04 juni 2008

En wat speelt er nu in het VO?

Op 10 juni aanstaande komen alle 300 Kennisnet ambassadeurs uit het VO bij elkaar op de landelijke ambassadeursdag in Utrecht om te leren, te delen en te vieren. De rode draad is het gebruik van ict in de lespraktijk. Het gaat om praktische voorbeelden; hoe worden nieuwe ict-ontwikkelingen in de praktijk succesvol gebruikt.
Ik mag daar een keynote verzorgen en mij is gevraagd een aantal nieuwe trends te tonen en de mogelijkheden daarvan te koppelen aan de onderwijspraktijk.

Jurrien DanielNu ben ik met een zoon* die net (hopelijk) zijn carrière in het Voortgezet Onderwijs heeft afgerond natuurlijk in de eerste plaats ervaringsdeskundige, maar dat kan iedere ouder zeggen met een kind in die leeftijdscategorie. Ook wil ik liever niet al zijn ervaringen (op ICT gebied) delen. Tenslotte zullen deze pioniers en voortrekkers liever een enthousiasmerend en positief verhaal horen. Ik zal dus met beter geschut moeten komen!
Maar wat speelt er nu eigenlijk in het VO? Hoe worden dingen als social software nu in de praktijk ingezet? Doen VO scholen (ook) iets met bijvoorbeeld Hyves en Youtube, of laten ze dat uitsluitend aan hun leerlingen over? Wie kent mooie voorbeelden van weblogs, wiki's social communities en ga zo maar door?
Vrijdag ga ik ervoor zitten om m'n presentatie voor te bereiden, waarbij ik natuurlijk schaamteloos (maar mét bronvermelding) put uit presentaties van anderen. Als trendmátcher hoef ik tenslotte geen dingen te verzinnen, maar alleen te koppelen aan de praktijk:-)
Heb je tips, voorbeelden van best practices en ideeën die ik kan verwerken, dan hoor ik het heel graag. Mislukkingen en valkuilen mag je ook melden. Tenslotte leren anderen daar weer van!
Hoor ik niks, dan neem ik misschien toch gewoon m'n zoon mee...

(*op de foto mijn zoon voor de webcam, natuurlijk met toestemming gebruikt)