13 september 2006

Niet alle social software slaat aan

 
Vandaag 4 weken geleden kreeg ik een mailtje van Kennisnet:
"Over de vernieuwde versie van Kennisnet Groepen - die deze week live is gegaan - gaan wij een folder maken. Hierin willen we gebruikers van Groepen aan het woord laten. Ik wil u vragen of u wilt meewerken aan een kort telefonisch interview voor de folder."
Ik heb gelijk gereageerd en gezegd dat ik me niet kan voorstellen dat ze mijn mening over de Kennisnet groepen in zo'n folder zouden willen hebben. Maar ik heb beloofd dat ik via m'n netwerk (meer dan 350 ICT coördinatoren) een oproep zou plaatsen:
"Kennisnet is op zoek naar enthousiaste gebruikers die een positief verhaal kunnen
vertellen over de manier waarop zij de Kennisnet groepentool hebben ingezet in het onderwijs. Ze hebben mij benaderd met de vraag of ik voorbeelden "uit het veld" ken. Heb je ervaringen, positief of negatief, en wil je die delen, stuur me dan even een reactie!"

Ik had mijn contactpersoon bij Kennisnet de verzekering gegeven dat ik binnen 2 dagen de nodige reacties binnen zou hebben, gebaseerd op de snelheid waarmee normaal gesproken een vraag op "de lijst" beantwoord wordt. Helaas, we zijn 3 weken verder en ik heb niet één positieve reactie gehad (Wel een aantal negatieve). Vervolgens heb ik de moeite genomen om zelf eens een heleboel groepen (primair onderwijs) te bezoeken. Het positieve dat ik kan melden is dat er 215 zijn. Zoveel mensen hebben dus ooit de moeite genomen om (binnen die rubriek) een groep aan te maken. Het trieste is dat als je "binnen" gaat kijken er in bijna geen enkele groep zichtbare activiteit is. Forums zijn leeg, of er staat één bericht in. Het is eigenlijk te triest voor woorden als je je realiseert hoeveel tijd en geld Kennisnet in dit project heeft gestoken. Toen begin vorig jaar met de Groepentool gestart werd was ik er gelijk bij en ben ook lid geworden van de Toekomst Groepen groep. Ik heb veel feedback gegeven en de nodige verzoeken gedaan voor verbeteringen. Helaas zijn de meeste niet gerealiseerd. Het ergste is eigenlijk wel dat de groepen geen RSS functie kennen. Je weet dus nooit of er iets gebeurd is in de groep waar je lid van bent. Als je een via de groepen verstuurd bericht binnenkrijgt kun je daar niet op reageren, maar moet je eerst naar je groep (via Entree). Zoeken in het forumgedeelte is er niet bij en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook binnen Kennisnet hoor ik mensen klagen over de functionaliteit van deze tool, en toch is er een tweede versie gekomen en straks een ongetwijfeld glossy folder met lovende verhalen. Wie houdt nu wie voor de gek? Is het verantwoord voor een instantie als Kennisnet om zich hiermee te blijven bezighouden of zouden ze (nog) meer naar de "eindgebruiker" moeten luisteren? Een lastige vraag die ik zelf ook niet zo maar kan beantwoorden. Op zich juich ik het feit toe dat Kennisnet dergelijke zaken wil faciliteren, maar ze slaan de plank in dit geval zo verschrikkelijk mis!
Als je ziet wat er in bijv. Hyves mogelijk is, heeft het dan nog zin om zoiets dergelijks ernaast te willen zetten? Wie wil reageren en deze discussie hier losmaken?

Ken je de groepen (nog) niet en wil je jezelf eerst een oordeel vormen, neem dan eens de moeite om er een aantal te bekijken:

Primair onderwijs (215)
Voortgezet onderwijs (368)
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (222)
Zakelijk (77)
Ontspanning (82)
Thinkquest (19)
Train de trainer (23)
PABO (1)

Zie ook: Groepen startpagina