Enige tijd geleden schreef ik over Hyves als ELO. Vandaag doet Indira op haar weblog verslag van haar ervaringen tot nu toe.
"Gebleken is dat Hyves zich enorm goed leent voor het online brainstormen en conceptualiseren. Verschillende teams startten uit zichzelf teamhyves (sub-groepjes) om nog efficienter met elkaar te communiceren. Daarnaast geeft het ze de mogelijkheid om feedback te ontvangen van buitenaf. Voor het brainstormen en conceptualiseren - op afstand - blijkt de berichten-module uitermate geschikt. Daarnaast blijkt het switchen van prive-gebruik naar onderwijsdoeleinden erg laagdrempelig, omdat studenten meerdere malen per dag hun profiel checken."
Wilfred Rubens gebruikt de term: PLE (persoonlijke Leer Omgeving).
Is dat nu niet precies wat Indira schetst?
"Voor mij en mijn studenten is een platform als Hyves voldoende geschikt om een ELO te vervangen. Het voordeel van het gebruik van een prive-toepassing als Hyves is dat een student niet hoeft over te schakelen van het ene platform naar het andere. Ook wordt de student meerdere malen blootgesteld aan het studiemateriaal tijdens het uitoefenen van andere activiteiten (het checken van zijn/haar profiel in prive tijd). Voor mij als docent maakt Hyves het mogelijk om nader kennis te maken met mijn studenten, door af en toe profielen te scannen. Ook geeft het mij de indruk wat de studenten beweegt en waar hun interesses liggen. Deze informatie kan van belang zijn bij het coachen van mijn studenten gedurende het hele studietraject."
Lees vooral het hele verhaal bij Indira zelf!
Zelf mocht ik meegenieten in de "practicum nieuwe media" hyve, en ben echt onder de indruk geraakt van de manier waarop gewerkt wordt! De toonzetting is heel authentiek. Het is inderdaad heerlijk simpel om van hyves te wisselen en daardoor schakel je snel tussen privé dingen en studie.
Deze week nog was ik bij de introductie op mijn werk van (alweer) een nieuwe ELO genaamd "Codename Future". Leerlingen krijgen daar de mogelijkheid om buddy's uit te kiezen en een persoonlijk profiel in te vullen. Waarom zouden ze dat in vredesnaam doen als ze dat allemaal al in Hyves hebben staan? Indira draait het dus om en zoekt haar studenten op de plek waar zij zich het liefst bevinden. Kan hiermee de ELO overboord? Ik weet het (nog) niet. Je hebt toch ook en plek nodig voor je content bijvoorbeeld. Maar dat een gemiddelde student op een doordeweekse zaterdagochtend sneller even bij Hyves kijkt om te zien of er wat nieuws is dan in N@tschool of in Blackboard lijkt me heel voor de hand liggend...
The University of California is (bij mijn weten) de eerste onderwijsinstelling die werkt met een "eigen"
Dankzij een bericht bij
Gisteren plaatste ik een nogal 



De laatste tijd heb ik in een aantal berichten nogal reclame gemaakt voor diverse Kennisnet producten. Er waren al mensen die me vroegen of Kennisnet me als een soort van Robert Scoble als "corporate blogger" in dienst had genomen. Niets is minder waar. Als blijk van m'n onafhankelijkheid hier dan maar weer een nuchtere blik op de werkelijkheid (zoals ik hem waarneem).
De laatste workshop die ik vanmiddag bijwoonde over het videoportaal van Kennisnet liep niet helemaal zoals de presentatoren gehoopt hadden. Murphy kwam langs en deed goed z'n best: De beamer had kuren, het uploaden lukte niet (java niet geïnstalleerd) en de zaal begon steeds meer te morren bij het zien van alle verplichte velden die met meta informatie moeten worden ingevuld. Gelukkig kon ik de sessie redden door te laten zien dat het ook heel makkelijk en laagdrempelig kan. Ik tikte de url van een weblog in en daar verscheen een
Op weg naar huis zat ik nog eens na te denken over de afgelopen dagen, luisterend naar 3FM waar sms'jes van luisteraars worden voorgelezen en mensen naast verzoeknummers hun eigen "nieuws van de dag" doorbellen, ondertussen het RDS display van m'n radio nauwlettend in de gaten houdend voor de flitsmeldingen die door automobilisten worden doorgegeven.... en realiseer me opeens dat de voorbeelden van "user generated content" ook in de auto voor het oprapen liggen!
Het nadeel van een paar dagen weg is dat je dreigt te gaan achterlopen met je feeds. Gelukkig heb ik ze niet zo maar allemaal als gelezen aangeklikt 

Ik ontving een mailtje van het writely team met de mededeling dat deze dienst binnen enkele dagen gebruik gaat maken van de Google account registration settings. Dat betekent (lijkt me) dat deze dienst standaard onderdeel gaat uitmaken van de Google services en wellicht ook dat het daarmee uit de beta fase komt?
Ik mopper wel eens op "Zoetermeer" maar daar gebeuren natuurlijk ook heel goede dingen! Zo heeft ICT op School, onderdeel van de Stichting Kennisnet ICT op School, vandaag een informatiewijzer uitgebracht met de titel: 'Weblogs in het onderwijs'
Dit gaan we de komende tijd natuurlijk steeds meer zien: bedrijven die op een slimme manier gebruik maken van de mogelijkheden die bijv. Google biedt. Via 
Al een tijdje heb ik het boek: "
"Krijg antwoord op al je vragen (tegen betaling) of verdien geld met het helpen van anderen".
Dat lees ik net bij 
Maar goed, als screen capture gebruik ik vaak 
In mijn vorige 



Op 