18 juni 2009

Browsers met elkaar vergeleken

Ik weet het niet, maar volgens mij kan Microsoft een eerlijke browservergelijking toch maar beter overlaten aan een trusted third party...

Internet Explorer 8

Firefox

Chrome

Comments

Security

Check

Internet Explorer 8 takes the cake with better phishing and malware protection, as well as protection from emerging threats.

Privacy

Check

InPrivate Browsing and InPrivate Filtering help Internet Explorer 8 claim privacy victory.

Ease of Use

Check

Features like Accelerators, Web Slices and Visual Search Suggestions make Internet Explorer 8 easiest to use.

Web Standards

CheckCheckCheck

It's a tie. Internet Explorer 8 passes more of the World Wide Web Consortium's CSS 2.1 test cases than any other browser, but Firefox 3 has more support for some evolving standards.

Developer Tools

Check

Of course Internet Explorer 8 wins this one. There's no need to install tools separately, and it offers better features like JavaScript profiling.

Reliability

Check

Only Internet Explorer 8 has both tab isolation and crash recovery features; Firefox and Chrome have one or the other.

Customizability

CheckCheckCheck

Sure, Firefox may win in sheer number of add-ons, but many of the customizations you'd want to download for Firefox are already a part of Internet Explorer 8 – right out of the box.

Compatibility

Check

Internet Explorer 8 is more compatible with more sites on the Internet than any other browser.

Manageability

Check

Neither Firefox nor Chrome provide guidance or enterprise tools. That's just not nice.

Performance

CheckCheckCheck

Knowing the top speed of a car doesn't tell you how fast you can drive in rush hour. To actually see the difference in page loads between all three browsers, you need slow-motion video. This one’s also a tie.

bron tabel Windows Internet Explorer 8: Get the facts
bron bericht blogoscoped.com van Philipp Lenssen die erbij zegt:
Gotta love some old-fashioned propaganda!

Twitter Search in Plain English



Er is weer een nieuw filmpje uitgebracht door commoncraft: Twitter Search in Plain English
Pierre Gorissen heeft bij commoncraft al een verzoek gedaan om dit filmpje ook te plaatsen bij dotSUB dus wellicht is er binnenkort een versie met Nederlandse ondertitels!

17 juni 2009

Systeembeheerder van het Jaar!

Vandaag kreeg ik een mailtje van systeembeheer:

Hey,
Sinds wanneer is je site bij ons geblokkeerd?
Met vriendelijke groet,
XXX XXXXXX
Serverbeheer, Dienst ICT
ROC Drenthe College

Met daarbij een screendump van een browserscherm.

Het scherm kwam me maar al te bekend voor, want zo zag het er vorig jaar uit als je bij ons naar Youtube wilde gaan (en nu nog steeds naar bijv. DailyMotion)
Even later keek de auteur van het bericht al om de hoek van m'n kantoor om te zien of ik inmiddels misschien ontploft was.
Mijn reactie was echter berustend: het zal wel...

Het vreemde was ook dat ik de site wel kon bekijken, maar ik maakte gebruik van Chrome.

"Ga eens naar Firefox dan, of Internet Explorer" zei de jongen, net iets te gretig.
En inderdaad, dan kwam ik bij de gewraakte melding!
"Even een screendump maken voor een blogbericht" zei ik en voegde de daad bij het woord.
"Kijk dan maar even in de broncode van deze pagina" zei m'n collega nu wat angstig.
Hij wíst dat ik ertoe in staat was om hier een mooi bericht van te maken.
En ja hoor, nu zag ik dat de hele pagina bestond uit één plaatje!

Hoe kon dat nou?
Wees erop bedacht dat systeembeheer toegang heeft tot alle computers in het netwerk. Mijn collega had simpelweg het bestand .hosts op mijn harde schijf aangepast waardoor wanneer ik trendmatcher.nl opriep ik automatisch naar een fakepagina met het plaatje werd geleid!
Zo hebben "ze" dus ook toegang tot de cache van mijn browser en kunnen daarmee precies monitoren welke pagina's ik op mijn werk allemaal bezoek en hoeveel ik onder werktijd twitter (Daarvoor zou mijn baas natuurlijk ook simpelweg naar mijn twitteraccount kunnen gaan)
Niet iedereen zal zich dat bewust zijn... ik gelukkig wel:-)

Hoe dan ook, een heerlijke grap die ik absoluut kan waarderen. Jammer voor m'n collega dat ik niet heel boos werd, maar dat houdt hij dan nog tegoed van mij.

En dan krijg je op dezelfde dag een bericht dat je iemand kunt nomineren tot systeembeheerder van het jaar! Die grap ga ik nu dus met hem uithalen...

Blijft voor mijn systeembeheerder de vraag waarom Chrome het .hosts bestand omzeilde. "Trouwens, waarom werk jij met Chrome? Dat ondersteunen wij helemaal niet!"

Voor voorlopers in het onderwijs!

Durf jij jezelf een voorloper in het onderwijs te noemen?

Dan nodigt Mobilize! jou met veel plezier uit voor het afsluitende evenement Creative Playground BarCamp.
Dit evenement vindt plaats op 30 juni in Pakhuis de Zwijger, van 12.30 tot 17.00 uur.

Kom langs en ontmoet creatieve ontwikkelaars. Wissel kennis en ervaringen uit en stimuleer elkaar!

Doel van het Mobilize! evenement is het begeleiden van ontwikkelaars, scholen en aanbieders in de omslag van een aanbodgerichte markt naar een vraaggerichte markt aan de hand van innovatie in het onderwijs. Zo hopen zij nieuwe ontwikkelingen op het gebied van onderwijs, veelbelovende initiatieven in de creatieve sector en mooie voorbeelden van vernieuwing en innovatie in het onderwijs te stimuleren.

Op het programma staat onder andere 'speedgeeking', een soort speeddaten tussen het onderwijs en creatieve ontwikkelaars, en 'fishbowling'; een creatieve manier om inzichten en ideeën uit te wisselen.

Laat je inspireren en kom 30 juni naar Creative Playground BarCamp!
Meldt je snel aan bij kaja@waag.org
Er zijn maar een beperkt aantal plekken: wie het eerst komt, wie het eerst maalt!

Waarom ik dit bericht plaats?
Omdat ik er zelf ook naartoe ga en graag wat voorlopers ontmoet! see you there?

16 juni 2009

De eerste mobiele Augmented Reality browser

Het Nederlandse bedrijf SPRXmobile lanceert vandaag Layar, ’s werelds eerste Augmented Reality mobiele browser, waarmee een digitale laag wordt gelegd over het camerabeeld in een mobiele telefoon. Een gebruiker die rondkijkt door de lens, ziet real time welke huizen te koop en te huur zijn, welke bars en winkels populair zijn, en waar in de straat zich vacatures, zorgverleners en geldautomaten bevinden. SPRXmobile werkt hiervoor samen met een aantal bedrijven.

Layar is gebaseerd op location based services en werkt op mobiele telefoons met een camera, een GPS en een kompas. De mobiele service is als eerste beschikbaar op toestellen met het Android-besturingssysteem (G1 en HTC Magic). Het werkt als volgt: bij het opstarten van de Layar-applicatie gaat de camera automatisch aan. De GPS van de mobiele telefoon weet waar men zich bevindt en het kompas weet in welke richting de gebruiker kijkt. Elke partner die aan het concept meedoet heeft een verzameling locatiegegevens met relevante informatie die een eigen digitale laag vormt. Met één druk op de knop wisselt de gebruiker eenvoudig tussen de verschillende lagen. Hiermee ontstaat een nieuw soort browser, die een verrijkte kijk op de werkelijkheid biedt.

Hyves is een van de partners die meedoet.
"Omdat Hyven vaak in een publieke omgeving gebeurt, terwijl je een mobieltje gebruikt, zoeken wij naar manieren om die fysieke wereld beter te mengen met de virtuele. Hyvers kunnen via Layar nu - letterlijk - snel zien welke populaire kroegen, clubs en restaurants in de buurt zijn, inclusief laatste krabbels en foto’s om een idee te krijgen van hoe het er echt is" (bron)

Ik heb wat screenshots bekeken en ben best wel onder de indruk. Kan me voorstellen dat zoiets eerst ontwikkeld wordt met bedrijven als Funda, Hyves, Tempo-Team, Zekur.nl en ING maar hoop toch dat ze op korte termijn de link gaan leggen naar educatieve toepassingen, want die zijn er wel degelijk.

Stel dat je straks met je Andraoid door de stad loopt en gelijk ziet welke winkels stageplaatsen te bieden hebben!

15 juni 2009

Mobiel leren in de praktijk

Het vierde jaar van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma kun je het best omschrijven als ‘grenzeloos'. De grenzen van het klaslokaal en de collegezaal vervagen zodra leerlingen in de bus met hun mobiel woordjes kunnen leren of ook thuis hun college radiologie nog eens kunnen nakijken. Diverse instellingen dienden zelf voorstellen in om pilots uit te voeren met mobiele toepassingen. Over deze en andere voorbeelden lees je alles in het jaaroverzicht 2008 dat Surfnet en Kennisnet samen hebben uitgebracht.

Op Grenzeloos innovatief in de praktijk vind je een aantal voorbeeldfilmpjes van projecten die zijn uitgevoerd.
Eentje daarvan wil ik eruit lichten omdat ik wat je daar ziet wel heel interessant vind!
Bij colleges radiologie in Groningen krijgen studenten een PDA met een applicatie die medische beelden toont. Met de stylus kunnen ze vragen beantwoorden, bijvoorbeeld door de juiste plek op het gepresenteerde plaatje aan te klikken. De antwoorden worden gelijk getoond door degene die het college verzorgt. Doordat de studenten anoniem antwoorden komt er veel meer respons uit de zaal dan anders.
De applicatie is door de Universiteit in Groningen zelf ontwikkeld in het kader van het Surfnet/Kennisnet project en zal binnenkort als Open Source beschikbaar komen. Op dit moment wordt nog gewerkt aan integratie met Powerpoint.

Peter van Ooyen -een van de drijvende krachten achter dit project- vertelde me:
"De software geeft mogelijkheden om niet alleen op de conventionele manier interactie met studenten te krijgen via stemsystemen met multiple choice mogelijkheid maar ook om antwoorden te laten aanwijzen op een afbeelding door gebruik te maken van PDA's met wifi en touch screen. In eerste instantie is dit inderdaad ontwikkeld voor de radiologie, maar het kan natuurlijk voor allerlei onderwijs gebruikt worden waarbij plaatjes gebruikt kunnen worden (denk aan topografie op de basisschool). Beschikbaarheid van PDAs is inderdaad nog beperkt, wij zijn daarom ook aan het kijken naar andere mogelijkheden zoals bijv. een java client voor non-windows smartphones. Wij werken momenteel aan de powerpoint integratie, een eerste versie daarvan hebben we al draaien, maar dit vergt verdere uitwerking."

Hieronder een presentatie over dit project:

14 juni 2009

Where's the hole in the wall?

Drie maanden geleden stuitte ik via Twitter op een bijzonder project: Sendamessage.nl
Via deze website kun je een boodschap van 80 karakters doorgeven die vervolgens door Palestijnen op de muur wordt gespoten die een groot deel van Israël en de West Bank scheidt...

Nu gaat dit weblog over ICT en onderwijs en niet over het Midden Oosten dus ga ik hier niet uitgebreid uitleggen wat mijn mening is ten aanzien van deze problematiek. Laat ik volstaan met te zeggen dat ik de toespraak van Obama onlangs goed vond en die van Netanyanu van vandaag mij niet te erg teleurstelde...

Afgelopen winter zag ik de muur met eigen ogen. Daar word je niet vrolijk van als je ziet op wat voor onnatuurlijke wijze deze het landschap doorsnijdt. Aan de andere kant is het helaas een feit dat sinds de plaatsing het aantal aanslagen in Israel drastisch is afgenomen. Maar die muur zou gewoon niet nodig moeten zijn...

Hoe dan ook, via de stichting sendamessage.nl is een bijzonder project gestart. Zelf zeggen ze daar het volgende over:
Waar is het goed voor, schrijven op de Muur?
"De Muur zal niet verdwijnen omdat nu uw tekst er op staat. Dat is waar. Maar uw boodschap vertelt de Palestijnen, gevangen binnen die Muur, dat ze niet zijn vergeten. U geeft hen hoop. 'Onze' Palestijnen, op hun beurt, willen u één simpele, heldere boodschap overbrengen; 'Wij zijn mensen zoals u, met gevoel voor humor en zin in het leven'. Daarom doen zij dit, en met plezier."

Een bijzonder idee, dus begon ik na te denken over een tekst die ik wel zou willen laten plaatsen, waarbij ik aan een aantal dingen dacht: eventueel bruikbaar in een presentatie die ik wilde geven, niet aanstootgevend voor wie dan ook en zo had ik nog wat criteria. Verzin maar eens wat in 80 karakters. Dat valt nog niet mee zal ik je vertellen!

Nadat ik mijn bestelling had doorgegeven kwam er vertraging in de uitlevering.
Ze waren namelijk een nog veel groter project gestart:

De langste open brief!
Een monumentale Open Brief, 2625 meter lang, gesprayed op de Muur die Palestina en de Palestijnen afsluit van de wereld. De Open Brief is geschreven door de Zuidafrikaanse mensenrechtenactivist en theoloog Farid Esack. Hij vergelijkt de situatie in Palestina met die in Zuid Afrika onder Apartheid. Deze Open Brief, welsprekend en wijs - maar ook schokkend - verdient in de hele wereld aandacht.

De tekst staat inmiddels op de muur, maar misschien wel aan de verkeerde kant?
Hoe dan ook, afgelopen week kreeg ik de beloofde foto's binnen waar ik verder waarschijnlijk niets meer mee zal doen....

Zoeken en vinden op internet

Zoeken en vinden op internet is de titel van het eerste deel van een gratis cursus die officieel van start gaat in september. Daarna zal er iedere maand een nieuw deel komen, geschreven door Serge de Beer.
In zijn dagelijkse werkzaamheden als coördinator Onderwijs en ICT ontmoet hij regelmatig collega's die wel basisvaardigheden hebben in het gebruik van kantoorapplicaties, maar handigheid missen met het toepassen van een nieuwe generatie ICT mogelijkheden. Juist voor deze groep ontwikkelt Serge deze gratis schriftelijke cursus, maar ook meer ervaren gebruikers kunnen er hun voordeel mee doen.
Elke maand verschijnt er een nieuw deel, waar steeds een ander onderwerp in
wordt behandeld. Bijvoorbeeld ´zoeken en vinden´, ´digitale fotografie´ en ´online samenwerken´.
Om de cursus zo laagdrempelig mogelijk te maken mag de cursus vrij gedownload en verspreid worden. Een vrijwillige bijdrage in de ontwikkelkosten is welkom, maar zeker geen verplichting.

De opzet van de cursus
Deze cursus bestaat niet uit een boek en een aantal opdrachten. Het is een doorlopende cursus, verdeeld in blokken van een jaar. Er is geen instapmoment. Je kunt dus beginnen wanneer je wilt. Het ´cursusjaar´ is verdeeld in twaalf maanden. Elke maand een nieuw deel. De cursus is niet bedoeld om snel in een paar dagen door te nemen, maar juist om gedurende de maand steeds een paar bladzijden te behandelen, een onderdeel in de praktijk te brengen en zo ervaring op te doen met het geleerde. Na een jaar zul je een behoorlijke ´rugzak´ met mogelijkheden hebben verzameld. Toepasbaarheid in een leersituatie is steeds het doel.

Maar Serge legt de lat voor zichzelf ook hoog! Hij schrijft:
"In deze cursus probeer ik je zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Ook kun je mij als vraagbaak beschouwen voor de onderdelen uit de cursus die je op jouw eigen school of andere leersituatie wil toepassen. De oplossingen deel ik zo veel mogelijk met andere cursisten. Ik zal mijn best doen om deze cursus helemaal aan jouw verwachtingen te laten voldoen. Heb je vragen of opmerkingen schroom dan niet om mij te mailen op serge@learningtour.nl."

Al met al een mooi en ambitieus plan dat hij bedacht heeft!
Ik heb deel een doorgenomen en kan het iedereen van harte aanbevelen. Serge de Beer heeft een prettige schrijfstijl in een zeer persoonlijke benadering. Gelijk bij de introductie wordt dat duidelijk. Hij stelt zich voor op een manier dat je het gevoel krijgt je leraar ook echt te kennen:-)

Meer informatie vind je op Learningtour.nl waar je jezelf ook kunt abonneren op deze gratis cursus! In oktober komt deel twee uit die zal gaan over digitale fotografie.

11 juni 2009

Google Web Elements II

Had me eigenlijk voorgenomen maar eens weer een dagje over te slaan en de tijd lekker voor mezelf te besteden, maar sommige mensen kunnen helaas niet zonder dus toch snel nog maar even een bericht. Ik raak namelijk niet uitgekeken op Google Web Elements en het gemak waarmee je met behulp daarvan allerlei zaken kunt toevoegen aan websites.

Gisteren besteedde ik aandacht aan Conversation, maar de manier waarop je snel een zoekfunctie aan een website kunt toevoegen vind ik ook geweldig! Heb het na wat testen dus maar gelijk op m'n weblog geïnstalleerd. Daar kan geen andere zoekmachine tegenop!

Maar ook als je een Google Map wilt embedden op je site kan dat nu heel makkelijk via Web Elements. Op die manier heb je geen aparte API nodig die je eerst op je domein moet zetten.

Ook spreadsheets kun je nu embedden waarbij iedere verandering die je in je spreadsheet doorvoert automatisch ook zichtbaar wordt op je site! Dat kan makkelijk zijn voor bijvoorbeeld roosterwijzigingen of andere schema's.

Hetzelfde geldt voor kalenders met belangrijke data die je wilt weergeven.

Mijn tip van gisteren werd al gelijk enthousiast door iemand overgenomen en geïmplementeerd op een Netvibes pagina, speciaal bedoeld en ingericht voor de eigen afdeling. En dan zie je toch waar je allemaal mee rekening moet houden, want ook voor mij was het nu mogelijk om daar even snel wat neer te zetten. Nu maar hopen dat morgen niet iedereen van de afdeling Heelkunde thuisblijft...

10 juni 2009

Google Web Elements

Vanavond zo lang aan het spelen geweest met Google Web Elements dat ik eigenlijk geen tijd meer heb voor een fatsoenlijk bericht.
Google Web Elements geeft je de mogelijkheid om allerlei zaken die Google aanbiedt te embedden op een website.
Dat kan een Google Map zijn, een kalender, presentatie of spreadsheet, maar ook een Google conversatie.
Bij die laatste heb je de keus om die uniek op je eigen domein te plaatsen, maar je kunt anderen ook de mogelijkheid geven om dezelfde code te plaatsen, waardoor de discussie die je in zo'n venster voert op meerdere sites wordt weergegeven!
Iemand vroeg vanavond al of dit nu Googel Wave is.
Laten we het maar zien als een voorproefje.
Dankzij Twitter kon ik het vanavond met meerdere mensen uittesten die allemaal onderstaand venster ergens op hun site plaatsten. Het maakte vervolgens niet meer uit bij wie je "op bezoek" was. Je kon gewoon meedoen aan het gesprek!

09 juni 2009

Ontwerp je eigen schuilplaats







Dit zou wel eens een heel leuk vakantieproject kunnen zijn als het een slechte zomer wordt of wanneer je niets anders om handen hebt!
Ter gelegenheid van de tentoonstellingen Frank Lloyd Wright: From Within Outward en Learning By Doing, nodigen het Guggenheim museum en Google SketchUp amateur- en professionele ontwerpers uit de hele wereld uit om mee te doen aan Design It: Shelter Competition
De bedoeling is om een schuilplaats te ontwerpen met behulp van Google Earth en Google SketchUp. Vanaf nu tot 23 augustus kun je een 3-D ontwerp dat je ergens op de wereld geplaatst hebt met Google SketchUp en Google Earth insturen.

WAAROM SCHUILPLAATSEN?
"De wedstrijd is een uitbreiding van leren door te doen, een tentoonstelling in het Guggenheim Museum Sackler Centrum voor kunsteducatie die functies plannen, foto's en modellen van studenten gebouwde onderkomens van de Frank Lloyd Wright School of Architecture. Voor de afgelopen zeven decennia, studenten van deze school hebben genomen over de uitdaging van het ontwerpen, bouwen en wonen in kleine beschuttingsplaatsen genesteld in de landschappen van de school Arizona en Wisconsin campussen. In het werken op deze schuilplaatsen, studenten beschouwen de menselijke behoefte aan veiligheid en comfort, alsmede de relatie tussen architectuur en plaats.

Het ontwerp: Shelter Mededinging opent het project voor je. Als je zou kunnen bouwen van een schuilplaats ergens in de wereld, waar zou het zijn? Hoe zou u het ontwerp te reageren op de omgeving?" (vertaald zonder verbeteringen met Google Translator Toolkit)

Google Translator Toolkit

Google brengt vandaag weer een geweldige nieuwe tool uit voor iedereen die regelmatig tekst moet/mag vertalen: de Google Translator Toolkit!

Na inloggen met je Google account krijg je de mogelijkheid om tekst te uploaden -HTML, Microsoft Word, OpenDocument Text, Rich Text of Plain Text documents tot 1MB- of je geeft de url op van een bestand op internet of bijvoorbeeld Wikipedia pagina. De tekst wordt vertaald en krijg je te zien in 2 schermen, naast- of onder elkaar. Per alinea kun je dan de vertaling aanpassen waarbij je ook gebruik kunt maken van een online woordenboek. Je kunt het resultaat (tussentijds) opslaan en delen met anderen die je dus kunnen helpen vertalen! De verbeteringen die je zelf aanbrengt worden onthouden. Je kunt ook commentaar plaatsen en het document openbaar delen zodat anderen je kunnen helpen! Er wordt ook een vertaalgeschiedenis opgebouwd.
Grappig, een bullet is een blauwe boon of kogel, maar nog geen opsommingsteken...

Ben benieuwd wat taaldocenten hiervan vinden en hiermee kunnen?

Even snel een plaatje tikken

Je moet maar op het idee komen!Op livetyping.com kun je in een venstertje wat tekst typen, waarbij je kunt kiezen uit een paar lettertypes en de lettergrootte. Als je klaar bent wordt van al die aanslagen een animated Gifje gemaakt. Je ziet dus ook eventuele verbeteringen. Dat plaatje komt op de server van livetyping te staan en maar kunt het ook downloaden voor hergebruik. Het plaatje krijgt een vaste url waar je naartoe kunt linken. Zo kun je dus ook via Twitter een langere boodschap kwijt!

Leuk als je een digitaal bord hebt en je leerlingen een boodschap wilt vertellen, zoals wie het bord moet schoonmaken (o nee) of wie gewonnen heeft met gamen, maar je kunt zo'n animatie natuurlijk ook opnemen in een presentatie of op een website...

Ook grappig is dat ik dit vanmiddag meldde op Twitter en even later allerlei berichtjes in het Nederlands zag op de server van livetyping. Twitteraars waren het duidelijk aan het uitproberen! Hoe ik dat zag? Gewoon het nummer van het plaatje ophogen...

08 juni 2009

Is het nu wel leesbaar?

Beeldschermen krijgen een steeds hogere resolutie waardoor er steeds meer website op je scherm past, compleet met steeds meer sidebars vol banners en reclame. De tekst waar het je eigenlijk om gaat wordt er daardoor niet leesbaarder op!

TidyRead kan daar verandering in brengen!

Gewoon een bookmarklet in de menubalk van je browser installeren en daarop klikken wanneer je weer eens op zo'n site bent met veel te kleine letters of veel te veel toeters en bellen!

Fred Zelders van wie ik de tip heb heeft TidyRead al uitgeroepen tot DE BOOKMARKLET van het jaar 2009 en dat terwijl we nog niet eens halverwege zijn!
De bookmarklet is beschikbaar voor alle populaire browsers en voor Chrome komt er binnenkort ook een Add-On. Op de iPhone schijnt het ook te werken.

Ik heb het natuurlijk uitgeprobeerd en het werkt uitstekend. Je kunt achtergrondkleur, breedte, lettergrootte en font aanpassen en er is een printknop.
Ook ideaal wanneer je via je digitale schoolbord (de tekst van) een website aan de hele groep wilt laten zien!
Gek genoeg werkt het op mijn eigen weblog alleen voor het eerste artikel, maar dat zal te maken hebben met het feit dat ik tussen de berichten een streep zet.
Neem als voorbeeld de nieuwspagina van Kennisnet. Die wordt opeens veel leesbaarder!

Ik hoop eerlijk gezegd dat dit nog niet DE vondst van 2009 is, maar zou er wel vrede mee hebben...
Fred en Marjolein in ieder geval bedankt voor jullie tip!

Twitteren vanuit Microsoft CRM

Twitter wordt steeds meer gezien als een serieus communicatiekanaal om (potentiele) klanten te bereiken. Nu is er al een plugin beschikbaar waarmee Twitter naadloos beschikbaar komt binnen Microsoft Dynamics CRM.
Bekijk de korte presentatie hieronder om te zien hoe het werkt:



Nu weet ik dat er ROC's zijn die met MS CRM werken, maar of ze dit ook snel zullen omarmen? Maar voor wie al zo ver is, de installatiegids staat hier.

En natuurlijk vond ik deze informatie ook via Twitter bij Steven Vlaanderen. Meer informatie staat op Dynamics CRM on the move.

06 juni 2009

Tetris 25 jaar

Vandaag is het 25 jaar geleden dat Tetris als spelletje uitkwam!

Tetris is een computerspel/puzzel ontworpen door Alexey Pajitnov op 6 juni 1984. Het spel kreeg algemene bekendheid doordat het meegeleverd werd bij het spelletjesplatform "Gameboy" van Nintendo in 1989. De naam is afgeleid van het Griekse woord voor vier: tetra, omdat ieder blokje uit vier vierkantjes bestaat. (bron)

Ik zal het ongetwijfeld snel binnengehaald hebben voor de Commodore 64 die ik toen had.
Downloaden was toen nog niet aan de orde en je kocht ook geen computertijdschrift met cd'tje. Hoe het dan wel ging? Machine code overkloppen? Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wanneer het radiopramma populair werd waarmee je computerprogramma's kon opnemen op je cassetterecorder. Weet zelfs niet meer of Tetris ook draaide op een ZX81. Waarschijnlijk had ik die toen al naar de zolder verbannen en hij zit nog steeds in dezelfde schoenendoos!
Wordt toch tijd om weer eens de zolder op te gaan...

03 juni 2009

YouTube XL

Ga eens naar: www.youtube.com/xl
Nog mooier als je browser F11 ondersteunt want dan krijg je echt niks meer te zien dan je nodig hebt!



Met dank aan Fred Zelders voor de tip via Twitter.
Ben benieuwd wanneer de eerste (onderwijs)instelling met zo'n interface durft te komen. Less is more!

Hoe krijgen we de leerkrachten aan de Wikiwijs?

Mijn bericht over Wikiwijs in het Onderwijs triggerde Marcel Kesselring om een reactie te schrijven op zijn weblog Back2School:

Het is een uitgebreid en heel duidelijk verhaal geworden dat ik iedereen van harte ter lezing wil aanbevelen!
Is het toevallig dat het ook gaat over marketing? (Zie mijn vorige bericht)

Waarom ik juist deze foto van Marcel erbij plaats? Zijn weblog heeft niet voor niets de titel Back2School! Daar waar iedereen één kant op lijkt te lopen kijkt Marcel om en verkent zijn mogelijkheden binnen het onderwijs. Zulke mensen kunnen we gebruiken, zeker als ze met zo'n verhaal komen!

Op de koffie bij Obama

Corporate branding is het werken aan een sterk en inspirerend merk. Dat vereist op de eerste plaats heel oprecht en authentiek gedrag van zowel organisatie als personeel. Een merk is veel meer dan alleen een marketinginstrument waarmee een consument verleid kan worden. Een écht merk is niet alleen stevig verankerd in de organisatie, het merk is vooral stevig verankerd in de mensen zelf; in het geval van een school dus in het personeel én in de leerlingen. Die moeten uitstralen dat ze trots zijn op hün school.
Een school die zegt: “De leerling is de reden van ons bestaan” of “Niemand de deur uit zonder diploma” zal dat moeten uitstralen in alle geledingen en ook moeten wáármaken. Als een school de trotse, warme en sociale uitstraling van een Community College wil hebben, zullen de medewerkers ook trots, warmte en betrokkenheid moeten uitstralen.
Sterke merken ontwikkelen zich permanent. Zonder voortdurende bijstelling en nieuwe lading zal er geen toekomst zijn. Hét MBO was bijvoorbeeld een ijzersterk merk, maar is deze positie inmiddels grotendeels kwijt geraakt.
Middelbaar beroepsonderwijs is een ongelooflijk mooie vorm van onderwijs:
een plek waar jongeren al hun talenten kunnen ontwikkelen en vakkundig kunnen worden, zowel wat’leren’ als wat een beroep betreft. Waar leerlingen niet alleen kennis in abstracte vorm vergaren, maar ook het ‘kunnen’ in concrete vorm ervaren. Maar hét MBO zal hard moeten vechten om zijn oude imago van kwaliteit en degelijkheid terug te winnen. "lk geloof dat u de verandering van onze belevingswereld overschat. Wij willen graag les van een leraar die ons kan inspireren”, aldus een leerling.

Over dit alles gaat het boek Op de koffie bij Obama, geschreven door Coen Free, dat de aloude basisfuncties van literatuur in praktijk brengt: informeren, overtuigen, onderwijzen.

Coen Free is van zijn vak literatuur-historicus, met als specialisatie de taal- en letterkunde van de Renaissance; van beroep is hij algemeen directeur van het Koning Willem 1 College / School voor de Toekomst. Hij is tevens voorzitter van het Consortium voor Innovatie in het Beroepsonderwijs en voorzitter van de European Federation for Open and Distance Learning.
Maar bovenal voelt hij zich leraar.

Obama als lichtend voorbeeld
In de epiloog besteedt Coen aandacht aan Barack Obama, die als geen ander zingeving en marketing wist te combineren, o.a. door de zes competenties in praktijk te brengen en te appelleren aan vele vormen van zingeving. Zijn campagne is een volmaakte synthese van alles wat in het boek gezegd is over effectieve en succesvolle marketing, branding en communicatie.

Het boek werd op Dé Managementconferentie gratis verstrekt aan alle deelnemers en is MUST read voor alle (opleidings)managers in het MBO, maar interessant voor iedereen die zich bezighoudt met corporate branding. Op de koffie bij Obama is een uitgave van en te bestellen bij de School voor de Toekomst en het Consortium voor Innovatie.

02 juni 2009

Wikiwijs in het Onderwijs

Weet je nog dat minister Plasterk op 3 december jl. Wikiwijs aankondigde? Gelijk daarna was her en der nogal wat gemor te horen: "Weer zo'n initiatief wat waarschijnlijk niks wordt en de minister weet niet eens waar hij het over heeft".

We zijn inmiddels een half jaar verder en achter de schermen gebeurt wel degelijk het nodige:
Het ministerie van OCW heeft de Open Universiteit en Kennisnet gevraagd Wikiwijs te realiseren. Zij willen ons als gebruiker vanaf de start bij Wikiwijs betrekken.

Het projectteam dat Wikiwijs realiseert is erg benieuwd naar onze ideeën en voorstellen over Wikiwijs. Alle ideeën zijn welkom! Van ideeën over hoe Wikiwijs er uiteindelijk uit zou moeten zien tot de ondersteuning die we zouden willen ontvangen in het gebruik van Wikiwijs: geen idee is te gek!

Dat meedenken kan op vier manieren via de site Wikiwijs in het Onderwijs:
  1. Heb je een goed idee? Deel dat idee via de “Deel” pagina.
  2. Vervolgens kun je het idee bespreken met het projectteam en de andere bezoekers. Hiermee komen we samen tot aanscherping van het idee.
  3. Stem op de besproken ideeën. Hiermee bepalen we samen de relevantie van de ingediende ideeën.
  4. Via de volg pagina kun je alle initiatieven volgen waarvan we samen hebben gezegd dat ze waardevol zijn.
Het leuke is dat dit allemaal gebeurt door middel van blog berichten op een Wordpress blog die speciaal hiervoor is ingericht. Een mooi voorbeeld van hoe je een weblogtool ook kunt inzetten!

Maar... het staat of valt allemaal natuurlijk wel met de reacties die al dan niet binnenkomen.
Had je een half jaar geleden je bedenkingen bij het initiatief van Plasterk, spreek die nu dan uit... of zwijg voor immer!!!
Plastisch taalgebruik, maar eerlijk gezegd meen ik het wel. Het is zo makkelijk om iets af te kraken of ergens kritiek op te hebben, maar het initiatief op zich is volgens mij lovenswaardig en dan zijn degenen die het moeten uitvoeren meer gebaat bij goede feedback en creatieve ideeën dan bij wat makkelijk gemopper...

(Disclaimer: ik word hier niet voor betaald en heb geen banden met het ministerie)

Workshop interactieve GPS-tochten

Vanmiddag was ik bij Surfnet in Utrecht voor een workshop interactieve GPS-tochten, verzorgd door twee medewerkers van Fontys. Ik was afgekomen op de beschrijving zoals je die hier kunt lezen en waarbij een overzicht werd beloofd van de mogelijkheden die er momenteel zijn. Dat viel me eerlijk gezegd een beetje tegen want zoals aangekondigd werd de meeste tijd echt besteed aan het maken van een eigen interactieve speurtocht met de software van Mscape. Je kunt ook niet alles willen in één middag tijd...

Mscape blijkt een pakket te zijn waarmee je al heel snel een soort van speurtocht kunt maken die gebruikt kan worden op een PDA met Windows Mobile en GPS. Denk dus niet dat je met een willekeurige smartphone (of iPhone) kunt werken of met een dedicated GPS apparaat. Mscape is echt uitsluitend geschikt voor die PDA en andere mogelijkheden werden daarmee dan ook niet behandeld want vielen buiten het bestek van de workshop.
Toch was het interessant om de workshop te volgen en zo hands-on bezig te zijn met het maken van een tocht. Na de pauze werden we zelfs in groepjes op pad gestuurd om met PDA en al een tocht te lopen in de binnenstad van Utrecht. Deze tocht was vanmorgen uitgezet door een van de workshopleiders.

Als je de handleiding op de voet volgt heb je deze workshop volgens mij niet echt nodig, alhoewel... Gelijk na de eerste import van een kaart liep iedereen al vast. Het bleek dat je de taalinstellingen moet veranderen naar Engels. De begeleiders hadden er zelf een paar dagen over gedaan om hier achter te komen! Die tijd heb ik dus al terugverdiend door de workshop te volgen!

Verder was het leuk om van de andere deelnemers te horen op welke manier zij deze tool denken te kunnen gaan inzetten. Veel deelnemers denken dan toch aan een speurtocht voor de 1e jaars tijdens de introductieweken. Ik denk vooral ook aan mogelijkheden binnen de opleiding Sport&Bewegen en Toerisme&Recreatie.
Verder hoop ik dat scholen gemaakte bestanden gaan delen zodat je van elkaars tochten gebruik kunt maken.

Vanmiddag werkten wij met een HTC Touch van over de € 450, maar je kunt al werken met een MIO van nog geen € 250. Het zijn wel dingen die de school zelf zal moeten aanschaffen want je kunt van je leerlingen/studenten niet verwachten dat ze zelf allemaal een PDA hebben die aan de eisen voldoet. Dat zie ik dan ook gelijk als de grootste drempel van het werken met door Mscape gemaakte tochten.
Ik blijf dan ook op zoek naar oplossingen die generieker zijn en gebruikmaken van een willekeurige smartphone...
Meer informatie en handleiding vind je bij mobieleonderwijsdiensten.nl en bij Fontys.

01 juni 2009

Even snel wat tekst inlezen

Ze bestaan nog, die kleine programma'tjes van nog geen 100Kb die precies doen wat je wilt!

Vandaag liep ik aan tegen JOCR, een programma waarmee je tekst uit een screendump kunt halen via OCR (optical character regocnition). Ontzettend makkelijk wanneer je even snel wat tekst wilt hebben uit een beveiligd PDF document of van een site die gebouwd is in Flash!

JOCR is freeware en herkent ook Nederlandstalige teksten. Na het scannen wel even controleren, want er kunnen soms wat foutjes inzitten, maar het scheelt je heel wat typewerk. Het programma hoeft niet geïnstalleerd te worden, maar bestaat uit één kleineexecutable (ook handig om altijd bij je te hebben op usb stick!).
Je kunt je hele desktop, een scherm of een gedefinieerd gebied scannen en het resultaat wordt (heel snel) naar je clipboard geschreven, ideaal voor verdere bewerking. Het programma'tje is al 3 jaar oud, maar kan volgens mij nog wel een tijdje mee...

Beter zelfbeeld voor photoshoppende tieners

"Onderzoek van de Stichting Mijn Kind Online laat zien dat tieners die meer ervaring hebben met het bewerken van hun eigen foto's, minder ontevreden zijn met hun eigen lijf. Actief bezig zijn met media kan dus bijdragen aan een beter gevoel." (bron)

Een interessant artikel op Ouders Online van Justine Pardoen en Marion Duimel naar aanleiding van een onderzoek dat door Ouders Online is verricht. Het rapport is gratis te downloaden: (On)bewerkt beroemd.

Het rapport gaat over tieners en beroemd zijn, foto’s maken en bewerken, het zelfbeeld van tieners en hun media consumptie. Het onderzoek kent geen centrale vraagstelling maar is een verkennende beschrijving van de genoemde onderwerpen en hun onderlinge samenhang. Maken tieners die beroemd willen worden bijvoorbeeld vaker foto’s van zichzelf? Is er een verband tussen hun zelfbeeld en het zien van media met ideaalbeelden erin?

Zelf fotoshoppen maakt mediawijs
Het onderzoek toont een opmerkelijk verband: ervaring met fotoshoppen hangt samen met meer begrip. Hoe vaardiger kinderen zijn in het bewerken van foto's, hoe meer ze beseffen dat alles wat ze zien, gemanipuleerd is. Dat hangt dan weer samen met een grotere tevredenheid over het eigen uiterlijk.
Kinderen die zelf aan de gang gaan met Photoshop, zijn als 'kenners' beter op de hoogte van wat er allemaal uitgespookt wordt met foto's.

Ik heb het vanmorgen even zelf uitgeprobeerd en kan zeggen dat het niet alleen voor tieners werkt. Nadat ik wat rimpels had verwijderd voelde ik me een stuk beter! Heb ook nog geprobeerd m'n neus dicht te stoppen tegen die akelige graspollen, maar dat had helaas geen effect...

26 mei 2009

Lekker beroemd

Hoe presenteer je je op Hyves? Hoe eerlijk moet je zijn? Moet je alles geloven wat de media over je idolen melden? Wat kunnen we leren van professionals? Kortom: Hoe manage je jouw imago?

Van 25 t/m 31 mei organiseert het Mediawijsheid Expertisecentrum de themaweek Lekker Beroemd. Kennisnet heeft de bijbehorende website ontwikkeld: Mediawijzer.net.
Hier kan jong en oud terecht om meer te leren over media en imago. Ook vind je hier (links naar) interessant lesmateriaal en meer informatie over de activiteiten van het Mediawijsheid Expertisecentrum en partners.

Onderstaand filmpje plaatste ik op 1 oktober 2007 op Youtube, maar is nu dus weer lekker actueel:-)

Flapdrol wel beledigend voor agenten

Bert Koenders is behoorlijk pissig over het gedrag van Jan Marijnissen. Jan riep vandaag tijdens het vragenuurtje vanuit de bankjes drie keer flapdrol naar Koenders, die op dat moment aan het woord was. (bron)

Zo maar een item op het journaal vanavond, maar natuurlijk kan ik het niet laten om het woord flapdrol even in te toetsen bij Google.

En dan kom je natuurlijk van alles tegen:
Wie politiemensen 'flapdrollen' noemt, maakt zich schuldig aan een 'ernstige belediging'. Dat is althans de mening van de Asser politierechter, die de 38-jarige G.N. uit Meppel op 14 februari 2007 veroordeelde tot een boete van 250 euro. De rechter tilde zelfs zo zwaar aan de zaak, dat hij met zijn boete 30 euro boven de eis van de officier van justitie ging zitten. "Als u 'flapdrol' niet beledigend vindt, dan vind ik u een flapdrol", meende de rechter. (bron)

Maar Koenders is in ieder geval niet de eerste politicus die met flaprdol wordt aangeduid.
Op het weblog Dutch word of the day staat:
"Wie is die flapdrol met dat brilletje?" - "Ho eens even! Dat is onze minister-president Jan-Peter Balkenende!" (bron)

Synoniemen van flapdrol zijn:
debi, gek, idioot, imbeciel, mafkees, mafket, mafkikker, waanzinnige, zot (bron)
van Dale houdt het op: waardeloos iemand (bron)

Al met al zou ik het ook niet prettig vinden als ik in een openbaar debat zo door iemand aangesproken zou worden, maar Jan zal z'n redenen hebben. Collega Agnes vindt flapdrol een keurig Nederlands woord en van een heel ander kaliber dan het woord knettergek dat Wilders een keer gebruikte.

En dan vinden wij het raar dat onze pubers af en toe een grote mond hebben?
Dus wat mij betreft mag Jan € 250 uit zijn partijkas halen en schenken aan een goed doel in de derde wereld of zo. Die politierechter in Assen kun je toch niet voor schut zetten?
Alhoewel een ander item in het nieuws vandaag was dat schelden "gewoon" bij het ambt van politieagent hoort. Dus is het een kwestie van afwachten wanneer leerkrachten aan de beurt zijn...

Poll Everywhere revisited

Op 20 oktober 2008 plaatste ik al een bericht over Stemmen met je mobieltje via PollEverywhere.com.
Ik schreef toen dat de resultaten ook zichtbaar gemaakt kunnen worden via een Powerpoint presentatie. Maar dat is nog niet alles. Je kunt namelijk in presentatiemode de resultaten live tonen terwijl ze binnenkomen, net zoals bij sms2vote. Maar niet alleen Powerpoint wordt ondersteund, ook Keynote voor de Mac en zelfs 280slides.com slideshow!
Daarnaast kun je nu ook stemmen via twitter en dat maakt het interessant om er nog eens naar te kijken, zeker als je weet dat je bij de gratis variant tot 30 stemmen kunt verzamelen en dat is heel wat meer dan bij sms2vote (5 stemmen).
Daar waar je sms2vote dus slechts kunt uitproberen voor jezelf, kun je PollEverywhere gratis inzetten voor een groep tot 30 personen en dat is het aantal dat vaak in een klas zit. Stemmen via internet is bij PollEverywhere ook mogelijk wanneer je een widget plaatst op je blog (zie hiernaast) of op een website en je kunt zelfs je stem uitbrengen via een aparte internetpagina. Daarnaast is stemmen via SMS dus ook mogelijk.
Kortom, een veelvoud aan mogelijkheden om hier (weer) eens mee te experimenteren in je onderwijs!
Ik werd opnieuw op PollEverywhere gewezen door Barry Dahl die met 60 stemkastjes makkelijk door de controle op een vliegveld dacht te komen...

25 mei 2009

Dicht het gat tussen offline en online

Maak je veel gebruik van Microsoft Office maar ben je ook gecharmeerd van de mogelijkheden van Google Documents? Dan is de Offisync plug-in misschien wel de ultieme tool voor jou!
Gratis te downloaden vanaf de Offisync website nestelt deze plug-in zich als extra toolbar in Word, Excel en Powerpoint. Na het invullen van je Gmail account kun je vanuit Office direct verbinding maken met je online documenten, deze openen in je applicatie, bewerken en weer uploaden. Verder kun je de lijst van mensen die rechten hebben op je documenten beheren en zo collega'ss toegang geven tot documenten die je wilt delen.
Offisync is nog in beta, maar werkt nu al verrassend goed, zelfs op mijn werk waar Office niet lokaal geïnstalleerd staat!
Op de downloadpagina wordt precies uitgelegd waar je bij installatie even op moet letten. Heb je naast Google Docs ook een Google Apps account? geen probleem, want je kunt meerdere accounts instellen!
Ben benieuwd naar jullie ervaringen, ik ben er in ieder geval zeer enthousiast over!

20 mei 2009

Mannen en auto's, helemaal draadloos

Vandaag zag ik dat Mogulus.com de naam heeft veranderd in livestream.com, een naam die veel beter de lading dekt, maar waar ze naar het schijnt wel $100.000 voor betaald hebben!
Een beetje rondkijkend op de site wilde ik weten of er nu vanuit Nederland ook live uitzendingen waren en zo kwam ik terecht bij MACH: de Model Auto Club Heemstede. Je weet niet wat je ziet, volwassen kerels die de hele avond miniatuur race auto's met afstandsbediening over het asfalt jagen!
Ze hebben bij de club maar liefst 4 webcams opgesteld die dagelijks van 8-23 uur via livestream uitzenden, waaronder een in de overdekte pitstraat. Zo kun je als vrouw dus rustig je man naar z'n club laten gaan! Gewoon thuis af en toe op internet kijken of hij z'n handen wel aan het stuur houdt...
Klik hier om de livestream te bekijken.

Mobiel stemmen binnen bereik onderwijs

ik meende dat de onderhandelingen nog geheim waren maar aan de reactie te zien van Mike Coumans op een blogbericht van Pierre Gorissen mag er al over gesproken worden:

SMS2vote waarmee ik onlangs experimenteerde tijdens de laatste TeachMeet en op het Ugame Ulearn symposium komt binnenkort via Surfdiensten beschikbaar voor het onderwijs.

"Surfdiensten zal binnenkort de diensten van Sendsteps aanbieden. Speciaal voor het onderwijs is er een abonnementen systeem opgesteld. Vanaf 2000 euro kunt u SMS2vote onbeperkt op jaarbasis gebruiken. Als u informatie wilt hebben zodra het bij Surfdiensten aangeboden wordt kunt u een mail sturen naar sales.nl@sendsteps.com. Zet dan als onderwerp 'Gebruik voor onderwijs', wij zullen u dan informeren als het zover is."

De volgende stap is dus om docenten zo ver te krijgen dat ze dit gaan opnemen in hun powerpoint presentaties. Het lastige daarbij is dat je wanneer je mensen laat stemmen over stellingen je veel beter moet gaan nadenken over een juiste formulering zoals Pierre ook al heel terecht vaststelt.
Eén tip misschien: Neem in ieder geval geen teksten van de VVD website en ga daar vragen over verzinnen want dan vraag je om problemen!

+x- pluskeermin

PlusKeerMin is een nieuwe manier om het hoofdrekenen op een speelse wijze te verbeteren. Los de sommen zo snel mogelijk op door naar het juiste antwoord toe te rennen en deze vervolgens te pakken. Maar pas op! Je wordt ondertussen vanuit het midden beschoten, zorg er dus voor dat je niet geraakt wordt!

Basisschool leerlingen kunnen met het spel op een leuke manier hun hoofdrekenen verbeteren. De scores worden in highscore-tabellen verwerkt zodat een klas onderling de strijd met elkaar kan aangaan. De docenten kunnen deze scores weer gebruiken om te zien welke leerlingen er goed of minder goed zijn met welke type sommen.

PlusKeerMin, zal binnenkort verkrijgbaar zijn via www.pluskeermin.nl

En ook dit komt uit de koker van Karim Amrani maar heel slim gaat hij dit spel op de markt brengen vanuit z'n eigen bedrijfje dat hij inmiddels gestart is onder de naam: Jibly
Vorige week kreeg ik al een werkende demo van dit spel te zien op een iPhone en dat zag er heel goed uit!
Waarom opeens zoveel aandacht voor Karim? Hij was een van de creatievelingen die ik vorige week mocht ontmoeten en ze verdienen het wat mij betreft om meer aandacht te krijgen voor hun vaak prachtige ideeën!

Zand 2.0

Tijdens mijn rondleiding door de burelen van Creative Learning Lab in Amsterdam kreeg ik ook een uitleg over de eerste interactieve zandbak waar nu driftig mee geëxperimenteerd wordt. Ook dit is een idee van Karim Amrani. De kleine zandbak is voorzien van gewoon speelzand, waarmee je allerlei vormen kan maken. Spelen in het zand wordt nog leuker als je die ook kan voorzien van kleur of een afbeelding, dacht Karim.

Een idee was geboren: Zand 2.0.
Door gebruik te maken van de Wii remote hack van Johnny Chung Lee en een beamer kan er over de zandbak een nieuwe laag worden geprojecteerd, die de zandsculpturen een extra dimensie geven.
Ik heb een filmpje gemaakt van de opstelling waarbij je ziet hoe dit met minimale middelen in elkaar is gezet. De duurste aanschaf was een zak zand van € 2,--. De rest is op straat gevonden (spiegel, piepschuim) of was al aanwezig.
Inmiddels staat er ook een filmpje op Youtube waar je een en ander werkend ziet. (Gek dat ze tussen al die spullen geen statief konden vinden:-)
Op Flickr is ook nog een beeldverslag te vinden van de eerste versie van de zandbak.

Breng je netwerk in beeld!

Afgelopen donderdag schoof ik aan bij de tafel van 100. Creative Learning Lab en Kennisnet hadden een heerlijk diner geregeld waarbij 50 creatieven en 50 mensen uit het onderwijs elkaar konden ontmoeten. Vooraf moest je een foto insturen met daarbij kort geformuleerd je eventuele vraag en/of aanbod: waar ben naar op zoek en/of wat heb je een ander te bieden?
De bedoeling was dat dit zichtbaar gemaakt zou worden op een digitaal prikbord zodat je aan de hand daarvan makkelijk kon zien met wie je graag in contact wilde komen.
Zo ging het niet helemaal, maar wat er wél getoond werd was misschien nog wel veel leuker! Karim Amrani -een stagiaire bij de Waag waar we nog meer van gaan horen- had in één ochtend tijd een flash applicatie gemaakt waarmee je lijnen kon trekken tussen jezelf en degene met wie je gesproken had. Zo werd gaandeweg het diner duidelijk wie met wie in contact stond en wat de spinnen in het web zijn.
Heel leuk om zo de lijntjes die er tussen mensen zijn gevisualiseerd te zien!
Ik hoop dan ook dat Karim dit idee verder uit gaat werken en beschikbaar stelt. Het brengt mensen in beweging en zorgt voor interactie. Iedere keer liepen er mensen naar voren om "even een lijntje" te trekken. Ook leuk om tijdens een conferentie in te zetten!

19 mei 2009

Smart Objects

Vorige week donderdag was ik op uitnodiging van Kennisnet bij "de tafel van 100", bij het Creative learning Lab van de Waag Society in pakhuis de Zwijger in Amsterdam.
Vijftig mensen uit de creative media sector en vijftig mensen uit het onderwijs schoven bij elkaar aan tafel voor een uitstekend driegangen diner waarbij na iedere gang gewisseld werd van plaats om met zoveel mogelijk verschillende mensen te kunnen netwerken. Een prima formule waar ik zo een aantal berichten mee kan vullen (even de kachel bijvullen...)
Met 100 gasten aan tafel nam Keimpe de Heer me toch even mee naar boven om een paar dingen te bekijken.
Wat een geweldige digitale speeltuin hebben ze daar zeg! Bureaus vol met Arduinos, soldeerbouten, en noem maar op. Over de zandbak die ik daar aantrof volgt nog een apart bericht met filmpje.
Met veel passie vertelde Keimpe over allerlei projecten waar ze daar mee bezig zijn en demonstreerde zo ook even de mogelijkheden van Pico Crickets, een soort van Lego steentjes waarmee je allerlei circuits kunt bouwen. Je zult als school toch maar over zo'n doos kunnen beschikken binnen je technieklessen!

Wilfred Rubens hield vandaag op de Surfsamendag 2009 een presentatie waarin hij aandacht besteedde aan Smart Objects. Ik kon er helaas niet bij zijn maar de sessie via Twitter en CoveritLive toch een beetje volgen. Als voorbeeld werden Siftables genoemd, maar die Pico Crickets moeten we dus ook in de gaten houden...

Mag het nog even fris blijven?

Ongeveer een jaar geleden begon ik met de verbouwing van een tot dan toe ongebruikt gebleven gedeelte van mijn huis. Vijftig vierkante meter met daarin nog een origineel podium uit 1906 (toen mijn huis nog een dorpshuis was) tegen een blinde muur is inmiddels veranderd in een extra woonkamer met prachtig uitzicht op de es van Weerdinge. Vorige week vrijdag plaatsten we de houtkachel en sindsdien stook ik 's avonds even lekker een vuurtje.
Ik zie het een beetje als de kroon op het werk dat we het afgelopen jaar gedaan hebben!
En als ik dromerig in het vuur kijk terwijl ik eigenlijk "gewoon" leuke blogberichten zou moeten schrijven, dan denk ik dus bij mezelf: Mag het nog even fris blijven?

15 mei 2009

Gelukkig, geen schandpaal!

geen domeinkaper maar domeinredderDeze week waarschuwde ik iedereen buiten SURF of Kennisnet ervoor om niet het domein www.samenslimleren.nl in te pikken, waarbij ik dreigde met de schandpaal...
Nog dezelfde dag was het domein weg!

Maar de ontknoping kwam wel uit totaal onverwachte hoek: Pierre Gorissen, niet verbonden aan SURF of Kennisnet nam het zekere voor het onzekere en claimde het domein, maar dan wel met de bedoeling deze direct over te dragen hetgeen inmiddels dan ook gebeurd is.

"Ik las jouw bericht en heb het zekere voor het onzekere genomen. Registreren van een nl-domein kost me 3 minuten werk en ik wist dat overdragen relatief gemakkelijk is. Ik heb al eens eerder domeinnamen voor SURF geregistreerd en doorgegeven... Ik kon me namelijk voorstellen dat er genoeg mensen waren die er niet zo heel erg wakker van zouden liggen om door jou aan de schandpaal genageld te worden. Moet toegeven dat ik ook wel nieuwsgierig was naar wat je reactie zou zijn op mijn registratie."

Nou Pierre, bij deze mijn reactie:
Je wordt niet genageld maar geprezen omdat je de moeite genomen hebt dit voor SURF en Kennisnet te regelen! Afgelopen woensdag sprak ik een aantal mensen van Kennisnet en die gaven direct volmondig toe dat ze zelf alerter hadden moeten zijn.
Hopelijk dat mijn bericht en de aktie van Pierre iedereen heeft wakker geschud. Wij blijven dit namelijk niet doen!

Overigens heb ik van roc.nl natuurlijk geen reactie ontvangen naar aanleiding van mijn bericht over het "kapen" van lerenvernieuwen.nl (wie zwijgt stemt toe)
Wat mij betreft is die schandpaal nu dus voor hen!

Augmented Reality met Google SketchUp

Maak je wel eens modellen met behulp van Google SketchUp?
Dan kun je die nu prachtig in je eigen 3D omgeving weergeven met behulp van de AR-media™ Plugin for Google SketchUp™.
Wat ik hiermee bedoel kun je het beste bekijken aan de hand van het filmpje.
De software is niet gratis, maar voor het onderwijs zijn er goedkope licenties en je kunt een trial versie downloaden om een en ander uit te proberen.
Prachtig natuurlijk wanneer je je eigen (of door leerlingen) gemaakte modellen op deze manier van alle kanten en op allerlei manieren kunt bekijken!
Op Youtube zijn nog meer voorbeeldfilmpjes te vinden.

14 mei 2009

Inspiratiebijeenkomsten mei 2009

Na het succes in februari organiseert Creative Learning Lab 20, 27 en 28 mei opnieuw inspiratiebijeenkomsten voor het onderwijs over hoe 'moderne' technologie in de lespraktijk in te zetten. Docenten, leidinggevenden en schoolmanagement kunnen zich gratis opgeven. De bijeenkomsten zijn geheel kosteloos.
Ik krijg net een seintje door dat er nog een aantal plaatsen beschikbaar is!

De bijeenkomsten zijn van 15.00 tot 17.00 op:
20 mei - voor het basisonderwijs
27 mei – voor PABO docenten
28 mei - voor het voortgezet onderwijs

"Laat je inspireren tot een creatieve en innovatieve invulling van het nieuwe onderwijsjaar tijdens de Creative Learning Lab inspiratiebijeenkomsten. Stap buiten je kader, zoek de vrije denkruimte op, leg de basis voor innovaties in je eigen onderwijs. De wereld is maakbaar, alles kan!
Medewerkers van Creative Learning Lab zullen je tijdens deze bijeenkomsten enthousiasmeren, motiveren en inspireren met voorbeelden. Hiernaast gaan zij in op de mogelijkheden om je onderwijs op een laagdrempelige manier te laten aansluiten bij de belevingswereld van je leerlingen."

Slotmanifestatie Verbonden met ICT

Gisteren was ik bij de slotmanifestatie van het MBO Actieplan "Verbonden met ICT" met als dagvoorzitter Marc van leeuwen die ons op een lekker losse manier door het programma loodsde. Aan de hand van een strak gemonteerd filmpje kregen we een aantal resultaten van de afgelopen drie jaar te zien (complimenten Serge!) en er was een forumdiscussie, afgewisseld door de cursus borrelbabbelen. Ook dat zorgde ervoor dat de stemming vrolijk was.
Tijdens het buffet konden we het geleerde in de praktijk brengen door mensen aan te spreken die we nog niet kenden en elkaar te bevragen met de ijzersterke openingszin: "en, wat heeft jou hier gebracht?"
Tot slot een hilarische goochelact die ook nog over netwerken ging:



DSC_0183Na afloop kregen we nog de gelegenheid om een uurtje door Madurodam te dwalen. Zo kon ik mijn Poken al in Amsterdam fotograferen terwijl ik daar zelf vanavond nog naartoe moet...

Cursus borrelbabbelen

12 mei 2009

Leren vernieuwen

Ik ben geabonneerd op het e-zine Leren vernieuwen van Kennisnet dat eigenlijk bedoeld is voor vaste relaties buiten het onderwijs, maar ik haal er leuke nieuwtjes uit.

Leren vernieuwen is de Pay-Off van Kennisnet die je ook terugziet op hun website.
Op het tabblad van de nieuwsbrief staat zelfs lerenvernieuwen.nl en omdat ik dan altijd benieuwd ben waar ik terechtkom toets ik natuurlijk even die url in...

En waar ik dan weer zo ontzettend van baal is dat ik dan op de site kom van ROC.nl

O, wat is die stichting in Enschede toch weer slim geweest om snel dit domein te claimen omdat Kennisnet er zelf blijkbaar niet aan gedacht heeft @#$%^&$#@#!!!
Wanneer begrijpen dit soort instanties nu eens dat dit niet slim is maar een achterbakse vorm van antireclame die hen in mijn ogen bepaald niet sympathieker maakt.
Gun anderen hun vondsten en ga er niet goedkoop mee op de loop!
De domeinregistratie is namelijk van 14-04-2008 en toen gebruikte Kennisnet al lang die kreet.

Helpt dit bericht? Vast niet, al stuur ik natuurlijk wel een afschrift hiervan naar ROC.nl
Toch zal ik iedere keer wanneer ik tegen dit soort dingen aanloop erover blijven schrijven, net als collega Karin :-)

In deze nieuwsbrief trouwens onder andere een scherpe observatie van Frans Schouwenburg én (voor mij) het nieuws dat Dé Onderwijsdagen 2009 in november dit jaar met als titel Samen Slim Leren georganiseerd zullen worden door zowel SURF als Kennisnet!

En wat denk je: samenslimleren.nl is nog vrij!

Waarschuwing:
Als er nu iemand anders dan SURF of Kennisnet zo snugger denkt te zijn dat domein snel in te pikken zal hij hier publiekelijk aan de schandpaal genageld worden... denk erom!

Lerarenwissel

Leraar24 organiseert uitwisselingen voor een dag om leraren een vernieuwde kijk te geven op hun onderwijs. Door een dag in een andere onderwijssituatie te werken, leer je meer over je eigen vaardigheden en over de diversiteit aan kwaliteiten die nodig zijn binnen het onderwijs. Je draait een dag de lessen van een collega op een andere school, die je daarbij zal instrueren en coachen. Daarna ontvang je die collega op je eigen school en begeleidt hem/haar die dag.

Leraar24 is daarom op zoek naar enthousiaste leraren uit het basis- en voortgezet onderwijs en het mbo die graag eens een dag in de schoenen van een andere leraar willen staan.
Ben jij de leraar die zij zoeken? Laat het hen weten en mail je gegevens, je onderwijservaring en de gegevens van je school naar info@leraar24.nl.

Dat was natuurlijk weer wat creatief knip- en plakwerk van mezelf.
Ik hoop dat veel leerkrachten op deze uitnodiging ingaan én dat hun ervaringen gedeeld zullen worden op internet. Waar ik dan vooral op hoop is dat ook de leerlingen aan het woord komen die zo maar iemand anders voor de klas krijgen! Nog beter als de journalist na een maand nog een keer teruggaat naar de leerkrachten die meegedaan hebben om hen te vragen in hoeverre die uitwisseling hun werk nu wel of niet heeft veranderd...

11 mei 2009

Volledig venster in Google Chrome

Google kwam een paar maanden geleden met dit filmpje om te laten zien hoe "schoon" de user interface is van deze browser. Mooi smalle werkbalken waardoor je lekker veel ruimte overhoudt hetgeen steeds interessanter wordt met telkens meer beschikbare online applicaties.
Wat Google Chrome echter niet heeft/had is de F11 knop waarmee je kunt overschakelen naar een volledig scherm.
Sinds kort draai ik de beta versie van Google Chrome en die blijkt die functie nu wel te hebben! Het mooie is dat je heel makkelijk terug kunt schakelen door even met de muis naar de bovenkant van je scherm te schuiven en te klikken. Tussen de tabbladen wissel je gewoon met Control/Tab. Ik vind het ideaal als je werkt met online applicaties waarbij je zoveel mogelijk werkruimte tot je beschikking wilt hebben.

Wil je ook de beta- of developer versie van Chrome uitproberen dan kan dat via de info op deze site.
Vind je die Google promotiefilmpjes leuk, dan vind je er hier nog veel meer...

Allemensen, in de laatste 3 berichten lukt het me om achtereenvolgens Apple, Microsoft en Google te noemen. Benieuwd waar ik morgen mee kom. Hopelijk een leuke startup waar nog weinig mensen van gehoord hebben:-)

Live@Edu workshops

Microsoft Nederland biedt de komende periode een aantal workshops aan waarin je kennis kunt maken met de mogelijkheden van Live@Edu.
Deze gratis workshops zijn gericht op IT managers, ICT coördinatoren, informatie managers en docenten.

"Live@edu is niet alleen gemakkelijk voor uw studenten, maar ook voor docenten en stafleden, allemaal via hun mobiele telefoon, desktop of laptop. Een groot voordeel is dat u de e-mailadressen van alle studenten, docenten en stafleden bij de hand heeft. Communiceren is nog nooit zo gemakkelijk geweest en het is gratis!"

Dat klinkt wel heel simpel en ik moet eerlijk zeggen dat wij bij de implementatie op ons ROC nog wel tegen wat complicaties aanlopen, maar het scheelt je heel veel beheerslast en je biedt een omgeving die voor veel deelnemers in ieder geval vertrouwd is.
Meer informatie en aanmelden kan op deze site.

Disclaimer: Ik krijg hier niet voor betaald en kan niet instaan voor de gevolgen...

Euro Creator

EuroCreator is een veilige, gemodereerde omgeving waar leraren en leerlingen mediacreaties kunnen bekijken en met elkaar kunnen delen.
Het doel van Het Europees Jaar van de creativiteit en innovatie (2009) is het promoten van creativiteit door middel van digitale media, evenals de voordelen van het gebruik ervan bij het lesgeven en leren.

EuroCreator is een educatief initiatief, ontworpen om leerlingen en leraren in heel Europa aan te moedigen om ten minste één mediaonderdeel te creëren. Om dit initiatief te steunen is de EuroCreator website ontwikkeld om zo docenten te helpen en de creativiteit van jonge mensen te erkennen en te belonen. EuroCreator biedt een pan-Europees platform voor leerlingen en docenten om hun creativiteit te uiten en hun werk te delen.

De website is beschikbaar in 10 Europese talen en biedt certificering door de EU-commissaris voor Onderwijs, Jeugd & Cultuur: Ján Figel.

De website is bedoeld voor twee specifieke deelnemers:
  1. Leerlingen: De media van de leerlingen wordt geüpload door de leraar, en vervolgens ontvangen ze positieve feedback over hun inzending van één van de teamleden van EuroCreator. Ze ontvangen ook een ondertekend certificaat van EU-commissaris Ján Figelʼ die hen feliciteert met hun werk.
  2. Leraren: Voor leraren die nog nooit deel hebben genomen aan mediagerelateerde activiteiten worden er trainingen aangeboden in de vorm van videomodellen en instructievideo's.
EuroCreator is ontworpen om inclusief en gebruikersvriendelijk te zijn met een ongecompliceerd deelnemingsproces, het 4-stappenproces:
  1. Een leraar of leerling hoort van het EuroCreator project. Ze bezoeken www.eurocreator.eu en kiezen de door hun gewenste taal.
  2. De leraar besluit dat de school mee wil doen aan het project en vult een kort online inschrijfformulier in.
  3. EuroCreator ratificeert de school en levert, via e-mail, de gebruikersnaam en het wachtwoord van de leraar.
  4. De leraar en de leerlingen beginnen aan het project.
De leerlingen worden aangemoedigd om media die door andere scholen is geleverd, te bekijken en ermee te werken. Ze kunnen de inhoud ervan vanuit hun woonplaats of een andere plaats in Europa zien.
Leraren wordt aangeraden om naar het siteonderdeel "Leraar" te gaan, waar ze instructievideo's kunnen bekijken die hen op weg kunnen helpen.

Tot zover het betere knip- en plakwerk van een site die er veelbelovend uitziet met nu al een aantal leuke filmpjes. Maar wat ik dan toch wel weer raar vind is dat je bij het registratieformulier de volgende vraag kunt aanvinken:
"Wil je dat Apple of zijn service providers, leveranciers of partners contact met je opnemen over workshops en informatie over Apple in het onderwijs?"
Aan de andere kant: het zijn vaak de sponsoren die dingen mogelijk maken die anders nooit van de grond zouden komen...

Lengte- en breedtegraden

Voor veel mensen zal het werken met GPS tools gesneden koek zijn, maar voor mij ging er de afgelopen twee weken een nieuwe wereld open. En dat allemaal na de aanschaf van zo'n simpele GPS-logger waarover ik eerder een bericht plaatste.
Ik blijf het fascinerend vinden hoe makkelijk je na een tocht via bijvoorbeeld Google Maps of Google Earth precies kunt terugkijken waar je gewandeld hebt, hoe lang je erover gedaan hebt en op welke hoogte je zat. Dat je vervolgens de foto's die je onderweg maakt ook nog precies op de juiste plaats kunt zetten maakt het helemaal mooi!
Kortom, ik heb me kostelijk vermaakt en avonden doorgebracht met allerlei on- en offline applicaties die (in de meeste gevallen nog gratis ook) je op allerlei manieren helpen om de gegenereerde GPX bestanden te bewerken en te laten zien.
Het is ondoenlijk en valt buiten de strekking van dit weblog om alle links te noemen die ik gevolgd heb en de programma's die ik heb uitgeprobeerd, maar ik ben er nog lang niet op uitgekeken.
Geloof ook dat er heel veel manieren zijn om deze zaken in het onderwijs te gebruiken en waarschijnlijk gebeurt dat ook al op veel plaatsen.
In ieder geval heb ik me opgegeven voor de Workshop interactieve GPS-tochten op 2 juni, georganiseerd door SURFnet.

De volgende stap is natuurlijk de aanschaf van een écht GPS apparaat, maar ook met die simpele GPS-logger kun je dus al veel plezier beleven en dingen ontdekken. Overigens is Garmin net uitgekomen met de Oregon 550(t) waar een camera ingebouwd zit die de opnamepositie dus gelijk opslaat!
Ken je onderwijstoepassingen of wil je toch meer weten van mijn ontdekkingstocht langs software en online applicaties, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

05 mei 2009

Even een kaartje leggen

Het is vakantie (voor de gelukkigen onder ons)...
Dus wat minder computeren en misschien eens gewoon een kaartje leggen:



Oftewel, ook illusionisten hebben augmented reality ontdekt!
Iets meer info vind je hier.
Binnenkort laat hij dit live zien tijdens de TEDxTOKYO op 22 mei.

03 mei 2009

Geef je mening en win een Flip





Net als Gerard en Pierre werd ook aan mij gevraagd of ik aandacht zou willen besteden aan een gebruikersonderzoek dat op dit moment gehouden wordt voor SURFnet.
Het aantal reacties dat tot nu toe is binnengekomen is namelijk nog niet zo groot, vandaar. Nu ben ik naar aanleiding van dit verzoek eens wat gaan surfen over de verschillende sites van SURF en ben nergens de banner tegengekomen die wij werden verzocht om op te nemen, dus zo vreemd vind ik het niet dat er weinig gereageerd wordt, maar goed.
Het onderzoek richt zich op "het hoger onderwijs" dat nog steeds gezien wordt als de doelgroep van Surfnet. Kennelijk realiseert men zich daar nog steeds niet dat inmiddels steeds meer MBO instellingen gebruikmaken van de diensten van Surfnet.
Hoe dan ook, als je 15 minuten de tijd neemt om de vragen te beantwoorden maak je kans op één van de twintig Flips die beschikbaar worden gesteld!
Verwacht vragen zoals:

Je kunt je voorstellen dat ik daar wat anders heb ingevuld!