30 januari 2008

Wat moet een notebook eigenlijk kunnen?

De laatste tijd valt er steeds meer te lezen over de OLPC, de ASUS EeePC en alternatieven die Everex, MSI en anderen naar verwachting dit jaar op de markt zullen brengen.
Ik heb het over kleine notebooks die tussen de € 200 - € 500 gaan kosten. Mijn voorspelling is trouwens dat ik er zelf voor het eind van dit jaar ook een zal hebben, al was het maar om te ervaren wat zo'n ding niĆ©t kan.
Deze week zag ik een aanbieding van een bedrijf dat notebooks aan studenten en docenten aanbiedt voor zeer concurrerende prijzen: € 795 voor een "Windows" notebook en € 1125 voor een Macbook (inclusief uitgebreide verzekering en 3 jaar Pick Up & Return garantie).
Ondanks de scherpe aanbieding en de hoge korting toch een behoorlijk bedrag in vergelijking tot die kleine notebooks die ook in ons land binnenkort beschikbaar komen.
Natuurlijk kun je geen appels met peren vergelijken, maar wat ik me steeds meer begin af te vragen is wat je nu allemaal wel en niet nodig hebt. Een dure grafische kaart, een grote harde schijf, veel intern geheugen, moet dat allemaal?
Als de tendens inderdaad is dat we steeds meer online (web2.0) applicaties gaan gebruiken, wat moeten we dan met die bakken die alles aankunnen? Lees in dit kader ook het artikel van Erwin Blom op Webwereld: Kantoor voor een appel en een ei.
Zelf heb ik nu een 3 jaar oud notebook uitgerust met GreenOS en eigenlijk kan ik daarmee vrijwel alles wat ik normaal gesproken doe. Helaas krijg ik wifi niet aan de praat, maar als dat zou werken en ik had een webcam erbij zou ik voor 90% tevreden zijn. Rechtvaardigt die overige 10% dan toch de aanschaf van een "volwaardig" notebook?
Wie mag ik het woord geven?....