22 januari 2008

Lees ik dat nu goed, een krant?

"Ruim 75 procent van de Nederlandse jongeren tussen tien en veertien jaar wil vaker les over internet. Van dezelfde groep zegt 37 procent op school nooit les over internet te krijgen. Slechts zeven procent van de ondervraagden geeft aan de leraar te zien als iemand van wie ze kunnen leren over internet. Dat blijkt uit representatief onderzoek van de stichting Mijn Kind Online.
In reactie hierop lanceert de stichting samen met jongerenkrant Kidsweek een gratis krant voor kinderen over mediawijsheid, de Kidsweek Mediawijzer. De krant, die verschijnt in een startoplage van 350.000 exemplaren, laat kinderen zien hoe ze op internet professioneel en veilig eigen media kunnen produceren en publiceren." (bron)

De krant kan tegen een geringe vergoeding online besteld worden en de ontvangst van het pakket kun je dan verwachten eind februari/uiterlijk begin maart.

Het kan zijn dat ik nog een beetje koortsig ben, maar ik wentel me van de ene verbazing in de andere bij het lezen van al dit nieuws!
Dat kinderen wat anders willen leren dan ze nu voorgeschoteld krijgen kan ik me helemaal voorstellen, maar of de oplossing dan kan zitten in een krant -compleet met leskaarten-, bestemd voor de leerlingen?
Daarbij wordt er kennelijk van uit gegaan dat de leerkrachten het lesgeven voor hun rekening nemen. Is het dan niet logisch eerst die leerkrachten eens te leren hoe ze websites maken enzovoort? Hoe kunnen zij dit anders de leerlingen overbrengen, door een alinea verder te zijn op de leskaart?

Maar wat me nog meer verbaast is het medium waarvoor gekozen wordt: een krant...
Hoe moeilijk zou het zijn om de cursus online aan te bieden via een website, mooi opgeleukt met voorbeelden, plaatjes die te downloaden zijn, stukjes code die je over kunt nemen...
Gaan we straks alles overtypen uit een krant: Hello World!

"Aan de Mediawijzer werkten tal van gerenommeerde instellingen mee, waaronder het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Kennisnet, Digibewust, de Publieke Omroep, Ouders Online en Schooltv."
Zit daar nu niemand bij met dezelfde ideeën als ik, of zit ik er zelf nu zo naast en moet ik nog gewoon een paar dagen onder de wol blijven....