03 december 2008

Leuk liedje, meer niet?

Gisteren plaatste ik een liedje, gezongen door Groep 8 van de Margrietschool in Heerde, waarop 2 heel verschillende reacties binnenkwamen. Daarvan wil ik de laatste toch nog even onder de aandacht brengen:
Leuk liedje met een aardig YouTube filmpje, meer niet. Maar dit heeft toch niets te maken met "het werken met ICT in het onderwijs"? Of ben ik nu veel te serieus en mis ik hier subtiele humor?
Marten Hoffmann
Googlend op die naam kom ik al snel op een weblog van Beter Onderwijs Nederland terecht. Zou dat dezelfde Marten zijn als die bovenstaande reactie plaatste?

Hoe dan ook beste Marten, in mijn bericht was geen sprake van subtiele humor maar ik meen oprecht dat ik dit een prachtig voorbeeld vind van hoe je met kinderen én ICT (in het onderwijs) kunt werken!

Want wat zien en horen we hier?
een groep kinderen die kennelijk met veel plezier een nieuw lied heeft ingestudeerd, dat ten gehore brengt en vervolgens deelt met iedereen die het wil horen. Vroeger kwam ik thuis met een briefje met daarop een liedje dat ik m'n moeder wilde laten horen. Na de eerste regel zei ze meestal: hou maar op...

Trots op wat je doet
Deze kinderen kunnen trots via Youtube laten horen wat ze geleerd hebben en anderen kunnen het nu nazingen. De tekst is zelfs als PDF beschikbaar gesteld door weer iemand anders die de moeite heeft genomen het over te typen. Je zou er naast de muziekles dus zelfs een taalles van kunnen maken. In plaats van een saaie muziekles heeft deze meester er een feestje van gemaakt en dankzij een beetje ICT dat gedeeld met wie ervoor open staat.
Kijk, dat noem ik nog eens Beter Onderwijs!
Maar ja, als zelfs dat kwartje niet valt.... hebben we nog een hoop te leren!

Reageer aub:
Ben ik nu de enige die dat ziet?
Daarom een weinig subtiele vraag aan mijn lezers:
Is dit gewoon een leuk liedje of is dit inderdaad een mooi voorbeeld van hoe je met de inzet van een beetje ICT je lessen zoveel beter en overdraagbaarder kunt maken?
Kom uit de kast en reageer! (mag in rijmvorm)