18 december 2008

Geen GSM bereik? Ach, wat Jammer!

Vanmorgen sprak ik een docent die een wel heel creatieve oplossing heeft gevonden in zijn strijd met leerlingen die altijd in de weer zijn met hun mobieltje! Hij heeft zich een "GSM Jammer" aangeschaft die hij tijdens de les verstopt in een plastic broodtrommeltje op z'n bureau neerzet. Als je hem aanzet is binnen een kring van 15 meter geen mobiel verkeer mogelijk!

Ik wist niet eens dat deze dingen bestonden, maar hij vertelde me dat ze zelfs veel ingezet worden door politie bij verkeerscontroles. Dan werken ze natuurlijk met nog een veel groter bereik. Dus als je je vriendje wilt waarschuwen voor een brommercontrole maar je kunt geen verbinding krijgen weet je waar dat aan ligt!
Een en ander is zo illegaal als wat, maar het werkt wel. Ze worden ook wel gebruikt door buschauffeurs die dat eeuwige gebel om hen heen zat zijn. Tevens zijn er "in de handel" zware desktopversies beschikbaar die gebruikt worden in bioscopen, restaurants, discotheken enz.
Een beetje zoeken op internet leert me dat er ook GPS- en WiFi versies te koop zijn.

"Laatst moest ik een training verzorgen voor een aantal collega's en een zat de hele tijd heel irritant met z'n mobieltje te klooien. Toen heb de Jammer natuurlijk ook aangezet!"

Tja, wat moet je nu weer zeggen van dit soort burgerlijke ongehoorzaamheid?
"Je moet die gezichten zien als ze geen bereik blijken te hebben. Vertwijfelde blikken door de klas, maar de rest van de les hebben ze de aandacht er wel beter bij".
Om eerlijk te zijn vind ik het nog grappig ook!