08 december 2006

Stelling: Alle poorten open!

"Wat betekent het gebruik van social software en wat laten wij daarvan binnen onze instelling toe".
Dat was een van de teasers in het programmaboekje waardoor ik me veel had voorgesteld van de forumdiscussie gisteren op de EduExchange.
Helaas bleef de discussie hangen in "achter de komma discussies" over metadata en standaarden. Flickr en YouTube zijn een paar keer genoemd, maar verder is er helaas absoluut niet gesproken over (de gevolgen van) het gebruik van social software door werknemers en deelnemers binnen onderwijsinstellingen.
De stelling die ik graag bediscussieerd had willen hebben is: Alle poorten open!
Ter illustratie:
Vorige week sprak ik over de telefoon met een collega van ROC Midden Brabant. Op een gegeven moment stelde ik haar voor: "Zullen we even op MSN gaan?" waarop ik haar zo ongeveer hoorde exploderen. "Je gelooft toch niet dat dat hier mag van systeembeheer?"
Gisteren vertelde Wilfred Rubens dat toen hij 2 maanden geleden begon bij zijn nieuwe werkgever (ook een ROC) hij zei dat hij wel graag wilde kunnen skypen, omdat hij dat gewend was en omdat het zo handig is. Maar helaas... onmogelijk omdat de poorten daarvoor natuurlijk gesloten zijn!
Gisteren zei iemand uit de zaal: "Ik ben voor faciliteren in plaats van controleren"
Dat zou bij alle diensten ICT van onderwijsinstellingen boven de deur mogen hangen wat mij betreft!
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken:
Om het werken met alle vormen van social software mogelijk te maken pleit ik ervoor om op alle onderwijsinstellingen ALLE poorten open te zetten die daarvoor nodig zijn. Net zoals de motie Vendrik in 2002 zou er nu wat mij betreft een motie Karssenberg mogen komen. Alleen ben ik geen kamerlid. En laat je niet het bos insturen met de mededeling dat het niet kan. Ik doe het op mijn ROC namelijk wel! (Leve de jongens van ons systeembeheer. Toegegeven, ze zijn zelf de meest heavy users)