23 juni 2008

Deelnemers ondersteunen docenten

HelpVandaag bereikte me via ROC-i-partners onderstaande vraag die ik graag in z'n geheel doorzet naar mijn weblog.
interessant om te lezen (en op te reageren) na het bericht van gisteren over nascholing!
Het ROC van Amsterdam wil docenten beter gaan ondersteunen bij het gebruik van ICT, en wil daarvoor ook deelnemers gaan inzetten. Immers:
  • ICT wordt steeds meer een normale tool bij het geven van onderwijs, maar tegelijk zien we dat het gebruik door docenten kleiner is dan we zouden verwachten, mede door tekortschietende vaardigheden
  • we constateren al jaren dat onze deelnemer in veel opzichten vaardiger zijn dan docenten in het gebruik van ICT-middelen. Maar wat doen we hier nu mee? Hoe kunnen we gebruik maken van deze vaardigheden?
We willen proberen om deelnemers in te zetten bij de persoonlijke ondersteuning van docenten. Het gaat dus niet om de inzet van deelnemers bij de 'gewone' werkzaamheden van de Dienst ICT (systeembeheerderstaken etc.) maar om de ondersteuning van docenten bij allerlei min of meer dagelijkse werkzaamheden: hoe bereik ik bepaalde effecten met Powerpoint, hoe kan ik een filmpje editen, hoe kan ik een film combineren met bepaalde opdrachten in Blackboard, hoe kan ik foto's verwerken, et cetera.We willen deze ondersteuning langs drie sporen opzetten:
  1. Een ‘buddy-project’ waarbij een deelnemer één-op-één wordt gekoppeld aan een docent om hem te helpen met allerlei praktische zaken: Powerpoint, het bewerken van foto’s en filmpjes, etc.
  2. Een ‘support desk’ op zo veel mogelijk locaties waarbij docenten langs kunnen komen voor ondersteuning
  3. Een service desk voor de ondersteuning-op-afstand van docenten.
De huidige service desk is er voornamelijk voor het melden van incidenten; ondersteunings-aanvragen kunnen op dit moment nauwelijks worden gehonoreerd.Het is de bedoeling voor al deze zaken voornamelijk deelnemers inzetten. We denken dat dit een plaats kan krijgen in verschillende opleidingen: niet alleen in de verschillende ICT-opleidingen van het ROCvA, maar ook in zakelijke dienstverlening. Het wezen is immers niet zo zeer de kennis van de ICT, maar veeleer het dienstverlenende aspect.

Aspecten die hierbij een rol spelen:
  • Hoe kunnen deze activiteiten een plek krijgen in het onderwijsprogramma van de deelnemers?
  • Hoe kunnen deelnemers gemotiveerd worden; ‘de vrijblijvendheid voorbij’?
  • Sluit de ICT-kennis en –vaardigheden van de deelnemers aan bij de behoefte van de docenten? Op welke gebieden, voor welke applicaties, kunnen deelnemers ondersteuning bieden en wat kan niet van hen verwacht worden? Is het mogelijk/zinvol om de deelnemers een assessment af te nemen om hun competenties in kaart te brengen? Is wellicht additionele scholing van de deelnemers in de betreffende applicaties zinvol?
  • Accepteren docenten de ondersteuning van deelnemers? Sluit het aan op hun behoeftes?
  • Wat is er nodig om deze ondersteuning niet alleen in eerste instantie op te zetten, maar ook te laten ‘landen’ in de organisatie zodat het van blijvende aard wordt?
We zijn nu eerst op zoek naar onderwijsinstellingen die hier ervaring mee hebben opgedaan. Dus mijn vraag aan alle ROC-i contactpersonen is: hebben jullie wel eens zoiets geprobeerd? Of weet je van andere onderwijsinstellingen die zoiets geprobeerd hebben? Dit kan in het MBO zijn maar ook daarbuiten, in Nederland of in het buitenland.
Ik hoor graag van jullie!
Jaap de Mare, Informatiemanager ROCvA


Inmiddels heb ik van Jaap begrepen dat ook een ander ROC hiermee bezig is en graag ervaringen zou horen. Ben ook benieuwd of er docenten zijn die willen reageren. Hoe zou jij het als docent vinden om op weg geholpen te worden door een deelnemer? Klopt de aanname dat zij op ICT gebied zoveel verder zijn dan de gemiddelde docent? Aan welke soort ondersteuning is dan de meeste behoefte? Is op basis hiervan bijvoorbeeld een leerwerkbedrijf te starten?
Interessante vragen allemaal, maar de antwoorden zijn hopelijk nog veel boeiender!