11 december 2008

Plaatsvervangende schaamte en excuses

Normaal gesproken "klap ik niet uit de school" maar vandaag moet ik deze met mezelf afgesproken "beroepscode" helaas doorbreken om te voorkomen dat mensen die het afgelopen jaar mijn presentaties hebben bijgewoond -waar ik een enthousiast en bevlogen pleidooi hield over het gebruik van Youtube in de les- vanuit een andere bron horen wat ik hier bekend maak.

Vandaag namelijk stond het volgende berichtje op onze desktops:

Vanaf 12 december 2008 zal Hyves en YouTube binnen het Drenthe College niet meer beschikbaar zijn voor Medewerkers en Studenten. Hiertoe is besloten i.v.m. het verstorende karakter tijdens de lessen en werkzaamheden.

Niks meer en niks minder. Navraag leert dat clustermanagers precies drie dagen de tijd hebben gehad om op dit voornemen te reageren en op basis van de ontvangen reacties besloten is vanaf morgen Hyves en Youtube te blokkeren. Lekker veel tijd dus om met de werkvloer te overleggen en te peilen wat de voors en tegens van een dergelijk besluit zijn. Overigens was al eerder onder andere DailyMotion.com geblokkeerd zonder dit zelfs te communiceren!

Het afgelopen jaar heb ik mijn presentatie van leren 1.0 naar leren 2.0 op veel plaatsen laten zien op ambassadeursbijeenkomsten, studiedagen, masterclasses, brainstormsessies, conferenties en ga zo maar door. Voor teams van docenten, ambassadeurs, leidinggevenden tot zelfs CvB leden. Al deze mensen wil ik mijn excuses aanbieden als ik ze teveel heb meegesleept in mijn ideeën over hoe je nieuwe media in je onderwijs kunt inzetten. De realiteit blijkt niet zo mooi te zijn als ik soms heb doen voorkomen.
Overigens heb ik deze presentatie "in eigen huis" nooit mogen geven, maar als het me op m'n eigen werk al niet lukt, wie ben ik dan om zoiets elders te verkondigen? Dus mensen, vergeet wat ik gezegd heb en doe wat je denkt dat goed is...

Als er vroeger in de vierde klas bij Meester Homburg achter zijn rug om met propjes papier gegooid werd kon hij vreselijk kwaad worden, maar het was voor hem nooit reden om alle papier op school te verbieden! We kregen vreselijk op ons donder en ons werd verteld wat wel en wat niet mocht. Wie zich daar niet aan hield kon naar de bovenmeester.
In een tijd waar mediawijsheid een begrip wordt nemen wij blijkbaar niet de moeite om wat spelregels met elkaar af te spreken, maar blokkeren we gewoon wat ons goeddunkt "i.v.m. het verstorende karakter tijdens de lessen en werkzaamheden."

Natuurlijk zal ik dit bericht ook onder de aandacht brengen van hen die verantwoordelijk zijn voor dit besluit en ik nodig ze van harte uit (hier?) te reageren om hun besluit toe te lichten. Misschien zijn de argumenten zo steekhoudend dat we daar met z'n allen van kunnen leren.

Natuurlijk nog even op Youtube gekeken en daar vond ik dit filmpje dat vanaf morgen dus niet meer op school vertoond kan worden dus laat ik het hier maar zien:


Voor alle duidelijkheid: Als ik morgen op mijn werk deze pagina oproep staat hierboven dus een leeg vak met een foutmelding, totdat ook mijn site geblokkeerd wordt...
Datzelfde geldt voor Youtube filmpjes die op allerlei educatieve sites geïntegreerd zijn. Zou men zich dat realiseren?
Uiteraard nodig ik m'n lezers uit ook hun mening te geven!
Update:
Het lijkt erop dat Blogger in de war raakt van zoveel reacties. Ze zijn soms niet allemaal zichtbaar en de reactieknop is af en toe weg.
Wil je de reacties bekijken en reageren, klik dan hier.