12 december 2008

Update

Allereerst wil ik iedereen ontzettend bedanken voor alle reacties die zijn binnengekomen. Ik had niet verwacht dat het vorige bericht zoveel los zou maken. Natuurlijk is het heel makkelijk om het er gewoon niet mee eens te zijn, maar ik ben ook heel blij met de meer kritische kanttekeningen. Het geeft aan dat dit een probleem betreft waar je niet van de een op de andere dag een besluit over kunt nemen.

Voor alle duidelijkheid:
Het gaat er mij niet om het Drenthe College nu eens "in het zonnetje" te zetten. Hetzelfde speelt op veel meer instellingen. Wat ik daarom hoop is dat deze discussie nu eens veel breder gevoerd wordt dan op schoolniveau met als gevolg dat er een protocol komt met duidelijke richtlijnen en afspraken waar zowel medewerkers, docenten, leerlingen als managers mee uit de voeten kunnen. Volgens mij is daar inmiddels een aardige aanzet voor gegeven!
Regels waar je elkaar op kunt aanspreken en waar je elkaar aan kunt houden...

Hoe dan ook, in de loop van vandaag werd mij gevraagd om een nieuw bericht op ons intranet te plaatsen:


Hyves en YouTube
Vanwege allerlei vragen en opmerkingen over het gebruik van bovenstaande sites zal er volgende week een definitief besluit genomen worden over het wel of niet beschikbaar stellen. In de discussie wordt aangegeven dat Hyves blokkeren zeer gewenst is. YouTube wordt daarentegen veel gebruikt in lessituaties, en het verzoek is dan ook veelal om deze beschikbaar te blijven houden. Vanaf de Kerstvakantie kunnen we dan e.e.a. afhankelijk van het besluit en discussie uitvoeren.

Hyves en Youtube worden in ieder geval niet meer over een kam geschoren en er zal alsnog een discussie plaatsvinden op basis waarvan opnieuw een besluit zal vallen!

Ook via e-mail heb ik veel reacties gehad waarin mensen vooral hun zorg uitspreken of ik hier nu wel verstandig aan gedaan heb en of dit zich niet "zal gaan wreken".
Nogmaals mensen, het gaat hier niet om mij of om het Drenthe College, maar om de deelnemer die we centraal willen stellen. In mijn presentaties zeg ik dat er maar één manier is en dat is aansluiten bij de leefwereld van die deelnemer. Iets waar ik graag in wil blijven geloven.
Dat betekent niet dat we alles maar moeten goedvinden en tolereren. Juist niet! Denk je dat ze die vrijheid straks ook hebben als ze een baan vinden? Dus laten we samen gedragsregels formuleren waar we elkaar op kunnen aanspreken: mediawijs!

Nu eerst lekker weekend houden....