanzin, waar zijn we mee bezig? De aandacht wordt in sommige gevallen volledig weggetrokken van de inhoud naar de sidebar(s).
De meeste dingen heb ik zelf alleen op de MainorArchivePage staan, maar hoeveel bezoekers klikken door naar de permalinks?
Dus, tijd voor de grote voorjaarsschoonmaak! We gaan opruimen, en misschien gooi ik Google Adsense er ook wel uit, alhoewel ik het geweldig vond dat ik allemaal advertenties kreeg van tandtechniekers en reisjes naaar Turkije toen ik een bericht plaatste over mijn kaakontsteking!
Ben benieuwd wat jij uiteindelijk laat staan. Less is more... No more bling-bling. Misschien nog een mooie (nieuw te ontwerpen) KISS button om te laten zien dat wij meedoen met de actie.
Groet,
Willem
PS: Jij bent voor Cocomment, maar ik moet reageren via een mailtje, dus stuur ik dit bericht maar als bcc naar mijn eigen weblog, als mijn eigen manier om mijn commentaren in beeld te houden...

07 februari 2006

Meer dan 200 tags

Soms zegt een plaatje meer dan 1000 woorden, in dit geval zijn het meer dan 200 tags! De maker heeft geprobeerd alle web2.0 ontwikkelingen in één plaatje te vangen. Zeg maar welke nog ontbreken, of beter, wacht een paar dagen, want dan missen er nog meer!
Tags:
30boxes, 30gigs, 43things, aerool, agatra, airset, ajchat, alexa, allmaydata, allpeers, almondrocks, associatedcontent, backfence, backpack, basecamp, bayosphere, beta, blinkx, blish, blogbeat, blogger, bloglines, blogniscient, bluepulse, blummy, boltfolio, brbr, browsr, buzznet, cafepress, calendarhub, castpost, chatsum, clipfire, clipmarks, clipshack, congoo, da, dabble db, del.icio.us, digg, diigo, dogear, dpolls, egosurf, eskobo, extra, facebook, favoor, feedburner, feedmarker, feedsky, feedster, feedtier, filangy, findory, fireant, flagr, fleck, flickr, fotolog, frappr, fruitcast, furl, gabbr, gather, gcast, gmail, goffice, goowy, gravee, grouper, gtalkr, gumshoo, hired, homeportals, hula, ikarma, imvu, inform, inods, jambo, jellybarn, jeteye, jookster, jots, jotspot, kanoodle, kiko, knownow, lastfm, lexxe, lists, logo2.0, logo2.0_2, logos, looklater, lulu, ma.gnolia, mad, measuremap, meebo, meet with approval, mefeedia, memeorandum, mercora, mozy, my bloop, my video karaoke, myspace, nativetext, netvibes, newsalloy, newsgator, newsvine, ning, noodly, nuvvo, oddpost, omnidrive, ookles, openomy, opinity, orb, ourmedia, oyogi, pageflakes, pando, pandora, pegasus news, phanfare, picturecloud, pixagogo, planzo, platial, plazes, poddater, podzinger, projectspaces, protopage, pubsub, purevolume, pxn8, qoop, quimble, rallypoint, rbloc, reddit, remember the milk, renkoo, riffs, riya, rollyo, rss, shadows, shoutwire, shozu, shutterfly, simply, simpy, skobee, smarkets, smugmug, spinspy, spongecell, spot runner, squidoo, squishr, standpoint, streamload, strongspace, stumbleupon, suprglu, ta-, tagworld, tagyu, tailrank, tasty, technorati, theadcloud, tinfinger, topix, truevo, trumba, veoh, vimeo, vizu, vsocial, web2.0, webjay, wikipedia, wink, wondir, wordcast, wrickr, writely, xdrive, yakalike, yedda, yelp, youtube, yub, yubnub, zazzle, ziggs, zigtag, zimbra, zoominfo, zoozio, zoto, zurpy

06 februari 2006

Vraag aan PR waarom niet

Op steeds meer plekken woedt de discussie over de doorbraak van RSS en wat daarvoor nodig is. Dave Winer heeft er een goed verhaal over geschreven. Dion Hinchcliffe vult dat aan en die maffe Robert Scoble leeft blijkbaar in zijn eigen werkelijkheid als het gaat om RSS. Ik heb bedacht dat ik maar een mooi foldertje ga maken dat ik overal kan uitdelen. Mond op mond reclame werkt uiteindelijk ook. De grap is dat ik mensen uitdaag contact op te nemen met hun eigen PR afdeling met de vraag: “Waarom hebben wij nog geen RSS feed?” Je mag hopen dat dat de discussie op gang brengt binnen organisaties.

Really  Simple  Syndication
    Meer informatie In minder tijd!
  1. Kies eerst een RSS lezer. Neem een account bij een online dienst zoals van www.bloglines.com en installeer dan de daarbij behorende notifier, of installeer een RSS lezer op de computer zoals van www.sharpreader.net
  2. Abonneer jezelf op RSS feeds, herkenbaar aan de volgende symbolen:     Klik met je rechtermuisknop op zo’n plaatje en plak de snelkoppeling in de RSS reader.
  3. Vanaf nu komt het laatste nieuws vanzelf naar je toe en krijg je een seintje als een site wordt bijgewerkt!
  4. Biedt de eigen organisatie nog geen RSS feeds aan via de website? Vraag de communicatie- manager waarom niet!
Deze informatie komt van het eerste ROC met een RSS feed op de website: www.drenthecollege.nl
Dave Winer zegt dat het vinden van RSS feeds veel makkelijker moet worden én dat het abonneren op feeds op één centrale (onpartijdige) plek zou moeten gebeuren.

Om het mijn lezers alvast wat makkelijker te maken om zich te abonneren op mijn weblog hierbij een link naar de service van multirss.com: Subscribe to RSS Feed

05 februari 2006

Deze domeinnaam is geregistreerd...

kaakontstekingEigenlijk ga ik er steeds makkelijker van uit dat Google alles wel weet te vinden en overal een antwoord op heeft. Na vannacht wilde ik eens echt de proef op de som nemen. Ik heb namelijk geen oog dicht gedaan vanwege een acuut opkomende kaakontsteking. Dus bij Google ingetoetst: kaakontsteking (natuurlijk stiekum in de hoop dat het dan mischien vanzelf over zou gaan). Nou, daar wordt een mens niet vrolijker van!
Diagnose:
Wanneer de persoon met tandpijn klaagt over hevige pijn in de onder- of bovenkaak, die bovendien ook doortrekt naar het hoofd (hoofdpijn!), is er waarschijnlijk sprake van een ontsteking van de kaakholte. Een dergelijke kaakholteontsteking gaat ook meestal gepaard met koorts.
Ernst en beloop:
Wanneer tandpijn wordt veroorzaakt door een 'gaatje' zal dit alleen kunnen worden verholpen door naar de tandarts te gaan. Bij alle andere oorzaken is de duur van de klachten afhankelijk van de oorzaak.
Een kaakholte-ontsteking kan - indien onbehandeld - overgaan in een ernstigere ontsteking van de omliggende weefsels. Wanneer er bij tandpijn tevens klachten zijn van koorts, oorpijn en/of ernstige hoofdpijn, moet er contact worden gezocht met een arts.
Behandeling:
Om de pijn te onderdrukken kunt u een pijnstiller nemen (paracetamol, aspirine, ibuprofen). U moet in ieder geval naar de huisarts of de tandarts.
Allemensen, ik naar de tandarts! In de hoop dat er toch nog een alternatief is zoek ik verder en kom terecht op:
http://www.kaakontsteking.nl/
Daar staat echter niet meer dan: Deze domeinnaam is geregistreerd voor toekomstig gebruik. Er staat ook een teller op de verder lege site. Dan kom ik erachter dat de site gemiddeld toch zo'n 3 X per dag bezocht wordt. Een schrale troost, maar blijkbaar zijn er meer mensen die net als ik in Google geloven. Interessant is nog de broncode van de ogenschijnlijk lege pagina. Daar staan zoveel trefwoorden in de head tags dat ik bijna geneigd ben om gelijk de auto te pakken richting Zuid-Holland, waar deze creatieve tandtechnieker ergens praktijk moet houden. Duf van de Ibuprofen besluit ik toch maar in bed te blijven...

03 februari 2006

Abba bedankt!


Vandaag moest ik helaas afscheid nemen van Abba Brahvi.
Ieder half jaar krijg ik vanuit ons ICT lyceum namelijk een stagiair onder mijn hoede, en vandaag zat deze periode er voor Abba op. Behalve voor het "normale werk" heb ik hem op het spoor gezet van weblogs. Hij kreeg van mij een ruim geformuleerde opdracht: "Kijk wat er allemaal nodig is om (alle) studenten van het Drenthe College een weblog te kunnen aanbieden." Vervolgens kreeg hij alle vrijheid en mocht zijn eigen gang gaan. Waar mogelijk heb ik hem geholpen, bijvoorbeeld met serverruimte om dingen te kunnen uittesten, en natuurlijk scherpte ik mijn "pakket van eisen" gaandeweg steeds meer aan toen ik zag wat hij allemaal bedacht en binnenhaalde. Vorige week presenteerde hij zijn stageverslag. Een prachtig verhaal waar al zijn ervaringen keurig zijn uitgewerkt! Ik ben nog steeds diep onder de indruk van de inhoud en het niveau waarop hij alles beschreven heeft. Ik heb hem gevraagd of ik er wat mee mocht doen en daar heeft hij toestemming voor gegeven. Daarom bied ik hier het onderdeel aan dat gaat over zijn onderzoek naar weblogs. De rest is voor jullie minder interessant maar zag er net zo goed uit! Het grappige is verder dat Abba zijn weekverslagen enz. ook bijhield in het weblog dat hij zelf heeft opgezet! Via de RSS feed werden zijn stagebegeleider en ik gelijk op de hoogte gebracht als hij iets had toegevoegd. Dat is nu ook precies wat ik voor ogen heb bij het beschikbaar stellen van weblogs aan studenten. Abba's keuze is uiteindelijk gevallen op Wordpress Multi User. Daarmee kunnen heel makkelijk meerdere weblogs worden aangemaakt en berichten zijn wachtwoord te beveiligen. Dat laatste was namelijk een van mijn (later bedachte) eisen. Als je de moeite neemt om zijn verslag te lezen zul je je kunnen voorstellen dat ik heel trots op hem ben en het jammer vind dat ik hem weer kwijtraak. Volgende week staat er weer een nieuwe jongen op m'n kantoor en hij mag verder waar Abba is gebleven. Ik hoop dus over een half jaar weer zo'n verhaal te kunnen plaatsen! Voor Abba geldt in ieder geval (ook vanaf deze plaats): Heel hartelijk bedankt!

01 februari 2006

Ik zoek een voicerecorder

Pierre Gorissen heeft vandaag een bijzondere bijdrage op zijn weblog. Hij heeft op de rit van zijn werk terug naar huis gewoon zijn voicerecorder aangezet en is gaan praten, onder andere over dat ding. Andere shownotes: sneeuw en flitspalen. Ik wilde wel weten hoe duur zo'n Olympus nu is en begon te zoeken met Google. Nu zeggen ze dat de tweede hit altijd het beste is. Dat moet haast wel, want de eerste brengt me gewoon weer terug naar Pierre. Hoe krijgt hij het voor elkaar! En inderdaad, je ziet een screendump van IE7 die ik aan het testen ben. Over de RSS functies ben ik heel enthousiast!