19 juni 2008

Stille revolutie

Terwijl er overal om me heen gediscussieerd wordt over het nieuwe leren, competentiegericht leren en ga zo maar door vindt er op de basisschool ondertussen een stille revolutie plaats. Tenminste volgens een artikel in De Verdieping van Trouw van vandaag.
Een prettig lezend verhaal dat begint met:
De klassikale les op de basisschool wordt steeds vaker vervangen door een lesvorm die zich richt op het individuele kind. Maar ’vernieuwend leren’ is zeker niet hetzelfde als ’het nieuwe leren’.
Wat mij betreft heel herkenbaar en ik kan me er dan ook prima in vinden. Waar ik dan weer van schrik zijn de reacties van lezers. Waarom toch zoveel weerstand tegen iets dat zich in de dagelijkse praktijk gewoon bewijst?
Voor wie het werken met blokjes en met "uitgestelde aandacht" nieuw is staat er een leuke uitleg op de website van obs het Rastholt.
Ik geloof dat ik ook maar eens zo'n blokje op m'n bureau zet...
Heeft dit iets met ICT te maken Willem? Ja hoor, de blokjes zijn er ook in digitale vorm en komen dan als verkeerslicht op het digitale bord te staan!